Hoppa till innehåll

Foto

Röktutorial

• Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 Jaernhans

Jaernhans

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 01 oktober 2019 - 20:44

Då jag fått några frågor på hur jag gjort röken på en del av mina modeller så får jag väl helt enkelt göra en tutorial:

Först av allt vill jag säga att idén är snodd från Vince Venturellas Youtubekanal, kommer inte ihåg vilket avsnitt av hobby cheating det är dock. Följ honom om du gillar bra och konkreta tips på hur man blir bättre på hobbyn.

Det du behöver för att skapa en rökplym, steg ett:
Ståltråd/mässingstång
Flock (sån i sjok inte småfnas)
Trälim
Vatten
Superlim

Först kollar du hur stor rökplym du vill ha på själva modellen, klipp av en något längre bit ståltråd. Ska du pinna fast den måste den givetvis vara ännu längre.
Riv av ungefärlig mängd flock du behöver för att täcka ståltråden:
CY7pVeX.jpg

Limma fast flocken på ståltråden med superlim, smidigast är att ta en bit i taget. Det går typ inte att göra fel så länge man tänker på att dölja all ståltråd utom ena änden som du bör hålla den åtminstone en centimeter för att ha ett smidigt handtag för målning.
Beroende på om det är en rökplym, eld från en eldkastare, om det blåser osv så beter sig ju rök på olika sätt, tänk på det när du fäster flocken och försök få det att se ut som det borde; böj på ståltråden vid behov, ryck bort små bitar flock eller limma dit små bitar:
nCHOCPl.jpg

När du fått den form på plymen som du är ute efter målar du den med Trälim som är utspätt med vatten. Hur utspätt? Lagom! (Typ som mjölk i konsistens). Dränk inte in den i lim nu, då tar det ett år att torka, pensla på ett lager över hela och låt det torka över natten. Förslagsvis sätter du fast den i pinnen så den står upp och torkar för att slippa skära loss den från skrivbordet (been there)

Du har nu gjort klart del ett.

Det du behöver till del två:
Spayfärg (svart)
Grå, två nyanser minimum, helst fler.

Spraya hela plymen ordentligt, kolla noga så du inte lämnar några fläckar då det sabbar intrycket helt, låt torka.
Drybrusha hela plymen mörkgrå, man behöver ha något mer färg i penseln än vid vanlig drybrush.
Drybrusha igen (Och igen) gradvis ljusare, viktigt att tänka på är att ju ljusare du kommer på den grå skalan desto viktigare är det att bara drybrusha där röken ska vara vit (längst upp/längst ut osv - googla om du inte har vedspis)

Du har nu en färdig rökplym att montera på valfritt sätt på din modell! Bra jobbat!

Överkurs 1
Valfri färg i skala minst fyra nyanser, röd, grön, lila eller vilken färg din eld nu ska ha.

För att få lite mer liv i röken så tillsätter vi en kontrastfärg som ska imitera eld (eller valfritt vad det nu råkar vara). Börja med en något mörkare nyans än vad som känns rätt (för röd Khorne red, för grön Dark Angels green som exempel). Det första lagret sätter du där du tycker att det borde kunna vara eld, var frikostig med färgen så den verkligen täcker och lite för mycket gärna. Sätt även några slumpmässiga fläckar för att ge illusionen av glöd.
Fortsätt genast med nästa nyans (Evil sunz scarlett för röd som exempel) och måla över det nyss målade, fortsätt så med alla nyanser men täck mindre och mindre av den första ytan. Jag har kommit fram till att det blir bäst resultat om man inte låter det torka utan kör allt i ett svep för ett mer organiskt resultat.
Du har nu en cool rökplym med eldinslag klar att monteras!

Överkurs 2
Valfria inks

Måla fläckar på måfå (mest på den grå delen men lite överlapp på eldsdelen) med inks. Förslagsvis brun, lila, grön, gul. Var försiktig med mängden bara, det ska bara lura ögat att det ser naturligt ut med förgskiftningar, det ska knappt synas.
När du är nöjd har du en ascool rökplym att montera!

Har inga WIP bilder(än) men jag har några klara modeller att visa som exempel:
Grön eld/rök (första jag gjorde)
BLQGKmg.jpg
TRmfXRD.jpg

Röd rök:
uL2yxct.jpg
4b4tEBP.jpg
Vl5XZ42.jpg
1LLOHdZ.jpg

#2 Blackbird

Blackbird

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 127 Inlägg:

Postad 02 oktober 2019 - 06:21

Kul läsning, tydlig instruktion, tackar!

#3 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 076 Inlägg:

Postad 02 oktober 2019 - 07:12

Nice! En hobbytråd på forumet kanske? 💚

#4 Karak Norn Clansman

Karak Norn Clansman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 280 Inlägg:

Postad 02 oktober 2019 - 15:41

Snyggt jobbat, rätta takter, bra förklarat och suveränt resultat!

Ja, det borde sättas upp en hobbyavdelning på SWFBR. Allt som gynnar och genererar kreativitet och fina saker bör uppmuntras.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar