Hoppa till innehåll

Foto

Bretonnia

• Please log in to reply
70 replies to this topic

#41 trooper

trooper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Postad 17 september 2014 - 19:55

Jag är nog en av de få som faktiskt spelar Bretonnia aktivt. Men inte på turneringar för det är meningslöst. Som en tidigare skrev, "hehe - gratis poäng"
Spelar inte så frekvent pga familj och jobb och annat. Men kan bara säga att de är roliga att spela, men nästan omöjliga att vinna med. Vet inte om det går att lösa med kompen för den går bara så långt.
Jag brukar spela högkompslistor, runt 14-15 och det går nästan inte att vinna. Spelar man dessutom mot någon av de bättre spelarna, så är det mer eller mindre kört från början.

Borttsett från de turneringar där man får poängpåslag för Bretonnia, så gör bara kompen att man inte förlorar med 15+ poäng utan något mindre. Dvs inte någon större skillnad.

Men så länge det inte justeras genom poängpåslag, så behöver kompen förbättras. Om man exempelvis tar en Jade lv4 (Life magi för er nykomlingar) så kostar den 48p samma som övriga, och den är mer eller mindre nödvändig för att överleva. Att man dessutom har ytterst begränsade val av magiskolor hjälper inte till att välja annat än Jade. Den är i det närmsta obligatorisk för att inte bli mosad i närstrid... (sen är jag en sån att jag väljer bort Dwellers, för jag gillar inte dessa game changer spellsen, så till viss del får jag väl leva med att den kostar, men poängen kvarstår, svindyr men nödvändig).

#42 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 17 september 2014 - 20:21

Ny beta ute nu!

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#43 trooper

trooper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Postad 17 september 2014 - 21:10

Men at arms är i mina ögon för dyra. Kvalitetsmässigt håller de sig på samma nivå som Goblins, bättre I men sämre Ld. Kostar dock dubbelt i komp ( som de har gjort länge). Och de är verkligen lika kass som Gobbos. Kostar 20% mer, men kompar i det närmsta 100% mer. Ser inte hur tanken bakom detta, tänker jag fel eller är de för högt kompade?

#44 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 17 september 2014 - 22:01

Goblins kan inte bli boostade av bra magi, det kan Men at arms! Så tänker jag iallafall :) Little Waaghs augments är mesiga.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#45 trooper

trooper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Postad 18 september 2014 - 06:38

Är det inte enheten i sig som skall bedömas, och inte vad den kan utsättas för från magi och liknande?
Det straffas väl från respektive magiskolor (-12 för lif). Och det känns fel att en defensiv magiskola skall kollektivt bestraffa en arme medan en offensiv kommer undan och bara straffa magikern.

#46 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 18 september 2014 - 07:30

Men-at-arms har ju också styrka 4 mot goblins styrka 3, vilket ju är väldigt mycket bättre. Jämför man dom istället med andra s4 enheter så ligger dom lite lättare i komp mest pga sitt sämre ws.

Men-at-arms har också bättre armour save, inte animosity, och deras dåliga Ld är rätt lätt att slippa använda när resten av armén kan agera general och sprida leadership (samt deras champion har lika högt Ld som goblins).

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#47 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 18 september 2014 - 08:24

Hoppas vi får se fler Bretonnia nu :) Aldrig lyckats möta dem på en turnering än....

#48 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 18 september 2014 - 10:33

Jag har ju varit sugen på dom länge, men so far har det varit helt omöjligt att bygga något vettigt.

Får se om jag ger dom en chans framöver =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#49 trooper

trooper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Postad 18 september 2014 - 16:36

Men-at-arms har ju också styrka 4 mot goblins styrka 3, vilket ju är väldigt mycket bättre. Jämför man dom istället med andra s4 enheter så ligger dom lite lättare i komp mest pga sitt sämre ws.
Men-at-arms har också bättre armour save, inte animosity, och deras dåliga Ld är rätt lätt att slippa använda när resten av armén kan agera general och sprida leadership (samt deras champion har lika högt Ld som goblins).

vanilj Gobbos med light Armour, spjut och Sköld. Här har vi samma S och samma Armour save. Det du säger är relevant, men då bör man likt andra enheter ha två olika nivåer beroende på om man sätter spjut eller hillebard på dem.
Animositet, helt rätt, den tänkte jag inte på.
Men deras bostaden Ld gäller ju bara 6" och det är lätt att hamna utanför...

#50 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 18 september 2014 - 17:29

vanilj Gobbos med light Armour, spjut och Sköld. Här har vi samma S och samma Armour save. Det du säger är relevant, men då bör man likt andra enheter ha två olika nivåer beroende på om man sätter spjut eller hillebard på dem.
Animositet, helt rätt, den tänkte jag inte på.
Men deras bostaden Ld gäller ju bara 6" och det är lätt att hamna utanför...

Ja, om du pratar om men-at-arms med spjut är det ju en annan femma, dom är komplett värdelösa. Jag bara antog att alla man-at-arms har hillebard. Men visst, dom kan få en andra nivå om någon vill spela dom med spjut.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#51 trooper

trooper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Postad 18 september 2014 - 19:24

Hehe, nä, har man valt Bretonnia så är det inte för att få till de bästa truppvalen :D Själv kör jag en av varje när jag har två enheter.

Men då förstår jag era tankar med

#52 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 18 september 2014 - 21:33

Dom får väl 5+ Ward? Det har inte goblins! Sen har dom möjlighet till bra buffar vilket inte heller är så fruktansvärt dåligt!

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

High Elves (under uppbyggnad)

#53 EEJR

EEJR

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 40 Inlägg:

Postad 18 september 2014 - 22:19

De har tillgång till BLessing of the Lady genom ett item, de har det inte i grund. Jag håller med om att man borde lägga upp en comp för men-at-arms med spjut.

#54 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 19 september 2014 - 20:42

V1.14.0 ute nu!

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#55 Masbark

Masbark

Member

• Members
  • PipPip
  • 24 Inlägg:

Postad 12 oktober 2014 - 11:50

Sänka grail knights komp den är sjukt hög mot va de gör.
Bowmen 10st Comp -1 istället för -2 o sedan -2,-2,-3,-4.
Sedan -10 för battlstandard är högt för bretonnia när de måste ha en med o inte har något val till att inte ha med en.
Sedan när magi skolorna är riktigt begränsat så tycker jag att life kompar lite högt i det anseendet.
Lika så trebarna som vist bra styrka runt hålet men hamnar nästan aldrig där man siktar. Så lite mer åt -12/-18 eller -10/-16 eller något.
Håller med om att core knightsen borde sänkas något .
Sedan de om men at arms. Deras ld o ws är totalt värdelösa o lika om inte sämre än goblins o tycker nog att de compar lite högt. Lika så borde de finnas dubbla tabeller en för spjut o en för polarms.
De var lite tankar jag hade om kompen

#56 Bejjan

Bejjan

Member

• Members
  • PipPip
  • 28 Inlägg:

Postad 12 oktober 2014 - 21:53

Sänka grail knights komp den är sjukt hög mot va de gör.
Bowmen 10st Comp -1 istället för -2 o sedan -2,-2,-3,-4.
Sedan -10 för battlstandard är högt för bretonnia när de måste ha en med o inte har något val till att inte ha med en.
Sedan när magi skolorna är riktigt begränsat så tycker jag att life kompar lite högt i det anseendet.
Lika så trebarna som vist bra styrka runt hålet men hamnar nästan aldrig där man siktar. Så lite mer åt -12/-18 eller -10/-16 eller något.
Håller med om att core knightsen borde sänkas något .
Sedan de om men at arms. Deras ld o ws är totalt värdelösa o lika om inte sämre än goblins o tycker nog att de compar lite högt. Lika så borde de finnas dubbla tabeller en för spjut o en för polarms.
De var lite tankar jag hade om kompen

Men slå Hit ist för att gnälla ;)

#57 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 13 oktober 2014 - 21:47

Jag håller inte riktigt med det allt Masbark skriver även jag tycker att bretts har det lite svårt i metat.

Det bretts har som är bra i metat är pegs knights. Man kan kanske sänka de även om det kanske gör bretts för bra men det är nog en chansning man måste göra om man vill se mer bretts.

Skulle de bli för bra så går det ju alltid att ändra sedan.

David "Dangerous" D

#58 Masbark

Masbark

Member

• Members
  • PipPip
  • 24 Inlägg:

Postad 14 oktober 2014 - 10:05

Precis Buffy lite inne på samma spår ändå.:)

#59 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 27 november 2014 - 18:11

Nu ska ju snart en ny beta komma så dags med lite input.

Det är ju nästan ingen som spelare med bretts och det beror nog både på att många inte har de samt att de inte är så bra i dagens meta.

Är en kille i USA som lirar med de och han lyckas ganska bra på deras swecomp turneringar och han är ingen vidare bra spelare men de är lite annorlunda meta.

Det som brett har som är riktigt bra är peg knights. Man behöver nog sänka de men kanske inte med för mycket men en del så att brett har en större chans att lyckas.

David "Dangerous" D

#60 Xyn

Xyn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 334 Inlägg:

Postad 27 november 2014 - 23:05

Allt jag säger är att ni kan fan ta bort kompen för green knight. Värdelös för sina poäng. :P

Lite mer seriöst, han skulle kunna lättas en del. Visst gjorde han saker för mig under qfa, men han är inte värd -40...

Team Primo Victoria

ermahgerd.png

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar