Hoppa till innehåll

Foto

Swfac

Regeltolkningar till kompmall

• Please log in to reply
402 replies to this topic

#21 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 344 Inlägg:

Postad 10 augusti 2012 - 12:21

Jag tycker du har bra poänger. Brukar tycka att om en tolkning skapar ett bättre spel och den regelmässigt funkar så är den att föredra. Ska läsa igenom we bok och errata igen innan jag bestämmer vad jag tycker, men vi kommer diskutera saken iaf i samband med en uppdatering.

/Aronson

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#22 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 10 augusti 2012 - 12:31

Låter bra, kan slänga in ett förslag om att man då justerar kompen med -2 för EG kindred om man är mounted.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#23 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 10 augusti 2012 - 12:46

Vad som står uttryckligen av betydelse i boken är:

"Eternal Guard Fighting style

...Regardless of how the Eternal Guard models are armed and armoured they have an Armour Save of 5+..."

Sen finns det även en FAQ som säger:

"Q. May a character from the Eternal Kindred take additional

armour or weapons and still benefit from the Eternal Guard fighting
style? (p68)
A. Yes."

Man kan se detta på två sätt:

1. Det står under regeln för Eternal Guard Fighting Style att man får 5+ save oavsett vilken gear man har. I detta fall fyller FAQ-frågan ingen som helst funktion.

2. Det står "Eternal Guard models" och en Noble/Highborn med Eternal Guard Kindred (ger Eternal Guard Fighting Style till karaktärer) är inte en "Eternal guard model" per definition och i sådana fall fyller FAQ-frågan som behandlar just detta en faktisk funktion.

Kom ihåg att detta är inte fråga om att göra Wood Elves OP, och dessa förmågor försvinner om man köper magiskt vapen och/eller magisk rustning. Men det gör att man kan få rätt hyfsade flygande Örnhjältar med en extra attack och 2+ armour save med magisk utrustning som inte är vapen eller armour.
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#24 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 10 augusti 2012 - 12:48

- ta bort -
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#25 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 10 augusti 2012 - 18:52

Jag är lite kluven i frågan men vi ska helt klart ta upp det till diskussion. Jag är mer inne på att EG alltid har 5+, men det skulle ju vara roligt med mera combat WE istället för shooting. Men vi får se efter GoW :)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#26 trooper

trooper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Postad 07 september 2012 - 10:20

I spelets anda så är väl inte hårklyveri det man ska syssla med? Alternativ 2 är rätt mycket hårkluveri. Tror tanken bakom Eternal Guard fightingstyle är hur enheten EG slåss. Dvs till fots. och inte flygande på örnar.

Ska man syssla med hårklyveri så får man även lusläsa denna FAQ som nämns ovan på ett annat sätt.
"Q. May a character from the Eternal Kindred take additional
armour or weapons and still benefit from the Eternal Guard fighting
style? (p68)
A. Yes."

Vad säger denna? Får karaktären ta extra utrusting? Ja, köp bäst du vill...
Får han nytta av utrustningen? Nja... det nämns inget om i varken frågan eller svaret. och då får väl regelboken gälla? Dvs 5+ med additional hw?
Visst, det må vara underförstått i frågan att man ska kunna utnyttja utrustningen, men om vi skall ta underförstådda tankar i beaktande så hade frågan inte funnits och man får sin 5+ med additional hw regeln.

#27 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 07 september 2012 - 11:40

För mig är ordet benefit viktigt i det hela. Om man har 5+ save eller bättre så får man ju ingen benefit av eternal kindred enligt mig.

Dedan beror det ju på hur andra tolkar det med. ETC lirar ju med att man kan ha en 2+ save kille med det. Det är klart att vi inte behöver följa allt ETC gör men det bevisar bara att det lät går att tolka på mitt sätt.

När det råder oklarheter så tycker jag man se om det skapar en obalans i spelet. Även om man får bra save så blir inte WE så mycket bättre.

Det är klart att det ska ge ett kompminus man kan få 2+ save men inte ett vidare stort enligt mig. Att inte kunna ha magiska vapen eller rustningar betyder ganska mycket.
Kanoner mm kan skjuta utan att behöva bra sig om charmed shield och spöken mm kan gå in i hth utan att vara oroliga.

Man kan ju också titta på swefaq som helhet. Nu använder sig många turnering inte av swefaq vilket jag tycker är lite synd. Jag använde mig av swefaq på Warcon och det var bara två klagomål på det.
Det ena var att man inte fick bra save med eternal kindred och det andra var att man måste skriva ner i vilka enheter DE assasins måste stå i.
David "Dangerous" D

#28 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 07 september 2012 - 11:58

Detta kommer ändras till nästa uppdatet. Vi ska bara få ner wordingen rätt. Men förmodligen blir det kortfattat att EG ger 5+AS som kan förbättras och 2*HW.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#29 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 344 Inlägg:

Postad 07 september 2012 - 14:40

det andra var att man måste skriva ner i vilka enheter DE assasins måste stå i.

Är inte detta tämligen tydligt att det är så enligt dark elf boken, att inf units kan köpa till assassins?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#30 Xyn

Xyn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 334 Inlägg:

Postad 07 september 2012 - 15:07

Lite konstigt att det klagas på att det måste vara nedskrivet i vilken enheten en assassin finns i eftersom det är extremt tydligt i boken. Då det står "Make a note of which unit the assassin i hiding in.", sista meningen första stycket under "Hidden"regeln. (s61)

Team Primo Victoria

ermahgerd.png

#31 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 07 september 2012 - 18:51

Det här med Eternal Guard är så typiskt GW. Hur svårt är det att skriva ett tydligt FAQ-svar där man faktiskt förklarar istllet för att svara så kryptiskt och kort som möjligt?

Jag (trots att jag är Wood Elfspelare) måste säga att jag alltid har tänkt mig att EG kindred inte kan kombineras med annan AS, utan alltid ger precis 5+ save. Men om det rulas annorlunda kommer jag att använda mig av kombinationen i mina listor.
"Faithless is he that says farewell when the road darkens"

*Crusader*

#32 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 344 Inlägg:

Postad 17 september 2012 - 17:46

Ny version i första posten. Ändringar är:
- ethereal och vampire UNITS heals ett wound av invocation of nehek
- man får heala andra karaktärer med lore attribute
- eternal guard får save som får kombineras och dom har ett additional hand weapon
- dark elf assassin får byta enhet

Erik Aronson

#33 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 17 september 2012 - 18:48

Någon som har några invändningar mot något annat?

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#34 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 26 september 2012 - 15:37

Jag undrar följande, om boken säger: "However, models with the Vampiric, Ethereal or Large Target special rules can never regain more than 1 Wound per successful casting, går det väl bara att tolka det här som att man kan raisa 1+lvl modeller, förutsatt att modellerna bara har 1 wound/skalle?

Dvs hexwraiths och vampyrriddarna går att raisa med 1+lvl modeller, enligt RAW. RAI går väl att diskutera, men rätt ska vara rätt.

Jag vet inte riktigt hur ni tänkte när ni skrev i SWFAC
"1. Healing characters
- Invocation of Nehek can not heal characters or their mounts. It can only ever heal a single

wound on Vampire and Ethereal units."

För det känns som att ni har skrivit ihop styckena om karaktärer och units generellt i ett stycke - rätt förvirrande.
Och om ni menar att units bestående av modeller med 1 wound som är ethereal eller vampyr bara kan ressas 1 wound/ castad spell så har ni gjort en regeländring, inte ett förtydligande.

Models =/= Units

//K

#35 GGH

GGH

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 139 Inlägg:

Postad 26 september 2012 - 15:43

Jag undrar följande, om boken säger: "However, models with the Vampiric, Ethereal or Large Target special rules can never regain more than 1 Wound per successful casting, går det väl bara att tolka det här som att man kan raisa 1+lvl modeller, förutsatt att modellerna bara har 1 wound/skalle?

Dvs hexwraiths och vampyrriddarna går att raisa med 1+lvl modeller, enligt RAW. RAI går väl att diskutera, men rätt ska vara rätt.

Jag vet inte riktigt hur ni tänkte när ni skrev i SWFAC
"1. Healing characters
- Invocation of Nehek can not heal characters or their mounts. It can only ever heal a single
wound on Vampire and Ethereal units."

För det känns som att ni har skrivit ihop styckena om karaktärer och units generellt i ett stycke - rätt förvirrande.
Och om ni menar att units bestående av modeller med 1 wound som är ethereal eller vampyr bara kan ressas 1 wound/ castad spell så har ni gjort en regeländring, inte ett förtydligande.

Models =/= Units

//K

+1
Gabriel GH
-DoC
-VC

#36 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 26 september 2012 - 15:58

Jag tycker det är självklart att de bara kan få ett wound och inte 1+lvl och det beror på det som står innan, dvs "other troop types targeted gain 1 plus the caster's Wizard level in Wounds"

Om det gällde Vampiric, Ethereal or Large Target skulle de inte behöva någon extra text för de men det har de nu.
David "Dangerous" D

#37 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 26 september 2012 - 16:26

Jag tycker det är självklart att de bara kan få ett wound och inte 1+lvl och det beror på det som står innan, dvs "other troop types targeted gain 1 plus the caster's Wizard level in Wounds"

Om det gällde Vampiric, Ethereal or Large Target skulle de inte behöva någon extra text för de men det har de nu.

Jag håller inte med
"The target units immediately regain a number of wounds as follows: infantry gain D6 plus the caster’s Wizard level in wounds (roll for each unit); other troop types target gain 1 plus the caster's wizard level in wounds. However, models with the Vampiric, Ethereal or Large Target special rules can never regain more than 1 Wound per successful casting”.

Okej, vi har en trupp av Blood knights. De var 10 st från början, 5 stycken har dött. En lvl 2 wizard castar invocation of nehek. Spellen går in och nu ska vi ressa. Då tittar vi enligt spellens beskrivning! Okej, knights är cav, alltså kan vi inte applicera D6+lvl. Vi går vidare i beskrivningen; cav är en annan trupptyp än infanteri, alltså borde det vara 1+lvl i antal wounds, dvs 3 wounds. Vi har alltså 3 wounds att lägga ut, enligt Resurrecting fallen warriors, okej, vi lägger till 3 wounds -> vi får tillbaka 3 st knights. Vi kontrollerar att inga regelbrott har skett. Inga modeller i uniten har fått mer än 1 wound per castning.

Verkar rätt klart tycker jag?

//K

#38 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 26 september 2012 - 16:32

Nej. Det står "models" kan inte helas mer än ett wound om de är ethereal eller vampiric. Begreppet models innefattar inte bara enskilda modeller utan även hela enheter med modeller som då per casting enbart kan återfå ETT wound oavsett hur många modellerna är.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#39 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 26 september 2012 - 16:36

Nej. Det står "models" kan inte helas mer än ett wound om de är ethereal eller vampiric. Begreppet models innefattar inte bara enskilda modeller utan även hela enheter med modeller som då per casting enbart kan återfå ETT wound oavsett hur många modellerna är.

I så fall skulle det stått units?

models =/= units

Eller du kanske spelar att alla units som träffas av pit of shades ska ta ett iniativetest eller plockas bort?

//K

#40 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 26 september 2012 - 16:40

Inte nödvändigtvis. Det går lika bra att skriva models.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar