Hoppa till innehåll

Foto

Swfac

Regeltolkningar till kompmall

• Please log in to reply
402 replies to this topic

#1 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 342 Inlägg:

Postad 10 juni 2012 - 09:24

Swedish Comp System everything in one place

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#2 Rickie82

Rickie82

Member

• Members
  • PipPip
  • 13 Inlägg:

Postad 10 juni 2012 - 11:03

Jag saknar en fråga i det här dokumentet. Gällande CD's Dreadquake Mortar. Man börjar jue med 3 dvärgar men när man köper till en slave ogre kan en del lustiga situationer uppstå.

#3 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 10 juni 2012 - 11:12

Jag saknar en fråga i det här dokumentet. Gällande CD's Dreadquake Mortar. Man börjar jue med 3 dvärgar men när man köper till en slave ogre kan en del lustiga situationer uppstå.

Vad uppstår det för lustigt?

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#4 Rickie82

Rickie82

Member

• Members
  • PipPip
  • 13 Inlägg:

Postad 10 juni 2012 - 13:12

Först så är det jue frågan om wound allocation. Vad dör först typ när man skjuter på den, kan man sätta 2 wounds på ogern sen ta den dvärgarna å spara sista woundet på ogern till sist.
Kollar man BRB reglerna för krigsmaskiner i närstrid så verkar dem förutsätta att Crewn har samma stats. I DQM's fall stämmer jue inte det precis, ska man alokera attacker eller använda enhetens bästa stat? Hur blir det med armor saves å så vidare.

Är väl ingen jätte fråga direkt. Två civiliserade spelare borde väl kunna enas om något när man lirar (dock lirar jag oftast full, å påmminner lite om en orc till sättet då). Har bara fått det här till att fastna i skallen nu eftersom jag håller på att sätta ihop en nu.

#5 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 10 juni 2012 - 18:42

Först så är det jue frågan om wound allocation. Vad dör först typ när man skjuter på den, kan man sätta 2 wounds på ogern sen ta den dvärgarna å spara sista woundet på ogern till sist.
Kollar man BRB reglerna för krigsmaskiner i närstrid så verkar dem förutsätta att Crewn har samma stats. I DQM's fall stämmer jue inte det precis, ska man alokera attacker eller använda enhetens bästa stat? Hur blir det med armor saves å så vidare.

Är väl ingen jätte fråga direkt. Två civiliserade spelare borde väl kunna enas om något när man lirar (dock lirar jag oftast full, å påmminner lite om en orc till sättet då). Har bara fått det här till att fastna i skallen nu eftersom jag håller på att sätta ihop en nu.

Man borde kunna spela dom som anvil/cauldron där ogren är karaktären. Känns som det vettigaste sättet.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#6 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 420 Inlägg:

Postad 11 juni 2012 - 10:37

Gah vad drygt det är när det missas (av regelskrivaren) att alla krigsmaskiner som har crew med olika stats behöver en specialregel för i vilken ordning man tar bort wounds.

Håller med DHettNeck här om hur man ska spela det.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#7 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 420 Inlägg:

Postad 16 juni 2012 - 17:17

Med tanke på att några raw tomtar på warhammer.org har kokat ihop en tolkning om att man inte får göra overrun i samband med att de sista modellerna i motståndare enheten försvinner p.g.a. unstable.

Vore det kanske en ide att lägga till en tolkning på detta innan vansinnet når en turnering nära oss. Detta är en diskussion jag verkligen inte vill hamna i. (Dessutom skulle det behöva slå enormt på kompen med åtstrypningar på redan hårt kompade böcker ifall den här tolkningen skulle bli antagen).

Med tanken på att kompen nu faktiskt börjat användas utan för sverige gränser behövs det nog en not i faq:en om overrun pga unstable.

#8 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 16 juni 2012 - 21:55

Den tolkningen är så urbota korkad att jag inte orkat bry mej. Men det kanske borde tas upp...

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#9 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 342 Inlägg:

Postad 23 juni 2012 - 15:25

Admin får gärna klistra denna tråden och avklistra den gamla

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#10 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 420 Inlägg:

Postad 02 augusti 2012 - 10:03

Appropå diskussionen inför GOW. Jag hittar inget i Swefaq om att man skulle hela t.ex bloodknights/hexwraiths på annat sätt en det som står i VC boken vilket är 1+level.

#11 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 342 Inlägg:

Postad 02 augusti 2012 - 10:31

Appropå diskussionen inför GOW. Jag hittar inget i Swefaq om att man skulle hela t.ex bloodknights/hexwraiths på annat sätt en det som står i VC boken vilket är 1+level.

Se där, det vore nog bra att lägga in isf i samband med nästa uppdatering.

Hur föredrar folk att det rulas?

Erik Aronson

#12 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 420 Inlägg:

Postad 02 augusti 2012 - 11:06

Jag ser ingen anledning att göra en ruleing. Tycker det är glasklart i VC boken att enheter med modeller med 1 w helas med 1+level modeller. Sedan tycker jag det är helt galet att regeln är så och att det gör absurd skillnad i fallet Crypthorrors kontra Vargheists. Men det ändrar inte min uppfattning att raw är tydlig. Låt det vara så och anpassa kompen i stället.

#13 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 02 augusti 2012 - 13:02

Så max 3 wounds helade på Vargheists?

#14 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 02 augusti 2012 - 13:04

Jag ser ingen anledning att göra en ruleing. Tycker det är glasklart i VC boken att enheter med modeller med 1 w helas med 1+level modeller. Sedan tycker jag det är helt galet att regeln är så och att det gör absurd skillnad i fallet Crypthorrors kontra Vargheists. Men det ändrar inte min uppfattning att raw är tydlig. Låt det vars så och anpassa kompen i stället.

Den stora skillnaden ligger snarare i wraiths mot hexwraiths och vargheists mot blood knights.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#15 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 420 Inlägg:

Postad 02 augusti 2012 - 16:43

Kan vara, jag drog bara ett exempel ur mängden, Det är sådan här saker som får mig att tror att RAW inte är RAI i detta fall utan att det är tänkt att fungera som i förra boken men det får vi se om gw någonsin gör en VC faq.

Jag röstar i vilket fall på att det inte behövs någon tolkning utan ska kompas enligt RAW. (Vilket kommer ge hårda straff på vissa enheter.)

#16 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 07 augusti 2012 - 14:02

Jag har klurat lite över Eternal Guard kidred tolkningen somni gjort. Enligt mig kan man tolka den som ni gjort eller tvärt emot, vilket gör att det ur ett rent regel perspektiv inte spelar någon större roll vilket man väljer då jag tycker båda tolkningarna är lika valida.

Men! Det som jag skulle vilja lägga fram är att eran tolkning gör är att det blir svårare för WE att spela agressiva listor, och det är lite trist. Varje gång som jag sitter och klurar på combat listor blir jag lika avtänd då flyg hjältarna är så dåliga och så dyra att man inte har råd med det som man egentligen behöver för en fungerande combat lista. Så mitt förslag är att man ändrar till ETC eller liknande tolkning där EG stackar med vanlig utrustning och på så vis skapar mer varriation i listorna som spelas. Just nu tror jag bara det är Simon som kör med en massa flygande hjältar? Och han gör det för att det är kul snarare än att det är den optimala builden. Personligen tycker jag att det är trist om alla WE listor kommer bli MSU/Avoidance eller TK/Life listor. Så i variationens namn kan en ändring av tolkningen vara på sin plats! Sedan kan man justera kompen lite då örn hjältar blir lite bättre och ändra tolkningen i samband med nästa uppdattering :)
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#17 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 665 Inlägg:

Postad 07 augusti 2012 - 14:13

Det roliga var ju på GothCon när Buffy kommer och säger man kunde köra med EG-kindred där och jag hade köpt massa dyr magisk armour saves istället ^_^
Just att ETC kör med tolkningen att man kan ha EG - kindred, gör att det blir mindre förvirring när man byter mellan kompat och ETC. Combat Woodelves är riktigt kul! (för både spelarna)
Don't play with fire, play with trees!

#18 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 08 augusti 2012 - 10:17

Den där buffy, alltid nått lurt på gång ;)
Death or glory, it's the killing game"

#19 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 08 augusti 2012 - 10:21

Jag har klurat lite över Eternal Guard kidred tolkningen somni gjort. Enligt mig kan man tolka den som ni gjort eller tvärt emot, vilket gör att det ur ett rent regel perspektiv inte spelar någon större roll vilket man väljer då jag tycker båda tolkningarna är lika valida.

Men! Det som jag skulle vilja lägga fram är att eran tolkning gör är att det blir svårare för WE att spela agressiva listor, och det är lite trist. Varje gång som jag sitter och klurar på combat listor blir jag lika avtänd då flyg hjältarna är så dåliga och så dyra att man inte har råd med det som man egentligen behöver för en fungerande combat lista. Så mitt förslag är att man ändrar till ETC eller liknande tolkning där EG stackar med vanlig utrustning och på så vis skapar mer varriation i listorna som spelas. Just nu tror jag bara det är Simon som kör med en massa flygande hjältar? Och han gör det för att det är kul snarare än att det är den optimala builden. Personligen tycker jag att det är trist om alla WE listor kommer bli MSU/Avoidance eller TK/Life listor. Så i variationens namn kan en ändring av tolkningen vara på sin plats! Sedan kan man justera kompen lite då örn hjältar blir lite bättre och ändra tolkningen i samband med nästa uppdattering :)

+1
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#20 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 10 augusti 2012 - 12:03

Aronson, Tröger..

Tankar på det?