Hoppa till innehåll

Foto

Warriors Of Chaos

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
262 replies to this topic

#241 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 11:05

Jasså? vad var det då mer än breath man kunde köpa till?

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#242 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 11:11

Reg ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#243 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 11:11

Reg och poisonous attacks.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#244 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 082 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 11:58

Jag kan tänka att man skulle ha ett eskalerande minus. Förhållandevis billig i grund för att sedan kosta mer om man tar reg och/eller breath. Den är ju ganska stekt utan reggen och långt ifrån lika vass utan breathen.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#245 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 12:42

- 10 naken, -20 med flame, -25 med reg, -27 med poison. Andra Chimeran -30.
Primo Victoria

#246 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 12:50

- 10 naken, -20 med flame, -25 med reg, -27 med poison. Andra Chimeran -30.

Så -5 för reg och -2 för poison? Eller menar du fullt kittad så kostar den -82? ;)
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#247 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 13:05

Jag tänker att flamen är det farligaste tillsammans med fly, efter det kommer reg och bara lite minus för poison. Fullt kittad första kostar 27. Sen blev det lite fel. Den andra borde kompas hårdare. Typ att den andra fult uppgradeade så kostar alla upgrades dubbelt fast naken är han billig. Alltså, Chimera nr 2: Naken -20 med flame -40, med ref - 50 och med poison - 54 typ.

två chimeror blir då -87, vilket kanske är för snällt? Dock så stoppar den kombon garanterat två sådana och en kittad DP och andra flyers i samma lista.
Primo Victoria

#248 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 082 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 13:05

Jag tänker kanske tvärtom. En chimera med flame, utan reg borde ligga på kanske -10 15 någonstans. En chimera med reg utan flame kanske -20 25 och med flame och reg så kanske -25 30? Poison är ju inte så superhett på ett s6 monster..

Johannes Einemo
GoB-Syd

#249 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 14:05

Att betala poäng för poison på honom borde inte ge något minus alls.
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#250 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 15:22

Flygare som kan slåss och breatha borde aldrig gå under 20. reg utan breath över 30 och hela kittet som 40 som en hydra. Fly gör den extremt mobil och svårstoppad. Så länge du inte har KB så är poision ändå ett bra tillval som är bra i cc mot andra tuffa monster.

-15 Naken
-3 poision
-7 Breath
-15 Reg
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#251 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 15:26

är ett 4+ save verkligen värt -15 för en sån modell? framförallt; är den värd -15 utan breath weapon? Som jag förstår det är det Breathweapon med S4 som gör den riktigt lömsk.

jag tycker att en flygande fähund med 4++ inte är värd mer än 20-25 i minus. Men med breath då händer det grejer.
jag ser en hydra som bra mycket bättre och tror inte att en chimera är i närheten av en hydra rent effektivitetsmässigt eftersom den endast har I2 och således tar emot mer stryk av det den slåss mot
än en hydra med hatred....

#252 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 15:28

Hydran har också I2 ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#253 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 15:35

I en WoC lista gör den inte alls samma sak som en hydra så första ska inte kompa lika mycket som hydran oavsett utrustning, som jag ser det är ca -15 rimligt för en okittad och en fullkittad -25 till -30

Anser inte att Poision behöver något minus, tror väldigt få ändå lär välja den då det gör en modell ytterligare 15p dyrare
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#254 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 16:12

Hydran har också I2 ;)

Fasen... min argumentation blev lite Dead on Arrival :(
Så blir det när man inte pratar ur skägget utan bara mumlar!

En chimera har iaf inte hatred :D

#255 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 16:44

Den kostar nästan 60% mer också om man ska ha den tyngsta versionen

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#256 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 18:08

Är inte reg så givet på den att det är menlöst att ens ha en komp på den utan? Chimera -25. Breath -5
Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#257 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 18:47

Att den kostar mer borde inte påverka kompen.

#258 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 19:05

Priset är alltid direkt korrelerat med hur bra en modell är. Hade chimeran kostat 700pts hade denna diskussion inte ens existerat

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#259 fffrankenstein

fffrankenstein

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 576 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 19:46

Saker som kompar extra om man tar fler av dom gör det just för att dom blir så mycket bättre i par. Två chimeror (med alla bra uppgraderingar) är verkligen ruggit bra och kompar därefter.

Vill man spela massa monster kommer det finnas en uppsjö av dom som knappt kompar alls i WoC ;)

:D

Okok.

Jag skall inte bli för tjatig men jag hoppas ni tittar över det här med dubbletter. Jag har svårt att se att den andra hydran skall vara dubbelt så bra som den första tex, eller hellcannonen skall vara mer än dubbelt så bra även om dom nu kombinerar ihop bra på något sätt.

Sen exemplet som björn tog med monstrena i tk, vad säger att man måste kompa bort två monster just. Kanske är waywatchers och en treeman lika bra som två treemen, då borde dom ge samma kompavdrag.

Jag tror detta fenomen kan likforma listor, och är det inte en effekt man vill åt så borde man titta över det.

Är det inte bättre att ge det minus för enheten som den förtjänar var för sig, tex -36 för både första och andra hellcanonen isf istället för -22 för första och -50 för andra? Om dom inte helt uppenbart kombinerar på något sätt tex infernal puppet and black tongue.

Jag skall erkänna att jag inte orkat läsa igenom alla arméers komp men rimligtvis borde det finnas vissa units där den första uniten är bra och den andra sämre, isf borde väl kompen avspegla det också, tex -10 på första calles kav och -5 på andra. Om man kör åt ena hållet borde man också köra åt andra.

Men jag säger kompa varje unit var för sig. Frihet borde göra spelet roligare :)

#260 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 20:09

Okok.

Jag skall inte bli för tjatig men jag hoppas ni tittar över det här med dubbletter. Jag har svårt att se att den andra hydran skall vara dubbelt så bra som den första tex, eller hellcannonen skall vara mer än dubbelt så bra även om dom nu kombinerar ihop bra på något sätt.

Sen exemplet som björn tog med monstrena i tk, vad säger att man måste kompa bort två monster just. Kanske är waywatchers och en treeman lika bra som två treemen, då borde dom ge samma kompavdrag.

Jag tror detta fenomen kan likforma listor, och är det inte en effekt man vill åt så borde man titta över det.

Är det inte bättre att ge det minus för enheten som den förtjänar var för sig, tex -36 för både första och andra hellcanonen isf istället för -22 för första och -50 för andra? Om dom inte helt uppenbart kombinerar på något sätt tex infernal puppet and black tongue.

Jag skall erkänna att jag inte orkat läsa igenom alla arméers komp men rimligtvis borde det finnas vissa units där den första uniten är bra och den andra sämre, isf borde väl kompen avspegla det också, tex -10 på första calles kav och -5 på andra. Om man kör åt ena hållet borde man också köra åt andra.

Men jag säger kompa varje unit var för sig. Frihet borde göra spelet roligare :)

Det handlar om två saker
1. Ett av kompmallens syften är att minimiera sten-sax-påse element, så listor som är väldigt ensidiga straffas lite mer än dom kanske egentligen förtjänar sett till hur mycket poäng som spelar in på snitt mot varierat motstånd (men där många matcher går 0-20 eller 20-0).
2. En enhet/modell av saker som är kräver väldigt speciella svar (som t.ex. tåliga monster) har de flesta listor möjlighet att hantera, men när man börjar komma med multipler av dessa räcker inte det där svaret till ens lite grann, och istället för att en chimera kanske kommer in i combat med något mumsigt så kommer två stycken fram med stor sannolikhet. Av denna anledning är 2 hydror mer än dubbelt så bra som en. Detta märks tydligare ju högre komp man spelar med.

Tror inte detta är dåligt för variationen egentligen. Skulle hydror kompas lika för båda skulle vi nog se rätt många dubbla hydror, istället för ett fåtal som i nuläget. Förhoppningsvis finns det nog med valmöjligheter utanför de få saker som är extra straffade för multiplar att man ändå kan bygga många olika typer av arméer.

Och för att tillägga något om WoC kompen, beta mall på kommer på söndag kväll.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar