Hoppa till innehåll

Foto

Info Om Sydcons Whfb Turnering2009

• Please log in to reply
43 replies to this topic

#1 Nylle

Nylle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 118 Inlägg:

Postad 16 juni 2009 - 10:30

Info om Sydcons whfb turnering 2009

Var? Humanus Gymnasium Lund d.v.s. samma ställe som förra året.

När? Den 31 juli-2 aug. Så se till att boka in detta i din kalender.

Hur många platser? 50 platser

2250 pts. Senaste arméböckerna dock med reservation ifall gw skulle släppa en bok precis innan turneringen.

Komp: Atlantis/Rt komp mall (http://atlantis.sver...RT_WPS_Comp.pdf )

Vi har en minimum gräns på 15 i komp och 30 som max.

Nu över till huvudpoängen med detta kompsystem, för varje komp poäng som skiljer de båda spelarna åt så får den med högst komp poäng en bonus. Bonusen ligger på 75 vp per komp differens. Exempel: En 20 komp möter en 25 komp i och med den skillnaden på 5 i komp så får högkomparen en bonus på 5*75 vp. Vi har dock lagt in en gräns, man får enbart bonus för 10 steg. Ifall en 15-kompar skulle möta en 30 kompare så blir effekten att 30 kompare har en effektiv komp på 25 i denna match.

Schema:
Fredag:
Slag 1: 18.00-21.30

Lördag:
Slag 2: 9.00- 12.30
Slag 3: 13.30- 17.00
Slag 4: 18.00- 21.30

Söndag:
Slag 5: 8.30-12.00
Slag 6: 13.00-16.00
Prisutdelning: 16.00

Anmälan: Dels så krävs det att man anmäler sig samt betalar in till Sydcon. För mer information se Sydcons hemsida. Sen så krävs det även en anmälan till oss på följande mail: whfbsydcon2009@hotmail.com Det är även hit som ni ska skicka er armélista. ARMÉLISTAN SKALL VARA INNE I TID SAMT VARA LÄTTLÄST, OM INTE SÅ BLIR DET KOMP STRAFF.

Sista dagen för att anmäla sig och skicka listan är den 24 juli.

Målningsbedömningen kommer att se ut på följande sätt:
Minst tre färger på varje modell (färg på basen räknas inte in i detta) och man ska se var vissa områden slutar respektive börjar. T.ex. ska man kunna urskilja ansiktet bland allt skägg osv.

Om en enda omålad/obasad modell finns med i armén kommer det att sättas en nolla i målningspoäng. Detta måste jag verkligen poäntera! Jag kommer att ge 0 poäng i målning om en enda modell är omålad/obasad. Detta var jag ganska snäll med förra året (vilket var fel av mig) men i år kommer ingen pardon ges! Icke målade och icke basade modeller kommer också att räknas som casulaties innan slaget börjar. Med andra ord så får de inte ställas upp på brädet ens.

Poängen som kommer att delas ut för målning är följande:
0 = om en enda modell är omålad/obasad.
10
12
15
18
19
20

Best painted tävlingen kommer att stå mellan de spelare som tilldelats högst poäng. Dessa kommer att utses i samråd av mig (Erik Tapper) och Björn K Nilsson, dvs precis som förra året. Därefter kommer alla spelare få lägga sin röst på den armé som de anser vara den som förtjänar priset. Vinnaren kommer dessutom automatiskt tilldelas 2 extrapoäng i målningsbedömning för en total summa på 22 poäng.

#2 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 012 Inlägg:

Postad 16 juni 2009 - 10:47

Räknar ni in kompen i slut totalen eller bara som swiss i första matchen och som utjämnare med x*75?
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#3 Nylle

Nylle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 118 Inlägg:

Postad 16 juni 2009 - 11:58

Ser att jag har vait lite otydlig i utformandet av texten...

Första matchen kommer att lottas efter komp, samt bonus poängen gäller enbart under själva matchen. De läggs inte på i slutet som i vanliga traditionella komp turneringa. Alltså ungerfär så som Götebogarna gjord fast istället för att flytta steg så får man bonus poäng. Hoppas att detta gjorde det lite lättare att förstå.

#4 koon

koon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:

Postad 16 juni 2009 - 12:55

Fråga om mina Tomb Kings:

Om jeg har 2 Scorpions och 1 Tomb Swarm er det -200 eller -500.

** If one of the units with “It came from the below” special
rule is a Tomb Swarm unit then there is no penalty for the
2nd unit.

Men når der er 3 units? Räknas Tomb Swarms inta elller?

Kim
kOOns eternal Waagh!

kim@koon.dk

#5 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 012 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 14:25

Hur tajt kommer VP tabellen att vara?, som det ser ut nu verkar komp 15-16 vara en vinnare om man kör med 200pts steg i tabellen.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#6 Nylle

Nylle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 118 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 14:33

@Koon: Så som jag tolkar det så får du minus 500. Du slipper minuset för andra enheten men inte för tredje. Dock så hänvisar jag denna frågan till folk som har arbetat med mallen, dom kan ge ett mer korrekt svar.

@AlFiKa: Kommer att lägga ut mer info om detta i slutet på veckan men som det ser ut nu så kommer draw gränsen att ligga på 300 och sedan 150 per steg.

#7 uraithen

uraithen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Postad 18 juni 2009 - 02:09

Jag måste bara fråga. Är inte detta kompsystem lite obalanserat? Ska verkligen en 25-kompare som möter en 15-kompare ha 750 statiska victory points? Känns det inte lite maffigt? Kompmallen som används har dessutom tendenser (som jag tidigare påpekat) att vara lite för snäll mot vissa listor och tvärtom, straffa vissa, trots att dessa kanske bör kompat annorlunda för att detta "*75pts" ska fungera på det sätt som är tänkt?
Jag talar från egen erfarenhet nu. Min tanke grundar sig i att jag (som jag också tidigare nämnt) använder mig av en skaven armé helt utan shooting och med den ovanliga screamingbell. Armén jag tänkt använda i år är en variant av den ni såg förra året och då kompade den riktigt bra och i år trots att jag kapat en magiker så kompar jag in på 14,75 när jag använder mig av mallen. Jag kanske är gnällig? Men jag känner att jag startar med ett grymt underläge bara för att mallen (som jag ser det) inte fungerar som det är tänkt. För att ytterligare trycka på min poäng så har jag sett riktigt hårda varianter av VC listor som kompar över 20 och kanske bör ses över för att få dra nytta av ca. 5*75 (= ca. 325) mot en betydligt svagare komp 15 lista.

Jag ska inte tjata mer. Jag försöker bara uppmärksamma problemet innan jag sätter mig ner och målar.

P.S Jag ska inte berätta för er hur ni ska göra men är det för mycket problem att gå igenom 50 fantasy listor så anser jag personligen att *25pts är mer balanserat... men det är som sagt min egen åsikt och behöver inte nödvändigtvis delas D.S

#8 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 334 Inlägg:

Postad 18 juni 2009 - 05:32

Jag undrar lite hur målningspoängen kommer se ut på turneringen?

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#9 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 18 juni 2009 - 08:55

Och jag som tyckte att 75 poäng var för lite wink.gif

En komp 25 list har oftast inte mycket chans mot komp 15 (finns självklart undantag) och 750 extra poäng kommer knappast hjälpa mycket. Om du tycker att det är fel på kompmallen så är det väl där problemet ligger och inte i det här kompsystemet?

#10 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 751 Inlägg:

Postad 18 juni 2009 - 09:03

Jag tycker också 75p är på tok för lite.

#11 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 18 juni 2009 - 09:06

Jag tycker också att 75 pts är för lite. Man kan tycka att 750 pts är mycket men det är väldigt lätt för de flesta komp 15 arméerna att få massaker mot komp 25 arméer.

Att den skaven armen du gjort inte får så bra komp är ju synd men komp systemet kommer aldrig att
bli perfekt.
David "Dangerous" D

#12 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 18 juni 2009 - 09:29

Tog mig en vecka nu att förstå vad kompskillnaden innebar =) kanske skulle skriva 5*75 VP istället, för jag antar att det är det ni menar
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#13 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 18 juni 2009 - 15:22

QUOTE (uraithen @ Jun 18 2009, 03:09 ) <{POST_SNAPBACK}>
P.S Jag ska inte berätta för er hur ni ska göra men är det för mycket problem att gå igenom 50 fantasy listor så anser jag personligen att *25pts är mer balanserat... men det är som sagt min egen åsikt och behöver inte nödvändigtvis delas D.S

Jag lovar att man kan kolla igenom din lista och göra förändringar så att du kompar mer än dina 15 om din lista nu är så snäll som du säger att den är, och att gå igenom 50 listor och sätta subjektivkomp tar väldigt många timmar (om man skall få det bra bör man nog investera sisådär 20+ timmar) och det säger jag ur perspektiv som arrangör (som har satt modiferad komp på listor, se GothCon 2009 för närmare info vad vi gjorde)
Således är det väldigt mycket begärt av dina arrangörer som redan lägger ner massor och åter massor av timmar på arrangemanget.

Tycker *75p är lagom om man inte sätter en övre gräns på vad man kan vinna i kompskillnad annars tycker jag den bör höjas till 80-90p
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#14 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 18 juni 2009 - 17:35

Kommer kompen att läggas på i slutet av turnering dvs en komp 25 arme får 25 extra poäng eller kommer
den bara göra så man får mer poäng under slagen ?
David "Dangerous" D

#15 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 442 Inlägg:

Postad 18 juni 2009 - 17:46

QUOTE (uraithen @ Jun 18 2009, 03:09 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag talar från egen erfarenhet nu. Min tanke grundar sig i att jag (som jag också tidigare nämnt) använder mig av en skaven armé helt utan shooting och med den ovanliga screamingbell. Armén jag tänkt använda i år är en variant av den ni såg förra året och då kompade den riktigt bra och i år trots att jag kapat en magiker så kompar jag in på 14,75 när jag använder mig av mallen. Jag kanske är gnällig? Men jag känner att jag startar med ett grymt underläge bara för att mallen (som jag ser det) inte fungerar som det är tänkt. För att ytterligare trycka på min poäng så har jag sett riktigt hårda varianter av VC listor som kompar över 20 och kanske bör ses över för att få dra nytta av ca. 5*75 (= ca. 325) mot en betydligt svagare komp 15 lista.

Det låter som att din lista är väldigt dåligt komp-optad. Skaven får inga komp-bonusar för att skippa skytte och de väldigt lite minus för att ha med lite av det. Screaming bell är också dålig i kompat, inga bonus, men massor med minus för en rätt dålig grej.

Som alla andra kompmallar kan inte heller WPS-mallen ta hänsyn till precis alla möjliga builds, och man bör därför alltid sitta med mallen i ena handen och arméboken i andra när man bygger sin armé, annars riskerar man att, precis som du, göra val som ger mer kompminus än de egentligen förtjänar.

Jag skrev ett långt inlägg om avsaknaden av plus för skavenskytte och screaming bell i komptråden för ett tag sedan, då lät det som att inga ändringar på skavenkompen skulle göra pga ny bok snart, men skriv lite i den tråden så ökar nog chansen att det ändras.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#16 Dwarrgen

Dwarrgen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 166 Inlägg:

Postad 18 juni 2009 - 22:51

[Flyttade beskrivningen av målningsbedömningen till första posten.]

/Tapper

#17 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 19 juni 2009 - 00:17

Jag antar att modeller som inte finns med i armén från början också räknas in till dessa. så som Raisade odöda och liknande.
Admin här på SWBR.

#18 Nylle

Nylle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 118 Inlägg:

Postad 19 juni 2009 - 10:25

QUOTE (buffy @ Jun 18 2009, 18:35 ) <{POST_SNAPBACK}>
Kommer kompen att läggas på i slutet av turnering dvs en komp 25 arme får 25 extra poäng eller kommer
den bara göra så man får mer poäng under slagen ?

Nej, kompen kommer endast att används som en modifierande faktor. Den kommer ej att läggas på i slutet.

#19 uraithen

uraithen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Postad 19 juni 2009 - 22:35

Jag har läst igenom fjugins förslag för hur man skulle kunna göra tillägg till skavens kompmall utan att göra komplicerade ändringar till den nuvarande men bara ge ytterligare plus och minus där det tidigare saknats. Detta ger arméer som hamnar i en slags "gråzon" i kompmallen utan att få plus för builds som inte får ta del av tillräckligt många plus men måsta ta del av allt förmånga minus, en chans att kompa mer rättvist. Själv skulle jag (och ja jag är självklart inte helt opartisk i ämnet) t. ex. få ta del av ytterliggare 300 plus poäng innan poängen ska delas i 200. Detta skulle verkligen inte ge mig särskilt mycket men tillräckligt för att jag skulle känna mig "rättvist behandlad". Just nu straffas min lista väldigt hårt trots att jag byggt en lista jag inte förstår kan hamna så lågt på kompstegen.

Ändringarna han föreslår kanske inte blir officiella innan nästa bok släpps och därför undrar jag om det verkligen skulle vara omöjligt att för sydcon lägga in detta. Jag förstår att alla möjliga kommer att vilja att deras egna kompförslag då också läggs in och särbehandlas och därför förstår jag även om ni ganska självklart skulle neka mig detta. Men jag hoppas i alla fall att det kanske väcker någon tanke hos er.

Detta var det sista tjat ni fick från mig angånende detta ämne. Jag accepterar självklart att ni lägger ner er energi på annat och kanske inte har tid för induviduellt tjafs som mitt. Ses på SYDCON!

#20 Nylle

Nylle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 118 Inlägg:

Postad 20 juni 2009 - 12:21

Vi kommer inte att ändra i mallen på grund utav anledningen som du själv har nämnt. Det är tråkigt att du känner dig "orättvist behandlad" men än så länge har jag inte sett ett system som alla gillar. Hoppas att du kan leva med detta och att det inte förstör hela helgen för dig.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar