Hoppa till innehåll


Foto

Regelgråzoner


  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
38 replies to this topic

#21 Anton

Anton

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 16 februari 2007 - 07:54

Verkar vara mest folk som tycker att:

1. Frenzy-trupper får inte deklarera.
2. Treemen får bara S&S mot fiender de ser (enligt normala S&S-regler).
3. Ingen sliding.
4. Flame Cannon är Flaming.

Kan vi enas om detta?

#22 koon

koon

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:

Postad 16 februari 2007 - 09:14

Yes, I agree.

Add Björns treesinging bit..

kOOn
kOOns eternal Waagh!

kim@koon.dk

#23 Steffo

Steffo

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 16 februari 2007 - 10:07

Håller med på allt utom S&S. 7th ed. regelboken tycker jag är tydlig (har inte 6th-boken till hands), på S&S s. 19 (lilla boken) står tydligt att man får göra S&S "if the charged unit has missile weapons..." och på 57 första meningen står vad missile weapons är för något. Inget om speciella shooting attacker.

#24 koon

koon

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:

Postad 16 februari 2007 - 11:16

I have a tricky one:

pg. 43 in rulebook, but with a larger unit loosing combat:

E= Enemy
C= Enemy cav.
L = Looser

EEEEE
EEEEE
EEEEE
LLLLLC
LLLLLC
LLLLLC
LLLLLC
LLLLLC

a unit looses combat all persue, first they pivot and it looks like this:

EEEEE
EEEEE
EEEEE
LLLLL
LLLLL
LLLLLCCCCC
LLLLL
LLLLL

L runs 11" and escapes
E runs 7"
C runs 10" and wil actually hit L, does L run again or do C stop 1" before?

According to the FAQ, a charged unit can run more than once, so my vote would be run again.



QUOTE (Steffo @ Feb 16 2007, 10:07 ) <{POST_SNAPBACK}>
Håller med på allt utom S&S. 7th ed. regelboken tycker jag är tydlig (har inte 6th-boken till hands), på S&S s. 19 (lilla boken) står tydligt att man får göra S&S "if the charged unit has missile weapons..." och på 57 första meningen står vad missile weapons är för något. Inget om speciella shooting attacker.


Well if Your intention is that a treeman cannot S&S then I agree.
That he can S&S only on things that he can see is the lesser evil solution.


kOOn
kOOns eternal Waagh!

kim@koon.dk

#25 Steffo

Steffo

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 16 februari 2007 - 11:22

QUOTE (koon @ Feb 16 2007, 11:16 ) <{POST_SNAPBACK}>
I have a tricky one:

pg. 43 in rulebook, but with a larger unit loosing combat:

E= Enemy
C= Enemy cav.
L = Looser

EEEEE
EEEEE
EEEEE
LLLLLC
LLLLLC
LLLLLC
LLLLLC
LLLLLC

a unit looses combat all persue, first they pivot and it looks like this:

EEEEE
EEEEE
EEEEE
LLLLL
LLLLL
LLLLLCCCCC
LLLLL
LLLLL

L runs 11" and escapes
E runs 7"
C runs 10" and wil actually hit L, does L run again or do C stop 1" before?
kOOn

C stops 1" before L, small rulebook page 43, picture 43.1 (text to the right in picture)

#26 Anton

Anton

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 16 februari 2007 - 11:22

Jag tycker att vi försöker undvika att diskutera de enskilda regelfrågorna eftersom de är kontroversiella och har diskuterats till förbannelse på andra forum. Vi nöjer oss med att bestämma vilket som ska gälla genom någon slags godtycklig majoritet.

Koon -- I'm in favour of the reasonable option of stopping 1" behind the fleeing unit.

#27 petrus

petrus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 16 februari 2007 - 12:01

RTO kommer också, för att främja att samma regler används på alla turneringar att använda det som kommer fram i denna tråd. Även om det skulle gå emot hur vi har tänkt oss tidigare.

#28 koon

koon

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:

Postad 16 februari 2007 - 12:03

I'm an idiot it says so in the text....

kOOn
kOOns eternal Waagh!

kim@koon.dk

#29 Dakoth

Dakoth

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 17 februari 2007 - 00:04

Ok - I´ve looked through the entire book now and perhaps I´m blind, but nowhere can I find a single hint that You would be an idiot, koon... huh.gif

perhaps it´s another text You´re refering too..? wink.gif

#30 Anton

Anton

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 17 februari 2007 - 06:53

Lite sent kanske, men eftersom Treeman S&S står i DWs FAQ kanske vi ska säga nej till den för att vara konsekventa?

#31 petrus

petrus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 20 februari 2007 - 12:03

Kommer andra turneringar också att följa det som "bestämts" i denna tråd?
Typ Gothcon, "sydcon" och qfa?
Det vore ju bra om vi allihopa kunde komma överens som vissa tolkningar så att vi slipper fråga inför varenda turnering..

#32 Joey_Boy

Joey_Boy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 20 februari 2007 - 20:54

På GothCon kommer jag dömma som det står här. Släng in björns 18" post om treesinging också så är jag hyfsat nöjd med Antons sammanfattning.

/Johan R
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#33 Anton

Anton

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 21 februari 2007 - 06:33

Uppdaterar:

1. Frenzy-trupper får inte deklarera.
2. Treemen får INTE S&S (står i Direwolf så punkten kan tas bort).
3. Ingen sliding.
4. Flame Cannon är Flaming.
5. Treesinging når alltid 18".

#34 Christoffer w

Christoffer w

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Halmstad

Postad 21 februari 2007 - 09:38

Bara en intressant sak att tilläga i S&S diskusionen. Argumentet mot är att trämän inte har ett skytte vapen och därför inte får S&S. Dock står det på s.25 om shooting att "Troops armed with bows, crossbows or other missile weapons may shoot at any enemy targets they can see... You may also shoot with any warmashines..."

Med ert argument och den här texten skulle man kunna säga att trämannen inte får skjuta alls eftersom han inte har något skytte vapen och inte är en warmashine rolleyes.gif

#35 Anton

Anton

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 21 februari 2007 - 10:52

Let's keep this a summary topic. There are a kazillion topics on almost as many forums if you feel like debating any of them.

#36 Christoffer w

Christoffer w

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Halmstad

Postad 21 februari 2007 - 15:38

OK it was just a thing I thought of when reading the topic. I haven't been here and discussed it before after all.

#37 Delirium

Delirium

    Member

  • Members
  • PipPip
  • 10 Inlägg:

Postad 21 februari 2007 - 17:11

Vet inte om det här postas på rätt ställe men två saker som rulades av två domare under mina matcher kanske ska diskuteras/nämnas:

1. Blessed Tome ger +1 leadership value för alla units inom 6 tum. Om generalen är inom 6 tum höjs hans leadership med 1 och följaktligen blir alltså det leadership som kastas ut 12 tum ett bättre.

2. En mage som har lagt en Remains in play spell får fortfarande använda en bound spell från ett item utan att det påverkar.

Och så en grej som alla verkade överens om:

3. Lion Cloak ger +2 armour save mot skytte. Skytte inkluderar magic missiles.

Björn

#38 Christoffer w

Christoffer w

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Halmstad

Postad 21 februari 2007 - 19:56

En till grej som kom upp (det var inte jag som försökte det utan min magitokiga kompis eh.. Torbjörn).

Om prayern "hammer of sigmar" kastas på en magiker, får han då rerolla misslyckade wound rolls när han kastar en spell. Det dömdes att han fick det av skrattande domare rolleyes.gif

#39 Dakoth

Dakoth

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 22 februari 2007 - 17:06

Kan tänka mig att använda mig utav en SWFBR-FAQ till QFAV - så länge det inte är rent dåraktiga tolkningar så klart.

Ser helst att Trämannen inte kan S&S, men kan leva med det också. Att de skulle kunna skjuta 360 grader skriver jag inte under på - är ett som är säkert.

cheers,
Morgan




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar