Hoppa till innehåll

Foto

Linconlistor

• Please log in to reply
67 replies to this topic

#21 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 22 maj 2011 - 23:31

För mig blir det Empire i år. Ska bli kul att ha magi för första gången på många, många år.

Lords:
Arch Lector of Sigmar
War Altar, Shield, Full Plate

Wizard Lord
Lvl 4, Lore of Shadow

Heroes:
Captain of the Empire
BSB, Armour

Captain
Imperial Pegasus, Full Plate, Lance, Shield

Battle Wizard
Lore of Metal

Core:
12 Handgunners
Detachment:
5 Freecompany Archers

11 Crossbowmen

6 Knights
Full Command,

6 Knights
Full Command,

Special:
Mortar

Mortar

Great Cannon

24 Greatswords
Full Command

Rare:
Steam Tank

Admin här på SWBR.

#22 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 23 maj 2011 - 16:56

Jag kan väl bara fälla en tår om jag möter Skaven...hurra för 13th spell! biggrin.gif

Här är min blygsamma lista:

Lords:
Sorc lord, heavens

Heroes:
Exalted, BSB,

Exalted

Chaos sorc, fire

24 Warriors, FC, Shield, Tzeentch

16 Warriors, FC, Shield, Tzeentch

Spec:
18 Chosen, FC, Halberd, Tzeentch

Rare:
Warshrine

Warshrine

kompakt och bra wub.gif

#23 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 23 maj 2011 - 17:16

Jag vill inte klaga men lista verkar väldigt annorlunda Konstantin. Det är inte dina block jag klagar på för de kommer säkert vara svåra att döda men hur har du tänkt med din magi.
Tzzentch är en av spellets bästa lores och tar du den får du ju bättre ward save och lättare att lägga spells.
Nu har du två av spelets ( enligt mitt tyckte ) sämsta lores istället.

Du kanske har test spelat mycket och kommit fram till att heavnes och fire är bäst för din lista men det vore roligt att veta hur du kom fram till det.
David "Dangerous" D

#24 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 23 maj 2011 - 21:56

QUOTE (buffy @ May 23 2011, 18:16 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag vill inte klaga men lista verkar väldigt annorlunda Konstantin. Det är inte dina block jag klagar på för de kommer säkert vara svåra att döda men hur har du tänkt med din magi.
Tzzentch är en av spellets bästa lores och tar du den får du ju bättre ward save och lättare att lägga spells.
Nu har du två av spelets ( enligt mitt tyckte ) sämsta lores istället.

Du kanske har test spelat mycket och kommit fram till att heavnes och fire är bäst för din lista men det vore roligt att veta hur du kom fram till det.

visst kan jag det!
Jag tyckte också att tzeentchloren var asnice från början, och spelade alltid med den klassiska lorden på disc som inte gick att döda...

visst är +1 i ward och +1 to cast jäääkligt nice, men jag tyckte att loren har tappat sin gnista...

om vi går igenom spellsen:

Flickering fire:
helt ok magic missle, 4-5 str 4-5 träffar är väl okej som en sista utväg när man har en dice kvar, men annars är de inte så mkt att hänga i granen

Baleful transformication:
ta ld-test eller ta wounds, alla armeer har en ld 10 bubbla och bsb, ovärd spell

Pandaemonium:
nice med inte ta ld av chars, och misscast på dubbla.
men den går in på 8 och är remains-in play, och eftersom man i 8th kan dispella INNAN man castar spells, så drainar det bara powerdice.
denna spell är utmärkt när man kombinerar den med 2 hellcannons och bsb med -1 ld banner...men annars har det bara funkat som pd-drain

Treason:
anfall uniten själv, perfekt på stora trupper kan man tycka, synd att den inte funkar på sånna som är immune mot psychology bara...typ vc, tk, deamons.
sen när man tänker efter är den inte så superbra: tänk en horde med random infanteri: 40 attacks, träffar 20 st, woundar 10 st, dödar 6-7 st. inte mäkta häftigt.... visst funkar det bättre mot GW-killar, men dessa brukar vara immuna mot psychology dem med! (khorne marauders, squigs, hammerers (?)

Call to glory:
Fixa fram en exalted! COOLT. cast 12+ för en kille med 4 attacks? enda användningsområdet för honom är att ge motståndaren VP som död modell i challange istället för nån viktigare (lvl 4 typ)

Gateway (of doom).
Ser toppen ut på pappret, utplåna en HEL trupp, om jag bara slår 11-12 på str, hur svårt kan det vara? jo, 1/12, dvs ca 8% chans.
på lincon kommer vi spela 7 matcher á 6 turns, dvs 42 rundor. kastar jag gateway varje magic turn, i alla rundor, i alla matcher OCH får in den, kommer jag statistiskt sett få in det önskade resultatet, utplåna trupp, 3 ggr. statisktiskt, OM spellen går in. och eftersom jag då kommer kasta på motståndarens farligaste trupp, kommer antagligen inte de andra resultaten (ca 7 str 7 träffar) vara så imponerande, då de antagligen har magiskt skydd och sånt strunt!
dessutom så har ETC-reglerna tagit bort möjligheten att döda chars på direkten, bara ta en look-out sir så klarar man sig, perfa!
visst kommer motståndaren göra allt för att dispella denna spell, och jag kan således kasta den först, och sen fylla på med mina andra spells, men som du kan se har jag redan sågat dem! hähä.....

så vad väljer jag istället? heavens!? OCH FIRE?? blink.gif

jag kan motivera fire med HPA, Hydra och Träman, alla dessa saker är jag livrädd för!
och den klassiska fireball kan uträtta en hel del, om man nu inte får några roligare spells som flaming sword att leka med.....

Så varför heavens när jag har massa andra bättre lores till mitt förfogande?
Death: overall tycker jag det är för kort range, och för inriktat på att plocka fiendens chars. för att optimera death så ska man ha en snabb, helst flygande support caster med loremaster (typ VC-vampyr eller tzeentch herald) som kan skutta runt och busa med chars och bränna bort block med låg I med solen.

Shadow: Helt ok lore, var mitt andrahandsval, synd bara att alla spells har så hög cast. skulle gärna ha pit of shades eller purple sun i min arme mot vissa....modeller.....

men vad gör man?

så heavens:
det finns inget mer jag hatar än små plutttrupper som står ivägen och är äckliga, de andra lores kan inte göra nått åt dem!
vilket jag har fått erfara......men heavens....har potential! (och har en rolig lore attribute, jag vill testa den mot nån pegas-spammer eller örnspammer, de vore intressant)

Mer än att steka thumb.gif småkräk så finns det även många spells som träffar många trupper, både augment och hex:
kan ge värdefulla buffar och debuffar när det tillslut blir närstrid!

Iceshard Blizzard:
-1 ld och to hit. Bra spell som går in på en låg cast (7+)

Harmonic Convergence:
Rerolla massa 1or. Inte så bra kan man kanske tycka, när man sitter på save 3+ på i stort sett hela armeen. men den gör under i strider!
kan effecta alla inom 12

Wind blast:
Kul mot flying circus, annars rätt ovärd

Curse of the midnight wind:
Som harmonic, fast för motståndaren och 6or
kan affecta alla inom 12
(flying circus)

Thunderbolt:
Lite schtek, bra mot småtrupper, trupper med lite armor, typ knights

Comet:
Min nya favoritspell
Asenkelt att få in, och gör ofta mkt skada. oavsett om den används mot en gunline, eller en hungrigt avancerande arme.
eftersom den gör i snitt 8 str 5 träffar på alla inom 7 om den slår ner första rundan så tycker jag den är kalas!
men roligast är nog när man kör en stor och den har str 10 och över 10 i hits biggrin.gif
och eftersom man kan kasta den var som helst på spelplanen så kan man alltid använda den....

Chainlightning:
Mer stek, kan vara väldigt rolig mot små trupper om man har lite tur, spec manglersquigs, fastcav och sånt

hmmm, det var min wall of text för ikväll!

//K

#25 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 00:24

Inte behöver väl Gateway 11-12 för att fullkomligt ödelägga i princip vilken unit som helst? Räcker ju med genomsnitt på 7-8 för att du ska wounda och ta bort i princip all armor save- och det är ju långt ifrån alla trupper som har ward saves.

För 15 i casting value tycker jag nästan Gateway ensam kompenserar för allt det andra tongue.gif Utav 40 Goblins blir det ju bara ca 6 kvar, detsamma gäller för Orcs och grejer tongue.gif Rätt mäktigt!

Själv älskar jag Heavens! Kunde jag spela med den regelbundet skulle jag, kometer överallt! biggrin.gif De går ju inte att dispella alls!
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#26 turbotobbe

turbotobbe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 265 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 06:48

Genomtänta argument. Det är inte varje dag man få se det på det här forumet thumb.gif

(Spelar Brettar och heavens har blivit min favolore. Svag är den defintift inte)

#27 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 09:11

QUOTE (Atnas @ May 24 2011, 01:24 ) <{POST_SNAPBACK}>
För 15 i casting value tycker jag nästan Gateway ensam kompenserar för allt det andra tongue.gif Utav 40 Goblins blir det ju bara ca 6 kvar, detsamma gäller för Orcs och grejer tongue.gif Rätt mäktigt!
Tror du har lite fel på matten där. Gateway får i snitt 7st S7-träffar, vilket resulterar i ca 6st döda vadsomhelst med Toughness 5 eller mindre och save 3+ eller sämre.

#28 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 10:40

Oh, du har rätt! Missade den biten om 2D6 hits, trodde hela uniten fick ta träffarna.

Tja, då är det ju faktiskt inte en så imponerande lore.
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#29 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 10:52

Alltså, 2d6 S högt träffar var som helst helst inom 24" (utanför los också) är riktigt bra. Det är inte en spell som tar ut horder, men den tar ut allt support man kan tänka sig, fria karaktärer, elit enheter och monster. Det är ju detta du säger att du har heavens för att ta ut, men gateway plus flicker (och pandemonium för antimagi, att ta ut 2 power dice för motståndaren är ofta värt att kasta spellen för, speciellt som den ofta går in på en tärning) är mycket bättre på att ta ut sådana saker och gateway är inte speciellt svårt att kasta längre (standard att få in på tre tärningar även om man gärna tar fyra för att vara säker).

Jag säger inte att den är den bästa loren som finns, men den hanterar chaos svagheter (snabba enheter som gömmer sig och springer runt flanker, eller står ivägen) väldigt bra.

#30 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 13:13

QUOTE (Christoffer w @ May 24 2011, 11:52 ) <{POST_SNAPBACK}>
Alltså, 2d6 S högt träffar var som helst helst inom 24" (utanför los också) är riktigt bra. Det är inte en spell som tar ut horder, men den tar ut allt support man kan tänka sig, fria karaktärer, elit enheter och monster. Det är ju detta du säger att du har heavens för att ta ut, men gateway plus flicker (och pandemonium för antimagi, att ta ut 2 power dice för motståndaren är ofta värt att kasta spellen för, speciellt som den ofta går in på en tärning) är mycket bättre på att ta ut sådana saker och gateway är inte speciellt svårt att kasta längre (standard att få in på tre tärningar även om man gärna tar fyra för att vara säker).

Jag säger inte att den är den bästa loren som finns, men den hanterar chaos svagheter (snabba enheter som gömmer sig och springer runt flanker, eller står ivägen) väldigt bra.

Hehe, 2d6 str 2d6 träffar garanterar ju inte hög styrka direkt... men var som helst inom 24", utanför los är ju självklart trevligt

men jag hävdar fortfarande att 2d6+marker str 4+marker på alla units inom 2d6, var som helst på hela spelplanen, utanför los är trevligare!
för med gateway kan du plocka en support/runda
och med kometen kan du plocka hur många som helst... visst är kometen väldigt tärningsberoende, den ska ju komma in också!
men det stör oftast motståndarens movement eftersom man är rädd för att gå ner nedslaget!

lilla kometen går in på 12, dvs lättare än gateway, och då ramlar den ner med 8 str 5 träffar på alla trupper inom 7", i snitt. faller den inte ner första rundan blir det i min tur, 9 str 6 träffar på alla inom 7". så nån av dem borde det blir, statiskt sett!

är man inte nöjd med lilla kometen så kan man ta den stora som går in på 24, lite svårare, men dubbelt så roligt!
ramlar den ner första rundan så är de 9 str 6 träffar på alla inom 7,
andra: 11 str 8 träffar på alla inom 7'
tredje: 13 str 10 träffar på alla inom 7'

man får inte glömma att man ska rulla för dem varje magirunda!

så visst, kometen är inte direkt spelavgörande, som dwellers eller solen,
men den kan forma spelet genom att skrämma bort fienden från vissa punkter på spelplanen och slå ut många kräktrupper!
och eftersom GW har FAQ att den får loreattribute blir det bajsmacka för små flygtrupper biggrin.gif

//K

#31 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 14:35

Problemet jag har med kometen är att den går går inte in direkt utan den kanske går ner i motståndarens kommande runda men troligare att den går ner i din följande runda eller motståndarens runda efter det. Vilket gör att om du har sista turnen är den en helt död spel den turnen och det är bara 50% chans att den gör skada om du lägger den din sista tur och motståndaren har sista turnen.
Admin här på SWBR.

#32 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 14:54

QUOTE (emil_frojd @ May 24 2011, 15:35 ) <{POST_SNAPBACK}>
Problemet jag har med kometen är att den går går inte in direkt utan den kanske går ner i motståndarens kommande runda men troligare att den går ner i din följande runda eller motståndarens runda efter det. Vilket gör att om du har sista turnen är den en helt död spel den turnen och det är bara 50% chans att den gör skada om du lägger den din sista tur och motståndaren har sista turnen.

Du har en bra poäng. Men av erfarenhet skulle jag säga att jag har mer användning för lorens augments och hexar i det skedet av matchen.

//K

#33 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 15:17

Warriors med heavens är riktigt hemskt att möta.. Bara möjligheten att kunna skrämma iväg motståndaren MOT dina egna linjer där det står två stora warrior block är riktigt nice.
Tyckte det såg ut som en väldigt trevlig rolig warrior lista! Hade gärna mött den med mina goblins, just för att den är ovanlig. Sedan är WoC alltid roligt att möta så länge de inte har hellcannons och lore of death smile.gif
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#34 LordWind

LordWind

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 16:19

Lord of Change

HoK
-Bsb

HoS

26 daemonettes, standard, musician

26 letters, standard, musician

5 furies

5 furies

5 furies

5 flesh hounds

1 fiend of slaanesh

3 fiends of slaanesh

6 flamers

tror det var allt. såg en spegelbild av min lista fast med Bloodthirster, hoppas jag inte möter dig, blir doppelganger-fight.. not nice =)

#35 Javerin

Javerin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 346 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 19:40

Ett par Ogres som behöver fylla på i sina köttgrytor:

Lords

1x Ogre Tyrant (GEN)
1x Ogre Slaughtermaster

Heroes

Ogre Bruiser (BSB)
Ogre Butcher

Core

6x Ironguts (SB, Bellower)
5x Ironguts (SB, Bellower)
3x Bulls
3x Bulls
3x Bulls
20x Gnoblar Fighters
20x Gnoblar Fighters

Special

3x Ogre Leadbelchers (Bellower)
3x Ogre Leadbelchers (Bellower)
1x Gnoblar Scraplauncher (med "the not so rock steady crew")

Rare

1x Gorger
1x Gorger

#36 Maian

Maian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 22:09

QUOTE (LordWind @ May 24 2011, 17:19 ) <{POST_SNAPBACK}>
såg en spegelbild av min lista fast med Bloodthirster, hoppas jag inte möter dig, blir doppelganger-fight.. not nice =)

Haha, hoppas inte det är mig du menar. wink.gif¨
Jag är lite delad, vill gärna möta dig, men mirror-match är som sagt jädrigt trist.

#37 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 22:34

QUOTE (Maian @ May 24 2011, 23:09 ) <{POST_SNAPBACK}>
såg en spegelbild av min lista fast med Bloodthirster, hoppas jag inte möter dig, blir doppelganger-fight.. not nice =)

Jag är lite delad, vill gärna möta dig, men mirror-match är som sagt jädrigt trist.

jag hoppas innerligt att ni möts, så ni får smaka på er egen medicin! thumb.gif

laugh.gif

#38 Maian

Maian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 23:59

QUOTE (Konstantin @ May 24 2011, 23:34 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Maian @ May 24 2011, 23:09 ) <{POST_SNAPBACK}>

jag hoppas innerligt att ni möts, så ni får smaka på er egen medicin! thumb.gif

laugh.gif

Jag möter gärna dig igen också skall du veta. wink.gif

#39 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 423 Inlägg:

Postad 25 maj 2011 - 06:20

Jag möter gärna er alla!!

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#40 LordWind

LordWind

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 25 maj 2011 - 08:31

QUOTE (Dennis P @ May 25 2011, 07:20 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag möter gärna er alla!!

Men du postar helst inte din lista...eller? =)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar