Hoppa till innehåll

Foto

SydCon 2006

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
123 replies to this topic

#41 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 28 juni 2006 - 20:47

Min poäng var mer att spel klimatet i kombination med restriktioner av magi och warmachens är mer än nog för att hålla en trevlig standard på armérna som kommer. Visst finns det alltid folk som kommer att försöka maxa ut sina armér. Men de är ändå hyfsat få och oftare än inte även mindre begåvade och håller sig runt mitten eller undre halvan så man slipper möta dem smile.gif

/Johan R
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#42 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 28 juni 2006 - 21:59

QUOTE (Joey_Boy @ Jun 28 2006, 21:47 )
Min poäng var mer att spel klimatet i kombination med restriktioner av magi och warmachens är mer än nog för att hålla en trevlig standard på armérna som kommer. Visst finns det alltid folk som kommer att försöka maxa ut sina armér. Men de är ändå hyfsat få och oftare än inte även mindre begåvade och håller sig runt mitten eller undre halvan så man slipper möta dem smile.gif

/Johan R

Det där tror jag bara stämmer för att vi har en komp-tradition och folk inte bygger en ny armé för en enda okompad turnering. Släpper vi på kompen kommer listorna bli ostigare för varje konvent. man behöver inte vara speciellt begåvad för att förstöra 1 slag var för 6 spelare...

#43 koon

koon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:

Postad 28 juni 2006 - 22:04

QUOTE (Steffo @ Jun 28 2006, 22:59 )
Det där tror jag bara stämmer för att vi har en komp-tradition och folk inte bygger en ny armé för en enda okompad turnering. Släpper vi på kompen kommer listorna bli ostigare för varje konvent. man behöver inte vara speciellt begåvad för att förstöra 1 slag var för 6 spelare...

Precis!

Og jeg synes jeres vanlige WTC komp funkar bra thumb.gif

Kombinert med scenariekart á la GF 8 ville være optimalt tror jeg.

kOOn
kOOns eternal Waagh!

kim@koon.dk

#44 Sonax

Sonax

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 142 Inlägg:

Postad 29 juni 2006 - 08:40

QUOTE (Steffo @ Jun 28 2006, 21:59 )

Jag instämmer till fullo med Steffo.
Vi ska inte tro att vi svenskar genetiskt tycker bättre om snälla listor. Våra traditioner är ett resultat av våra kompmallar. Själv tänker jag (bara för att visa att jag tillhör "the dark side") berätta att när jag såg restriktionerna för Sydcon, så tänkte jag att det blir till att måla upp en ratling gun och en warplock engineer till. (brukar spela med 2 av varje, nu blir det 3) .
En liten justering som inte för armen ända fram till en SAD, men ett klart steg på vägen...
Och om jag (mot förmodan) dyker upp med Brettonnia så är jag rädd att det blir en väsentligt hårdare lista än jag brukar spela. (Bort med mjuka men at arms in med mer cav..)

Och jag tror inte jag är ensam i Sverige om att snegla på kompen när jag gör min army-list. När var det senast ni så någon av toppspelarna (enligt SWFBR-ranking) slänga fram tokroliga enheter som Birdmen, globadiers eller orc trolls?

Och det är ett stuntals mystiskt resonemang som förs att elaka listor bara spelas av newbies, jag skulle nog kunna nämna både en och annan räv som för det mesta kör med stenhårda (så stenhårda kompen tillåter) listor. Men historien får väl bevisa mig fel, vi får se efter Sydcon vad facit blir.

Jag gissar att detta inlägg stämplar mig som en bad guy men jag vill åtminstånne bli betraktad som en ärlig bad guy...

#45 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 29 juni 2006 - 10:16

QUOTE (Sonax @ Jun 29 2006, 09:40 )
Och jag tror inte jag är ensam i Sverige om att snegla på kompen när jag gör min army-list. När var det senast ni så någon av toppspelarna (enligt SWFBR-ranking) slänga fram tokroliga enheter som Birdmen, globadiers eller orc trolls?

Du har inte fel att vissa toppspelare gör stenhårda arméer, men dom flesta är inte SAD Über(men inte långt därefter). Har också sett en del icke-bra enheter(om man kan kalla dom det) dyka upp lite här och där. Men den största skillnaden tycker jag är balansen i armén mellan dom som kommer högre upp och dom som inte gör det.(om man bortser ifrån hur bra man spelar och bara tittar på arméen).
Men dom flesta idiot-enheter dyker upp bland dom som inte kommer så högt upp.

Jag tror 99% av oss tittar på kompen när vi gör vår lista men det betyder inte att man gör idiot-arméer eller toksnälla bara för det, dom flesta tittar nog efter småändringar man kan göra för att få bättre komp än andra. Sen att vissa arméer tjänar på många av kompmallarna och att en del toppspelare spelar dom är ju en annan sak.

Sen vad du tycker är en tokrolig enhet är ju väldigt subjektivt, jag tycker bara trollen är coola av dom du skrev upp pga modellerna. Det finns faktiskt folk som tycker enheter är roliga fast dom är stenhårda.(tro det eller ej)

Tror du är lite semi-cynisk(eftersom jag håller med på nån punkt)

-Magnus
Ara är en sann hjälte

#46 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 29 juni 2006 - 11:53

Håller med Steffo och Sonax i detta.
Eftersom vi blir formade av kompen när vi börjar följer vi den gängse standarden/traditionen för att smälta in. Släpper vi på detta kommer vi använda hårdare listor.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#47 koon

koon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:

Postad 29 juni 2006 - 15:43

QUOTE (Sonax @ Jun 29 2006, 09:40 )
Jag instämmer till fullo med Steffo.
Vi ska inte tro att vi svenskar genetiskt tycker bättre om snälla listor. Våra traditioner är ett resultat av våra kompmallar. Själv tänker jag (bara för att visa att jag tillhör "the dark side") berätta att när jag såg restriktionerna för Sydcon, så tänkte jag att det blir till att måla upp en ratling gun och en warplock engineer till. (brukar spela med 2 av varje, nu blir det 3) .
En liten justering som inte för armen ända fram till en SAD, men ett klart steg på vägen...

Hvis det er holdningen blandt de svenske spillere, så bliver min arme vel likadan...

kOOn
kOOns eternal Waagh!

kim@koon.dk

#48 peurala

peurala

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 111 Inlägg:

Postad 02 juli 2006 - 18:16

QUOTE (bjorn.nilsson @ Jun 25 2006, 10:25 )
Arrangörer är jag och Kryddan. Jag är den onde och fule. Han är den gode. Priser delas ut till 1-3e plats, best painted och sportsmanship.

PUH! Han "hotade" mig ett tag. smile.gif

#49 Sonax

Sonax

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 142 Inlägg:

Postad 03 juli 2006 - 14:48

Finns det några tider på fredagen samt söndagen? Vore bra att veta för att kunna planera resan för oss som inte är Skånebor. Och när och var kan man anmäla sig?

#50 conny.lundgren

conny.lundgren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 157 Inlägg:

Postad 03 juli 2006 - 15:33

QUOTE (Sonax @ Jul 3 2006, 14:48 )
Finns det några tider på fredagen samt söndagen? Vore bra att veta för att kunna planera resan för oss som inte är Skånebor. Och när och var kan man anmäla sig?

Anmälan inom en vecka.

Angående tider så gissar jag på första matchen fredag em/kväll (som vanligt), samt sista matchen klar innan 16 på söndagen. Björn bör kunna ge defenetiva besked om detta.

#51 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 03 juli 2006 - 21:28

Ett litet paket med scenarion och allt annat ska vara klart till senast söndag. Planera inte alltför mycket efter vad som tidigare sagts. Jag o Kryddan är inne på lite nya spår efter att vi snackat lite och insett att det faktiskt blir den sista stora turneringen i 6th ed. Eventuellt släpps alla restriktioner och det blir subjektivt istället med förhandsbedömningar för alla som skickar in i tid ( räkna med 10 dagar innan turnering ).

Preliminärt kommer vi köra två pass för första matchen så både sent och tidigt ankomna kan justera sig lite. En match på fredagen. Tänk två starttider runt 16 och 19:30 ungefär.

Lördag blir det fullt ös. På en höft snackar vi om...

Match 2 - 09:30-13:00
Matc h3 - 14:00-17:30
Match 4 - 18:30-22:00

Söndag
Match 5: 8:30 - 12:00
Match 6: 12:30-16:00

Det blir alltså tidig morgon som vanligt men en riktig gamer sover ändå inte =)

Definitiva regler,tider och allt annat senast söndag.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#52 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 03 juli 2006 - 22:02

QUOTE (bjorn.nilsson @ Jul 3 2006, 21:28 )
Ett litet paket med scenarion och allt annat ska vara klart till senast söndag. Planera inte alltför mycket efter vad som tidigare sagts. Jag o Kryddan är inne på lite nya spår efter att vi snackat lite och insett att det faktiskt blir den sista stora turneringen i 6th ed. Eventuellt släpps alla restriktioner och det blir subjektivt istället med förhandsbedömningar för alla som skickar in i tid

WAY TO GO ! smile.gif

Kanske skall måla lite sunkinga dow tills dess ändå...

#53 koon

koon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:

Postad 03 juli 2006 - 22:03

QUOTE (bjorn.nilsson @ Jul 3 2006, 22:28 )
......
Eventuellt släpps alla restriktioner och det blir subjektivt istället med förhandsbedömningar för alla som skickar in i tid ( räkna med 10 dagar innan turnering ).
......
Preli

Jeg bliver rigtigt glad, hvis der er komp. til turneringen, som der plejer i Sverige.

Får man så god komp hvis man stiller med wub.gif Lahmia wub.gif

Det ER jo sidste turnering i 6ed., så jeg stiller gerne noget helt fjollet. (Max. hårdt eller max. fluff).

kOOn
kOOns eternal Waagh!

kim@koon.dk

#54 Christian

Christian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 288 Inlägg:

Postad 03 juli 2006 - 22:40

Men, men, men... subjektiv komp... Det är ju hemskt egentligen. Jag som tänkte spela Ödlor och det går ju förmodligen inte att smussla förbi någon ost när BK Nilsson ska bedöma. Kan man inte få en sådan där kompmall att opta sig runt?

#55 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 03 juli 2006 - 22:58

QUOTE (Christian @ Jul 3 2006, 23:40 )
Men, men, men... subjektiv komp... Det är ju hemskt egentligen. Jag som tänkte spela Ödlor och det går ju förmodligen inte att smussla förbi någon ost när BK Nilsson ska bedöma. Kan man inte få en sådan där kompmall att opta sig runt?

Just därför som subjektiv komp "is teh shizzel"

/Johan R
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#56 koon

koon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:

Postad 03 juli 2006 - 23:19

QUOTE (Joey_Boy @ Jul 3 2006, 23:58 )
Just därför som subjektiv komp "is teh shizzel"

/Johan R

Hvorfor jeg ikke engang ville forvente god komp. med min døde pige wub.gif

Det eneste problem med skjult komp er, at noge bliver sure blink.gif Nogle blive glade ohmy.gif Og nogen vinder turneringen fordi dommeren har overset noget thumb.gif

Nej spøg tilside, de fleste ved godt om de stiller en balanceret liste.

kOOn
kOOns eternal Waagh!

kim@koon.dk

#57 Sonax

Sonax

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 142 Inlägg:

Postad 04 juli 2006 - 07:24

QUOTE (bjorn.nilsson @ Jul 3 2006, 21:28 )
Eventuellt släpps alla restriktioner och det blir subjektivt istället med förhandsbedömningar för alla som skickar in i tid ( räkna med 10 dagar innan turnering ).

Spontana applåder! thumb.gif Detta bäddar för en trevligare tillställning.

Gammal kinesisk visdom (eller var det indiansk?) lyder löst översatt. En stor man har styrkan att stå fast vid sina beslut, ödmjukheten att ändra dem och visheten att veta när man ska göra vad.
Jag hoppas starkt på att ni ändrar till subjektiv komp! smile.gif

#58 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 04 juli 2006 - 11:31

QUOTE (koon @ Jul 4 2006, 00:19 )
Det eneste problem med skjult komp er, at noge bliver sure blink.gif Nogle blive glade ohmy.gif Og nogen vinder turneringen fordi dommeren har overset noget thumb.gif
tongue.gif

Hur stort spann för kompen har ni tänkt er?

#59 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 04 juli 2006 - 14:39

Med 6 matcher á 20p så får kompen nog ta 40p. Målningen kommer troligen ligga kvar som förra året med 0-27. Eventuellt liten höjning för att premiera de som iaf lägger hyffsat mycket kärlek. Men jag gillade själv och fick bara positiv respons på förra årets system med 0-20 för vanliga dödliga ( även om en gräns till behövs ) och sen 7 poäng att hämta för top of the line arméerna. Eventuellt då att man kanske kör 0 för omålade figgar. 10 för minimimålat men godkänt. 20 för de som lagt ner lite extra kärlek. 25 för folk som uppenbart ansträngt sig och sen 5-7 extra poäng att hämta ut för de bästa.
- Dr Strangelove

#60 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 04 juli 2006 - 14:41

QUOTE (Christian @ Jul 3 2006, 22:40 )

Ta 4*20 saurusar, hälften med spjut. En stagafjant, 3 kroxar, 7 kameleonter, 5 sauruscav utan movementflagga. 2 präster utan diadem. En saurushero till fots utan jaguarkallingar och kanske två skinkgäng så borde du få fin komp.
- Dr Strangelove

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar