Hoppa till innehåll

Foto

Tidiga tankar om SydCon SM i Fantasy

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
40 replies to this topic

#1 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 09 februari 2005 - 12:04

SydCon är fortfarande ett halvår borta men en sak är relativt säker - WPS is out for summer. Och turneringen ska bredda för mer variation i arméerna.

Antal slag och scenarion
Planen är att SydCon rullar på som vanligt med 6 slag swiss. Scenarion kommer reduceras till två stycken.

Poängsumma
För variationens skull så kommer poängmaximum utökas till 2150. En liten skillnad som många efterlyst.

Målning
Målningspoäng kommer hålla sig i samma område som tidigare och kommer troligen följa samma mall som tidigare men med extra bonusar för "overall appearance" och tema.

Komp
Kompen kommer utarbetas under våret och idéer kommer postas här för kommentarer. Kompen kommer utgöra en något mindre andel av totalpoängen men det ska vara lättare att uppnå maxpoäng. Silkesvantarna skall tas av och man ska kunna nå hög komp även med hårda arméer. Kompen skall i första hand begränsa extrem användning av få element. Variation skall belönas stort.

Magiska föremål kommer inte ge något generellt avdrag. Du kan fylla på med tonvis med magiska föremål men de som är av mer "no-brainer" natur kommer straffas hårdare. Temade arméer som kommer straffas hårt i kompen kan få lite återbetalning i målningspoängen.

Spelpoäng
Funderar här på att ta det system som används frekvent i Danmark och UK där skalan är exponetiellt växande. Det blir alltså svårare att ta de högsta poängen. En massacre i detta system kräver cirka 2100 VP i skillnad.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#2 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 09 februari 2005 - 13:15

JAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!! Äntligen mer poäng!!!!!!!!!!!!!!!!!

I övrigt lite svårt att kommentera så här långt. Men jag kan ju pressa dig på info IRL förstås....vill mest veta om DoW kommer tillåtas. Är lite sugen på Ogres....
GoB Malmö - We Come In Peace.....

#3 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 09 februari 2005 - 14:07

Ser riktigt bra ut. Enda funderingen skulle vara kring "det danska systemet". Hur funkar det egentligen (någon länk)?

#4 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 09 februari 2005 - 16:24

Tillåtelse av DoW är trolig men kommer utvärderas efter GothCon om där dyker upp några. Och rare choices kommer inte vara tillåtna hursom.

Jag har efterlyst länk till det danska systemet av några danskar då länken jag hade till det är sönder. I keep you posted.
- Dr Strangelove

#5 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 09 februari 2005 - 17:34

Hittade systemet men kommer modifiera det - men ungefär såhär:

Skillnad VP / Tournament Score
100 11-9
200 12-8
350 13-7
550 14-6
800 15-5
950 16-4
1200 17-3
1500 18-2
1800 19-1
2200 20-0

Detta system sprider poängen mer vilket gör seedning lättare.

Magkiska Föremål
Kan tänkas att det kommer fungera så här. Ni som har koll känner igen det för hur warmachines fungerar

Låt säga att Lizardmen har dessa föremål restricted:
Jaguar Charm
Diadem of Power
Huanchis Blessed Totem
Bane Head

Penalty ökar för varje ett man tar. Så tar man bara ett så får man -1 i komp. Tar man tre så får man -1-2-3 = -6
- Dr Strangelove

#6 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 09 februari 2005 - 17:57

Börjar ju se roligare och roligare ut, kan ju osta upp min planerade SydCon armé lite till nu =)

Speciellt roligt att det blir 2150p
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#7 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 09 februari 2005 - 17:59

Verkar vara samma som fantatic umeå använde sig av och det funkade ju bra där.

Kommer fler magiska föremål än de från wps att läggas till listan tror du? Eftersom man inte får minus för mängden pts på magic items menar jag.

#8 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 09 februari 2005 - 19:10

Ja, det blir troligen en längre lista där vissa items kommer ge standardavdrag och riktiga tråkigheter ge mer än vanligt i avdrag.
- Dr Strangelove

#9 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 09 februari 2005 - 20:43

Antar att saker som tex "Helm of Many eyes + GW + MoU" ger avdrag med?
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#10 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 09 februari 2005 - 21:00

Ja, flera föremål kommer endast ge minus i kombination med annat. Rerollstaven på en lvl2 gobbo shaman är ju inte direkt lika farlig som på en lvl4.
- Dr Strangelove

#11 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 09 februari 2005 - 21:55

Du tror inte det är bäst att hålla det enkelt då. Hur många tar egentligen staven på en lev 2 shaman?

#12 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 09 februari 2005 - 22:04

Förhoopningsvis kommer systemet vara så enkelt i övrigt att man kan kosta på sig att ha en del mer specifika penalties. Och annars så straffas de som nu använder rerollstaven på en lvl2 för intet.
- Dr Strangelove

#13 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 10 februari 2005 - 10:57

Jag tycker både spelpoängen och comp reglerna för magic items verkar vara bra ideer.
På RTO tänker vi köra 2150poäng och med DoW, kan efter den turneringen komma med någon sorts kommentar om hur det gick.

#14 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 10 februari 2005 - 11:07

QUOTE (bjorn.nilsson @ Feb 9 2005, 12:04 )
Kompen skall i första hand begränsa extrem användning av få element.

Gäller det även RanknFile coretrupper? Eller är det liknande variationsbonusen på vinterlagets komp?

#15 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 10 februari 2005 - 11:19

Inte helt olikt vinterslaget så en armé som består av en och samma typ av infanteri kommer få sämre komp än en armé som blandar infanteri och kavalleri även om det gör den bättre. Så Kennys dvärgar från förra året skulle inte vara så heta längre.

Det kommer finnas flera varitionskategorier men ett regemente kan endast ge en full bonus EN gång med samma weaponoption. Men med andra vapen så kan man använda samma infanteri flera gånger för full bonus. Kan även komma att gälla kavallerier med olika options såsom maruaders med flails eller spears.

Kom gärna med feedback petrus. DoW är roligt så länge det inte blir rena fjanterier av det.
- Dr Strangelove

#16 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 10 februari 2005 - 11:23

QUOTE (bjorn.nilsson @ Feb 10 2005, 11:19 )
Inte helt olikt vinterslaget så en armé som består av en och samma typ av infanteri kommer få sämre komp än en armé som  blandar infanteri och kavalleri även om det gör den bättre. Så Kennys dvärgar från förra året skulle inte vara så heta längre.

Kom gärna med feedback petrus. DoW är roligt så länge det inte blir rena fjanterier av det.

Hur kommer det funkar för arméer som inte har kavalleri t.ex. råttor och just dvärgar? Håller på och funderar på om jag ska ta ett ryck och försöka ha färdigt en pestilenslista till SydCon, Lustriaboken borde ha varit släppt ett tag då.

#17 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 10 februari 2005 - 11:30

Troligtvis genom kompensation i att de får använda kopior som ger full variationspoäng. Så en dvärgarmé kan ta två regementen warriors med HW/Shield och fortfarande få full bonus för det. Samma sak gäller då t.ex clanrats. Ett alternativ som jag inte hunnit fundera så mycket på är att låta vissa av deras mindre använda enheter räknas som cav eller biguys för variation. Problemet då kan bli att vissa arméer tvingas ta dåliga enheter för att få variation medans andra kan pumpa in fullt med stygga enheter.
Men det ska kikas på iaf - men det troliga är att de får ta två enheter för full variation. Det samma lär gälla för vissa andra underanvända enheter som blir ännu sämre om de tvingas variera sig, som t.ex gladeguards.

Upprepningar kommer i övrigt inte bara att inte löna sig utan bestraffas. T.ex ( påhittade siffror men ger en hint om hur det är tänkt att fungera )

Så en unik enhet med unik beväpning ( för sitt val ) ger +1
En andra enhet ger inget
En tredje ger -1

Detta begränsar både överanvändning av bra infanteri samt det mesta kavalleri. Upprepningar av samma kavalleri kommer dock straffas hårdare vid upprepningar. Det kommer även gälla Bretonians.
- Dr Strangelove

#18 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 13 februari 2005 - 11:53

Några tankar om hur vinterslagskompet kan förbättras nu efter turneringen?

#19 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 13 februari 2005 - 18:53

Ja

"Delete"

smile.gif

Nej allvarligt, det är inget dåligt försök men det är ju ingen heltäckande kompmall....Om man sydde igen den kanske den skulle bli bättre, men jsut nu kan man köra lastbilar genom hålen i den.

#20 SajberToent

SajberToent

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 63 Inlägg:

Postad 13 februari 2005 - 21:59

Problemet med att belöna variation är att vissa listor har väldigt få möjligheter att variera sig, t.ex. deamonic legion eller slayer armén (även om den sistnämda förtjänar all dålig komp den kan få enligt min åsikt).

Annars tycker jag att ett kompsystem som bara straffar överdrivna inslag i arméer som t.ex. 6-8 chariots, upprepade rarechoices, 9+ powerdice (kan tänka mig en mindre bestraffning för 6+PD) , några få utvalda items (staff of change etc) och som straffar hårt - kunde vara intressant.

Annars känns det som arméerna blir för strömlinjeformade efter kompen och med ett lite mer liberalt kompositionssystem så tror jag att man skulle kunna få se lite mer färgrika listor i bruk. Något som iallafall jag hade tyckt varit skoj.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar