Hoppa till innehåll

Foto

Penslar!?

• Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 Lessthan

Lessthan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 127 Inlägg:

Postad 05 mars 2015 - 22:16

Hej

Vilka penslar är bäst.
Jag är ny i hobbyn och har köpt på biltema men håller ju ingetting. Men de e ju kanske inte så konstigt iofs.

Hur rengör ni era penslar?
Och vad rekommenderar ni?

/Lessthan

#2 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 05 mars 2015 - 22:22

Gws penslar är ok men onödigt dyra för vad man får. Jag älskar element games penslar. Bästa engelska webshoppen med bra priser å stabila leveranstider.

http://elementgames....erclass-brushes

Brukar köra vanligt vatten och emellanåt sprit när det fastnat för mkt färg. Om man inte kör syntetpenslar så ska den nog inte vara för stark men jag vet inte riktigt.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#3 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 05 mars 2015 - 22:34

Jag kör Winsor & Newton series 7, otroligt bra men kostar därefter också. Använder bara vatten för att göra rent dem.
Admin här på SWBR.

#4 Blodughadda

Blodughadda

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 739 Inlägg:

Postad 05 mars 2015 - 22:48

+1 på emil
Team Primo Victoria

#5 Lilleklegg

Lilleklegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 59 Inlägg:

Postad 06 mars 2015 - 06:14

Standard brush använder jag vallejo kolinsky. Vatten i färgen är ett måste men är hela grejen med kolinsky. Jag gillar vallejos kolinsky för att de är lagom spetsiga och robusta för standard arbetet. Till blending och extrem detail blir det Da Vinci kolinsky. Da Vinci kolinsky är längre och tunnare och håller högre kvalité än vallejo. kolinsky generellt är under halva priset av gws hästhår/syntet och de håller många gånger längre. Da Vincis kolinsky är även handgjorda som gör att de får en fin snärt i toppen och en top som inte delar sig. Till skräparbeten som till exempel drybrush använder jag hästhår. Och till akoholbaserade färger likt vallejo gold använder jag syntet. Tvättar penslar gör jag med penseltvål med tvål blir det stor skillnad och penseln håller längre.

#6 Lessthan

Lessthan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 127 Inlägg:

Postad 06 mars 2015 - 11:18

Tack för svaren.

Kollade in winsor penslarna. Jag tror säkert att dom är i världsklass men lite dyrt för mig just nu i alla fall.

da vinci penslarna verkar vettiga kanske. Har du någon bra sida man beställer ifrån?

Jag har planer annars på att köpa GW brush set. Där man får alla penslar. 500kr tror jag det kostar. Är det setet inte prisvärt menar ni? Isf varför inte?

#7 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 06 mars 2015 - 12:38

Alla deras produkter är extremt överprisade jämnfört med vad man får tycker jag. Det gäller ju i synnerhet penslar, lim osv när det finns många bra alternativ

När det gäller drybrushing tycker jag sminkpenslar är väldigt bra å ganska billiga med då dem alltid tar mkt stryk.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#8 Blodughadda

Blodughadda

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 739 Inlägg:

Postad 06 mars 2015 - 15:50

Du funderar på att köpa ett kitt för 500kr och säger att några bra penslar är för dyrt? Vad ska du med alla GW:s penslar till? Behöver du alla. Själv använder jag två olika penslar. Oftast bara en. Sen tar jag vilket skit som när jag målar stort eller brushar
Team Primo Victoria

#9 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 06 mars 2015 - 16:15

Tycker GWs penslar håller dåligt, iaf för mig.

På gadgetbay på tradera kan man köpa billiga penslar, men jag har inte hunnit prova dem ännu. Lång leveranstid, men kostar å andra sidan typ 1 kr/pensel inkl frakt på auktionerna. Råkade klicka hem 4 auktioner på totalt 35 penslar, så jag hoppas de funkar att måla med :)

Använder annars mest da vinci, håller bättre än GWs och är något billigare.

#10 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 06 mars 2015 - 16:22

Armypaibters penslar gillar jag. Lite hårdare och billiga

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

High Elves (under uppbyggnad)

#11 Lilleklegg

Lilleklegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 59 Inlägg:

Postad 06 mars 2015 - 17:32

Tack för svaren.
Kollade in winsor penslarna. Jag tror säkert att dom är i världsklass men lite dyrt för mig just nu i alla fall.
da vinci penslarna verkar vettiga kanske. Har du någon bra sida man beställer ifrån?
Jag har planer annars på att köpa GW brush set. Där man får alla penslar. 500kr tror jag det kostar. Är det setet inte prisvärt menar ni? Isf varför inte?

Det råd jag kan ge är vallejo kolinsky då da vinci är väldigt spetsig. Dessutom är da vinci rätt svår att få tag på av nån anledning kanske för att det är mårdhår. Vallejo fanns alltid på unispel förut men vet inte vart jag ska köpa här näst. Jag handlar själv inte så ofta då jag alltid köper cirka 10 penslar varje gång jag handlar.

#12 Lessthan

Lessthan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 127 Inlägg:

Postad 07 mars 2015 - 17:45

Du funderar på att köpa ett kitt för 500kr och säger att några bra penslar är för dyrt? Vad ska du med alla GW:s penslar till? Behöver du alla. Själv använder jag två olika penslar. Oftast bara en. Sen tar jag vilket skit som när jag målar stort eller brushar

Ja då jag behöver säkert fler än 2st penslar för olika sorters målning så vet jag ju inte exakt vilka jag ska köpa eftersom jag är ny i warhammer. 

Armypaibters penslar gillar jag. Lite hårdare och billiga

Jag har kolla lite på armypainters också. kanske blir att testa några av dom.

#13 nengstrm

nengstrm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 112 Inlägg:

Postad 07 mars 2015 - 20:01

Armypaintera extreme fine detail är min "öga" pensel, funkar bättre än bra för mig.

#14 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 772 Inlägg:

Postad 09 mars 2015 - 06:16

Min erfarenhet av Army Painter kontra GW:
Ungefär lika bra, har ungefär samma storlekar och användningsområden.

Men när de börjar slitas lite, så börjar GW-penslar tappa hårstråna. Mesans AP-penslar får en böjd topp (vilket är sjukt frustrerande vid detaljmålning).

//Tommy
Army of Darkness, Grödinge.

Mina Warriors of Nurgle:
http://s4.zetaboards...opic/9901745/1/

#15 Arachnomen

Arachnomen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 421 Inlägg:

Postad 09 mars 2015 - 09:51

Är själv nybörjare, använder oftast bara två penslar också. Men en böjd topp kan vara trevligt för att komma åt på knepiga ställen utan att smeta färg överallt. ;)

#16 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 772 Inlägg:

Postad 09 mars 2015 - 12:12

På någon enstaka kanske, men inte på alla... xD

//Tommy

Mina Warriors of Nurgle:

#17 BjörnW

BjörnW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 495 Inlägg:

Postad 09 mars 2015 - 15:00

Jag köpte några lite finare penslar (syntet) på en "vanlig" målaraffär. Har inte haft dem så länge, så kan inte kommentera hållbarheten i längden, men tycker det känns betydligt bättre än GW...

#18 Legion

Legion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 130 Inlägg:

Postad 09 mars 2015 - 15:42

Eftersom det verkar finnas ganska många "penselsnobbar" här så ställer jag följande fråga: Vad i %¤&¤ är det som gör att penseln samlar färg men inte i toppen på spetsen utan en liten bit ner, som en liten boll? Spelar ingen roll hur tunn/tjock färg det är eller hur mycket jag tar på penseln, det liksom "sugs" upp av penseln.

Hänger ni med på vad jag menar? Hur förebygger man det? och vad är felet? För dåliga penslar (GW) helt enkelt?

#19 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 772 Inlägg:

Postad 09 mars 2015 - 17:19

Man undviker att doppa penseln för djupt i färgen :P

//Tommy

Mina Warriors of Nurgle: