Hoppa till innehåll

Foto

Regelgråzoner

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
44 replies to this topic

#41 kebabi

kebabi

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 278 Inlägg:

Postad 19 mars 2008 - 22:55

QUOTE (Beast of Chaos Armybook @ sida 19)
If charged or charging, the unit forms up as described for units with Mob Rule. Once the unit has been formed up, move any Champions, Standard Bearers, Musician and characters within the unit to the front rank, and then move any Gors in the back ranks as far forward as possible. Any Ungors in the unit are then positioned to fill out the back ranks as normal

QUOTE (Big Red Book @ sida 65 (Skirmishers))
When the maximum number of models has been brought into base-to-base contact with the side charged (including models fighting corner-to-corner), remaining skirmishers will begin to form up in ranks behind the first line of models in base contact with the enemy.

Any models unable to reach (because they don't have enough movement or because there is no space left in the fightning line) are placed in the rear ranks so that the unit forms up in what looks like a regular formation behind the models that have formed the fighting line (see diagrams overleaf)

If the skirmishing unit includes a banner, champion or musician, and any characters that has joined the unit, such models are moved to the fighting rank if there is enough space, swapping places with ordinary models

Så att, så där står det.
Vad det gäller "Du må icke flytta mer än dubbla moven" så står det följande i Reform stycket i boken.
QUOTE (Stor röd bok @ sida 14 (Reform))
Keeping the centre point of the unit the same, arrange the unit into a new formation of as many ranks as you please, facing whicever direction you wish, so long as none of the models in the unit move more than twice their Movement rate (ie. Men with Move 4 can move up to 8"). Characters, champions standard bearers and musicians must still be placed in the front rank of the unit as normal

Även lite om (då det tyder för att ens move in nödvändigt vis är maximala);
QUOTE (Regelboken @ sida 74 (Characters Moving With Units))
If a character forms part of a unit of troops, the unit as a whole will dictate his maxium movement. He simply moves along like an ordinary member of the unit. If the character moves more slowly than his unit, the whole unit will have to slow down so that he can keep up with them. During a unit's normal move (ie not during compulsory moves or charged), a character is free to change position in the front rank of the unit, swapping places with other models in the front rank of the unit. This allows the player to place his characters in the best position depending on the situation.

Jag menar inte att låta bökig, men jag har utstått tillräckligt med gnäll från min regelälskande bror om hur det stödjs utav reglerna att Beast karaktärer MÅSTE knuffas in i combat vid en charge. Enligt utdragen ur reglerna ovan tolkar jag det på samma vis.
Givetvis är det en stor bok med många regler, jag och han kan ha missat det, men om det finns något i form av "Du må icke flytta mer dubbla move'n" som väger över de Beastmen Herd och Skirmish regler som säger "tryck in knatten du bara".

En tankeställare är ju Align Wheel. Att man med en bred kavaleri enhet, t.ex., kan precis nå fienden enheten med chargen, snudda kanten och tack vare gratis wheel'en tjäna en 3-4". Inte alltid det händer i sådan stor skala, dock är det mer än sällan enheter flyttar längre än deras max move i profilen.

Ps. Vilken jävla skitstövel jag känner mig som skriver det här huh.gif
Ni får ju helt klart bestämma som ni vill, Gothcon ledningen. Detta är väl bara en tanke.

#42 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 20 mars 2008 - 00:34

QUOTE (Joey_Boy @ Mar 19 2008, 18:55 ) <{POST_SNAPBACK}>
Buffy vad kryddan sa om movment.

Så du menar att man får snurra pinne?

Försöker man göra en förflyttning men missbedömmer avståndet tycker jag man får stå sitt kast. Man får inte mäta innan, man får förflytta max sin förflyttning. Så jag har svårt(väldingt svårt) att tolka detta som att "attans det gick inte, men då gör jag så här...."

Vem har fått för sig att flygare ska få denna extrema fördel över andra normala förflyttningar? Jag vet att många gör så här, men det betyder inte att det är rätt. Jag tillåter aldrig det och gör det inte heller, men ska det vara så här på GothCon får man väll ställa sig i ledet, men det är ju rent ut sagt fusk.

//Magnus
Ara är en sann hjälte

#43 RobinF

RobinF

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 20 mars 2008 - 09:00

Sallys monster & handlers? Innebär det att man kan blocka charges och marchblocka på slemma sätt med skink-handlersen? Eftersom man inte får charga en handler, utan måste charga monstret kan man t.ex. ställa sallysarna utanför en enhets LoS-arc, och sedan ställa ut skinksen i en fin skimrish conga-line så att de står 1 tum framför enhetens frontrank och blockar all framlängs movement.
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#44 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 20 mars 2008 - 21:27

Magnus: Det är ingen fast regel utan mäst hur jag själv spelar. Och sånna saker bör ju man försöka lösa vid bordet eftersom det mäst är en sportsmanship fråga om vad man vill tillåta.

Robin: Ang Sallisar så kanske jag var lite väl snabb. Jag kommer göra ett utlåtande om det på GothCon imorgon efter att ha funderat och läst lite.

Kebabi: Du gör helt rätt i att ifrågasätta mig eftersom det är vad denna tråden går ut på smile.gif
Jag är inte felfri och ibland snurrar jag till det. jag kommer gå över detta igen och göra ett utlåtande imorgon efter sammlingen så sök upp mig då så snackar vi.

/Johan R
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#45 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 20 mars 2008 - 23:51

Det med moments bör fixas innan för om nån spelar med många flygare så kommer han nog vilja att man får
mäta innan men hans motsånder vill nog inte det och då kommer de springa till en domare så om ni vill slippa
det bör ni bestäma det innan.
David "Dangerous" D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar