Hoppa till innehåll

Foto

Vampire Counts Komp

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
97 replies to this topic

#21 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 22:11

Corpse cart hittar jag ingenstans? -5 första, -10 andra? Mannfred the acolyte känns ju hyffsad med loremaster vampires för -10 :).
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#22 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 22:54

Corpse cart står som -4.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#23 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 25 januari 2012 - 23:15

Oj, ja det hade jag missat helt ja :).
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#24 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 06:53

Är det meningen att mounted character-minuset bara ska finnas för Black Knights och inte för Blood Knights?
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#25 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 07:06

Är det meningen att mounted character-minuset bara ska finnas för Black Knights och inte för Blood Knights?

Ja det är det. En blood knight buss är inte alls lika bra med karaktärer som en black knight buss.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#26 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 09:42

Core
Zombies
20-22 -4
23-26 -4
27-31 -5
32-36 -6
37-43 -8
44+ -11
Each Zombie after 50 -1
Each unit -2

Hade velat se detta istället för -5 per enhet över 2a. Jag tycker zombies ska ha ett fast minus enbart pga. sin raise potential. Jag mötte VC igår och min motspelare fick upp fler än 40 modeller på en magifas, de raisas snabbare än du dödar dem (förutom för väldigt cc orienterade enheter som dödar fler än 20 på en runda). Tycker detta minus bör ligga ungefär som night goblins netters, -2 per enhet.

Hexwraiths får 5 killar för 150p istället för 3 wraiths för samma poäng. Så sure, dom har lite färre wound per spenderade poäng, men ganska marginellt. Dom har också 5str5 attacker som är flaming och ignorerar AS och 5str3 attacker från hästarna istället för 9str5 attacker som inte ignorerar AS från vanliga wraiths. Så mot vissa saker slåss dom sämre än wraiths och mot vissa saker bättre, så nog tycker jag det är jämförbart. Dock är ju så klart en wraith bättre än en hexwratih, men det är inte direkt relevant.

De bör ha mer minus om man spelar en level 3-4 vampire magiker. De raisas ju 4-5st per invocation. Jag spelade mot dem igår och fick ner dem till 3st, sedan kom två tillbaka, sedan fick jag ner dem till 2st, sedan kom 3 tillbaka..osv. Detta är ju den enda ethereal enheten som raisas mer än ett wound och för det borde de få en liten knytnäve i röven.

Dom ger ASL till en hel enhet, men dom är å andra sidan väldigt lätta att döda för motståndaren. Kanske att dom ska ha -1 per modell, men jag tror inte att dom ska ha mer än så då ASL inte är så himla märkvärdigt.

Håller inte riktigt med, ASL är hårt på en armé med I2/great weapons på det mesta. Skulle nog vilja se -2 per bas. De är inte lätta att döda, det är fortfarande 10 wounds, det är inte som att en magic missile räcker för att ta ut dem.

Vad du än har som är en CC enhet lär ju kicka in nog med wounds för att vinna mot nått med ASL.

GG med GW slår samtidigt så de blir inte heller bättre av ASL.

Det är ju PRECIS det de blir. De blir rätt mycket bättre. Att slå samtidigt är väldigt mycket bättre än att slå sist.
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#27 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 09:57

Core
Zombies
20-22 -4
23-26 -4
27-31 -5
32-36 -6
37-43 -8
44+ -11
Each Zombie after 50 -1
Each unit -2

Hade velat se detta istället för -5 per enhet över 2a. Jag tycker zombies ska ha ett fast minus enbart pga. sin raise potential. Jag mötte VC igår och min motspelare fick upp fler än 40 modeller på en magifas, de raisas snabbare än du dödar dem (förutom för väldigt cc orienterade enheter som dödar fler än 20 på en runda). Tycker detta minus bör ligga ungefär som night goblins netters, -2 per enhet.

Hexwraiths får 5 killar för 150p istället för 3 wraiths för samma poäng. Så sure, dom har lite färre wound per spenderade poäng, men ganska marginellt. Dom har också 5str5 attacker som är flaming och ignorerar AS och 5str3 attacker från hästarna istället för 9str5 attacker som inte ignorerar AS från vanliga wraiths. Så mot vissa saker slåss dom sämre än wraiths och mot vissa saker bättre, så nog tycker jag det är jämförbart. Dock är ju så klart en wraith bättre än en hexwratih, men det är inte direkt relevant.

De bör ha mer minus om man spelar en level 3-4 vampire magiker. De raisas ju 4-5st per invocation. Jag spelade mot dem igår och fick ner dem till 3st, sedan kom två tillbaka, sedan fick jag ner dem till 2st, sedan kom 3 tillbaka..osv. Detta är ju den enda ethereal enheten som raisas mer än ett wound och för det borde de få en liten knytnäve i röven.

Varför skulle man ha -2 på each unit? Verkar vara ett jättedumt sätt att skriva det istället för att bara höjja minusen. Zombies minus är satta efter att man kan raisa dom, det kan hända att dom kompar för snällt, men då ska dom ju ha ett högre minus på enheten. Sen blir dom värre om det är flera enheter, så ett eskalerande minus måste dom ha.

Jag är av den fasta övertygelsen att man bara kan heala ett wound per unit, inte per modell (på blood knights hex wraiths) när GWs faq kommer. Det är också det dom är kompade efter. Skulle man inte kunna heala en annan ethereal enhet fler wounds men då ha flera skadade modeller annars? (osäker på wording då jag inte har boken här).

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#28 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 10:29

Angående att raisa zombies så är det ju just antalet enheter du är ute efter flogger.
Annars kan han inte komma upp i att raisa 40 zombies per fas.

Har fienden en enhet är de inte så farliga, däremot 6st 20-manna som alla raisas upp till 40+ är ju en annan femma.
(och så pratar vi om eskalerande minus istället)

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#29 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 861 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 10:37

Jag är av den fasta övertygelsen att man bara kan heala ett wound per unit, inte per modell (på blood knights hex wraiths) när GWs faq kommer. Det är också det dom är kompade efter.

Detta borde dock klargöras mer i en tråd så vi får konsensus, jag är t.ex. inte av denna uppfattning just nu då wordingen är solklar till fördel för att man just nu kan raisa mer än 1 blood knight och hexwraith per raise.

Skulle man inte kunna heala en annan ethereal enhet fler wounds men då ha flera skadade modeller annars? (osäker på wording då jag inte har boken här).

Inte enligt reglerna för multiwound-modells-enheter skulle jag säga, woundsen är en pool där du tar bort en modell varannat/var tredje/fjärde wound som görs (beroende på enhet), att då ha en enhet med t.ex. 9 modeller som har 1 wound var blir extremt konstigt.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#30 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 10:46

Inte enligt reglerna för multiwound-modells-enheter skulle jag säga, woundsen är en pool där du tar bort en modell varannat/var tredje/fjärde wound som görs (beroende på enhet), att då ha en enhet med t.ex. 9 modeller som har 1 wound var blir extremt konstigt.

Sure, man kanske poolar dom efter att man raisat dom. Men om 3 av ens 6 vargheist/wraiths skulle vara döda, skulle man då kunna heala dom ett wound var, dvs 3 wounds totalt, och sen poola dom direkt?

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#31 Cemal

Cemal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 48 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 10:51

Jag är av den fasta övertygelsen att man bara kan heala ett wound per unit, inte per modell (på blood knights hex wraiths) när GWs faq kommer. Det är också det dom är kompade efter.

Detta borde dock klargöras mer i en tråd så vi får konsensus, jag är t.ex. inte av denna uppfattning just nu då wordingen är solklar till fördel för att man just nu kan raisa mer än 1 blood knight och hexwraith per raise.

Håller med Zaanash. Wordingen gick från Units till att bli modeller.

Skulle man inte kunna heala en annan ethereal enhet fler wounds men då ha flera skadade modeller annars? (osäker på wording då jag inte har boken här).

All wounds i Multiple-wounds-modellen måste helas innan nästa kan ressas. s. 26 "Resurrecting Fallen Warriors" nya VC boken.

#32 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 10:53

Ok, då är det tydligt iaf.

Vi kommer förmodligen inte ta upp detta i SWERC då det garanterat kommer tas upp i GWs FAQ. Så vi får invänta den inna vi vet något säkert.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#33 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 12:20

Varför skulle man ha -2 på each unit? Verkar vara ett jättedumt sätt att skriva det istället för att bara höjja minusen. Zombies minus är satta efter att man kan raisa dom, det kan hända att dom kompar för snällt, men då ska dom ju ha ett högre minus på enheten.

I så fall skulle jag gärna se att varje steg är ytterligare -2. Det är stört hårt att kunna få tillbaka 20 modeller på en runda, hade de varit S2 och T2 som innan är det inte lika illa. Men nu med T3 är det fortfarande många modeller att ta död på. Samt breakar dom steadfast på varenda enhet i spelet.

#34 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 12:26

Det är inte zombiesarna som står för 20 modeller per runda utan de tre wizards du måste ha för att kasta invocation tre gånger. Lägg minuset där det hör hemma, tack.

#35 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 12:37

Det är ju PRECIS det de blir. De blir rätt mycket bättre. Att slå samtidigt är väldigt mycket bättre än att slå sist.

Om du har så få i din enhet att du blir av med attacker så blir du exakt så mkt bättre som antalet attacker du tappar. Har du en enhet på 21, 7*3 uppställd, så tappar du kanske 1 attack om de slår ihjäl din champion som du då får ha kvar om fienden har asl. Den enda attacken kan de nog peta in ett wound på dina bats för att kompensera och det kostar dig 70 pts. Enheten kommer fortfarande ta exakt lika mycket skada då de inte har en chans att ha ihjäl attackerande modeller och de kommer göra exakt lika mycket skada förutsatt att de inte är så få i enheten att de tappar attacker, men graveguard i en så liten enhet (12 har jag hört är en cool siffra för helt värdelösa enheter) är rätt efterblivet.

ASL är bra om:
Du kommer tappa mycket attacker innan du får slå, vilket inte händer särskilt många enheter i VC-armén. Det är typ när man kör med kavalleri eller med Vargheists mot alver eller demoner.

Du kommer döda många innan motståndaren får slå och han kommer tappa attacker. Aktuellt med Ghoulenheter, GG utan GW, Vargheists och vampyrer mot alver i små enheter och kavalleri.

Slutligen kostar det fortfarande 70pts. Jag invände mot att minusen för det som jag ser som tre diverterenheter med liknande syfte var så radikalt olika. Att komma och hävda att Bat Swarms är "slutet av warhammer som vi känner det" pga ASL är befängt, i min mening.

#36 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 13:05

Det är inte zombiesarna som står för 20 modeller per runda utan de tre wizards du måste ha för att kasta invocation tre gånger. Lägg minuset där det hör hemma, tack.

I min match var det en necromancer och en vampyr som kastade och två zombie enheter påverkades. Ca 20st per enhet, 2D6 + 2 och 2D6 +3 per gång, med andra ord ständigt +10 på totalen. Så rullar han 7, 7, 8, 8 så har du 40 zombies raisade.. Inte så mycket över snitt heller.
Minuset bör ÄVEN vara på zombies då du alltid har minst en vampire-caster, och zombies raisas väldigt mycket mer än andra enheter.

#37 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 13:47

Då får man väll dispella en av spellsen så att det inte blir så fasligt många. Eller bonka på dom med något som faktiskt kan slåss. Att en magisupportad skitenhet vinner mot en icke magissupportad skitenhet tycker jag inte är något problem direkt.

Som sagt så har zombies redan massa extra minus för att dom går att heala, hade dom inte kunnat det hade dom kompat som skelett ungefär.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#38 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 13:49

Om du har så få i din enhet att du blir av med attacker så blir du exakt så mkt bättre som antalet attacker du tappar. Har du en enhet på 21, 7*3 uppställd, så tappar du kanske 1 attack om de slår ihjäl din champion som du då får ha kvar om fienden har asl. Den enda attacken kan de nog peta in ett wound på dina bats för att kompensera och det kostar dig 70 pts. Enheten kommer fortfarande ta exakt lika mycket skada då de inte har en chans att ha ihjäl attackerande modeller och de kommer göra exakt lika mycket skada förutsatt att de inte är så få i enheten att de tappar attacker, men graveguard i en så liten enhet (12 har jag hört är en cool siffra för helt värdelösa enheter) är rätt efterblivet.

ASL är bra om:
Du kommer tappa mycket attacker innan du får slå, vilket inte händer särskilt många enheter i VC-armén. Det är typ när man kör med kavalleri eller med Vargheists mot alver eller demoner.

Du kommer döda många innan motståndaren får slå och han kommer tappa attacker. Aktuellt med Ghoulenheter, GG utan GW, Vargheists och vampyrer mot alver i små enheter och kavalleri.

Slutligen kostar det fortfarande 70pts. Jag invände mot att minusen för det som jag ser som tre diverterenheter med liknande syfte var så radikalt olika. Att komma och hävda att Bat Swarms är "slutet av warhammer som vi känner det" pga ASL är befängt, i min mening.

Jag fattar. Du kör med mongostora GG enheter eller wound bufferblock till dina vampyrer. Då spelar det egentligen inte så jättestor roll för dig, även om det fortfarande är bra. Framförallt efter 1-2 CC faser när fiende blocken börjar bli mindre. Men att utgå ifrån att ditt sätt att spela är det ända som kommer finnas är kanske fel sätt att se på det? Personligen skulle jag aldrig lira med den typen av lista, därför ser jag andra möjligheter för bat swarms än du gör. Även om de bara blir redirectors så är 70p inget att betala för en så bra enhet. Framför allt när den kan: 1 mobilt redirecta, 2 döda andra support trupper pga ASL, 3 ha synergier som kraftigt påverarkar combat trupper som inte litar på ranker/wound buffers, 4 har 10 wounds/Attacker med skrimish!
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#39 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 012 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 13:55

Håller med Johan i det här, bat swarmsen är guld värda jämfört med andra liknande, sen att fellbats är tokigt billiga i poäng är bara att skaka på huvudet åt.
Hundarna känns ganska billiga i komp med sin M9 march och s4 på chargen.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#40 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 14:00

Tillbaka till wajnet om att VC går att heala...
har det slagit nån att det faktiskt kostar och är beroende av powerdice?
om man lägger alla sina pd på att ressa sina figurer får man inga offensiva spells kastade och VC har inget skytte...

så vi ska straffas för att vi potentiellt kan ressa figurer på bekostnad av att inte kunna göra nån ranged skada alls?

//K

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar