Hoppa till innehåll

Foto

Utvärdering Fanatic Xxiv

• Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Dante82

Dante82

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Postad 29 september 2013 - 19:47

Då var ytterligare en turnering lagd till handlingarna. Ni får som vanligt gärna komma med alla era åsikter om bra och dåliga saker som ni har. Har inga specifika punkter jag känner att vi behöver extra åsikter om denna gång men jag kan säga redan nu att experimentet med att köra bara 10 poäng i första matchen kostade mycket mer än det smakade (om det ens smakade alls), så nästa gång blir det 5x20 turneringspoäng från matcherna igen.

/Daniel
Fantasia Fanatic Crew

#2 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 30 september 2013 - 08:34

Hej,

Tack för en bra turnering! Totalt sett så är jag nöjd, dels med arrangemanget men även mitt personliga resultat samt lagvinsten :).

Bra:

• Det administrativa fungerar väldigt bra, med inrapportering, tidhållning information etc.
  • Bra med lättillgänglig lunch.
  • Lagtävlingen är rolig om än lite svår att förstå hur allt hängde ihop :P.
  • Kul att scenarion påverkar såpass mycket (variation förgyller, skulle inte vilja ha så på alla turneringar jag åker på).
  • Stor och luftig lokal
  • Bra att ny tog bort Standard of Discipline fårn OKs restriktioner.

Förbättringar (viktigast till oviktigast):

• Betydelsen av målningspoäng - detta påverkar för mycket. Inte kul att se den bästa spelaren tappa två placeringar med en snygg och färdigmålad armé. Om den ska vara så betydelsefull så bör det finnas något som indikerar vad man ska göra för att få full pott. Men det bästa är att införa cap för hur mycket målningen kan ge som max, så att det motiverar snygga färdiga arméer men gör det möjligt att inte bli straffad. 
  • Målningsbedömningen - Känns väldigt godtycklig i vissa fall. 
  • När ETC-mallen används som grund men med högre poäng, va schysta mot de dåliga arméerna och höj deras poäng relativt också, t ex Beastmen bör få 2800 då, de arméerna behöver allt de kan få.
  • Viss terräng vore trevlig om den uppgraderades, t ex många av skogarna som var väldigt jobbiga med ojämna stenar och oflyttarbara träd.
  • 10 bp i första matchen (som du redan nämnt).
  • Tror att 3" för att hålla objektiv räcker. Dessutom vore det nog bra om det undveks att man kan hålla objektiv från hus då det kan bli väldigt obalanserat.
  • Kartan på quizet kunde ha haft några färre bokstäver att välja från :).

Slutligen, kommer försöka åka upp fler gånger, men tror inte det blir så ofta som varje arrangemang. Det va segt att gå upp till jobbet efter 4½h sömn idag.

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#3 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 30 september 2013 - 09:03

+1 på Munin

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#4 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 30 september 2013 - 09:32

...men jag kan säga redan nu att experimentet med att köra bara 10 poäng i första matchen kostade mycket mer än det smakade (om det ens smakade alls), så nästa gång hblir det 5x20 turneringspoäng från matcherna igen.

Skulle vara jätte-intressant att höra dina tankar om hur detta funkade från arrangörsperspektiv. Det var helt klart en intressant tanke, men vad var det som inte funkade med det i praktiken?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#5 Didar

Didar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 195 Inlägg:

Postad 30 september 2013 - 09:58

+1 munin

Vill poängtera att stå i hus och hålla objektiv inte är superkul för matchen. Flytta husen utanför 6" där tänkbara objektiv kan hamna (bortse från match 2 där det går att välja bort), eller tillåt inte enheter i hus hålla objektiv och att man måste vara innom 3" för att få objektivet.

Umeå fortsätter vara turneringen där målningen disskuteras som flitigast. Ta med max 25 till turneringsresultatet och gör målningen till tiebreaker så har ni fortfarande en stor betydelse av målningen.

#6 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 720 Inlägg:

Postad 30 september 2013 - 13:19

Jag är jätte nöjd överlag :)

Nöjd att jag fick 24 i målning trodde på mindre ska satsa på att snugga till den för en 26p nästa gång!

Men håller med alla ovan.. tycker målningspoäng kunde var i samma skala.. men att det är ett cap på 25 till turneringspoängen..

För dom som har en 26+ poäng får bara 1+ mot 24a arme exempelvis.. känns mer rättvist. Sen kan det som wessling sa. Var en tiebreak.

Jag är jättenöjd överlag ses i vår

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#7 RejjeN

RejjeN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 85 Inlägg:

Postad 03 oktober 2013 - 17:31

Jag kommer nog personligen inte återkomma (med Tomb Kings i alla fall) om objektiv fortsätter att bara kunna hållas av Core. Tomb Kings core är för långsamma(Skeleton Warriors/Archers) och/eller bräckliga(Chariots/Horsemen/Horse Archers) för att komma fram till och hålla objektiv på ett vättigt sätt. Till exempel, jag satte tre units (15 archers, 5 horsemen och 5 horse archers) för att hålla ett objektiv i tredje matchen, när objektivet jag satt dem på för att ta försvann spenderade de hela matchen för att komma fram till mitten objektivet, och han knappt göra det.

Och möter man power listor som Ogres eller Warriors of Chaos så kan du inte gå framåt, för då hjälper du bara dem fram när de chargar dig och dödar dina 50 skeleton warriors på en runda(Gud vad jag hatar Unstable). Att bara core kan hålla objektiv låter väll rättvist, tills man ser en Gutstar som står på ett objektiv.

Avskyr ETC personligen, tycker att de kan göra sitt eget spel om de inte vill spela Warhammer, men vad ska man göra... Skulle vara roligt om man kunde få använda sina special karaktärer också (till viss grad i alla fall, Khalida+archer spam är väll inte precis kul att möta), vore bra om man kunde växa ur det här "special karaktärer är fuskiga". Kompa dem om ni tycker de är för bra, görs ju med allt annat endå.

Annat än de så tyckte jag det var kul, placerade mig ungefär som jag förväntade mig så jag är rätt nöjd.

#8 Dante82

Dante82

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Postad 16 oktober 2013 - 18:30

Vi har nu gått igenom turneringen och sammanställt vad vi ska jobba med mot nästa turnering. Tack för alla åsikter ni kommit med, det hjälper oss i detta arbete. Lite av vad som ska ske är:

* Trots min skepsis mot att fortsätta med 10-0 i första matchen har det varit så pass övervägande positiva åsikter angående att behålla det så det kanske blir kvar.
* Vi ska fixa mer terräng enligt era önskemål i Fantasy. Vi hade inte riktigt förstått att det var efterfrågat.
* I Fantasyscenariona ska vi titta över secondaries och VP-tabellen i scenarion med secondaries.
* Målningspoängen är under utredningen, men oavsett vad som händer med dem överväger vi att lägga på målningspoängen på swissen under dag 2, för att det om det går bra för dig så ska du behöva försvara dina målningspoäng mot de övriga som ligger i topp och inte bara få dem som en bonus på slutet.

Vi skickade efter denna turnering ut en kort enkät med tre frågor till de som deltog i denna turnering och vi fick in rätt bra med svar. Tack till alla som gjort den. Vi tänkte att en större pool med åsikter skadar ju aldrig så om det finns fler där ute som besökt vår turnering de senaste åren och kan tänka sig bidra med er åsikt så får ni gärna göra det via länken nedan.

#9 Dante82

Dante82

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Postad 16 oktober 2013 - 18:44

...men jag kan säga redan nu att experimentet med att köra bara 10 poäng i första matchen kostade mycket mer än det smakade (om det ens smakade alls), så nästa gång hblir det 5x20 turneringspoäng från matcherna igen.

Skulle vara jätte-intressant att höra dina tankar om hur detta funkade från arrangörsperspektiv. Det var helt klart en intressant tanke, men vad var det som inte funkade med det i praktiken?

Det som jag reagerade på under turneringen var:

1. Det är alltid omständligt att deltagarna ska rapportera in resultat på olika sätt i olika rundor. Det var väl inget stor grej då inrapporteringssystemet inte tillåter spelarna att göra fel, men ändå fördelaktigt att få ha det lika varje match.

2. Systemet är uppbyggt att i lägen då det är lika så använder vi tie-breakern "bäst sämsta resultat", vilket innebär att programmet jämför spelarnas lägsta resultat i alla matcher vilket inte fungerar särskilt bra med 10-0 i första matchen.

3. Det strulade rätt rejält med vår lagtävling.

4. Jag kollade inte fantasy men på 40K sidan så var läget inför sista matchen att den som låg tvåa hade gått 2-20-20-20 och den som låg femma hade gått 0-20-20-20. Tanken var ju att match 1 skulle var mindre värd för att ett tufft motstånd och en draw första matchen inte skulle stjälpa turneringen allt för mycket men det kändes som att det lika gärna kan bli så att det är fördelaktigt att förlora första matchen. Du hamnar då i ett läge där du ligger just under de täta toppmatcherna och kan komma in i en väldigt avgörande match 5. Visst du har ingen marginal att jobba med i match 2-4 men jag kände att det inte följde tanken med systemet.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar