Jag har spelat Fantasy lite av och till sedan någon gång i 4th ed. Det har dock alltid varit casualspel och jag har aldrig spelat någon turnering. Men nu när mina råttor börjar bli fler och fler tänkte jag att det kanske kunde vara kul att någon gång testa att åka på en WHFB-turnering (istället för 40k som jag brukar turneringsspela i). Och då satte jag mig ner och kollade på kompmallen, och då främst för Skaven. Där var en del val där jag hade andra åsikter om hur bra de var (åt båda hållen), men jag misstänker att det beror på att andra saker är bra i ett mer kompetativt meta än när man bara spelar på föreningen. Men några saker fick mycket mer minus än vad jag trodde, och då blev jag nyfiken. Där hade uppenbarligen någon kommit på ett smart sätt att spela med de enheterna som jag inte har insett. Så jag hoppas att några mer erfarna turneringsspelare (eller kanske till och med mallskaparna) kunde hjälpa mig att förstå varför vissa enheter får de minus de får.
(Och notera att jag inte säger att kompmallen ger fel komp. Jag är övertygad om att de personer som har gjort mallen är betydligt mer kapabla än mig att avgöra vad som är bra på svenska turneringar.)
1. Grey seer -41. Beror det på Dreaded thirteenth? (Jag misstänker att det är så, men ville bara kolla.)
2. Warlock engineers. Jag förstår minuset för billiga warlocks som bara springer runt och är jobbiga. Men varför ger en level 2-warlock mer minus än en level 2-plaguepriest? Visst, man sparar 35 poäng, men man byter en grym närstridskaraktär mot en mupp och en hyffsad magiskola mot en där nästan alla spells är antingen skräp eller också väldigt situational. Vad har jag missat?
3. Rat ogres. Här blir jag riktigt nyfiken. Jag gillar rat ogres, men har aldrig lyckats få dem att göra något vettigt. Och när jag ser att stora enheter (som är jättecoolt) ger massa minus så innebär det att någon har klurat ut ett bra sätt att spela dem. Hur? Eller är det rankerna (och därmed mindre nackdel av frenzy) som gör att stora enheter ger så mycket minus?
4. Warp lightning cannon. Här är min fundering lite annorlunda. För jag tycker att den är värd ungefär -18 i komp. Men när jag såg minuset utgick jag från att vanliga cannons hade -20 eller -25 i komp (vilket de enligt mig förtjänar). Men det har de inte, utan de ligger på -10. Hur kan en WLC ge mer minus än en vanlig cannon? En WLC är bra, men vanliga cannons som alltid har S10 är betydligt bättre enligt mig eftersom jag i första hand ser kanoner som monsterjägare och counterbattery mot andra warmachines. Om man hade kunnat uppgradera en WLC till en cannon för +20 poäng hade det valet varit en nobrainer för mig. WLC:n blir väl iofs bättre nu när det verkar som att alla arméböcker som släpps kommer att få monstrous infantry/cavalry, men jag tar fortfarande hellre en automatisk maxstyrka än en platta som kräver två artillery dice för att hamna rätt. Eller beror det på att jag inte vet vilket avstånd man skall "gissa" på för att få plattan att hamna rätt?
Tack på förhand!