Hoppa till innehåll

Foto

Målning På Turneringar

• Please log in to reply
70 replies to this topic

#41 Winroth

Winroth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 34 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 13:45

Jag tycker att Adamljung lägger sig på en bra nivå.

En liten fånig fråga - Visst är det så att alla har inte samma förutsättningar att producera Master Class armeer, men alla har inte heller samma förutsättningar/tid att bli fantastiskt skickliga spelare heller - skall vi ta hänsyn till dem också under turneringarna så att de också får samma chans att vinna vinstpucklan?

#42 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 14:13

man kan ju se det som grader i helvetet. Sedan slängde jag en blick på målningen komtra top placeringarna på vinterslaget och det hade inte ändrat resultaten något nämnvärt samma killar i top5 på samma platser om jag inte minns fel. Så folk som skyller på målningen bör tänka om lite. Jag personligen är ruggigt slapp med målning och inte speciellt bra på det nån stans. Dock så är mina DE acceptabelt målade och skall ha standard poängen. Jag har lagt ner lite rtid på dem över åren som gått och jag har dessutom köpt en WE armé som ser ganska sjysst ut av en polare som ville bli av med den. Jag köper att jag kanske kommer ligga lite efter på målningen då detta inte är en av mina prioriteringar. Jag har inte tid, ork eller motivation att måla speciellt ofta och det är ett val jag gör. På samma sätt som jag väljer att spela med hög eller låg komp. Det är ingen som tvingar nån till något, därimot väljer arrangörer vilka värderingar de vill premiera på sina tuneringar och det är egentligen bara att gilla läget, tuff skit, helt enkelt. Arra själv eller spela på arrangörernas premisser. Det är ingen demokrati och på t.ex GothCon är jag en despot som godtyckligt gör lite som jag vill. Varför? För att det är jag och mina vänner som arrar och vi gör det så som vi vill.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#43 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 14:24

Jag spelar WFB för det är roligt och när jag åker på turneringar så vill jag såklart vinna men så länge jag har roligt så spelar det inte så stor roll. Så tror jag de flesta tänker.

När det gäller målning så tycker jag det är skittråkigt att måla. Jag är lite darrhänt så jag kan aldrig få max poäng men komma ganska nära om jag la ner mer tid.

Man kan säga att jag valt fel hobby om jag inte tycker om att måla och det kanske stämmer men de flesta som håller på med wfb tycker det är roligare att spela än att måla.

Så när man har många olika steg i målningsmallen så tvingar man folk som inte tycker om att måla sitta med det skit länge om du vill ha mycket poäng i målning och större chans att vinna. Nu kanske jag är lite för snäll men jag tycker det är lite elakt att tvinga folk göra saker som de inte tycker om.

När jag skriver tvinga så är det klart att det är ingen som tvingar än att måla skit snyggt men man har större chans att vinna om man gör det.

Jag tycker det ska vara krav på målning, basning och kanske lite highlights eller konverteringar men om man ska med det som poäng i slutresultatet så ska det skilja max 6 poäng som Adam skrev.

Vi som inte tycker om att måla måste såklart fortfarande göra det men då kan man lägga mer 30 min på en figur så det ser okej ut iställer för att lägga ner 2 - 3 timmar på det.

Men som sagt det är ju upp till arrangörerna men om de vill kan de ha en poll innan turneringar för att se om de som ska vara med vill att det ska vara stor skillnad på målningspoängen.
David "Dangerous" D

#44 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 14:37

Tack vare dipp/nya washarna kan nu alla få nästa max i målning. Mina VC har alltid maxat målning och dom målade/dippade jag på 2 veckor innan förra SM wink.gif

Men jag håller med om att alla ska kunna få nästan max i målning 20/23/26 eller liknande skala. Dock måste folk inse att man inte kommer upp i 20 bara för att man har färg på modellerna...

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#45 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 14:45

Anton, du har rätt i att jag gick från att snacka förutsättningar till att snacka val.
Men mina åsikter står jag fast vid, alla har inte samma utgångs läge för att kunna måla en armé som får max poäng.

Winroth, nu jämför du att spela själv spelet och sin kunskap där med något som hör till en annan genre (målning).
Om man ställer upp i en wfb turnering ska man försöka spela så bra som möjligt och självklart ligger folk på olika nivåer rent speltekniskt och får därmed olika BP, den som är bäst på att spela spelet vinner såklart (ja, det är ett tur spel också, men ni förstår hur jag menar). Där kan man inte ta hänsyn till andra saker (gällande spelkunskap), men målning som inte har med själva spelandet att göra är ju en helt annan sak, därav målar tävlingar och best painted wink.gif

Självklart ska man acceptera vad arrangörer säger, jag har nog aldrig i mitt liv klagat på en arrangör då jag är skit glad att någon tar sig tid och håller ett roligt arr smile.gif (det jag nämnde med vinterslagets målning var knappast att klaga, det är kompisar / min förening som höll i turneringen) Därimot tycker jag det är självklart att man ska debattera, på så vis kan ju arrangörerna se vad folket tycker, sen om de vill anpassa sig till det eller inte är upp till dom smile.gif
Varför jämför man bara topp 5 föresten? Vi i mitten / botten räknas väl också? wink.gif

#46 bjorn

bjorn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 320 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 15:46

Jag tycker att det är ganska roligt att läsa alla era argument.
På en tunering som det är målningskrav på ska alla spela med målat.
På en tunering utan målningskrav får man välja att spela målat.

Vill arragören ge ut målnings poäng gör han det, vill han inte göra det, tycker man inte som arrangören så åker man inte på tuneringen. Tycker man inte som någon arrangör eller är sugen på att testa något eget/nytt fixar man en egen tunering.
Det är inte svårare än så.

//Björn

#47 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 16:39

jag håller med adamljung ang. förutsättningar etc, och är inte heller helt bekväm med vissa elitistiska åsikter som florerar runt målandet... Inte nödvändigtvis här i tråden...

Men jag håller också med om att ifall man kan ändra systemet med målningetc så att det inte är en jätteskillnad på poängen för hel armé,+basning+wysiwyg kontra masterclass diton så är det mer acceptabelt att ha med målningi vinnarkategori. en skal på 20,23,26 är ju suverän, kontra 10,15,20,25 som jag har sett någonstans...

edit: Men nu kom jag på, vad sägs om ett slags schablonssytem som inte tar hänsyn till top niotchandet (typ.,basning på allt? =3 poäng) sedan får alla deltagare rösta om vilken armé som är snyggast. varje armé som får en röst får en extra målningspoäng.

#48 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 04 mars 2009 - 17:04

Så du menar att 5 arméer får ca 12-15p extra på en större turnering? Det låter ju inte alls som det ökar klyftorna =) (obs, sarkasm)
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#49 Winroth

Winroth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 34 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 19:35

QUOTE (adamljung @ Mar 4 2009, 14:45 ) <{POST_SNAPBACK}>
Winroth, nu jämför du att spela själv spelet och sin kunskap där med något som hör till en annan genre (målning).
Om man ställer upp i en wfb turnering ska man försöka spela så bra som möjligt och självklart ligger folk på olika nivåer rent speltekniskt och får därmed olika BP, den som är bäst på att spela spelet vinner såklart (ja, det är ett tur spel också, men ni förstår hur jag menar). Där kan man inte ta hänsyn till andra saker (gällande spelkunskap), men målning som inte har med själva spelandet att göra är ju en helt annan sak, därav målar tävlingar och best painted wink.gif

Adamljung: Där har du kanske kommit fram till "pudelns kärna" (eller vad det nu heter). En del tycker just att målningen ingår i spelandet (eller åtminstonde är en viktig komponent). wink.gif

#50 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 19:47

Men oavsett vad de tycker så är det fel. Fram tills målning/omålning ger VP på något vis åt endera sidan är de inte en del av spelet. smile.gif

Spelet är X poäng mot varandra, där Y Vp delas ut för diverse saker. Om inte målning är med i VP är det ingen del av spelet. smile.gif basta

#51 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 19:50

Målning är en del av hobbyn, men del av spelandet? Får nog hålla med om Kanes "basta" där, för det tycker jag verkligen inte.

#52 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 20:39

QUOTE (Kasczei @ Mar 4 2009, 17:04 ) <{POST_SNAPBACK}>
Så du menar att 5 arméer får ca 12-15p extra på en större turnering? Det låter ju inte alls som det ökar klyftorna =) (obs, sarkasm)

mindre risk att samma personer alltid får samma resultat. Vilket annars lätt blir fallet med ens tereotyp mall smile.gif

#53 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 22:39

Även om jag gillar att måla och målar snabbt, trots heltidsjobb, flickvän, träning etc., så håller jag med om att spannet skall vara litet. 20/23/26 skulle få min röst.

Förening: YLVA
Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#54 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 05 mars 2009 - 08:24

Problemet med det lilla spannet när man inte har nån 15p är ju att en del som skulle fått 15 kommer få 0 istället, för 20p ska man inte få om man inte har målat och basat allt prydligt. Har man missat att basa en enhet så är ju 15p bättre än 0.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#55 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 05 mars 2009 - 09:26

Alla som har åsikter, jag kommer till eran turnering vilken dag som helst, bara säga till plats och hur jag anmäler mig......

.....vi i Uppsala ser hela hobbyn som helhet därför vi har med

BattlePoints
Målningspoäng
Quizpoäng
Sportmanship

Den som fixar sammanlag mest där vinner, mellan en "målad" arme och en snygg ska det inte behöva skilja mer än 5p men en skillnad ska finnas.
I år kommer jag kasta in armelistepoäng, samt poäng för uppställandet av armen för att främja hobbyns noggranhet samt ge alla möjlighet att titta lite på armeerna.

Ni som vill ha en slakta turnering där det går ut på att bara vinna matcherna, ordna en sån turnering så får vi se hur det blir och kanske det föds några ideer med det som vi kan anamma.

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#56 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 05 mars 2009 - 11:21

När jag läser vad ni skriver så verkar alla tycka att det inte ska vara så stor skillnad i målningspoäng.
Adam som är lite emot målning vill ha sex poäng skillnad och Hampus som är för målning vill ha fem skillnad.

Så alla verkar vara överäns om att det ska vara högre krav för att vara med men det inte ska skilja så mycket i poäng.

Vissa har skrivit att om man inte tycker om de kraven som en arrangör har kan man ordna en egen turnering.
Det tror jag är lättare sagt en gjort. Det känns som det är en turnering varje månad nu så jag tror det kan vara lite svårt att få folk att komma. Inte för jag har något emot fler turneringar.

Om man vill påverka så tror jag det bästa sättet att prata med de som anordnar turneringar där man bor.
Så bor man i Hamlstad så snacka med de som har hand om vinterslaget. De flesta turneringar vill nog också ha mer personer som hjälper till och om man hjälper till att anordna så får man nog lite att säga
till om.
David "Dangerous" D

#57 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 05 mars 2009 - 11:24

Sedan finns det alltid folk som målar upp fler arméer än de kan spela med. Dvs det finns ibland möjlighet att måla en färdigmålad armé tills man gjort i ordning sin egen.
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#58 glasman

glasman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 259 Inlägg:

Postad 05 mars 2009 - 11:25

Första gången min OnG armé skulle på turnering kastade vi på färg, o strödde lite flock på baserna. Värda full pott enligt många här. Fick ganska uselt.

Nästa gång läste jag igenom målnings kriterierna, oj om jag fixar till baserna så att de faktiskt är snygga samt målar motiv på mina flaggor tjänar jag 5p, sagt o gjort.

Nästa gång igen. oj snygga highligts ger fler poäng, fixade jag det. Innebar bland annat att måla om många grönhudingar.

Ännu en gång. Hm, konverteringar ger bonus. En massa greenstuff, bits, klister o filt senare o nu har jag en armé som alltid tar topppoäng i målning, som drar ögon till sig o som har vunnit en del best painted.

Utan en hård målningsstege med många poäng att tjäna hade jag aldrig målat iordning så många greenskins till så hög klass.

"It is well that war is so terrible, otherwise we would grow too fond of it."

Robert E Lee

#59 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 05 mars 2009 - 11:58

QUOTE (glasman @ Mar 5 2009, 11:25 ) <{POST_SNAPBACK}>
Första gången min OnG armé skulle på turnering kastade vi på färg, o strödde lite flock på baserna. Värda full pott enligt många här. Fick ganska uselt.

Nästa gång läste jag igenom målnings kriterierna, oj om jag fixar till baserna så att de faktiskt är snygga samt målar motiv på mina flaggor tjänar jag 5p, sagt o gjort.

Nästa gång igen. oj snygga highligts ger fler poäng, fixade jag det. Innebar bland annat att måla om många grönhudingar.

Ännu en gång. Hm, konverteringar ger bonus. En massa greenstuff, bits, klister o filt senare o nu har jag en armé som alltid tar topppoäng i målning, som drar ögon till sig o som har vunnit en del best painted.

Utan en hård målningsstege med många poäng att tjäna hade jag aldrig målat iordning så många greenskins till så hög klass.

Ett bra bevis på varför man ska ha målningspoäng!

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#60 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 05 mars 2009 - 15:57

Jag ser gärna att man har många steg i målningen. Men jag tycker också att alla ska, i exemplet med 20/23/26, kunna få 20 bara du lägger ner tiden de sista 3/6 poängen ska vara för att du är bättre och lagt ner ännu mera tid på målning.

Men jag ser gärna att en armé som uppfyller kravet på målad men absolut inte mer än så får 10 pt medan är den också basad får 13 är detaljerna målade får den 15 har du gjort detaljer och lite konverteringar så får du 20 pt. Alltså det här ska inte ha någonting att göra med kvalitén på hur du målar utan bara det faktum att det är gjort.
Det här är bara lösa riktlinjer och man kan strukturera upp det mer och snyggare där man får antingen 0 eller X poäng i varje steg. Har du slutfört steget får du x poäng har du inte det får du 0. Ingen armé ska då vara omålad och alltså alla ska få 10 men om du bara lägger ner lite tid så ska du kunna få 20.

Robert Johanssons arméer är ett lysande exempel på någon som skulle få 20 här men som inte har lagt ner tiden och energin på att komma högre. Alla hans arméer är basade ordentligt, har konvertering och är detaljmålade osv, men han är inte jätte duktig på att måla och lägger inte ner mycket tid men han lägger alltid ner tillräckligt med tid för att få sin armé att få maximalt målningpoäng utifrån hans förutsättningar.
Admin här på SWBR.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar