Hoppa till innehåll

Foto

Målning På Turneringar

• Please log in to reply
70 replies to this topic

#21 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 036 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 22:47

Om man skulle kräva 100% wsiwyg skulle jag bara moddelera handvapen vilket skulle göra armeérna sjukt trista men helt korekkta, nej lite flexibilitet får det vara och ska det vara wsiwyg så är det på karaktärer
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#22 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 03 mars 2009 - 04:02

Jag har iförsig inte spelat mer än en turnering, och sällan utanför min absoluta lilla spelgrupp, så min röst är väl inte mycket värd... Men, iallafall, tänkte säga vad jag tycker ändå...

Jag kör så mycket wysiwyg jag bara kan, och lider av det ibland. Tillexempel har bara Dwarf Crossbowmen med GW, för de gånger jag ville köra dem som rangers. Men på QfA fick jag helt enkelt pynta poängen för ganska ofta onödiga vapen, eftersom jag ville använda modellerna (eftersom de var snyggare än alternativen). Och mina Longbeards fick helt enkelt ha GW de med, eftersom jag använder de överlägset snyggare metallångskäggen. Det var en hel del poäng som kunde använts till annat... Men jag klagar inte, det är mitt val, och mest för min egen skull. Det är nåt jag aldrig skulle drömma om kräva av någon annan... Inte ens på karaktärer. Tycker det räcker bra om de säger innan matchen helt enkelt, och vara beredda på att jag frågar under matchens gång...

Sen gillar jag så klart att möta snyggt målade arméer, men tror nog att jag skulle hellre tänka mig att möta en armé som är till hälften klart på ett snyggt sätt, och alltså på gång, än ett som är helt klart men oerhört slarvigt... Alltså, det behöver inte vara hur snyggt som helst, men seriöst försökt efter bästa förmåga iallafall. Men tycker jag att det i något av fallen borde bli extra poängavdrag (förutom i målningsdelen)? Nej, det tycker jag låter hårt. Så farligt är det inte. Lite tråkigt först kanske, men när matchen är igång brukar det inte spela så stor roll, då lever gubbarna upp i vilket fall...
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#23 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 03 mars 2009 - 13:28

Tack John Scott det var väldigt bra skrivet.
Jag gillar att diskussionen har kommit igång.
Jag skulle vilja häva att målning har lika mycket med spelet att göra som att man spelar med korrekta modeller istället för att spela med pappskivor där det står vad man har eller kör med fia med knuff pjäser.

Sen verkar det ju som om de flesta av oss är ganska överens om att vi måste ta till hårdare tag när det kommer till omålade modeller på turneringar. Kan man inte läsa turnerings informationen så kan man inte heller läsa reglerna och således har svårt att spela spelet över huvud taget.

Självklart så kan jag acceptera att det finns turneringar där det är tillåtet att köra omålat för att få inte nybörjare till turneringar. Men där bör man ha någon form av målningspoäng så att man blir uppmuntrad till att måla sina figurer.

Vad det gäller WYSIWYG så fanns det förut (5th edition tror jag, kommer inte ihåg om den var kvar i 6th edition) som sa när det kom till vanliga trupper så måste majoriteten i enheten vara utrustad med vad de har. Detta är en ganska bra regel tycker jag. När man tittar på en vanlig enhet ska man direkt kunna se vad de har. Sen tycker inte jag det gör så mycket om det i en enhet med spearmen på 25 man finns 3-4 som inte har spjut.

När vi kommer till karaktärer tycker jag att det blir lite svårare just med tanke på att man kan ha en kombination av upp till 15-20 olika varianter beroende på vilken armé man kör och vilka vapen man vill använda men troligare kanske är att varje karaktär ligger på 4-5 kombinationer. Och sen om man då har 4 karaktärer i en armé så blir det ett helt regemente med bara karaktärer. Sen vet jag att i en tidigare edition så var man heller inte tvungen att visa sina magic items på modellen. Dock så tycker jag ju att man ska tala om alla typer av föremål som karaktären har som inte är magic items.

Håll diskussionen igång.
Admin här på SWBR.

#24 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 03 mars 2009 - 22:35

Jag vill hävda att målningspoäng inte skall kunna avgöra vem som vinner själva turneringen i spelet.
Hur man än vrider och vänder på det är själva slaget ett spel, inte en hobby.

100% målat gäller självklart, men varför ska inte målarpoäng spela in i resultatet?

1: Jo, för att målning inte tillför något strategitskt/taktiskt värde in-game.
2: För att de med mest talang,tid,pengar/andra anledningar kan skapa snyggare arméer 'än andra som inte har samma förutsättningar. Självklart skall de med 15h målartid med modell få någon cool belöning,men inte i form av gratispoäng i en turnering som handlar om ett spel... egen kategori ftw.
3: Här är det i mitt tycke det starakste; Om jag köper scotts Tomb Kings. Ska jag ha lika bra målningspoäng som han då? Man kan aldrig hävda att man tävlar i en "hobby" där målning påverkar, om någon kan köpa sig till en målad armé. Eller låter den bli proffsmålad.

Det är vad jag anser om målning. Återigen, 100% målat/basat för att deltaga. Men låt målningen bli en egen kategori i stil med sportsman, general etc...

#25 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 03 mars 2009 - 23:30

Jag försökte få igenom att det skulle vara "best general", "best overall", "best painted" samt "best sportman" på vinterslaget men fick inte igenom det men jag tror att det skulle funka bra, priset best general där man bara lägger ihop battle points och komp, detta tycker jag borde vara den "officiella" turnerings tabellen, sen best overall där man räknar ihop allting, sportmanship, målning osv.

// Adam som suttit och målat en hel kväll med EN jävla chaos warrior modell och tillslut har fått ihop en (förhoppningsvis) modell som räcker för att få standard tjugan i målning.

#26 Zelrach

Zelrach

Member

• Members
  • PipPip
  • 11 Inlägg:

Postad 03 mars 2009 - 23:30

Jag kan hålla med dig Kane, då målningen som är en hobby faktiskt inte (trots vad jag sagt tidigare) är enhetlig med spelet som spel. Självklart uppstår även komplikationen med köpta härer och dylikt.

Personligen anser jag dock att sportsmanship ska räknas till totala poäng, men det är ju en annan diskussion.
Det finns inte det som inte en ensam slayer kan ställa till med.

#27 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 06:17

Målningskvaliteten kommer att sjunka om man inte får poäng för målningen utan bara kör den som separat pris.
Detta har tydligen hänt på GT i UK.

Och sen får man inse att även om man köper en snygg armé så vinner man inga tävlingar. Du måste fortfarande kunna spela. Det är bara att kolla i resultatlistorna. Hur många gånger har det skett att någon med snygg köpt armé som inte annars är i toppen vinner en turnering.

Och som alltid finns det dock en lätt lösning. Arrangera en turnering och man får bestämma själv.
Deltagarna får trots allt ta seden dit dom kommer eller inte komma alls.smile.gif
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#28 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 07:34

QUOTE (Da @ Mar 4 2009, 06:17 ) <{POST_SNAPBACK}>
Målningskvaliteten kommer att sjunka om man inte får poäng för målningen utan bara kör den som separat pris.
Detta har tydligen hänt på GT i UK.

Håller med helt. I längden ger det situationen att om man inte har en chans på Best Army kan man lika gärna skita i målningen så länge man uppfyller kraven för att få vara med.

Och som alltid finns det dock en lätt lösning. Arrangera en turnering och man får bestämma själv.
Deltagarna får trots allt ta seden dit dom kommer eller inte komma alls.smile.gif
Word.

QUOTE (Kane)
För att de med mest talang,tid,pengar/andra anledningar kan skapa snyggare arméer 'än andra som inte har samma förutsättningar.

Det är en myt att det skulle vara större skillnad på förutsättningar i målning än i någon annan del av spelet eller livet. Tid? Alla har 24 timmar på dygnet. Pengar? Gå ut på arbetsmarknaden och plocka. Talang? Behövs inte, inte ens för att vinna Best Army. Möjligen för att vinna en gulddemon.

#29 bahh

bahh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 319 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 09:26

QUOTE (emil_frojd @ Mar 3 2009, 13:28 ) <{POST_SNAPBACK}>
Sen verkar det ju som om de flesta av oss är ganska överens om att vi måste ta till hårdare tag när det kommer till omålade modeller på turneringar. Kan man inte läsa turnerings informationen så kan man inte heller läsa reglerna och således har svårt att spela spelet över huvud taget.

++++++++++++++++++++++(väl talat osv)

QUOTE (Kane @ Mar 3 2009, 22:35 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag vill hävda att målningspoäng inte skall kunna avgöra vem som vinner själva turneringen i spelet.
Hur man än vrider och vänder på det är själva slaget ett spel, inte en hobby.

100% målat gäller självklart, men varför ska inte målarpoäng spela in i resultatet?

1: Jo, för att målning inte tillför något strategitskt/taktiskt värde in-game.
2: För att de med mest talang,tid,pengar/andra anledningar kan skapa snyggare arméer 'än andra som inte har samma förutsättningar. Självklart skall de med 15h målartid med modell få någon cool belöning,men inte i form av gratispoäng i en turnering som handlar om ett spel... egen kategori ftw.
3: Här är det i mitt tycke det starakste; Om jag köper scotts Tomb Kings. Ska jag ha lika bra målningspoäng som han då? Man kan aldrig hävda att man tävlar i en "hobby" där målning påverkar, om någon kan köpa sig till en målad armé. Eller låter den bli proffsmålad.

Det är vad jag anser om målning. Återigen, 100% målat/basat för att deltaga. Men låt målningen bli en egen kategori i stil med sportsman, general etc...

håller med om allt...speciellt det sista.... alla ska ha lika förutsättningar...och jag tycker inte att man potentiellt ska ha möjlighet att köpa sig en högre plats (då syftar jag alltså på att låta ett "proffs" måla sin armé och då igentligen kanske lagt ner minst tid av alla)...
//Mattias

Förening: Drakens Öga
Leksaker: Demoner, Dvärgar och Skogsalver

#30 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 09:40

Det där är lite för magstarkt för att jag ska kunna släppa det. Det där är bara att förolämpa folk som inte orkar/kan/vill/har tid att måla. Att missa en liten bit av information gör inte att man är dum i huvudet. Det har till och med ingen relation.
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#31 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 09:49

QUOTE (Niklas Asp @ Mar 4 2009, 09:40 ) <{POST_SNAPBACK}>

Det där är lite för magstarkt för att jag ska kunna släppa det. Det där är bara att förolämpa folk som inte orkar/kan/vill/har tid att måla. Att missa en liten bit av information gör inte att man är dum i huvudet. Det har till och med ingen relation.

Nu är du överkänslig. Det enda som behövs är att informationen lyfts fram ordentligt i turneringsinformationen så att den inte går att missa. Om man i fetstilta versaler talar om att omålade figurer inte får vara med kommer ingen att missa det.

#32 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 10:37

edit: äh strunt samma. Jag har sagt min åsikt.
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#33 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 11:26

QUOTE (Anton @ Mar 4 2009, 07:34 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det är en myt att det skulle vara större skillnad på förutsättningar i målning än i någon annan del av spelet eller livet. Tid? Alla har 24 timmar på dygnet. Pengar? Gå ut på arbetsmarknaden och plocka. Talang? Behövs inte, inte ens för att vinna Best Army. Möjligen för att vinna en gulddemon.

Det här håller jag inte alls med om.
Jag orkar inte gå upp i varv och argumentera emot dig, men det där tramset om "alla har 24 timmar på dygnet" är ju ganska, ja, korkat rent ut sagt. Sen förstår jag inte hur du tänker på penga biten heller.

#34 Simmarkroppen

Simmarkroppen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 56 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 11:39

QUOTE (adamljung @ Mar 4 2009, 11:26 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Anton @ Mar 4 2009, 07:34 ) <{POST_SNAPBACK}>

Det här håller jag inte alls med om.
Jag orkar inte gå upp i varv och argumentera emot dig, men det där tramset om "alla har 24 timmar på dygnet" är ju ganska, ja, korkat rent ut sagt. Sen förstår jag inte hur du tänker på penga biten heller.

Alla har väl 24-timmar om dygnet? Det handlar bara om planering.

#35 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 11:55

Självklart, men att man ska säga det som ett argument till att det är lika förutsättningar för folk är enligt mig fel. Det handlar inte bara om planering, en hel del saker här i livet går inte att "planera bort" så att man kan lägga tid på att måla sina plast gubbar snyggt som man ska leka krig med.

#36 Winroth

Winroth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 34 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 12:20

Tjenare!

Med risk att få någon slags nördstämpel måste jag säga det som kommer (om man nu kan bli nördigare än att leka med plastgubbar i vuxen ålder).

1) Jag åker på turneringar för att jag tycker att det är kul att spela.
2) Jag tycker att det är roligare att spela mot snygga armeer (speciellt som min egen prestationförmåga inte är så fantastisk).
3) Jag tycker att man skall premiera roligt spelande på turneringar (därför stöttar jag kompen, den är väll till just för detta).

Min slutsats blir att jag tycker att man skall premiera snygga armeer (alltså ge poäng för målning etc).

Sen kan jag förstå att den del väldigt duktiga spelare som inte kan/vill/har råd eller har tid att fixa/köpa/låna en profsigt målad armé (om det nu verkligen krävs) för att få den hett åtrådda vinst pucklan inte gillat detta. Men jag tycker att det förhöjer nöjet med spelet och det bör premieras.

#37 RAFM:IK

RAFM:IK

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 659 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 12:43

Angående målning; jag är av den åsikten att målningspoäng behövs för att hålla standarden hög. Men jag vet om de motsatta åsikterna och argumenten och kan förstå poängen med att ha målningsdelen helt separat, även om jag inte helt håller med.

Däremot så finner jag ingen anledning att premiera de som målar extra bra i målningsbedömningen - därav finns det målningstävlingar - alla ska kunna nå full pott med lite ansträngning. Jag tror det premierar en roligare upplevelse för deltagarna.

---

Angående wysiwyg; jag tror att det är relevant att köra med komplett uppsättning vapen och rustning (läs: sköld) på enheter och att karaktärer inte har vapen på sig som de inte har. Däremot har jag inget problem med att karaktärer har osynliga vapen nedstoppade i byxorna (tänk Cloud i FF7 och hans jättesvärd) så länge som man säger vad de är utrustade med.

/IK; arrangerar Fantasy Bash och Battle Royal.

#38 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 12:45

QUOTE (adamljung @ Mar 4 2009, 11:55 ) <{POST_SNAPBACK}>
Självklart, men att man ska säga det som ett argument till att det är lika förutsättningar för folk är enligt mig fel. Det handlar inte bara om planering, en hel del saker här i livet går inte att "planera bort" så att man kan lägga tid på att måla sina plast gubbar snyggt som man ska leka krig med.

Eh. Jag har under min ganska långa figurspelskarriär i olika perioder av livet hunnit med dubbelstudier på universitet, 80-timmars arbetsvecka, två barn med mindre än två års åldersskillnad, hus, eget företag ... jag har också testat att vara i praktiken arbetslös och att elitsatsa på idrott. Den enda perioden jag verkligen inte fick något målat var när jag spelade onlinespel (ge fan i det!).

Jag avstår från att gå in på hur man plockar pengar på arbetsmarknaden eftersom det finns en överhängande risk för att det blir politiskt, eller hur Niklas? wink.gif

#39 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 13:05

Det visar väl mest att du tycker om att måla och gärna gör det på din fritid? För oss som ser det mer som "en läxa / extra jobb" för att få vara med på turneringar samt spela med en målad armé (för visst är det roligare att spela med/mot målat) är det betydligt svårare att hitta tid till att måla. smile.gif
Det folk verkar förbi se helt och hållet när man pratar om målning är väl att alla _inte_ har samma förutsättningar, nu tänker jag på t.ex färgblinda (inte jag) och extremt darrhänta osv.

Eftersom att jag är en väldigt tävlingsinriktad person som gillar att _spela_ det här spelet och även tävla i det (jag sticker inte under stolen med att jag ser turneringar som en tävling). Tycker jag det är tråkigt när man ligger efter redan innan starten. (t.ex vinterslaget, tror jag tappade cirka 7-8 placeringar pga att jag fick en 15 i målning istället för 20. Visst är min HE armé ingen fröjd för ögat men målad det är den)

Jag står fast vid att mallen 20p vid en målad / basad armé, 23p vid en snyggt målad armé och 26p vid best painted klass är en mall som är bra, där 0;or inte finns för att man inte ska få spela omålat.
Vill även slå ett slag för att ta inspiration från usa/england med best general / best overall.

Där går man hobbyisterna och "spelarna" (självklart är hobbyister också spelare men behövde ett ord för att skilja på dom) till mötes båda två, med en kategori som enbart är baserad på komp och battle points, och en annan där man har battle points + komp + målning + eventuellt sportmanship.

Nu ska jag fortsätta spela age of conan wink.gif

#40 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 04 mars 2009 - 13:35

QUOTE (adamljung @ Mar 4 2009, 13:05 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det visar väl mest att du tycker om att måla och gärna gör det på din fritid? För oss som ser det mer som "en läxa / extra jobb" för att få vara med på turneringar samt spela med en målad armé (för visst är det roligare att spela med/mot målat) är det betydligt svårare att hitta tid till att måla. smile.gif

Men då har du valt att inte måla, vilket är en helt annan sak än att ha andra förutsättningar att göra det.

Det folk verkar förbi se helt och hållet när man pratar om målning är väl att alla _inte_ har samma förutsättningar, nu tänker jag på t.ex färgblinda (inte jag) och extremt darrhänta osv.
Det finns exempel på färgblinda personer som målat arméer som skulle kunna vinna Best Army i Sverige och garanterat skulle maxa målningspoängen. Men det är klart att funktionshinder i allmänhet kan ställa till det för målningen men det gäller väl spelandet också? Ska vi ge personer med ADHD handikapp eftersom de inte kan koncentrera sig?

Eftersom att jag är en väldigt tävlingsinriktad person som gillar att _spela_ det här spelet och även tävla i det (jag sticker inte under stolen med att jag ser turneringar som en tävling). Tycker jag det är tråkigt när man ligger efter redan innan starten. (t.ex vinterslaget, tror jag tappade cirka 7-8 placeringar pga att jag fick en 15 i målning istället för 20. Visst är min HE armé ingen fröjd för ögat men målad det är den)

Måla den bättre, köp målat eller inse att du har prioriterat ned din målningspoäng.

Jag står fast vid att mallen 20p vid en målad / basad armé, 23p vid en snyggt målad armé och 26p vid best painted klass är en mall som är bra, där 0;or inte finns för att man inte ska få spela omålat.
Funkar för mig. Men det får gärna ingå en wash/dipp/motsvarande för att nå 20-poängsnivån.

Vill även slå ett slag för att ta inspiration från usa/england med best general / best overall.

Anledningen till att det ofta inte är med i Sverige är att Best Overall och Best General nästan alltid går till samma person ändå (utom i de fall kompen varit lite galen, hej SydCon 2004 (eller när det nu var)).

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar