Hoppa till innehåll

Foto

Målning På Turneringar

• Please log in to reply
70 replies to this topic

#1 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 01:15

Efter en ganska het debatt i tråden om kommentarer efter vinterslaget så tycker jag en separat diskussion är på sin plats.

Jag själv blir lite ledsen och besviken när jag kommer till en turnering där jag möter motståndare som kör med omålade eller knappt ihoplimmade figurer. Jag vet att alla inte är lika duktiga på att måla och jag är inte ute efter att alla ska bli nästa Davinchi eller Monét, utan att när man åker på en turnering så ska man i alla fall klara av att anstränga sig så mycket så att ens armé är målad. Förr var det kotym med att alla modellerna skulle vara målade i tre färger. Det funkade inte då nån kom på idén att pricka hela sin armé med fläckar i 3 färger och inget mer. En figur är målad när den ser målad ut oavsett hur duktig du är eller inte.

Sen något som stör mig och gör mig till viss del förbannad är när jag kommer till en turnering och det i turnerings utskicket står att alla modeller ska vara målade, så är den första armén man möter en halvmålad armé. Sen till råga på allt så får de inte 0 i målningspoäng (Se diskussionen om Vinterslaget). Sen anser ju jag att ALLA modeller du planerar att använda i din armé räknas till din armé oavsett om de är på slagfältet från början eller ej, alltså är raisade modeller i VC som exempel i allra högsta grad en del av armén och ska också vara målade.

Att målar poäng ska vara inräknat i total poängen tycker jag är en självklarhet då det är en stor del av spelet. Dock så borde ALLA bara de anstränger sig kunna få 90-95% av målarpoängen.

Försök hålla diskussionen lugn och sansad. Jag vill att vi ska ha en diskussion för att försöka få något gemensamt över vad turnerings Sverige när det kommer till målning eller i alla fall ett sätt som är acceptabelt för hur man hanterar omålade figurer utan att förolämpa någon. För min del så tycker jag att om man överhuvud taget ska tillåta omålade figurer så ska de vara casualties i slutet på matchen.

/MVH Emil
Admin här på SWBR.

#2 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 07:21

Själv är jag kluven angående målningspoängen.

Att det "självklart är en stor del av spelet" håller jag inte alls med om, för Vissa är det kanske en stor del av hobbyn.

Jag håller med om att det ska vara målningskrav på större turneringar, och om man ska köra med målningspoäng tycker jag att bara man har en 100% målad, basad och wysiwyig armé ska man få 20p, sen 23 för lite snyggare, och 26 för nominerade till best painted. Då är det max 6 poäng som målningen skiljer och det kan jag leva med wink.gif

#3 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 08:05

Jag tycker också att målningskravsuppföljningen måste skärpas. Hur arrangörerna gör det är upp till dom, men det måste bli hårdare tag mot folk som kommer med omålade arméer till turneringar där det är målarkrav.

Jag tycker också att möta omålade arméer förströ mycket av spelkänslan (spelet).

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#4 RAFM:IK

RAFM:IK

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 659 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 08:41

Det största problemet som arrangör är att man är alldeles för snäll - man har inte hjärta att säga till någon som rest långt och förberett sig på spel en helg att "tyvärr, du får inte ställa upp" eller "halva din armé får du inte spela med"...

Eller, hitintills har man varit för snäll. I framtiden kommer vi faktiskt att diska omålade modeller. Gör det armén oseplbar så får man inte ställa upp.

Men som sagt, målat är målat är målat, tre färger räcker ex basen.

#5 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 10:05

Det viktigaste är att arrangören är tydlig med vad som gäller i informationen. Står det målat ska det också vara det som gäller. Att vissa turneringar ger målningen en mer avgörande roll än andra är inget problem, det får gärna vara lite olika även på den punkten. Även i det fallet är det viktigaste att korrekt information finns i förväg.

För mig personligen är det en stor del av spelupplevelsen att alla figurer är målade. Om jag lägger en sällsynt spelhelg på att åka på en turnering vill jag kunna veta i förväg om den spelas med målade figurer eller om det är valfritt så att jag kan välja bort turneringar med omålat.

#6 bahh

bahh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 319 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 11:16

Som jag skrev i en annan tråd så tycker jag som sagt att det ska vara målnings och wysiwyg-krav för att ens få ställa upp....sedan ett separat pris för bästa målade armé(er)... som någon sa... målningen är en del av hobbyn, inte av spelet.... sedan tycker jag oxå att det är riktigt spelförstörande om man slitit häcken av sig för att skaffa wysiwyg och måla klart och sedan möter omålat/proxat/you-name-it... där av målningskravet....

håller även med om att åtminstone turneringar som ska få annonseras på detta forum måste hålla på reglerna och kunna stoppa omålade arméer hur långt dom än rest... ja menar: kan man läsa en armélista kan man väll läsa reglerna för turneringen. har tyvärr bara hunnit åka på en turnering sedan jag började lira igen (tag team 2009) och då slet jag häcken av mig den veckan för att bli klar....och det var inte ens hälften av arméerna jag mötte som hadde wysiwyg och någon var halvmålad....och det värsta var när man mötte en demonarmé som var svartsprayad med lite random blood red(?) påkladdad och sedan delvis ihopsatt med häftmassa som gick sönder då o då... då blev jag faktiskt lite lack...riktigt spelförstörande(sedan att den armén ägde min och det kändes ännu värre är ju ett annat kapitell...och om någon känner sig träffat och blev ledsen av min målningsbedömning: sorry)....
//Mattias

Förening: Drakens Öga
Leksaker: Demoner, Dvärgar och Skogsalver

#7 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 11:27

Tror, som arrangör, att ni ska rikta detta till arrangörerna på den specifika turneringen när ni är där. Jag arrangerar QFA:n och tillåter då omålade men man får direkt 0/30p för att man inte ska kunna vinna turneringen.

Jag skulle om folk hade kommit till mig och klagat tagit till mig kritiken och bli hårdare men har än så länge, peppar peppar, haft det som ett problem.
Jag förstår helt klart att det förstör lite av spelupplevelsen, på QFA är det naturligtvis inte ok att proxa då plockar jag bort den enheten inte heller är det tillåtet att ha nån häftmasse-arme.

Men tänk på att det är arrangörerna ni ska prata med och gör det KONSTRUKTIVT, att göra en arrangör less är att förlora en turnering varje år.
Vi gör inte detta för att vi får vare sig pengar eller stort beröm utan vi gör det för att vi vill ge nått till communityn, eller iaf jag.

Mvh
Hampus
Atlantis Uppsala

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#8 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 11:32

Jag tycker också att det ska vara målnings krav på alla figurer men jag tycker inte att 100% wysiwyig är nödvändigt.
För vanliga figurer är det bra men tycker inte det är nödvändigt för karaktärer.

Sedan håller jag med adamljung att målningen är mer av hobbyn än av skälva spelet.
Om man har målat allt helt okej men inte super snyggt så ska det inte skilja mycket i poäng till den
som hart snyggast arme.

För mig kan man ta bort målning från poängen helt och ha separata priser för det.
David "Dangerous" D

#9 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 13:19

Om man kör med krav på målade arméer behövs inte målningspoäng räknas in. Ta bara bort de arméer som inte är målade. (Förslag, ge alla info var de ska spela, säg till att ställa upp sina arméer på de bord de ska spela. Medans en person har infon så går en annan runt och kollar så att allt är målat. Tror de flesta har minst två arrangörer.)
Men självklart ska snygga arméer premieras vilket leder till en best painted-tävling.

Om omålat tillåts så anser jag att målningspoäng är lite av ett måste. Men ca 20-30 p till alla som är färdigmålade och sedan några extra poäng till de snyggaste.

(Värt att notera är att det här knappast är något som premierar mig då jag så gott som alltid legat på gränsen för målningstandarden (eller under).)
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#10 John Scott

John Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 132 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 17:43

Bra initiativ Emil att göra en egen tråd.
Jag skall inte upprepa vad jag skrev i vinterslagstråden, utan tänkte ta upp ett tema som jag brukar nämna när jag hävt i mig för mycket öl under turneringar när målning kommer upp på agendan.

Som dem flesta är bekanta med, så är det återkommande samma personer och arméer som ges höga målningspoäng eller som nomineras till best army. Glädjande nog så seglar nya namn och arméer ibland upp på horisonten, som tex på QFA, där två riktigt trevliga Empirearméer nominerades, vilka jag tidigare inte hade sett.
Min poäng med inlägget är att lägga fram min övertygelse att vem som helst kan nomineras till best painted eller få höga poäng i målning. Oftast är skillnaden mellan en trevlig och mindre trevlig armé mindre en tillgång eller brist på artistiska kvalitéer och mer en fråga om planering och överväganden.

Att få höga målningspoäng är alltså inte, menar jag, nödvändigtvis detsamma som att vara en virtous på att måla. Framförallt gäller det att vara lyhörd gällande tekniker, tänka igenom färgscheman som med enkla medel kan ge största möjliga effekt, eventuellt inkludera en del konverteringar, och då menar jag inte alltför subtila sådana, för, lets face it, dem flesta målningsbedömmare har begränsad, för att inte säga obefintlig kunskap om modeller, och då främst äldre GW-figurer. Jacobs Tomb kings kan här tjäna som ett exempel på maffiga konverteringar som drar ögonen åt sig.
Slutligen är det av vikt att man inser sina begränsningar (vilket såklart inte skall hämma utvecklingen, men nu talar jag om att producera en enhetlig armé under en begränsad tidsrymd, ej ett projekt som kan karakteriseras som ett magnum opus). Har du problem med frihand eller att konvertera, låt då bli detta.

Som jag ser det så kan man schematiskt dela in snygga arméer i två kategorier:
tidskrävande tekniskt raffinerade och arméer vars styrka inte ligger i den enskilda figuren, utan i helheten.
Som exempel på den första kategorin kan nämnas Christian Aas WE, en armé där varje figur ges flertal highlights och lika mycket uppmärksamhet som resten av sina kamrater.

Det finns såklart arméer som befinner sig i ett mellanläge, med genomtänkta baser och tema, väl utförda konverteringar men som tekniskt sett är ganska enkelt men "cleant" målade. Daniel Henrikssons Skaven är ett exempel på sådana arméer.

För att återgå till schemat, så är det kategori två som är intressant för syftet. Som exempel skulle jag vilja ta upp Mick Ehrs Empire och (i brist på fantasi) mina egna VC.
Gemensamt för båda arméer är att dem är temade (Micks i högre grad, särskilt som arméen inkluderar en myriad av konverteringar) och att dem tekniskt sett rör sig på ett mycket grundläggande plan. Med det menar jag inte att dem är underlägsna andra arméer målningsmässigt. Jag skulle snarare beteckna dem som "finurligt" målade arméer i bemärkelsen att dem ser till helheten, lägger inte särskilt lång tid på enskilda figurer men lite mer tid på banér eller konverteringar, som i Micks fall.

Det väsentliga är i alla fall att armén inte tar särskilt lång tid att färdigställa, men uppvisar ett gott resultat (Micks Empire har ju vunnit ett flertal best army priser, min endast blivit nominerad).

På tal om extremt snabbmålade arméer, skulle jag även nämna David Johanssons demoner; en armé som i förhållande till den nerlagda tiden ser riktigt bra ut. Armén är palettmässigt väldigt koherent och har trevligt modellerade baser (vilket är a och o för att ge armén det där lilla extra). Davids armé illustrerar också en viktig poäng, dvs den att man tidigt bestämmer sig för vilken nivå man skall lägga sig på kvalitetsmässigt, något som såklart är kopplat till tidsaspekten.

Turneringar erbjuder ett lysande tillfälle för att inhämta inspiration och studera arméer. Om man inte anser att ens egna målningsalster uppfyller önskvärd nivå, så ta tillfället i akt att prata med folk som verkar ha lite kläm på målning. Försök vidga dina vyer när det gäller tekniker och färgscheman, för återigen, det behöver nödvändigtvis inte vara en da Vinci eller Monet som går hem med målningspriset.

#11 Zelrach

Zelrach

Member

• Members
  • PipPip
  • 11 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 18:09

QUOTE (John Scott @ Mar 2 2009, 17:43 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jacobs Tomb kings kan här tjäna som ett exempel på maffiga konverteringar som drar ögonen åt sig.

Dessutom en snygg och enkel färgkombo med klara färger som passar mycket bra.

Jag håller helt med om att omålade figurer på turneringar är ett klart nej. Delvis förstör det mycket av spelupplevelsen, delvis håller det allt för odedikerade spelare borta från turneringarna; dessutom är det en skymf mot de som faktiskt lägger ner tid på att måla sina arméer ordentligt. Wysiwig är inte essentiellt från min sida, och i synnerhet inte när det gäller karaktärer, men det ska däremot klart märkas i målningsbedömningen.

Och trots att jag inte målar särskilt mycket själv så är det inte så komplicerat att plaska på några färger, doppa dem i dippgrytan, och sedan basa med lite grus. Det tar tid, men det är väl spenderad tid, då du säkert lär kunna få bättre respons, och kanske t.o.m bättre sportsmanship av det.

Jag ser inget problem i att målningspoängen går in i slutresultatet om det är en skillnad på ca 6 poäng, som nämnts ovan. På det sättet blir det inte fullständigt avgörande, men fina arméer får ändå en bonus på 6 poäng för det arbete som lagts ner.
Det finns inte det som inte en ensam slayer kan ställa till med.

#12 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 18:17

För mig är wysiwyg speciellt viktigt på karaktärer. Vad en enhet har för beväpning/utrustning brukar vara anska uppenbart då dom oftast inte har så mycket att välja på medans karaktärer oftast har mycket. Alltid tråkigt att charga en enhet bara för att sen få reda på att karaktären hade ett annat vapen än vad man räknat med.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#13 Zelrach

Zelrach

Member

• Members
  • PipPip
  • 11 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 18:44

QUOTE (DHettNeck @ Mar 2 2009, 18:17 ) <{POST_SNAPBACK}>
För mig är wysiwyg speciellt viktigt på karaktärer. Vad en enhet har för beväpning/utrustning brukar vara anska uppenbart då dom oftast inte har så mycket att välja på medans karaktärer oftast har mycket. Alltid tråkigt att charga en enhet bara för att sen få reda på att karaktären hade ett annat vapen än vad man räknat med.

Ja, men jag tycker inte att man kan kräva att folk ska konvertera sina characters så fort de ändrar sin lista.

Däremot är det ju självklart att man ska gå in på hur karaktärerna är utrustade när man presenterar armén istället. Då får man ju informationen om att "hans highborne kör med great sword, då kan jag slå till".

#14 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 18:47

Visst föredrar jag att allt är målat, men om man vill gynna återväxten med nya spelare på turneringar,
så tror jag att det är bättre att faktiskt tillåta någon/några omålade enhet (eller dylikt som naturligtvis får 0 poäng i målning)
för att sedan personer med icke fullt målade modeller blir sugna att måla efter att dom sett de mängder av
fullt målade arméer av olika kvalitet. Det är den bästa moroten plus att piskan naturligtvis är att det blir
skämmigt att komma med modeller som inte är målade.

För övrigt håller jag med Herr Scott i hans utflykt i målningens underbara värld.smile.gif
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#15 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 19:05

QUOTE (Zelrach @ Mar 2 2009, 18:44 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (DHettNeck @ Mar 2 2009, 18:17 ) <{POST_SNAPBACK}>

Ja, men jag tycker inte att man kan kräva att folk ska konvertera sina characters så fort de ändrar sin lista.

Däremot är det ju självklart att man ska gå in på hur karaktärerna är utrustade när man presenterar armén istället. Då får man ju informationen om att "hans highborne kör med great sword, då kan jag slå till".

Varför kan man inte kräva det. Är det så att man ofta byter vapen får man väl göra två olika karaktärer.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#16 Zelrach

Zelrach

Member

• Members
  • PipPip
  • 11 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 19:50

QUOTE (DHettNeck @ Mar 2 2009, 19:05 ) <{POST_SNAPBACK}>
Varför kan man inte kräva det. Är det så att man ofta byter vapen får man väl göra två olika karaktärer.

Därför att det tycks besvärligt att behöva ha flera olika karaktärer för samtliga kombinationer man kan tänkas använda. Speciellt då man vanligtvis lägger ner absolut mest målarjobb på sina karaktärer.

Sen kommer ju följdfrågan: ska karaktärerna då visa alla slags vapen de kan tänkas ha? Annars skulle jag ju kunna modellera om alla min WE-karaktärer till att ha en båge, vilket skulle göra det ännu mer förvirrande.

Förövrigt är det klart att man kan kräva det, jag tycker bara det känns överdrivet perfektionistiskt.

#17 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 20:37

Tycker den extrem hårda WYSIWYG biten kan stanna hos 40k;arna smile.gif

Tycker gott man kan hålla reda på 1-4 små vapen avstick från wysiwyg det gäller på karaktärer (själv har jag wysiwyg men stör mig inte det minsta på om en motståndare säger innan matchen "min lord har handvapen på figuren men har även ett GW).

#18 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 21:20

QUOTE (adamljung @ Mar 2 2009, 20:37 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tycker den extrem hårda WYSIWYG biten kan stanna hos 40k;arna smile.gif

Tycker gott man kan hålla reda på 1-4 små vapen avstick från wysiwyg det gäller på karaktärer (själv har jag wysiwyg men stör mig inte det minsta på om en motståndare säger innan matchen "min lord har handvapen på figuren men har även ett GW).

Håller inte med, tycker fantasyturneringarna är alldeles för släppa på wysiwyg.

Ett inte helt overkligt exempel skulle kunna vara att möta en motståndare som säger:
- grave guardsen med HW och sköld egentligen har GW
- vampyren med heavy armour och GW inte har något av dom
- blood knighsen (modellerade av chaos knights) har lansar
- skeletten har sköldar även fast det inte ser så ut
- min armélista har mina magiska prylar uppskrivna, så du får inte titta på den

Om jag aldrig eller knappt spelat mot VC förut blir det ganska mycket jag ska hålla reda på, om jag inte har superminne och direkt kan komma ihåg exakt vilka trupper som skilde sig från sitt utseende och hur. Det kommer bli väldigt mycket frågande om vilka enheter som är wysiwyg och vilka som inte är det.

Tycker det nästan är lika mycket spelförstörande som att komma med omålade figurer. Jag lägger ner mycket tid på att få alla mina modeller med rätt beväpning och rustning och förväntar mig att mina motståndare ska göra detsamma.

Tillåter man folk gå ifrån wysiwyg måste man någonstans dra en linje till när det är prox. Är en DE warrior med spjut spelad som en crossbowmen egentligen mer prox än en dwarf warrior med hw/sköld spelad som en warrior med crossbow? Det enklaste och bästa vore imo att dra den linjen vid "allt måste vara wysiwyg".

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#19 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 21:34

Jag tycker att vanliga gubbar ska ha wysiwyg och det tror jag de flesta håller med om.
Men jag tycker inte att karaktärer ska behöva ha wysiwyg. Om man brukar spela med 3 karaktärer och ge de 4 olika vapen kombinationer på olika turneingar så måste man köpa 12 karaktärer istället för tre.
David "Dangerous" D

#20 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 02 mars 2009 - 21:42

Fjugin, läs om läs rätt smile.gif Jag syftar enbart på karaktärer i viss utsträckning.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar