Hoppa till innehåll

Foto

Ros Och Ros

• Please log in to reply
35 replies to this topic

#1 fffrankenstein

fffrankenstein

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 575 Inlägg:

Postad 23 januari 2016 - 10:23

Grymt jobb med nya reglerna, helt överlägsna vad som tidigare skådats :) Det är en fröjd att spela detta nya spel.

#2 Melker666

Melker666

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 266 Inlägg:

Postad 24 januari 2016 - 15:02

Kan inget annat än hålla med :)!

#3 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 24 januari 2016 - 17:42

Känns som att skytte fortfarande är för bra överlag :) magi är också riktigt bra, även om jag inte skulle säga att det är OP på något sätt.

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#4 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 26 januari 2016 - 11:59

Skytte i allmänhet håller jag inte med om men volly fire är en galen regel.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#5 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 Inlägg:

Postad 26 januari 2016 - 13:48

@Hoffa
Testa att möta Lizardmen med 9 Razordons + skinks, eller HE all-out skytte så får vi se ;) Fortfarande brutet starka.

Men jag håller med, 9th känns grymt bra!

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#6 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 26 januari 2016 - 15:49

Skyttet för vissa raser är för bra. I SA fall är det ganska lätt ordnat. Bara att flytta razerdons till rare samt max två per enhet. De är väldigt bra när de är många så med max 2*2 kommer de vara okej.

När det gäller HE så är det svårare eftersom i stort sett allt deras skytte är väldigt bra.

David "Dangerous" D

#7 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 26 januari 2016 - 16:45

Och så ger man UD ordentligt skytte när man ändå är igång :-).

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#8 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 26 januari 2016 - 17:48

UD har väldigt bra skytte. Framförallt casket. Den är ju helt sjukt bra nu.

David "Dangerous" D

#9 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 26 januari 2016 - 19:27

Väldigt bra skytte är väl att ta i.

Casket ska tydligen få en total rework om man får tro de som gör boken så den lär väl försvinna.

Katapulten är på tok för dyr.
Shabtis med bågar suger och colossus med båge är sjukt ovärt jämfört med AHW eller gw.

Så då är det Archers kvar. Känns som om de flesta lagen som har bs skytte på den nivån kan slippa undan modifiers på olika sätt så aspen bow är inte så mycket värt jämfört med tidigare. Eller så har de + to wound, poison eller annat fusk.

Du får gärna berätta vad som är så bra för två caskets räcker inte för att göra en ordentlig skyttelista

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#10 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 26 januari 2016 - 19:33

Stalkers glömde jag för de har jag inte testat. Kan tänka mig att de är ok mot rätt match up så länge de dyker upp på rätt ställe. Blandad rapportering på dem på forumet

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#11 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 26 januari 2016 - 23:46

UD kan inte göra en gunline armé men jag gillar ändå deras skytte.

Deras archers är väldigt bra för att vara core samt är billiga. Det finns gått om skirmshers nu i många arméer så alltid träffa på 5+ är okej.

Casket är ju bra på att döda monster, WMs mm. Det är möjligt att de kommer ändra mycket på den men jag utgår från vad UD har nu.

Stalkers skytte är ju olika bra mot olika arméer. Men Även om deras skytte inte funkar så kan enhet var okej. Jag blev av med en enhet med inf med två magiker i när jag mötte stalkers igår.

Jag spelar inte UD så ofta men när jag gör det brukar jag ha med en katapult. Eftersom den har en stor platta så kan den träffa även om man inte får en hit. Jag spelar med en death magiker så då är det lätt att se till så att motståndaren får -2 på sitt panik slag. Så när jag har med den så bukar motståndaren ställa hela armén innanför bubblan och när jag spelar UD vill jag att hans armé ska vara nära varandra.

Så även om den kanske inte alltid tar igen sina poäng så kan den vara bra.

Nu säger jag inte att UD har bra skytte som tex HE men jag gillar det ändå.

David "Dangerous" D

#12 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 27 januari 2016 - 07:30

Vi lägger nog olika innebörd i samma ord.
För mig innebär "väldigt bra skytte" mer än bara en enhet. Casket i sig är inte dålig även om dess effektivitet precis som kanoner påverkas mycket av vad man möter.

Casket är nivå bra, stalkers kan vara ok/bra och archers är ok. Resten är skit.

Det är för mig inte bra skytte med tanke på hur mycket i UD som har möjlighet till skytte attacker.

Katapulten är ju rolig och så men den är svindyr. Jag tar hellre 2st mortars för 120pts än 1 katapult för 130pts. Death magi eller inte.

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#13 Betelgeuse

Betelgeuse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 89 Inlägg:

Postad 27 januari 2016 - 08:57

Skall UD verkligen ha bra skytte då? Det är ju inga "hawk eyed elves" vi snackar om här...

Jonas Fredriksson - YLVA

#14 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 27 januari 2016 - 09:18

De arméer jag mött i 9th har en hel del skytte och magic missiles. Skulle säga att den kombon gör att man kan göra bra med skada på avstånd.

OK: massa mercenarys med poison skytte kombinerat med ett par firebellys och lite leadbelchers. Kanske inget uberskytte, men monster och speciellt warmachines ryker snabbt mot poison.

O&G: dubbla katapulter, dubbla doom divers, core fyllt med gobbos med bågar/throwing weapons, dubbla magiska missiler. Detta kombinerat med ett par manglers och en hel drös med fanatiker gör att maskinerna blir svåra att komma åt. Kanske inte så olikt från 8th, men hårt iaf :D

SE: maxat skytte och wildriders och strö på med lite waywatchers så knattrar det på fint :)

Tittar man på vad jag själv spelar så är jag väl inte så annorlunda :D DE med black/fire för magic missiles, core med corsairs med throwing weapons och DR med x-bågar, 3 boltare... ja man ser ju vartåt det barkar :) Elitinfanteri blir sällan långlivat så altare verkar vara ett måste. Det kompetativa valet kanske skulle vara ytterligare 3 hunting chariots i special kryddat med lite shades med eller utan assassin med throwing weapons istället för dyrt infanteri.

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#15 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 27 januari 2016 - 11:50

Skall UD verkligen ha bra skytte då? Det är ju inga "hawk eyed elves" vi snackar om här...

Man behöver ju inte ha BS-skytte som träffar 3+ på lång range alv-style för att ha bra skytte. 

Förutom Shabtis så bör man komma långt med en poängjustering.

UD kunde göra "bra" gun-lines i 8th tillsammans med bra magi. De var dock dåliga i närstrid. 

Nu har man tagit UD´s magi och skyttet har på vissa punkter blivit sämre och i vissa punker oförändrade. Combat är fortfarande inte UD´s starka sida.

Så för att svara på din fråga om UD "verkligen ska ha bra skytte" nej det behöver de absolut inte ha men då tycker inte jag att det är helt orimligt om de fick något annat att vara bra på istället.

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#16 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 27 januari 2016 - 14:34

Man behöver ju inte ha BS-skytte som träffar 3+ på lång range alv-style för att ha bra skytte. 

Förutom Shabtis så bör man komma långt med en poängjustering.

UD kunde göra "bra" gun-lines i 8th tillsammans med bra magi. De var dock dåliga i närstrid. 

Nu har man tagit UD´s magi och skyttet har på vissa punkter blivit sämre och i vissa punker oförändrade. Combat är fortfarande inte UD´s starka sida.

Så för att svara på din fråga om UD "verkligen ska ha bra skytte" nej det behöver de absolut inte ha men då tycker inte jag att det är helt orimligt om de fick något annat att vara bra på istället.

Jag vet inget alv core skytte som träffar på 3+ på lång range. TK archers är framförallt bra mot skirmish skytte som ofta står i skog eller annat skydd. En SE archers skulle träffa det på 6+ tex och kostar mer än dubbelt så mycket som en TK archer. Jag säger inte att TK archers är bra på allt men för att vara core tycker jag de är bra.

När det kommer till deras shabtis och monster skytte så håller jag med om att det är dåligt men man behöver inte spela monsters och shabtis som skytte eftersom de kan slås.

När det kommer till combat så är shabtis bra. Deras tomb catapharacts tycker jag inte är vidare bra. Deras T8 monster gillar jag eftersom kanoner inte är så vanligt nu. De gillar ju inte posion skytte men det är ju framförallt skinks samt grey watchers som har posion skytte nu och det är UD archers bra på att döda.

Men det sagt tycker jag inte att TK är en av topp arméerna men jag tycker inte de är i botten heller. Det är vissa saker som behöver buffas i TK armén samt att casket behöver nerfas.

David "Dangerous" D

#17 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 27 januari 2016 - 15:45

Jag menade inte core specifikt när jag skrev 3+ skytte.

Jag menade mer att definitionen av bra skytte för mig är inte nödvändigtvis queens guard, shadow warriors och annat BS-skytte som träffar bra. Utan det finns andra sätt som för mig kan definieras bra skytte typ prisvärda katapulter, kanoner, organ guns osv osv.

Vill inte att det ska låta som om jag vill ha Legolasnivå på mina UD archers i core för det vill jag inte.

Man måste också räkna in att UD archers inte får ta stand and shoot eller flee som reaktion vilket också spelar stor roll. (Större roll imo än unbreakable som undead medför med tanke på hur lätt det är att få LD10 med re-roll)

Klart man inte behöver köra shabtis med bågar (och det är det ingen som gör heller) men jag tycker definitivt att det ska vara ett kompetitivt alternativ som man seriöst kan överväga inför en turnering samma sak gäller för colossus.

Shabtis är väl det bästa alternativet tillsammans med colossus i UD om man ska in i närstrid. Colossus är några poäng för billig men anledningen till att shabtis/colossus är det man kör är för att allt annat är för dåligt. Shabtis/colossus är inte op och det är viktigt att man har det med sig när man funderar på vad problemet är.

När det gäller T8 monster så är det warsphinx som är ok. Kanoner tyckte jag inte var problemet i 8th utan poison skytte eller massor attacker i valfri styrka. Man behöver bara rulla många tärningar så att chanserna till 6or ökar. Och det är exakt samma saker nu som då som de dör mot. 

DreadSphinx är jättedålig och Royal sphinx är sviiindålig.

För ungefär samma poäng som en Tomb king på sphinx får SA en warlord på alpha carnosaur. (Undra vem som vinner den fighten ^^ lol) Och betala 355pts för 6" längre march range och WS 6 till en enhet i närheten är inte försvarbart imo.

Man blir mörkrädd när man ser vad vissa lag fortfarande får in. 

Men jag har stora förhoppningar på nästa release!

Jag låter säkert sjukt negativ nu men jag tycker 9th är det bästa som hänt fantasy på länge.

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#18 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 887 Inlägg:

Postad 27 januari 2016 - 22:04

Jag menade inte core specifikt när jag skrev 3+ skytte.

Jag menade mer att definitionen av bra skytte för mig är inte nödvändigtvis queens guard, shadow warriors och annat BS-skytte som träffar bra. Utan det finns andra sätt som för mig kan definieras bra skytte typ prisvärda katapulter, kanoner, organ guns osv osv.

Vill inte att det ska låta som om jag vill ha Legolasnivå på mina UD archers i core för det vill jag inte.

Man måste också räkna in att UD archers inte får ta stand and shoot eller flee som reaktion vilket också spelar stor roll. (Större roll imo än unbreakable som undead medför med tanke på hur lätt det är att få LD10 med re-roll)

Klart man inte behöver köra shabtis med bågar (och det är det ingen som gör heller) men jag tycker definitivt att det ska vara ett kompetitivt alternativ som man seriöst kan överväga inför en turnering samma sak gäller för colossus.

Shabtis är väl det bästa alternativet tillsammans med colossus i UD om man ska in i närstrid. Colossus är några poäng för billig men anledningen till att shabtis/colossus är det man kör är för att allt annat är för dåligt. Shabtis/colossus är inte op och det är viktigt att man har det med sig när man funderar på vad problemet är.

När det gäller T8 monster så är det warsphinx som är ok. Kanoner tyckte jag inte var problemet i 8th utan poison skytte eller massor attacker i valfri styrka. Man behöver bara rulla många tärningar så att chanserna till 6or ökar. Och det är exakt samma saker nu som då som de dör mot. 

DreadSphinx är jättedålig och Royal sphinx är sviiindålig.

För ungefär samma poäng som en Tomb king på sphinx får SA en warlord på alpha carnosaur. (Undra vem som vinner den fighten ^^ lol) Och betala 355pts för 6" längre march range och WS 6 till en enhet i närheten är inte försvarbart imo.

Man blir mörkrädd när man ser vad vissa lag fortfarande får in. 

Men jag har stora förhoppningar på nästa release!

Jag låter säkert sjukt negativ nu men jag tycker 9th är det bästa som hänt fantasy på länge.

Du kan ju inte jämföra Alpha Carnosaures, bästa monsterjagaren i spelet, med en Sphinx

#19 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 086 Inlägg:

Postad 28 januari 2016 - 00:08

Du kan ju inte jämföra den fullständigt i särklass mest brutna skiten som finns - med en Sphinx!

Fixed it!

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#20 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 28 januari 2016 - 09:09

hehe att säga att carno är den mest brutna saken i spelet är verkligen att ta i. Den är inte dålig men den kommer inte på topp 10 av de bästa sakerna i spelet.

David "Dangerous" D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar