Hoppa till innehåll

Foto

Skaven

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
47 replies to this topic

#41 Malekith

Malekith

Member

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:

Postad 11 augusti 2015 - 15:39

Pestilence Breath saknar för övrigt casting value för den boostade versionen eller gäller 5+ för bägge varianterna?

#42 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 147 Inlägg:

Postad 11 augusti 2015 - 15:40

Nvm.
Too much hate!

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#43 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 11 augusti 2015 - 15:47

Skavens magi får mastodontbuffen åke och streamlineas - och ni gnäller?!
Wtf!?

Well, personligen tycker jag just att streamline är lite tråkigt. Det är klart att det är bra att reglerna inte längre är lika tvetydliga, men samtidigt vill man ju inte förlora det som är speciellt med armén.

En annan grej är ju att många av spellsen är extremt situationsberoende, vilket ofta är en helt ok grej, men när det kommer till 6an så tycker man ändå att den borda vara aningen mer universell.

90% är skitbra, men denna tråden är ju ändå till för att diskutera det som kan förbättras...

Top Hat Painting <--- Hemsida!

All power to the great horned one!

#44 Niblit

Niblit

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 152 Inlägg:

Postad 06 september 2015 - 20:38

Kan man targetta en unit med en spell i Plague och sen sätta attributet på en annan unit?

Samma fråga gäller attributet på Death.

#45 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 06 september 2015 - 21:46

Kan man targetta en unit med en spell i Plague och sen sätta attributet på en annan unit?

Samma fråga gäller attributet på Death.

Ja. Ungefär som för lore of life i 8th

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#46 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 753 Inlägg:

Postad 15 september 2015 - 07:00

Här kommer mina högst subjektiva åsikter om Skaven 9th. Jag har valt att använda de gamla namnen i alla kommentarer av enkelhet, men jag förstår helt att ni bytt namn på allt och har inga stora problem med detta (även om jag tycker vissa namn kunde valts bättre).

Vermin Lord

Rejäl poängsänkning vilket han behövde. Ni sänkte även I med 1 vilket jag inte riktigt förstår varför men inget att hänga upp sig på. Är det även rätt att Vermin lorden numera ska kunna vara general (han har inte regeln ”Not a leader”)? Sen varför ny bas igen???

Warlord

Ser ut exakt som i 8th (förutom poängkostnad för equipment). Tycker fortfarande att det hade behövts något incitament att ta en warlord över en Greyseer. Kanske billigare?

Grey Seer

Lite billigare eftesom han inte får mixa spells längre, annars lika som i 8th. Jag tycker fortfarande en Grey Seer borde ha Ld6 så man måste tänka efter om man vill ha LD10 bubbla eller en Lvl4. Annars varför inte sänka T till 3?

Engineer

Det var kul att spela med en 20p general på GoW i helgen, men jag förstår och tycker det är rätt att bort så billiga heroes. En hero ska inte kosta lika mycket som två infanterister tillsammans.

Assassin

Lite fundersam på varför ni sänkt Ld till 6, när han ändå har not a leader regeln. Kunde annars ha varit lite billigare.

Plague priest

Hittar inga stora skillnar mot 8th och har nog inget att tillägga heller.

Cheiftain

Hittar inga stora skillnar mot 8th och har nog inget att tillägga heller.

Giant rats

Dessa har blivit dyrare samt tappat packmasters, men fått M7. De har dock swiftstride eftersom de är warbeasts. De kommer alltså komma fram fortare men med 15 Ws3 S3 attacker och ingen command så kommer de dö i driver. När de nu också bara har Ld3 (så max 6 med ranker) så ser jag ingen som helst anledning att ta dessa. (Kom inte och säg att de har Ld 10 med generalen, för då ha alla figurer i hela spelet det och vi kan ta bort Ld som stat).

Clanrats

Har blivit 0.5p dyrare vilket jag antar har att göra med parry save (samma pris med spear+shield dock). Tråkigt dock då jag istället tycker clanrats borde blivit billigare.

Slaves

Bra att ni inte gjorde dessa dyrare. Med nya parry så förstår jag även att ni tog bort sköldar men tråkigt för alla som har modeller med sköld. Jag tycker fortfarande detta kunde ha lösts, antingen genom att göra sköldar dyra (typ 2p styck) eller genom att ge dem en regel typ ”unskilled warrior” som säger att de aldrig får ta parry save. Förstår även tog bort Life is cheap, men tycker det har varit en stor del av skavens taktik och spel och är tråkigt. I 6th kunde man skjuta in i alla close combat, sen bara mot slavar och nu inte alls. Bhuuuuu.

Stormvermine

Kunde behövt något boost men vet inte vad.

Night runners

Har blivit skirmish igen (tack för det när jag äntligen hittat ett sätt att ranka upp 40 night runners) och fått riktig vanguard. Det är dock fortfarande Ws3, S3, T3 killar utan save men kostar som stormvermine. Något mer borde de kunna få, eller nån poäng billigare.

Plague monks

Har blivit core vilket är bra och roligt. Dock har jag aldrig fattat varför plague monks har I3 när alla andra skaven har I4 (eller mer). Plague priesten har ju samma I som en cheiftain, varför ska då plague monks ha sämre än clanrats?

Rat ogres

Bra med minst 3 och bra med 5+ reg samt Ld6. Även bra att slippa packmasters på dessa. Enda tråkiga är att de tappat masterbred men kan inte få allt.

Gutter runners

Har blivit dyrare i grund och tappat sin 6a ward save, men poison har blivit billigare. Var det inte poison slings som gjorde dessa så hatade, och borde de inte då varit tvärt om så slings borde blivit dyrare istället för de själva? Sen har jag alltid ansett att dessa borde ha högre I än night runners, dvs de borde ha I6, och var ward saven verkligen så bra?

Plague censer bearers

Har sänkts rejält vilket är motiverat, men ser inte att dessa kommer spelas iaf förutom som kompsmink (vilket ju inte kommer behövas i 9th). Höj I till 4 men höj poängen lite igen så kanske de kan få komma fram ibland.

Rat swarms

Har blivit special vilket känns ok.

Weapon teams

Av enkelhet (antar jag) så ligger dessa under en slot, men det känns tråkigt och ocharmigt. Kommer även bli lite problematiskt men wounds och unika modeller (antar jag). Bra dock att de fått två wounds var, det har saknats länge (det är ju två modeller på basen).

Ratling gun känns sämre om den nu får minus i to hit av range.

Warpfire thrower ser jag inte att någon kommer få skjuta med någon enda gång i någon match med range 8” och move or fire. Att den sedan tappade multiple wound gör den ännu sämre.

Plague wind mortar känns ok med move or fire, fattade aldrig varför just denna skulle få gå och skjuta.

Doomflayer känns bättre nu med I4.

Warp grinder är enklare nu, men det är ju bara de själva samt stormfiends som får ta den så blir riktigt konstigt.

Jezzails

Har fått sämre räckvidd och blivit 2p billigare. Kommer inte räcka för att göra de spelbara, ge dem Bs4 eller sänk poängen ännu mer.

WLC

Förtjänade en poängökning men tror ni tagit i här. Med S2d6 så snittar den 7 på träffen och får då alltså S4 på bouncen. Det är inte mycket att hänga i julgranen, speciellt när ni universiellt gjort kanoner svårare att träffa med (speciellt för Bs3 killar) och sänkt multiple wounds. Varför ny bas dock? Går inte att få in en WLC på 75 mm rund.

Plague claw catapult

Bra förändring som eftersökts länge. Varför ny bas dock? Går inte att få in en PCC på 75 mm rund.

Doomwheel

Kortare räckvidd på zappen är ok och nu måste den ju inte panga kompisar heller.

Abomb

Har fått en ganska rejäl nerf och blivit lite billigare. Måste testa innan jag vet om det är bra eller inte.

Stormfiends

Tycker dessa ska bort. Allt som förknippas med End Times borde ignoreras. Det har inte hänt. Om ni ska ha med dessa så fattar jag inte varför de ska ha större bas än rat ogres när de har exakt samma statline som dem. De är ju då uppenbarligen rat ogres med vapen. Om ni kan byta baser på en massa andra modeller så varför inte på dessa?

Sceaming bell

Samma pris som i 8th men har tappat unbreakable till stubborn, fått en sämre lista att slå på men är nu chariot så går inte att särskilja på grey seer och vagn om jag fattat det rätt? Men man får en grey seer med T6 och 6 wounds, 4+ ward och MR2. Nice. Varför ta en warlord med så mycket godis?

Plague furnace

Se Screaming bell. Antar att om plague priesten tar ett ward save så får vagnen det numera vilket är bra för den, men primerar ju inte direkt mer infanteri.

Bonebreaker

Hade hoppats på någon smart lösning med denna och look-out sir men förstår att det är svårt.

Warlitter

Antar att det saknas någon siffra på deras natural armour?

Great pox rat

Vaför fick inte denna vara med när exakt alla andra entries fick vara med?

Magic items tycker jag är ett konstigt urval. Varför har ni valt att behålla just dessa 4? NI har ju t.ex. behållt BotWD för high elfs med motiveringen att det är en viktig del i hur armén men spelas, men ni har då samtidigt tagit bort brass orb och nerfat Stormbanner. OM ni nu ska envisas med att nerfa storm banner, vaför inte bara låta den påverka motståndarens tur och sedan slut?

Magin har jag gått igenom tidigare och har inte ändrat uppfattning om så ingen mening att dra allt igen.

Generallt så känns det som att metat kommer flyttas till monster och hero-hammer igen. I 8th var det dödsstjänor och avoidance. Jag menar inte 5th edition hero-hammer men monster med hjältar på kommer bli väldigt mycket vanligare.

Vidare så får jag (som jag sagt tidigare) en väldigt stark känsla av att ni är ute efter att få detta till att bli nästa ETC spel, dvs ni vill ha ETC kaptenernas röster och därmed godkännande i Europa. Detta eftersom ni tittat på hur ETC mallarna sett ut och korrigerat allt efter det (och lite till). Jag förstår tanken men det är synd då alla inte vill spela ETC.

Jag hoppas ni breddar ert synfält lite och gör eller spel för alla och inte bara för Warhammer ETC spelarna.

/Richard

#47 KhazModan

KhazModan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 344 Inlägg:

Postad 15 september 2015 - 07:21

Plague furnace

Se Screaming bell. Antar att om plague priesten tar ett ward save så får vagnen det numera vilket är bra för den, men primerar ju inte direkt mer infanteri.

Det är väl tvärtom, killen på får kärrans save?

"The object of war is not to die for your country but to make the other bastard die for his."

"He´s dead. However, credit where it´s due, he hasn´t let that stop him"

#48 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 753 Inlägg:

Postad 15 september 2015 - 07:24

Plague furnace

Det är väl tvärtom, killen på får kärrans save?

Ok, så ännu sämre än idag....

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar