Hoppa till innehåll

Foto

Mordheim / Bloodbowl

• Please log in to reply
28 replies to this topic

#21 Fethaj

Fethaj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Postad 14 april 2015 - 19:03

Ahh, tack! Lyckades hitta det, skummade väl förbi equipments lite väl hastigt under tidigare läsning! 

Lite komiskt att det känns som att alla regler är emot armour, haha.

Hmm, förstod inte riktigt angående om extra arm gör det möjligt att använda 2hnd weapon + shield.

Skoj att shadowlord rewards används! Frågan är ju om mina nerver skulle klara det, haha.

tack för tipsen! hehe, att försöka maxa heroes har jag förstått är viktigt ja, 

smart att fördela alla henchmen i olika grupper!

Shit, du får dvärgarna att låta snuskigt bra ju!
Enda jag luskat ut med dwarfs som jag tycker är lite synd är att de använder crossbows istället för gevär, tufft när det pangar ju!
åhå, så du struntar i Slayers och hoppas att dina thunderers slår lads-got-talent istället?

Har du några knep och tips på Possessed?
Vanligt verkar ju att göra hjältarna så billiga som möjligt, vilket jag tycker känns lite tråkigt.
Särkilt mutants, vilka inte är något vidare utan tuffa mutationer!
T ex har jag lekt runt med lite listor:

Magister: (70 points)

(90)Possessed: (220 points) 
(50)Big Claw
(80)Extra arm

(25)Mutant: (165)
(40)Scorpion tail
(80)extra arm

(25)Mutant: (65) 
(40)Scorpion tail

Summa: 500, då är de helt näck i första rundan bortsett från bordsknivarna som de snott på ikea.
inte nog med det, de är betydligt färre än motståndarna, oavsett vilken armé det skulle kunna tänkas vara.

(90)Possessed: (160 points) 
(50)Big Claw

(40)Scorpion tail
(80)extra arm

(40)extra arm

(45) Beastmen

Landar på: 465, så 35 points att slänga på lite utrustning.

På detta viset är de en mer och har tillgång till viss del equips.
Borde väl egentligen ta bort den andra mutationen på mutanten, men tyckte det verkade så fräckt med 2hnds svärd, sköld och skorpion-svans (Har även den perfekta miniatyren i tankarna.) 
Och eftersom det inte är möjligt att köpa fler mutationer senare, så kändes det lika bra att kötta på.

Är jag helt loco, eller är det möjligt att köra något av dessa koncepten?
Känns så tråkigt att köpa nakna hjältar för att skrota dem(och deras hårdvunna exp) senare.

#22 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 14 april 2015 - 19:32

Ahh, tack! Lyckades hitta det, skummade väl förbi equipments lite väl hastigt under tidigare läsning! 

Lite komiskt att det känns som att alla regler är emot armour, haha.

Hmm, förstod inte riktigt angående om extra arm gör det möjligt att använda 2hnd weapon + shield.

Skoj att shadowlord rewards används! Frågan är ju om mina nerver skulle klara det, haha.

tack för tipsen! hehe, att försöka maxa heroes har jag förstått är viktigt ja, 

smart att fördela alla henchmen i olika grupper!

Shit, du får dvärgarna att låta snuskigt bra ju!
Enda jag luskat ut med dwarfs som jag tycker är lite synd är att de använder crossbows istället för gevär, tufft när det pangar ju!
åhå, så du struntar i Slayers och hoppas att dina thunderers slår lads-got-talent istället?

Har du några knep och tips på Possessed?
Vanligt verkar ju att göra hjältarna så billiga som möjligt, vilket jag tycker känns lite tråkigt.
Särkilt mutants, vilka inte är något vidare utan tuffa mutationer!
T ex har jag lekt runt med lite listor:

(90)Possessed: (220 points) 
(50)Big Claw
(80)Extra arm

(40)Scorpion tail
(80)extra arm

(40)Scorpion tail

Summa: 500, då är de helt näck i första rundan bortsett från bordsknivarna som de snott på ikea.
inte nog med det, de är betydligt färre än motståndarna, oavsett vilken armé det skulle kunna tänkas vara.

(90)Possessed: (160 points) 
(50)Big Claw

(40)Scorpion tail
(80)extra arm

(40)extra arm

(45) Beastmen

Landar på: 465, så 35 points att slänga på lite utrustning.

På detta viset är de en mer och har tillgång till viss del equips.
Borde väl egentligen ta bort den andra mutationen på mutanten, men tyckte det verkade så fräckt med 2hnds svärd, sköld och skorpion-svans (Har även den perfekta miniatyren i tankarna.) 
Och eftersom det inte är möjligt att köpa fler mutationer senare, så kändes det lika bra att kötta på.

Är jag helt loco, eller är det möjligt att köra något av dessa koncepten?
Känns så tråkigt att köpa nakna hjältar för att skrota dem(och deras hårdvunna exp) senare.

Jag citerar så jag inte kan bli ninjad! :D

1:  Ja. Mordheims enskil största balansproblem är att armour är nästintill meningslöst och att dual wielding är extremt kraftfullt. Mer eller mindre 90% av alla regeländringar som folk sysslar med handlar om att försöka göra armour mer användbart och dual wielding lite svagare.

mitt gäng brukade ha följande regeländringar:

A) Reformera alla critical hits-tabeller. Just nu är majoriteten av dem "ignore armor saves" och vi tog bort flera "ignore armor save".

B)  Vi la till en regel att har man ett vapen i varje hand får man -1 to hit fram tills man tar en skill, under combat, som vi la in själva. (typ, ambidextrous motherfucker eller vad man vill kalla den.

C) Har man Handweapon+sköld (svärd, yxa, mace, club) får man +1 på Armor save.

D) Pareringsreglerna tog vi necromundas regler (båda karaktrerna slår D6+Ws, får försvaraen högre än anfallaren är det parerat)

2: ja, du kan ha  shield, axe,axe  med en mutant och extra arm.

3:  när det gäller dvärgar och handguns har det mer att göra med att handguns är kassa i spelet. De skjuter långsamt, kort, kan gå sönder, kan döda en själv...  Men de är absolut dunderbra när man tex skaffar sig "superior gunpowder". Eller ett doublebarreled hunting rifle :P

japp, jag brukar strunta i slayers och få in antingen Clansmen eller Thunderers. För dels är de ofta snyggare samt slayers passar inte i  konceptet tycker jag. Dessutom får ens warband lägre rating om man inte har med slayers från början och det kan ge en fördel i kampanj då vissa scenarion ger bonus till den med lägst rating. (för att inte tala om underdogbonus.)

4: Possessed:

Hemligheten med dem är att ha modellerna billiga. Att ha mer än 1 mutation per modell är ofta meningslöst då den blir dyr, men inte tåligare. Det finns inga mutationer som ger mer i toughness eller saves eller wounds osv. Alltså är en possessed för 250 gc lika ömtålig som en för 90. 

Men man kan gå tre vägar, generellt sett, med possessed-

A) Fylla ut heroes så billigt som möjligt, bara välja nån mutation per styck. Företrädesvis billiga.  Ens possessed är murbräckor utan mutationer så de behöver egentligen ingen. jag brukar välja +1M och/eller -1A för motståndaren. Aldrig mer än 1 mutation per modell. (spines är ganska cool iofs.)

+1A är såklart grymt bra mutation att ha såklart. Den är aldrig fel.

Sen för pengarna som är över skaffar jag några darksouls, 1-2 kanske och sen 1-2 beastmen. Jag försöker sikta på att ha 9 medlemmar i warbandet för att tvinga motståndaren att döda 3 istället för 2 när det gäller rout test. 

B) Tvärtomapproach:  Magister och 2 välpumpade possesed. Hovar, klor, attacker ja altl du kan tänka dig!   och sen se till att inte bli av med en endaste possessed match 1 och 2. (ganska lätt.) 

C) balanserad; man börjar med bara 1 possessed, och sen utrustar man warbandet som man tycker är skoj.

OBS! eftersom possessed slåss med knytnävarna utan problem är det inte så nödvändigt att köpa vapen till ditt gäng förrän efter en match eller två.  Efter två matcher kommer dina henchmen levla och beroende på hur det går man kan skaffa vapen.

OBS2: Alla modeller antas ha en kniv med sig gratis så vill man osta lite köper man en dagger för 2gp till alla ens henchmen så har de två attacker per skalle. 

OBS3: Chaos Rituals är sjukt bra spells. Varenda en är jättebra!

4: Överlag är det effektivast att köra modell C då man egentligen inte behöver ha två monster :P  ofta brukar man när man fått bra inkomst byta ut sin possessed med kanske +1M till ett riktigt jävla monster som kostar 3-400 gc.  Det gör inget att byta possessed eftersom de har så bra grundstats förlorar man nästan inget på det.  

Det är ifall man kör modell C som warbandet, generellt, har mest chans att bli den där snöbollen som bara blir starkare och starkare. För man riskerar mindre ekonomiska problem. Kör man B eller A svider det rejält ifall ens possessed dör pga ett turligt armborstskott i match #2 innan man har skaffat stabil inkomst :P

Här är ett A-band

Magister  70

Possessed 130
extra arm

possessed 125
tentacle 

mutant    45
demon soul

mutant    45
demon soul

Darksoul    35

Darksoul    35

485 gc

match 1: bara spela på som vanligt. Låta posseed sköta snacket. 
match 2: levla darksouls, köpa vapen vid behov. Fylla på mer henchmen i grupper som passar
match 3: köpa vapen, levla heroes. Här bör man nu se åt vilket håll det går för en :P får ens mutanter dåliga levels så discardar man dem och köper nya. (kanske till och med med andra mutationer ifall man har ekonomi till det)

Nu ska vi göra warband B.

Magister  70

Possessed 210
extra arm, cloven hoof

possessed 205
tentacle, scorpion tail 

match1:  Se till att ens possessed alltid är nära varandra och hjälper. Aldig anfalla fiender som kan få hjälp. Alltid rusa från skydd till skydd med dem. Magistern kan köpa en yxa om han vill eller nåt. Han är rätt okej i närstrid och har han spells kommer få våga jaga honom. Framförallt om han får word of pain...  :D ska ALLTID stå i skydd.

match2: gjorde man rätt förra matchen bör man ha fått runt 100 gc i inkomst vilket används till att skaffa två billiga mutanter. sen samma strategi som innan fast nu kan mutanter och magister gå tillsammans.

match3: Återigen bör man ha fått runt 100 gc inkomst, samt levla på. Nu är det dags att börja fylla ut med gubbar. 

OBS! när man lägger ner så mycket pengar på possessed från början är det onödigt att disbanda dem även efter dåliga level ups.

Nu ett C-warband.

Magister  70

Possessed 130
cloven hoof

mutant   45
demon soul

mutant  45
demon soul

darksoul 35

darksoul 35

darksoul  35

beastman   45

beastman   45

485 gc

match 1: bara spela på som vanligt. Låta posseed sköta scenarion och jagandet av ensamma fiender. 
match 2: levla darksouls, köpa vapen vid behov. Fylla på mer henchmen i grupper som passar
match 3: köpa vapen, levla heroes. Här bör man nu se åt vilket håll det går för en :P får ens mutanter dåliga levels så discardar man dem och köper nya. (kanske till och med med andra mutationer ifall man har ekonomi till det)

sen runt match 5-7 bör man ha så mkt pengar att man kan kasta ut en meningslös hero och skaffa en possessed till. Väntar man ännu senare kan man köpa den där hulken jag pratade om. 

PS: en del extremister kör med en magister och börjar med 400-poängs possessed. :P Det är ganska awesome. 

#23 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 14 april 2015 - 19:57

Och ja, man kan naturligtvis spela på ren coolhet som dina warband över. men under en kampanj är det där lite att handikappa sig själv i början. För du spelar effektivt med 4-5 gubbar färre än motståndarna, och varenda förlust känns riktigt hårt i ekonomin.  Men allt beror också på kampanjen och ens terräng osv. Ju mer terräng desto bättre blir possessed (och skaven).   Beror också på motståndarna; possessed gillar att slåss mot Undeads då man ofta har 2 modeller som kan kriga mot vampyren utan att vara rädda för det, samtidigt som varenda annan modell i en undead-styrka är rena munsbiten och inget att bry sig om.

Men har man en kampanj med en rackarns massa reiklanders då är det jobbigt att vara possessed med dyra hjältar då en enda pil kan döda en 150poängs mutant utan större problem.

ps: Ett favoritknep många mercenaries har är att utrusta sin captain med brace of dueling pistols. Då har de en modell med skytteattack, och två S4 attacker i närstrid. Som träffar på 2+. (+1 to hit gäller även i närstrid med dueling pistols :o ) en sån kapten kan utan större problem göra sig av med en jättedyr mutant. tyvärr.

#24 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 14 april 2015 - 20:05

#25 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 19 april 2015 - 20:30

Vad körs det mest av i stugorna? Coreheim? Där länkar dom ju till http://www.wyrdwars.com som ska vara det populäraste om jag förstår det rätt?

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

High Elves (under uppbyggnad)

#26 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 24 maj 2015 - 07:55

någon som spelat coreheim/wyrdwars?

Isf hur många rundor kör man?

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

High Elves (under uppbyggnad)

#27 stashman

stashman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 52 Inlägg:

Postad 24 maj 2015 - 20:26

Blood Bowl spelas flitigt i Malmö.

Välkommen till

www.mafoc.org

#28 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 25 maj 2015 - 09:29

Jag vet att det har planerats lite om att börja spela blood bowl på ylva i Göteborg nu snart. Angående Mordheim har vi ganska mycket terräng och det har spelats en del för ett par år sedan och det går säkert att få ihop folk att börja spela igen!

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#29 Fethaj

Fethaj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Postad 25 maj 2015 - 20:40

Fan vad roligt att höra, Ska tyvärr lämna kära Göteborg över sommaren, Men om de tankarna angående Mordheim är kvar i höst så är jag sjukt på! -dvs om jag hittar tillbaka hem...  :rolleyes:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar