Hoppa till innehåll

Foto

Tomb Kings

• Please log in to reply
295 replies to this topic

#21 Frans

Frans

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 63 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 09:10

Mitt problem med sphinxen är pilbågar, 5+ save hjälper inte mycket och varje 6:a resulterar nästan alltid i wound. Kanon möter man inte så ofta.

Ifall den kommer in mot chaos warriors med 5 wound så är den kalas, ifall den kommer in med 3 wounds kvar så är det svårt att vara nöjd.

#22 Echunia

Echunia

Member

• Members
  • PipPip
  • 13 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 11:37

En annan sak jag kom på:

Om man har 2 enheter med Tomb Guard men bara 1 kung / prins till fots, borde verkligen båda TG enheterna få -2 i komp? Borde det inte bara gälla en av dom, ungefär som necrotects med construct kompet?

#23 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 27 maj 2012 - 12:43

Uppdaterat första posten med ändringarna i beta-mallen.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#24 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 09:56

Hade varit kul om det hände något med TK-mallen vid nästa uppdatering. Tyvärr är det så få som spelar med dom och ändringar bygger snarare på spekulationer än faktiska iakttagelser. Varför spelas dom inte? En självklar anledning är antagligen att dom inte är så populära å få har arméer men jag har ändå fått uppfattningen att det finns betydligt fler TK-arméer än som spelas. Jag tycker att de arméer som väldigt sällan spelas borde lättas upp lite. Det tror jag på sikt kommer leda till att fler personer satsar på dom och det ger ett mer varierande motstånd på turneringar. Kan tycka det är lite tråkigt att några få raser är så enormt överrepresenterade.

I kompmetat med magi som saknar restriktioner har TK det svårt. Det är inte svårt att vinna första rundan genom att döda hierofanten med dwellers eller sänka allt med en purple sun.

Suttit å kollat på dom och jag tycker följande:
Necrotect - constructminuset. Är det nödvändigt? En hel del constructs använder sig av Ebts och kommer antagligen aldrig se skymten av han ändå.
War sphinxar tycker jag verkar ha en rimlig komp nu men jag tycker att necrosphinxar missgynnas genom att blandas ihop med dom så tydligt. Skulle föreslå att första Necrosphinxen inte räknas som en sphinx. Den, som nämnts ovan, delar ju bara namn och toughness med war sphinxar då dom är bäst mot olika saker.
Screaming skulls ligger väldigt högt jämfört med andra katapulter. Visst paniktest är bra men å andra sidan instadör dom när hierofanten dör vilket händer ganska ofta.
Necrolith -3 för additonell hand weapon? Visst, den där attacken kan resultera i ytterligare 1 wound eller 2 om man har tur på chargen men ett great weapon är väl minst lika användbart?

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#25 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 015 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 17:35

Faktum är att TK sänktes i snitt ett halvt kompsteg i förra uppdateringen då man ökade minusen på scorpioner och dylikt. TK största problem är väl igentligen inte kompen även om den är för hård utan att boken är så fruktansvärt dåligt skriven när det gäller att skapa synergier och speciellt om man jämför med vc boken som borde vara en liknande arme i grund.

Karaktärerna kompar i grund för mycket med tanke på hur långsamma de är och därmed utsatta. Tomb Kungen har jag nästan aldrig sett spelad och har bara ibland funderat över att ta den och sen nää varför lägga komp på skeleton warriors för det är vad du i princip gör för att folk ska träffa dem på 4+ istället för 3+. Lv4 är obligatorisk i princip för att ha något sem hellst skydd mot Death och Shadow att den sen måste vara hierophant och troligtvis också general gör den väldigt viktig/sårbar.

Förslag:
Liche high priest -16
Level 4 wizard -8

Tomb king -8
Golden Death mask of Kharnut -3

Chariot -1 (för alla karaktärer så är chariotsen är inte bra på karaktärer, med 3t4 med 5+save är det väldigt lätt att knacka ut dem och sen måste herr TK/TP/Herald lämna enheten vind för våg). Det faktum att bara killen på kärran får LoS och inte kärran hjälper knappast.

När det geller Ramhotep och Necrotects och att få minus för varje Construct i armen känns väldigt fel då han antagligen bara runda 1-2 kommer ge dem 6+ Reg.
När det gäller Ramhotep borde minuset för Necroknights bara kicka in om Necroknights är enda eller större delen av construct i armen.

Ramhotep the Visionary -8
Necrotects and Ramhotep toghter have a -1 for each Animated Construct in the army to a maximum of -4. (samma skrivning då på Necrotects)
If half or the majority of Animated Constructs units in the army is Necropolis Knights -4
If all Animated Constructs units in the army is Necropolis Knights -8

Archers kommer finnas i nästan alla TK listor och det beror inte på att de är särskilt bra (iallafall inte utan Khalida) utan för att det andra är rätt dåligt och man måste fylla ut core med något och då kan man jue ta något som kan göra något under matchen i allfall samtidigt som de ofta får bli platsen där Hierophanten placeras. (tagit skalan ifrån HE som skjuter längre och bättre på det mesta, TK skjuter bättre på saker i cover på lång range)
Skeleton Archers
10-12 -4
13-17 -6
18-22 -8
23+ -12
Each Archer after 30 -1
Each Archer in the army after 40 -1

Sepulchral Stalkers kan gott få tillbaka förra versionens komp
Sepulchral Stalkers
3 -3
4-5 -4
6-7 -6
8+ -8
Each Sepulchral Stalker after 9 -4
Each Sepulchral Stalker after 15 additional -10

Själv tycker jag Carrions är det enda i boken som fungerar någorlunda så eran ändring från förra versionen kan väl ligga kvar.

Scorpionen kan nog gå tillbaka halvvägs iallafall.
Tomb Scorpion -3

-14 i komp för en bolthrower är lite väl mycket och en extra attack för -2 är lite väl hårt så kan gott strykas.
Necrolith Colossus -12
Additional hand weapon -3
Bow of the Desert -2

Hierotitans minus för antalet magiker känns lite fel borde hellre vara mot lvs eller något sånt då visserligen lv2:or blir stabilare kastare i närheten men det är inte antalet kastare som ger kraften utan faktum att den finns och då borde det finnas med i grundminuset istället.
Hierotitan
-8/*-9
*If a lv4 is present in the army.

Necrosphinxes
Som Petter skriver vore det trevligt om första Necrosphinxen inte räknades mot Warshpinx minuset men då kanske det borde se ut så här.

Khemrian Warsphinx
(including Warsphinx's taken as character mounts)
First Warsphinx -17
2nd Warsphinx -25
3rd Warsphinx -37
Fiery Roar -5
If taken as a character mount +5

Necrosphinx
First -15
2nd -6 and counts as a Warsphinx

Screaming scull catapult är väldigt hårt stypta på första om man jämför med annat, panik är bra men inte så bra i 8th.
Screaming Skull Catapult -9
Skulls of the foe -1 (inte för att någon köper det men för att minska kompsmink om någon skulle testa det)
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#26 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 21:15

Bra skrivet Björn! Viktigt att någon tog sig tid och skrev ihop något för TK.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#27 Zulco

Zulco

Member

• Members
  • PipPip
  • 13 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 21:20

Ser bra ut! tycker att tk kan få en liten upplättning utan problem!

#28 Getyrom

Getyrom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 111 Inlägg:

Postad 21 november 2012 - 00:01

Har inte spelat mycket turneringar med kungarna på sistone men jag har spelat med dem regelbundet i kompat.

Jag håller med AlFiKa på i princip samtliga punkter. Jag har dock lite att tillägga.

Khalida bör strypas hårdare. Jag har spelat med listor med henne i ett block 40 archers, och jag kan säga er att samtliga av de matcherna har varit väldigt ensidiga. En demonspelare jag mötte gömde sig i ett hörn bakom ett hus, inget i hans lista kunde motstå en salva from dem. Special Chars ska man spela med för att de är intressanta, inte för att missbruka special regler, vilket är tydligt i detta fall. Föreslår att ni drar gränsen redan vid 20 archers, och eventuellt även höjer grundminuset på henne. Speciellt om ni nu ska lätta på archers (vilket ni borde, de är poäng för poäng och komp för komp sämre än alla andra motsvarande core-skyttar som finns där ute med stor marginal, som jag påvisat några TK-komp trådar tillbaka).

Skeleton warriors förtjänar även de en lättnad. Vid 50 man kan man börja hitta på saker, men för inte mycket mer i komp får jag nu in 4 kärror för samma pts - ingen tvekan om vilken enhet som är bättre. Skeleotn warriors är pga sin extremt dåligt designade bok ofta mer ett problem för TK spelaren än för motståndaren, då du får ett fett block mitt i din deployment zone som bara är ivägen för resten av dina trupper. -1 vid mindre storlekar och -2 vid större tror jag är mer rätt. Förstår om ni är rädda för att det lättar på kompen för mycket, men för att få folk att faktiskt spela skeleton warriors behöver de en sån lättnad för de är så dåliga...

Banner of the undying legion är inge vidare item heller. Du betalar en massa poäng för ett item som du sedan måste spendera tärningar på, när du lika gärna kan lägga andra spells, och så betalar du komp på det! Flesta TG enheter tar hellre ett annat banner, främst +1M banneret.

Har även funderat på om ett minus för många lvls på lore of light skulle vara aktuellt. Tomb Kings är dock inte ända armen som tycker om att spela med light. De är dock begränsade av sin taxa (en annan magiker måste ta nehek) till skillnad från andra armeer. Har inte sett light-spam minuset på så många andra ställen så det är väl inte mer rätt att Tomb Kings skulle få det. Dock så tycker jag inte att lore of death är en så mycket bättre lore än light, och ett kombominus på deathmagiker + en kung/prins kanske är mer passande? En LD7 (8 i tomb guards) death priest skrämmer ingen...

Stalkers kan faktiskt stanna där de är nu. De är sjuk opålitliga och därför dåliga, men det finns tillfällen de kan vara riktigt bra och bör inte kompa gratis för det.

Necrotect minuset för constructs kan ni lika gärna ta bort. Även om man har 4 enheter (som AlFiKa föreslår) så kommer man sällan ha alla runt omkring han, och 6+ reg är INTE något att räkna med. Sätt han istället på statiskt -2 så slipper man straffas av att man även spelar med stalkers eller scorpions som är ute på vift.

#29 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 321 Inlägg:

Postad 21 november 2012 - 08:56

MÅste bara säga att det är grymt roligt att se en stor del av communityn engagerar sig i kompen under de olika raserna! :) O bra jobbat av kompgruppen!
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#30 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 21 november 2012 - 09:45

Tänk på att det är möjligt att ha fler än 3 war sphinxar genom mounts och genom att ta en andra necrosphinx. För övrigt så kan plusset för karaktärsmount ge något ytterligare då han ersätter 4 (!) tomb guards!

Nått sånt?

Khemrian Warsphinx
(including Warsphinx's taken as character mounts)
First Warsphinx -17
2nd Warsphinx -25
Each Warsphinx after the 2nd -37
Fiery Roar -5
If taken as a character mount +6

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#31 Javerin

Javerin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 346 Inlägg:

Postad 26 november 2012 - 09:16

Jag har länge funderat på att börja spela TK. Men varje gång jag försöker sätta ihop en lista runt komp 10 inser jag att den inte skulle ha särskilt stor chans mot andra arméers komp 10 listor och så hamnar projektet på is. Jag har en del funderingar på nuvarande komp. Jag har aldrig spelet med TK dock så mina funderingar är enbart teoretiska så om jag är helt ute och cyklar så säg gärna till.

TK verkar vara väldigt beroende av magi för att ens kunna fungera som en normal armé. De är tvungna att ha en wizard som Hierophant och den castern måste köra med Lore of Nehekhara. Wizarden med högst level måste dessutom vara Hierophant. Det gör det väldigt dyrt i komp att försöka köra med en level 4a Death eller Light då man måste ha en lvl 4a med Lore of Nehekhara först.

Jag tycker att Hierophanten med Lore of Nehekhara borde bli billigare i komp och sedan kan man höja kompen för den andra level 4an (som kör med Death eller Light) om det skulle behövas. För att köra med t.ex. en lvl 4a Med Lore of Death eller Lore of Light får man betala -52 i komp. Ingen annan armé betalar så dyrt för en level 4a med Lore of Death eller Lore of Light (Ogres har liknande wizardtax, men de kan iaf ta en herocaster med Maw).

En Hierotitan anser jag inte blir mycket bättre bara för att man har fler magiker. De extra -2 i komp för varje magiker man har borde tas bort. Eventuellt kan grundkompen ökas från -6 till -8.

Den extra lilla kompen för Ushabtis som har Great Bows tycker jag dessutom kan tas bort. Bågarna träffar bara på 5+ vilket gör att en sexa Ushabtis dödar i genomsnitt 2 modeller per runda (de har redan en ganska dyr grundkomp). Känns som om kompen är där bara för att man kan ge dem dubbla attacker med Righteous Smiting. Några av de snyggaste modeller som GW har gjort, så tråkigt om de aldrig blir spelade med :)

Jag undrar dessutom om det är så att man ska kunna få ned kompen genom att laborera med antal enheter och storleken på dessa. Ta Skeleteon Archers som exempel.

2x20 Skeleton Archers kompar totalt -20
4x10 Skeleton Archers kompar totalt -20
1x16 + 2x12 Skeleton Archers kompar -18.

Samtliga kombinationer utgörs av totalt 40 modeller. Man sparar 2 i komp på att spela med det tredje alternativet. Har inte kollat om det är likadant för andra arméers komp också.

#32 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 26 november 2012 - 10:08

Många bra tankar. Vi tar det i beaktande :)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#33 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 13 december 2012 - 21:58

Uppdaterat första posten med ny mall.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#34 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 672 Inlägg:

Postad 19 december 2012 - 02:31

Toppen att ni lättade upp för att kunna köra med två Sphinxar!
Ska testa att bygga lite listor och test spela lite senare (och tjata på Kaj att han får fixa sin armé så man kan låna den :lol: )
Don't play with fire, play with trees!

#35 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 14 januari 2013 - 16:10

Snokarna behöver mer minus.

Man kan spela med 3*6 snokar, 4*5 horse archers med champ, 30+10 archers och 2st lvl4or som det är nu. Och det är för mycket!

Sen behöver man få extra minus för unit champs på horse archers och ha en max cap på antalet innan en -1 per modell kickar in.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#36 Frans

Frans

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 63 Inlägg:

Postad 14 januari 2013 - 17:19

Man kan spela med 3*6 snokar, 4*5 horse archers med champ, 30+10 archers och 2st lvl4or som det är nu. Och det är för mycket!

Sen behöver man få extra minus för unit champs på horse archers och ha en max cap på antalet innan en -1 per modell kickar in.

Det känns som ett problem att höja minuset på snokarna, då hamnar man på samma nivå som de andra monster kavaleristerna och 3+ rustningen gör dom väldigt mycket sårbarare framför allt efter att griparna fått T4.
Håller med om horsearchers men det som många glömmer bort att de inte får fly som charge svar eller marchera.

#37 Frans

Frans

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 63 Inlägg:

Postad 14 januari 2013 - 17:22

Min vanliga lista
Lvl 4 Hierophant Nehekarah earthing rod
Lvl 4 Death Dispel scroll

Heroes
Ramhotep
Tomb prince great weapon shield

Core:
20 Archers musician
20 Archers musician
20 Archers musician
5 horse archers
25 warriors FC

Special
4 Knights std, champ
4 Knights std, champ
18 Tomb Guard halberds FC

Rare
Casket
Catapult
Catapult

Detta är den listan som jag tycker om att spela när vi använder SCGT, det säger kanske rätt mycket jag inte kompar sämre än 7,2. Den använder Ramhotep till det yttersta, re-roll på riddarna och frenzy till tomb guards.

Saknar shaff, blir jämt så besviken när jag bara kommer 10” med mina flygare och inte kan fly när det blir chargade, borde slå sönder warriors enheten för att få lite flera drops. Med fler bra magifaser än dåliga så brukar den vara bra. Men det som händer när jag försöker komma in i gothcon kompen är att jag tycker att den blir väldigt klen. Det finns massor som kompas väldigt snällt men de delarna är också helt oanvändbara.

#38 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 14 januari 2013 - 17:56

Det känns som ett problem att höja minuset på snokarna, då hamnar man på samma nivå som de andra monster kavaleristerna och 3+ rustningen gör dom väldigt mycket sårbarare framför allt efter att griparna fått T4.
Håller med om horsearchers men det som många glömmer bort att de inte får fly som charge svar eller marchera.

Mmm, man bör inte höja Snokarna i storleken 3-4, utan sedan. Och ha ett eskalerande minus på antalet enheter så man inte får in 18st av dem,

Horse arachers vill inte fly. De vill crumbla så folk inte får göra overrun. Och med scout + vanguard + free reforms så kommer de riktigt långt ändå.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#39 Xyn

Xyn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 334 Inlägg:

Postad 14 januari 2013 - 18:03

Man får in ganska hårda listor kring komp 10. T.ex. är det inga problem med scroll, 40 skyttar, dubbla katapulter, 40 Tgs, 6 knights och casket. Men som vissa sagt i andra trådar, stryp power-arméerna och låt de andra ligga kvar där de är. Tror inte tomb kings behöver strypas överlag.

Förutom just på de punkter som ridel nämner. Man ska inte kunna ha 18 ormar i en arme, men jag kan inte heller se att 2x4 är "extremt". Kanske ett eskalerande "*For every in army" efter 8?
Horse Archers och Horse men kan behöva ett minus för champ uppgraderingen. Även om Horse men inte har samma rörlighet som archers så räcker vanguard, 8 i move och eventuella desert winds till.

Team Primo Victoria

ermahgerd.png

#40 Frans

Frans

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 63 Inlägg:

Postad 14 januari 2013 - 18:44

Man får in ganska hårda listor kring komp 10. T.ex. är det inga problem med scroll, 40 skyttar, dubbla katapulter, 40 Tgs, 6 knights och casket.

Inga problem vet jag inte, det som du räknat upp är komp 12.1 och du har 600 kvar varav 300 måste du köpa core för som faktiskt gör något. Problemet är inte att göra skada utan faktiskt ha några modeller kvar, du är långsammare än dvärgarna. TG måste pimpas med en kung eller prince. Instable gör tyvärr att stora block tappar mycket av sin fördel. När mornfangsen kommer in och plockar 12 TG så kommer 10 till att crumbla.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar