Hoppa till innehåll

Foto

Orcs And Goblins

• Please log in to reply
203 replies to this topic

#21 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 22 februari 2012 - 11:02

Skillnaden mellan goblins och andra temade arméer är ju att de verkligen spelas, vi har ju åtminstone fyra aktiva postare här som spelar goblins. Dessutom har de följt med i två startset, det är bara HE som har varit med i lika många. Ibland har också all goblin promotats i WD (armélistor, kampanjer, fluff...).

#22 theorox

theorox

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 74 Inlägg:

Postad 29 februari 2012 - 19:02

Det som slår mig är att Lucky Shrunken head-kompen är samma för vanliga boyz och Big'Uns. Tycker att det vore bra med -1 för var 3:e boy och var annan Big'Un, eller något i den stilen. :)

Theo
Medlem i Army of Darkness, Grödinge.

#23 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 04 mars 2012 - 17:11

Tycker fortfarande Squig Hoppers kompas på tok för hårt! De få gånger de tas är det i små enheter om 6-8, och att betala -4 i komp för 72-96 när enheten i sig har så många fel känns lite mycket. -2 eller -3 för squig hoppers, och är man rädd för att de blir en kompsink så kanske -1 för varje squig över 10 i en enhet och/eller ett tillägg på -5 efter 2:a squig enheten...?
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#24 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 11:47

Nu när både Wettcon och Gothcon har spelat med den senaste kompen tycker jag mallen bör ändras lite.

Tycker många av deras SC kompas för bra men eftersom det fortfarande är många som inte spelare med de behövs egentligen ingen ändring än.

Annars tycker jag att mallen är väldigt bra även om det kanske borde vara ett minus för många goblin fighter karaktärer för de är billiga och relativt bra men vet inte hur ett sådant minus skulle se ut.
David "Dangerous" D

#25 Malignant

Malignant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 62 Inlägg:

Postad 20 april 2012 - 18:18

Som någon har påpekat tidigare så tycker jag att goblins straffas för hårt när det gäller stora enheter. Tror på att flytta upp gränsen från 40 till någonstans kring 50 innan de börjar kompa minus per modell.

/Magnus

#26 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 20 april 2012 - 21:36

jag har spelat huur många olika listor som helst nu känns det som både flummiga och kompetativa.. och tänkte ge några synpunkter..

tycker det mesta ligger ganska bra faktiskt, med några undantag..

Savage orks big unz som inte har extrachoppa.. alltså visst dom slåss hårt.. men frenzy är så fruktansvärt dåligt.. med extra choppa.. då klarar dom att ta en charge i sidan från mycket eftersom det blir så många atacker.. men det är inte så svårt att bryta ett gäng med Spearmen Big unz osv.. tycker dom kompar för hårt.. vore roligt om man fick se lite andra Weapon choices på dom..

Sen tycker jag troll är stenhårda.. men med såå elaka nackdelar.. Initiativ 1 och stupid.. gör att dom bara kan försvinna... tycker enheter med troll ligger något steg för högt..

Sen tycker jag manglers borde sänkas.. jag answer att manglers bara blir riktigt bra när det mycket skit att hantera.. och på kompat får man inte in massa bös.. så då är det så fruktansvärt lätt att bara plocka borten magnler..

Sen till saker jag tycker borde höjjas lite i komp är Orc big boss på gris 1 steg i alla fall.. för blir en riktigt billig karaktär som jag tycker slåss väldigt hårt för sina poäng..

håller inte riktigt med Föregående talare att Goblins steget skulle ändras. (om magnus även syftar på NG) för tycker dom blir så extremt bra när man börjar närma sig 50st men däremot vanliga goblin units synns det alldeles för få av fåre nog en idé att sänka deras straf efter 40 lite så man kan få se lite fler skulkas :D

MVH marcus

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#27 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 03 maj 2012 - 19:43

Har spelat några matcher nu med vanilla big uns med sköld. Jag är mycket tveksam till deras kompsättning, dom ger ju mycket mer minus än saurusar och har inte coldblooded, sämre save fast bättre ws iofs.
Hur är tanken bakom kompsättningen på vanilla big unsen?
Jag har nog aldrig sett dom användas på en turnering någonsin eller?

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#28 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 03 maj 2012 - 20:41

Dom har ju str5 första rundan av combat också.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#29 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 03 maj 2012 - 21:08

Fast om man aldrig ser dem efter så här lång tid med kompen kan det peka mot en upplättning.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#30 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 27 maj 2012 - 12:42

Uppdaterat första posten med ändringarna i beta-mallen.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#31 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 27 augusti 2012 - 09:07

Känner överlag att orkerna ligger för högt kompade.. hittar ingen Armé jag skulle vilja spela på kompat.. som känns tillräckligt hård.. medans många andra armér kan få till stenhårda listor..

Det jag känner spontant lätta upp OnG eller stryp andra armér :D detta gäller säkert fler armér men jag känner bara att jag har koll på orkerna tillräckligt.. har inget super konstruktivt att komma med tyvär.. :(

Marcus Engblom

#32 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 27 augusti 2012 - 11:00

Känner överlag att orkerna ligger för högt kompade.. hittar ingen Armé jag skulle vilja spela på kompat.. som känns tillräckligt hård.. medans många andra armér kan få till stenhårda listor..

Det jag känner spontant lätta upp OnG eller stryp andra armér :D detta gäller säkert fler armér men jag känner bara att jag har koll på orkerna tillräckligt.. har inget super konstruktivt att komma med tyvär.. :(

Inte för att jag spelar O&G själv men spelar endel mot dem, och kan inte mer än hålla med. Deras combat units bör sänkas i komp.

#33 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 27 augusti 2012 - 11:27

Nu är ni otydliga båda två. Sänka/höja blir väldigt otydligt när det är negativa siffror. Skall saker ha mer minus eller mindre minus?

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#34 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 27 augusti 2012 - 11:39

sorry, snällare kompat. (Mindre minus i komp mallen).

Jag känner så här, med ws 3 och lite bättre enheter med ws 4, lågt ini och ingen direkt combat buff magi av värde så känner jag mig aldrig orolig att gå in i en orc enhet.

Erfarenhet från matcher jag sett eller spelat själv....

Beastmen combat units, äger sönder orcer med ws 4, re-roll och buff magi
Bretonnia Tyvärr ingen erfarenhet.
Daemons Elite units med hög ws, re-rolls, ward saves
Dark elves Elite unit, hög was, re-rolls, buff magi
Dwarfs Tyvärr ingen erfarenhet
High elves Ren elite, buff magi, re-rolls
Lizardmen Buff magi, samma ini, bättre saves, samma ws. Äter orcs med magin.
Skaven Heller aldrig sett vs O&G
Empire Magi, knights, präster, kärror, Buffarna tar orcerna
Tomb kings No idea
VC No idea
WoC Bättre stats, bättre ws på marauders som kompar snällare med gw eller flails
Wood elves spelas bara av eliten, så de är skillen som av gör. (skämt) vet tyvärr inte

De är från rak arm, ur huvet hur jag har sett på de när jag jämfört. Tycker o&g är ganska långt under andra combat units. Men jag kan ha fel. Spelar inte mot världens bäst o&g spelare, här hemma.

edit*
Har mött en O&G på turnering (Petter) inte heller hans O&G hotade i combat, fast han är duktig, tack vare min magi.

#35 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 27 augusti 2012 - 12:15

Har spelat o&g två turneringar i rad och jag håller med ovanstående att dom kompas på tok för hårt. Jag ska återkomma med mer detaljer om vad jag tycker bör sänkas.

#36 Preisz

Preisz

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 72 Inlägg:

Postad 27 augusti 2012 - 13:36

En konkret sak som jag tycker skulle kunna kompa snällare är små enheter nightgoblins. Som jag har förstått det är det hotet från eventuella fanatics som är skälet till att en 20:a night gobbos kompar -3. Är hotet så stort verkligen? Kan man inte bara ha kompminuset på de fanatics man faktiskt köpt?

#37 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 27 augusti 2012 - 17:52

Orkerna är jäkligt hårda men så stor skillnad på ETC nivå och komp.. att jag tror dom blir straffade för man tänker hur hårda dom är när folk bara kan slänga Pit/sol med 4a tärningar.. :(

plus att det går att få till mycket värre magi faser på kompat än ETC.. vilket gör att orkerna tappar mot många andra lag oxå..

Marcus Engblom

#38 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 27 augusti 2012 - 19:11

Orkerna är jäkligt hårda men så stor skillnad på ETC nivå och komp.. att jag tror dom blir straffade för man tänker hur hårda dom är när folk bara kan slänga Pit/sol med 4a tärningar.. :(

plus att det går att få till mycket värre magi faser på kompat än ETC.. vilket gör att orkerna tappar mot många andra lag oxå..

Jo, det här med med hur känsliga orcs är mot solen på kompat tror jag kan vara en av huvudanledningarna till att dom inte gått så bra på kompat. Shadow är redan rätt hårt kompat i många arméer och piten är inte lika farlig, men lore of death är fortfarande rätt billig på många ställen.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#39 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 27 augusti 2012 - 19:54

mm.. svåårt som tusan att lösa.. för mot vissa är inte lore of death bra alls.. Mina Wood elfs bara skrattade åt den loren.. och många har lätt att få bra snipe försvar.. det är ju armeér med lågt initiative... som verkligen går på pumpen.. önskar jag kunde hjälpa er med en bra lösning här.. för just nu känner jag att springer man in i Solen... då är risken överhängande att det blir stooor förlust... har man massa små bös ooch tricks skulle man klara sig.. men allt sådant kompar oxå för högt.. :( eftersom dom är komadade som diverters och support för savage blocket... ond cirkel.. mer straff för Savage shrunken kombo.. sen lätta upp en hel del annat kanske.. :D

Marcus Engblom

#40 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 28 augusti 2012 - 10:05

Magin sätter verkligen käpparna i hjulet för orcs om man vill köra med hårda infantriblock. En sol eller pit som träffar och du har förlorat matchen vilket hände fler än en gång i helgen. Mot buffhelvetesarméer som empire och beastmen är man oxå chanslös som arty nämde ovan. Lägg sen till att o&g är väldigt ojämna i sig själva vilket leder till att du har väldigt svårt att hålla en jämn nivå med dom fem matcher då tex animosity vid fel tidpunkt gör att du förlorar en enhet och du måste investera dyra poäng/komp för att babysitta dina viktiga block och speciellt din shaman.

Testade Grimgor i helgen och visst, dom slår som en slägga men med 4+ as och t4 som deras enda försvar så är det ganska enkelt att plocka ner dom med skytte/magi och sen slå ihjäl dom sista i cc innan dom får slå tebax. Eftersom dom kostar en förmögenhet i både poäng och komp kan du dessutom inte ha så mycket andra vettiga hot med vilket gör det väldigt enkelt att prioritera mål för motståndaren. Dom var verkligen inte värda det iaf.

Håller med Marcus om att dom hade behövt en generell upplättning. Hade man kunnat göra dispel scrollen billigare för o&G för att kompensera deras känslighet för magi? Animosity och autolose mot shadow/death borde tas med i beräkningarna.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar