Hoppa till innehåll

Foto

Vad Tycker Folk Om 0,11

• Please log in to reply
100 replies to this topic

#1 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 27 december 2015 - 04:07

Jag har spelat en hel del matcher med 0,11 eftersom jag har tid under lovet.

Det är två saker jag inte tyckte behövde ändras men det var inte så farligt att det gjorde det. Det ena är magin. Jag kände att magin inte var så farlig innan men eftersom jag inte brukar spela med

så mycket magi så påverkar det inte mig så mycket.

Det andra är scouts. Jag kan förstå att man ändrar det till 18 för att låta enheter med vanguard få flytta lite om det nu var anledning till att man gjorde det. Men jag skulle nog hellre se att enheter med vanguard får komma närmare än 12.

Sedan ska jag ta upp arméer jag har mött eller spelat med under 0,11

Jag mött en DE armé när jag lirade dvärgar. Hade hade en ganska rolig armé med flaggan som ger +1 str till vissa enheter.

Det jobbiga var en shade enhet med 3 assins med nightsade. De dödade en hel del men jag lyckas få en draw eftersom ha torskade ett panic på shadsen efter att ha fått smaka 2d6 str4 från anvil

och sedan tog några med shades på dangerous vilket gjorde att de var får få för att ralla.

Jag tycker assins är lite för billiga kanske för 110 pts med 3 bra posion attacker som ofta träffar på 2+ är jobbigt :)

När det gäller dvärgar så tycker jag anvil är för billig. Fast jag vill ändå att den ska bli billigare :) Att de kan dispella som en lvl1 borde inte kosta något så där borde den gå ner lite i poäng men sedan tycker jag att den måste köpa deras bound spells för 10-15 pts styck. Så ska den ha 3 bound spells som nu bör den ligga på runt 180 pts.

Jag mötte en Infernal dwarf armé med mina sarus ancinet. Han lirade med lord på great bull, bsb på bull och magiker på lammasu samt en kadim titan så det var ganska mycket monster :)

Jag hade lord på carno, bsb på carno, ancient steg, mycket salmndar, razerdons, terradons och sedan ett lite sauras mm

Det jobbiga var hans lord och det borde på Icon of lugar och ring of desiccation. Med re-roll to wound på alla attacker samt ett bra ward save är han jobbig. Men han kostar mycket poäng samt kommer man inte med en karaktär med 2+ ward mot flaming blir det jobbigt.

Jag tycker att sarus fighter killarna har blivit lite väl dyra. Då menar jag deras uppgraderingar. Det har vissa andra raser fighter gubbar blivit med medan vissa fortfarande har väldigt billiga.

Han hade ett stort inf block med warrios så slamandrarna hade ett bra mål men det är lite svårt att träffa med de. De kan inte panga första rundan med om har katapulter på de. Eller nja det beror vem som börjar. De är inte så dyra men vet inte om de är värda 70 pts. Att man inte kan spama skinks är ändå bra.

Jag spelade en TK armé mot Orc&goblins. Jag hade med ganska mycket skytte och magi samt utabis, lord och chartios för att slås. Jag tycker TKs skytte är väldigt bra men O&G var bättre än jag trodde. Han hade med mycket Iron orc warlords på chariot och de får 1+ save väldigt billigt utan att ens behöva ta magic items för det. Sedan hade han med väldigt mycket goblins och WMs.

Jag tycker att caskten är helt klart bästa saken i TK listan och bör ju upp i poäng. Nu har jag bara spelat 1 match med den så kanske tidigt att säga så måste testa den mer men jag älskar den.

När det gäller O&G så tycker jag det är konstigt att deras fighter karaktärer är så billiga medans många andra är så dyra.

Jag spelade med SE mot skaven. Jag hade en med 30 archers, lite dryader, ett core cav block, 3 wild huntsmen, 2 enheter dancers, några örnar samt lite pathfinders och karaktärer.

Han hade 2 Vermin demons, 2 abomonitaion, massor med råttor samt 3 rotary guns.

Jag älskar ju SE men jag har haft svårt med de ett tag nu i 9th. Det beror nog på att det är vanligt att jag möter listor med snabba hårda karaktärer samt jobbigt skytte/magi samt att många spelar med stora block som man inte kan ta snabbt i hth. Så jag tycker inte SE är så bra nu men om metat ändras kanske de blir det.

När det gäller skavens så kanske abomination är lite för billig men svårt att säga. Den ligger nog ganska rätt. Det värsta var såklart rotary guns och det beror på att de är svåra att träff samt dödar alver väldigt lätt. Svårt att säga om de är får bra eller inte men mot alver är de helt klart underbara för det var de som avgjorde matchen.

David "Dangerous" D

#2 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 27 december 2015 - 12:27

Alltid roligt med lite analyser :) har själv inte hunnit spela några matcher med 0.11 uppdateringen :)

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#3 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 890 Inlägg:

Postad 27 december 2015 - 13:56

Sedan ska jag ta upp arméer jag har mött eller spelat med under 0,11

Jag mött en DE armé när jag lirade dvärgar. Hade hade en ganska rolig armé med flaggan som ger +1 str till vissa enheter.

Det jobbiga var en shade enhet med 3 assins med nightsade. De dödade en hel del men jag lyckas få en draw eftersom ha torskade ett panic på shadsen efter att ha fått smaka 2d6 str4 från anvil

och sedan tog några med shades på dangerous vilket gjorde att de var får få för att ralla.

Man kan rally enheter som är under 25 %, de får halverat Ld, avrundat uppåt.

#4 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 27 december 2015 - 14:00

Man kan rally enheter som är under 25 %, de får halverat Ld, avrundat uppåt.

hehe det är många som inte kollar alla nya regler. De flesta lirar fortfarande med 1,1 för att rally på de :)

David "Dangerous" D

#5 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 27 december 2015 - 21:25

Jag för min del uppskattar att möjligheten att totalblocka vanguard med scouts nu är borta. I vissa matcher jag spelat har väldigt mycket hängt på vem som vann slaget om att få placera scouts först.  Jag vet dock inte om det här var bästa lösningen men ett steg framåt är det det definitivt. 

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#6 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 28 december 2015 - 04:56

Har spelat två till matcher med 0,11.

Den ena var var mina LM mot en mono wraith demon lista. Jag kanske borde ha läst på lite mer om demoner innan jag gjorde vissa saker. Min bsb på carno charge hans hero på en jugger. Eftersom min gubbe var runt dubbelt så dyr samt carno har d3 wounds så trodde jag det skulle gå bra men fick tok spö :)

Sedan slogs min lord på alpha carno mot hans BT och den förlorade jag med men det var en chans charge där jag var tvungen att få in magi för att vinna men gjorde inte det.

Sedan spelade jag mot TK mot en brett armé. Han var inte en så bra spelare och mina casket tog hans om hans pegs så det var en lätt vinst.

David "Dangerous" D

#7 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 28 december 2015 - 14:04

BT´s är helt galna numera, om de inte blivit nerfade med senaste uppdateringen. Blåser igenom det mesta :D Kom bara och tänka på det och tycker det är lite kul att Robert Johansson i 8th mycket spelade som 9th är uppbyggt, mycket infanteri :) Gällde nog de flesta raser han spelade och vann turneringar med :) 

#8 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 28 december 2015 - 15:00

Fast O&G måste vara bland den mest brutna rasen nu. Har mött de med WE, TK, LM samt dvärgar och har blivit 20-0 varje gång.

Kanske finns någon ras som är bra mot de men ingen aning vilken.

David "Dangerous" D

#9 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 890 Inlägg:

Postad 28 december 2015 - 16:49

Fast O&G måste vara bland den mest brutna rasen nu. Har mött de med WE, TK, LM samt dvärgar och har blivit 20-0 varje gång.

Spännande!

Vad är det som är så starkt? Vilka slags listor möter du? 

#10 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 28 december 2015 - 16:54

Iron orcs (black orcs) med warboss är ganska sweet. Weapon master gör de väldigt mångsidiga. Savage, eller neander orcs är väl inte heller jätte annorlunda mot 8th?

#11 Gharnukk

Gharnukk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 795 Inlägg:

Postad 28 december 2015 - 17:09

Jag är också nyfiken på detta. Spelade Orcs and goblins i 8th och då ansåg många att dom var skräp :)

#12 Kristian.K

Kristian.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 507 Inlägg:

Postad 28 december 2015 - 18:23

Iron orcs blev sämre i och med att parry ändrades samt att savages inte har tillgång till 5++ som tidigare. Har dock inte så stor koll på vad som funkar med o&g nu ☺

Förening: Timewarp Eskilstuna
Spelar: DoC, High elves, Wood elves, Ogre Kingdoms, Orcs & Goblins, Beastmen, Dwarfs

#13 Marrcus Oestling

Marrcus Oestling

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 646 Inlägg:

Postad 28 december 2015 - 18:23

Move along, nothing to see here.. 

Så, hur bra är WoC nu? ;)

//Sveriges trevligaste Warhammerspelare

Svensk mästare 2012 - OnG
Svensk mästare 2016 - SA

Svensk mästare 2018 - SA

ETC Team Sweden 2015 - OnG

ETC Team Sweden 2016 - OnG

ETC Team Sweden 2017 - SA

ETC Team Sweden 2018 - SA

ETC Team Sweden 2019 - UD

#14 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 28 december 2015 - 20:00

Bukar möte en lista med två Iron warlod på chartios, 2-3 goblin magiker, någon av de på chartoiot, 2 goblins på spindlar, 1 bsb samt en till goblin char.

Ett stort block goblins med bågar och posion flaggan, Ett stort goblin block med fantactis och nets, 3 orc charitos, 2 catapulter, 2 doom divers, lite fast cav, snotlings tror nog det är allt.

Han sätter sina Iron wardlords med goblin blocket som får vanguarda och så de kommer fram snabbt.

Man kan ju träffa många av hans karaktärer för de sitter på chartois men eftersom de är många samt de viktiga har bra save är det inte så lätt att döda de.

Med dvärgarna fick jag några innan combat men det hjälpte inte.

Sedan ska jag säga att UB tärningarna är ju som de är men det är en jävlig jobbig list att möta.

David "Dangerous" D

#15 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 29 december 2015 - 07:57

Iron orcs warlords kan väl inte ha chariots?
Vadå sätta sina orcer i goblins? Det får man inte..

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#16 Gharnukk

Gharnukk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 795 Inlägg:

Postad 29 december 2015 - 08:03

Chariots kan dom ha men sätta dom i Goblinenheter får någon annan svara på :)

#17 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 29 december 2015 - 09:07

Aha såg att dom kan ha chariots nu. De kunde de inte fram till rätt nyligen vet jag. Dom är dock ganska så dyra. Iron orckaraktärer med plate armor är inte så prisvärda förutom på chariots då kanske.

#18 Moment

Moment

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 472 Inlägg:

Postad 29 december 2015 - 09:50

Dem har väl tagit bort många join restrictions (mounted i skirmish osv), tror det endast är monster restriktionen kvar

#19 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 29 december 2015 - 14:33

Goblins har insignificant som regel och det har ej orcer så de får inte joina varandra

#20 MR GRUMPY

MR GRUMPY

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 66 Inlägg:

Postad 31 december 2015 - 01:08

Tycker det är knepigt att bygga stabil orc lista nu. Trolls och iron orcs  för svaga och boar boyz har man heller inte kommit tillrätta med än så jag är lite vilsen personligen. Sjukt stabil core dock. 

Och älskar scout på spindlarna och att chariots och wyvern kan få bra saves detta måste jag leka runt lite med.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar