Hoppa till innehåll


Foto

Tre Frågor I Kölvattnet Av Warhammer-sm 09


  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
41 replies to this topic

#41 Kane

Kane

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 29 maj 2009 - 01:46

okej. Stubborn.

insane courage = breaktest på dubbel-1 enligt BrB sida 39 under rubriken "insane courage"

stubborn = alltid använda omodiferat ledarskap vid breaktest.

enligt fear på sidan 50-51 i BrB misslyckas man automatiskt. utom vid dubbel-1.

dvs, stubborn påverkar inte mot fear eftersom du misslyckas automatiskt. Utom vid dubbel-etta. Detta hade man kunnat läsa sig till om man orkat läsa i regelboken lite längre än 10 minuter. smile.gif

Läser vi sedan under sidan 37 i kapitel "Combat score" finner vi en referens till "combat result score". Combat result och Combat resolution är samma sak, de betyder precis samma sak. Det är samma sak precis som "pojk" och "kille" är samma sak. Att hävda något annat är att medvetet missbruka det engelska språket/alternativt inte förstå engelska. (god, me loves to be a engelsklärare ibland biggrin.gif)

Ifall man inte vill anse combat result och combat resolution som samma sak kan man inte räkna ut hur en combat vinns/förloras, eftersom kapitlet heter just "combat result". Medan alla andra referenser i boken är "combat resolution".

Likadant kan man inte heller hävda extra poäng för ranker, flagga, utnumrering, flanker,rygg, högre mark etc eftersom de alla refererar till "combat result".

Slutsats: Combat result och Combat Resolution är samma sak. Ungefär som charging och attacking används för att beskriva samma sak i närstridsfasen.

Vi går vidare till flaggan. Den ger +1 till enhterna i strid. Ifall man har flera enheter invecklade i samma strid, räknar man bara en enda tabell med CR. Det är där du får din extra poäng, då dina enehter inte har separata strider utan en och samma. Sida 37 återigen.

Angående Nurglefrågan:

Enligt sida 34 i BrB står det uttryckligt att alla som chargar slåss först. På sida 32 står det under rubriken "which models fight" att har man flera attacker måste man välja vad man ska slå på innan man rullar tärningar. Det här betyder att man kan välja att slå på herald. Ingenting om att man slår samtidigt med allt, utan bara att man kan allokera attacker.

Det står även i BrB att man tar bort närstridsförluster enligt skyttet. Då går vi till sida 31 och läser removing casualties. Där står att man tar bort en modell när den dör. Alltså, gör 2 attacker 2 wounds på herald biter den i gräset, det finns inget snack om "remove casualty sub phase" eller dylikt, utan., ta bort den när den dör.

Då tar vi oss raskt över till Locus Of Nurgle. Där står det att ifall heralden lämnar/går ur enheten/dör försvinner locus.
Tillbaka till sida 32 där vi valde allokeringen, vi väljer naturligtvis att slå med våra 2 attacker på Herald. Herald dör av detta. Enligt reglerna för Locus så försvinner regen för enheten.

Slutsats: något slår på herald först. Herald dör. Direkt tappar PB sin regen. Allt i enlighet med reglerna.

OBS!! Att det inte står något om att alla attacker sker samtidigt med varandra. bara att de sker först, innan fienden får slå tillbaka. Iniative använder vi bara vid andra sitautioner. "otherwise.... use iniative..." enligt sida 34.

Både Alfika och Dhettneck har fel, ingenting i Warhammer sker simultant någon gång. har vi 10 attacker på I6 och 2 går på Herald, så kan man välja att slå de två på heralden först. Dör herald dör herald. Ifall man kan tycka att alla med samma I slår samtidigt så tycker man fel, för det har inget regelstöd (om inte en errata har kommit som jag missat det här i...)

Däremot har vi ett prejudikat från samma stycke, där man använder en tärning för att avgöra vem som slår först av de med samma I, vilket kan tyckas vara en moderat och bra medelväg. Men reglerna säger att vi inte använder oss av I när vi har chargat. Vi har strike first. Vilket betyder vad det säger, vi slår först. Det finns ingen hänvisning till att vi slår alla strike first simultant när vi har allokerat. Alltså slår vi inte simultant. Tekniskt sett ska vi slå en tärning i taget, men GD tipsar oss om fast dice rolling.

Helt i enlighet med ditt förslag i början Ultrais.

till sist när det gäller baserna: Det har inget med oss andra att göra. Det är GW som får fixa. men reglerna säger 25*50 för hästar.

sedan en lite oförskämd notering: Det som jag har pekat ut nu i regelboken, är precis samma svar som skrevs i början av tråden innan den spårade ur. Det är ju en markering över att man kanske inte ska avkräva totala referenser utom i väldigt speciella fall när det inte råder något konsensus... smile.gif

Edit: man får aldrig glömma bort att konsensus-lösningar i de flesta fall här i livet är de som ligger närmast sanningen. och att gå emot konsensus kräver bevis i de flesta fall. (kreationism kontra darwinism någon? smile.gif)

mvh:

En kors-hänvisande David.

#42 Puritan

Puritan

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 29 maj 2009 - 07:19

Tråden stängs som en önskan av skaparen, där jag vill tillägga att jag förstår honom, det är som att läsa en lång bok som egentligen faller tillbaka på ett par korta svar i början av tråden.

Vil nån fortsätta detta skapa upp en ny tråd.

Mvh
Hampus
Admin

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats


Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar