Hoppa till innehåll

Foto

Defcon 2014 Informationstråd

DefCon

• Please log in to reply
133 replies to this topic

#1 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:
  • Interests:Warhammer

Postad 03 november 2013 - 02:27

DefCon 2014

När: 4-5 januari
Var: Nationernas Hus (Linköping)
Antal platser: 44
Poäng: 2400
Special Characters: Nej
Swedish Comp System: Ja
Scenarion: Ja
Matcher: 5 (3h per match)
Terrängbitar per bord: 8
Pris: 250kr (Betalning sker på plats. Tag med kontanter. Också helst jämna pengar)
Målningskrav: Nej
Best Painted: Man får poäng från 0-10. En standard Table Top armé får 5, sen får man mindre för slarv/omålat och plus för vackert arbete.
Sportmanship: En separat sportmanship kategori, dvs ingen påverkan på turneringsresultatet

Vi följer Warhammer Fantasy Basic Rulebook (BRB) med tillhörande aktuell Errata.
Senaste errata hittar ni här:
http://www.games-wor...tiPageMode=true
Vi spelar scenarion som har fått influenser av boken, de må ha samma namn, men utspelar sig inte helt efter boken. De har anpassats till turneringsmiljö, och Swedish Comp System.

Vi kommer använda följande kompmall:

https://www.dropbox....tem v1.11.0.pdf

Skicka din Armélista till 2014defcon@gmail.com senast 2013-12-16 (måndag 16 december)

Vi kommer köra stängda listor på DefCon 2014.

Skulle du få förhinder som anmäld och således inte har möjlighet att delta i DefCon 2014, vänligen kontakta mig snarast så vi kan fylla på med intresserade reserver.

Nationernas Hus är en krog. Det kommer finnas möjlighet att köpa alkoholhaltig dryck för de med åldern inne, och det innebär att man ej får ha med sig egen alkohol in på Nationernas Hus.

Separat anmälningstråd är uppe, och det är i nuläget endast möjligt att anmäla sig som reserv.
Anmälan görs med För och Efternamn, vilken klubb man representerar (om någon) och ett unikt namn på din general. (Skulle t.ex. 4 Johan Johansson eller Erik Eriksson, eller Anders Andersson vara med blir det svårt att hålla isär. Därför vill jag att du anger ett namn på din general. Har du ett ovanligt namn, eller om det eljest uppenbart inte blir något problem fungerar det att använda ditt förnamn/efternamn som generalnamn. Givetvis uppskattar jag som arrangör kreativitet, men är du obekväm med detta tvingar jag ingen. I annat fall fungerar ditt forum-alias utmärkt, då alla har unika forum alias.)

Points: 2400 and we follow the normal rules for warhammer fantasy provided in the warhammer fantasy rulebook 8th edition.
All armylists must follow the Swedish Comp System and end up with a score betwean 11-18
All armylists must contain at least 3 break points from the Blood and Glory scenario mission.
No special characters.

There will be a painting competition. You can score anything from 0-10, and this score will be added to your final score from your matches.
Aside of this, there is no rule against unpainted models, however, each unpainted model will give you penalties in the painting points. You can never get a nagative score for unpainted models or a poor job over all, the lowest score is 0.

We play 2 games without missions, that is the first and last game.

Game 1
Battle Line

Game 2
Breaking the line.
For each unit that includes a banner, worth at least 100 points, that ends up in the enemy deploy at the end of the game earns an additional 50VP each.
The unit must be worth 100 points or more at the end of the game to claim VP.
The whole unit must remain inside the enemy deploy to count. If any model or part of any model is outside, that unit does not count.

If your unit includes both a BSB and a normal banner, and the unit is worth at least 100 points (excluding the BSB), you get points for both the units banner and the BSB, 50VP x2.

If your unit includes only a BSB, then you get the 50VP if the unit is worth at least 100 points excluding the BSB.

A unit can never count more than one banner, unless the unit has the army battle stantard inside. The BSB on it's own is not scoring, only inside a unit does it count.

Game 3
Blood and Glory
When either side has taken 3 break points away from the enemy, he gain an additional 300VP.
The game continues for 6 turns, or until the time is up. Which also mean both sides can break the enemy.

Game 4
Capture the Flag
All banners are worth double VP. This includes the BSB.
*BSB 200VP
*Banners 50VP each

Game 5
Battle Line

You can get a maximum of 500 extra VPs from mission specific games. This means that you can gain up to 500 extra VPs in game 2, game 3 and game 4. Not all missions can generate 500VP, but you can never exceed 500VP.

Each deviating point in comp adds extra VP. You calculate the differense, and if you get decimals, you round 1-4 down and 5-9 up. For each point you get an extra 100VP to a maximum of 500 VPs. To give you an example;
Example Game A Player 1 has comp 12.1 and his opponent Player 2 has Comp 14.3, in this case the differance is 2.2 points, and there fore Player 2 has the extra +200 VPs at the end of the game.
Example Game B Player 1 has comp 18 and Player 2 has comp 11.5. In this example the difference is 6, however you can not go higher than 5, so the remaining 1 is discarded and player 1 get 500 extra VPs.
After each game, refer to the list below and report the result.

0-100 10-10
101-250 11-9
251-450 12-8
451-700 13-7
701-950 14-6
951-1200 15-5
1201-1450 16-4
1451-1750 17-3
1751-2150 18-2
2151-2600 = 19-1
2601+ = 20-0

General bonus VP.
We will follow the rulebook for VPs. What give VPs in the rulebook will also give VPs in this tournament, such as; Slain general 100VP, Seized BSB 100VP and for each seized banner you get 25VP and so forth.

Fleeing units do not count as slain. Nor can a fleeing unit generate VPs in any mission.
A unit must be completely slain to generate VP.

Schema och upplägg
Lördag 4/1
09:45 Samling
10:00 Game 1
13:00 Lunch
14:00 Game 2
17:15 Game 3

Söndag 5/1
09:30 Game4
12:30 Rast
13:30 Game 5
16:30 Samling och prisutdelning

Under lunchen på lördagen, alltså efter sin första match, ska man ställa upp sin armé för fotografering. Jag kommer då gå runt och fota alla arméer för målartävlingen.
Efter alla avslutat sina matcher på söndagen blir det prisutdelning, denna tiden är inte spikad, och kan komma att ändras, men fantasyturneringen planeras vara över 18:00 söndag kväll.
Sportmanshipstävling, alla deltagare ska efter sin sista match ge poäng till tre av de fem spelare man mött. Man sätter 1, 2 eller 3 poäng. Om det blir oavgjort vinner den med flest 3or. Denna tävling är inte en del av själva turneringen, och kommer inte påverka din placering. Det är en separat tillställning, med ett eget pris. Men som en morot att visa sin bästa sida. Du ger poäng till tre unika personer, du kan inte ge samma person poäng mer än en gång. Du väljer för vardera person om den ska få 1, 2 eller 3. Har en person fått 1 poäng, kan du inte ge någon annan 1 poäng, utan då har du 2 eller 3 att ge ut till de andra två som också ska få poäng.
DefCon kommer vara öppet till måndag för alla som är intresserade. Fantasyturneringen avslutas söndag kväll.

Om man uteblir från match, får man 0 poäng. Den som av den anledningen saknar motspelare får sin komp som poäng. Man kan således få 11-18 poäng om man saknar motspelare. Givetvis önskar jag att alla kommer infinna sig, men eftersom vi spelar i januari, och vi inte kan påverka moder natur har jag ordnat detta som kompensation om någon kommer för sent. (För sent innebär att man inte inom rimliga gränser kan hinna spela en match. 2 timmar är minimum för att få spela. Den som inte är sen avgör om denne vill diskutera med arrangör hur vida man kan spela eller inte. Den som är sen har ingen rätt att påverka något sådant beslut.)

Skirmishers. En skirmishande enhet som "drar ihop sig" och då tekniskt sett blir mindre kan inte negera en charge. Är det en giltig charge i utgångsläget så gäller det även när man dragit ihop sig. Detta är för att undvika tråkiga situationer.

Red Fury. Att allokera attacker. Man bestämmer i förväg hur många attacker man lägger på varje target. Säg att du har en vampire lord som slåss mot en enhet med en eller flera karaktärer. Då säger du att jag lägger X attacker på enheten, och Y attacker på en viss karaktär.

När du då får X attacker tillbaks för enheten, måste du använda dessa nya attacker på samma target. När du slår på karaktären gäller samma sak. Får du nya attacker, måste de allokeras på samma target. Skulle du lyckas wipa enheten, eller döda karaktären, förlorar du resterande attacker eftersom ditt target inte längre finns.

Motiveringen är, allt detta händer på samma initiativ, och man bestämmer då vad man slår på med hur många attacker. De nya attackerna genereras av ditt valda target, och kan endast användas mot detta target.

Skulle det vara så att andra regler "brukar" användas överskrids de av dessa regler för DefCon 2014.

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#2 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:

Postad 03 november 2013 - 13:46

Mer information har lagts till.

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#3 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 111 Inlägg:

Postad 04 november 2013 - 12:16

Får man alltså totalt 200 VP när generalen dör? Eller är det 100 som vanligt?
Ger BSBn alltid bort 100 pts när han dör och ytterligare 100 om han dör i CC?
Hur har ni tänkt?

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#4 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:

Postad 04 november 2013 - 16:37

Ursäkta min otydlighet.

Man får 100VP för general och BSB som vanligt. Jag skrev +100 eftersom man ökar sina VP med 100.

I Game 4 Capture the Flag får man dock 200VP för BSB, alltså dubbla man får normalt. Alla banners ger dubbelt i Capture the Flag.

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#5 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 111 Inlägg:

Postad 04 november 2013 - 16:50

Så BSBn måste alltså dö i CC som vanligt för att man ska få den bonusen?

//The Kaj

#6 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:

Postad 04 november 2013 - 16:59

Om man slår ihjäl i cc (eller om den breakar så den dör automatiskt). Men ja, enligt bokens regler. BRB p143 shooting och spells ger ingen extra bonus för Seized Standards.

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#7 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 111 Inlägg:

Postad 04 november 2013 - 17:04

Prime! =)

//The Kaj

#8 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:

Postad 04 november 2013 - 21:00

Jag förstår hur detta kan vara av vikt om man ska spela BSB som mount på chariot eller monster.

Man vill ju inte bara ge bort bonus till nån bara för att den kan ha en kanon i sin armé som man kanske inte själv kan.

Fråga gärna om något annat är otydligt. Det är väldigt lätt att själv tycka något är solklart, men alla är inte vana att spela som jag gör.

Det är bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite ^_^

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#9 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 04 november 2013 - 22:09

Är underdog challenge (+50vp om en champion spöar en karaktär i en challenge) medvetet borttaget?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#10 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:

Postad 05 november 2013 - 00:18

Nej, det va bara något som inte kom med.

La till följande: "We will follow the rulebook for VPs. What give VPs in the rulebook will also give VPs in this tournament."

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#11 P-O

P-O

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 48 Inlägg:

Postad 05 november 2013 - 14:06

När är sista anmälningsdag och går det att sova på plats?

Per-Olof Persson

VÄS

Wood Elves

Lizardmen

Orcs & Goblins

#12 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:

Postad 05 november 2013 - 17:34

Eftersom det är en utskänkningslokal och krog går det inte att sova i lokalen. Man kan söka sin lycka hos lokalinvånare eller ta in på hotell.

Sista anmälningsdag 28/12-2012 eller tills alla platser är fulla.

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#13 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:

Postad 05 november 2013 - 22:44

*EDIT*

Jag blev mailad en fråga.

Q: Är special characters tillåtna?

A: Nej

*/EDIT*

Nu skrev jag först JA på frågan för nån timme sedan, men jag ändrar nu till Nej pga följande:

1, Många känner avsmak mot specialkaraktärer, och jag vill inte tappa deltagare pga mitt eget tycke och smak.

2, Jag ber er öppet skriva namnet på er general. Det är inte tanken att man ska avslöja kritisk information om sin lista i de fall en specialkaraktär hade varit general.

Det är dålig planering av mig och det har legat uppe någon timma som officiell regel. Jag hoppas inte någon skrivit om sin lista pga av detta.

Allt jag kan säga är sorry. Känner mig som en idiot

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#14 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 385 Inlägg:

Postad 06 november 2013 - 10:37

Blood and Glory

When either side has taken 3 break points away from the enemy, he gain an additional 300VP.

The game continues for 6 turns, or until the time is up. Which also mean both sides can break the enemy.

Menar ni att man får poängen då man tagit 3 breakpoints från motståndaren eller menar ni när man fått ner motståndaren till 3p?
Nu så kan jag komma med 2 points o kan inte förlora detta scenario  är det rätt?

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#15 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 06 november 2013 - 10:39

Blood and Glory

Menar ni att man får poängen då man tagit 3 breakpoints från motståndaren eller menar ni när man fått ner motståndaren till 3p?
Nu så kan jag komma med 2 points o kan inte förlora detta scenario  är det rätt?

I regelpacket står följande :):

All armylists must contain at least 3 break points from the Blood and Glory scenario mission.

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#16 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 385 Inlägg:

Postad 06 november 2013 - 12:52

aha men då förstår jag :)

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#17 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:

Postad 06 november 2013 - 17:25

Blood and Glory

I regelpacket står följande :):

Tackar

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#18 Draaz

Draaz

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 Inlägg:

Postad 07 november 2013 - 11:49

Vad är en breakpoint? Tror jag vet men frågar för att vara säker =)

#19 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:

Postad 07 november 2013 - 22:21

Breakpoints som jag beskrivit för min version av blood and glory kan beskrivas som boken beskriver Fortitude. Alltså som det står på  sida 148 att varje armés fortitude är det samma som antalet banners, 1 point per banner, inklusive BSB och generalen är värd 2. Så har du en armé med 3 banners, en BSB och en general som i exemplet blir det 3+1+2=6. Så har du tagit tre break points, alltså tre banners, eller general plus ett banner så får du 300VP i det mission. Tanken är att det ska vara lika för alla, alla måste kunna ge bort tre break points. Vissa kommer ha betydligt mer fortitude än andra, men det är också en del av taktiken bakom konstruktionen av din armé.

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#20 P-O

P-O

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 48 Inlägg:

Postad 07 november 2013 - 23:24

På scenario två, är det enheter som ursprungligen var värda minst 100pts? :)

Per-Olof Persson

VÄS

Wood Elves

Lizardmen

Orcs & Goblins

Also tagged with one or more of these keywords: DefCon

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar