Hoppa till innehåll

Foto

carry over

• Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 29 januari 2005 - 20:00

Ställer frågan här:

Kan en beastherd beståendes av gors plus ungors av en chariot förlora ungors trots att charioten endast står i kontakt med gors när den gör sina impact hits (givetvis så görs fler W än det finns Gors)?

#2 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 29 januari 2005 - 21:26

Du tror aldrig på mig tongue.gif

Q. What is the proper procedure for allocating / removing casualties
in close combat from Beast Herds containing both Gors and Ungors?

A. If your unit only touches Gors at the start of the combat, the
models with the highest Initiative value's attacks can only score
wounds on Gors. This round of attacks can rack up no more wounds
than the number of Gors, not counting additional wounds from other
circumstances (overkill, etc.).

Any killed Gor models in the front rank would be replaced, by Gors
if available, otherwise by Ungors.

The models with the next highest Initiative value's attacks would
then proceed, and those attacking models touching more than one
type of model have to say what they're attacking against. Again,
attacks against Gors can score no more wounds than the number
of Gors. Also, attacks against Ungors can score no more wounds
than the number of Ungors.

At the Gor's Initiative value in the sequence, the survivors of
the original front row (if any) can fight against their attackers.
The Ungors would not get to strike in this round of close combat,
unless they had models able to strike at the start of the combat
round (with spears for instance) that were not killed.
S. Beasts of Chaos Army Book page 19 / Rulebook page 68

#3 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 29 januari 2005 - 22:35

jag skulle säga ja, eftersom impact hits distribueras som shooting attacks.

#4 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 29 januari 2005 - 22:50

Jaha, så du menar att impact hits skall träffa ungors? tongue.gif

Nå, alla skall väl ha något unikt smile.gif

#5 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 30 januari 2005 - 09:54

kan du visa att dem inte gör det istället för att förolämpa andra? allt du har pratat om är att vanliga attacker bara kan döda gors om dem bara står i kontakt med bara gors. det står ju faktiskt inget om impact hits, eller har du läst nåt i det som jag inte har?

#6 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 30 januari 2005 - 10:38

"Q. How does a chariot's impact hits work against a Beast herd? Are casualties removed like shooting (so, removing Ungor first)?

A. Casualties are caused against models in base contact first -- so Gors will normally be struck by the chariot first. Any further hits are randomised."

S. Direwolf FAQ/Anthony Reynolds -- Warhammer Design Team, Online FAQ

#7 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 30 januari 2005 - 12:30

QUOTE (DGoE @ Jan 29 2005, 21:26 )
Du tror aldrig på mig tongue.gif

Jodå, så illa är det inte smile.gif men då det inte var aktuellt (pga få impact hits) tänkte jag inte sätta mig in i det mer för tillfället. Men som du skriver det skulle jag ha kunnat hugga ner dina ungors istället för att slå på dina hårda karaktärer (de skulle ha flyttats in i baskontakt istället för att lämnat håll i frontranken) nu spelade det mindre roll då du ändå slaktade alla mina kärror laugh.gif hårda bestar de små hårbollarna äro.

#8 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 30 januari 2005 - 17:04

Du hade nog ändå försökt ta ned foe-rendern (vilket det enbart var otur att du misslyckades med med 6 attacker, låt vara att han har högre WS och T4) ), eftersom den har 3 S4-attacker istället för ungors 1 S3-attack. Att därutöver slå på en shaman istället för en ungor kan aldrig sägas vara dåligt, med tanke på att du vid den tidpunkten inte visste att även den andre shamanen var bepansrad.

Henke: Jag börjar bli evinnerligt trött på att du konsekvent skall vara emot mig, även efter jag postat ett utdrag ur en FAQ så kommer du med en "åsikt". TOM när du skall vara opartisk domare på QFA2 och sitter vid morgans och min match säger du "yes!" och liknande när morgan slår bra med tärningarna. Jag säger inte att du hade varit partisk vid behov av ett domarutlåtande, men det är ett HÖGST olämpligt uppträdande av turneringens domare. Tack och lov att det inte var en person utanför Atlantis du gjorde så emot.
Ditt resonemang var ganska ovidkommande i och med att du säger att impact hits skall distribueras som shooting (dvs enbart ta ungors), istället för enligt principen ur beastmenboken att detta enbart sker när enheten INTE är i strid, och verkade mest vara det vanliga anti-mig inlägget.

Ang det som Anton postar så verkar det ju som ett nytt beslut i denna fråga, men ytterst svårt att tolka.
Till att börja med, är det hits eller wounds som delas ut enligt det mönstret? Dvs, kan varje gor max ta en hit vilket gör att gorsen svårligen blir utrotade (alla måste wounda)? Eller slår man alla to-wound på T4 och därefter allokerar ut resten av woundsen på ungors? Oavsett vilket görs det så som det sägs i det jag postade att man INTE gör...

Eller skall man tolka det att enbart gors i base contact (istället för alla gors i enheten) tar en hit (eller wound) var, och att därefter resten slumpas ut (i annat fall, varför säger man slumpas och inte allokeras på ungors?)
Innebär det att champion tar en träff, får han isåfall ta lookout-sir, eller står det just i det ögonblicket en annan gor på den platsen som automatiskt tar smällen, eller räknas han som oträffbar dvs att ingen anses stå på den platsen varför mönstret ovan (oavsett vilket) används?

Kort sagt, ett GW-förtydligande. Det blev oklart efteråt smile.gif

#9 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 31 januari 2005 - 18:14

jag skulle tolka det som att man först ska döda alla rank`n`file i frontranken först (hur det ska gå till kan ju diskuteras) och sedan slumpas resten av träffarna mellan gors och ungors (vilket också kan diskuteras hur det ska gå till).

och DGoE, menar du att jag inte får ha en åsikt och säga den när du använder ett utdrag som inte säger nåt om impact hits, och menar att den ändå bevisar vad du vill säga om just impact hits?
och sen när är jag "konsekvent emot dig"? jag tror snarare att du kanske är lite paranoid.

#10 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 31 januari 2005 - 18:53

QUOTE (hagar redbeard @ Jan 31 2005, 18:14 )
jag skulle tolka det som att man först ska döda alla rank`n`file i frontranken först (hur det ska gå till kan ju diskuteras) och sedan slumpas resten av träffarna mellan gors och ungors (vilket också kan diskuteras hur det ska gå till).

Det som ställer till problem är ju att de har olika T. Därför måste man allokera träffarna innan man slår to Wound i alla fall.

Jag skulle säga att man lägger en träff på varje Gor som finns (championen klarar sig ifrån eller inte? gör ju det i vanliga enheter) och sedan ger resten till de bakomvarande ungorsen.

Men strikt efter Anthonys utsaga skulle de få som står i direkt baskontakt vara de som tar säkra hits och sedan slumpa mellan både Gors och ungors som finns kvar (blir krångligt att finna ut på D6:s). Champion och karaktärer kan inte bli träffade om det inte finns färre än 5 modeller. Detta förfarande gör herdsen lite mer sårbara mot chariots eftersom i snitt kommer en eller flera impact hits wounda på 2+ istället för 3+.

#11 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 31 januari 2005 - 22:10

Visst får du säga din åsikt, men den verkade knappast rimlig då den hänvisade till en regel som uppenbart inte kan gälla (den om att shooting hits träffar ungors först)
Regeln sade inget specifikt om impact hits, men när inget annat nämns så skall den hanteras spå samma sättsom andra attacker.
Men strunt samma smile.gif

Strikt enligt vad anthony säger så skall kärran plocka champions och karaktärer. Vilket är tämligen märkligt.

Dessutom talas om CASUALTIES, inte HITS. Strikt taget måste alltså toughness-slag göras först för att se till att alla gors dör. Skall man slå tärningarna en efter en tills alla gors är döda kanske?

#12 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 31 januari 2005 - 22:29

Antagligen eftersom han blandar äpplen och päron. Först skriver han casualties och sedan hits.

Eftersom det är ett online-svar så kanske man kan hoppas på ett utförligare till chronicles 2005 (om den nu kommer ngn gång).

#13 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 01 februari 2005 - 08:29

men regeln om impact hits säger att dem ska distribueras som shooting attacks, men jag sa aldrig att jag menade att alla går på ungor först, utan att det är ett argument för att ungors visst kan ta träffar av impacthits, men att exakt hur det ska gå till kan diskuteras. du kanske skulle fråga vad jag menar om du inte förstår hur jag menar, istället för att anta att jag menar något jag inte skriver, så att man får en chans att förklara.

#14 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 01 februari 2005 - 13:02

Som sagt så är det en helt irrelevant sak du säger

I princip att eftersom ungors normalt tar alla träffar från shooting så skulle de ta överblivna träffar ifrån impact hits i närstrid.

Det är FULLSTÄNDIGT olika saker. Hur ofta annars brukar du försökta tillämpa egentolkiade, vrängda regler från skyttefasen på närstridsfasen?
Det är isåfall mer logiskt att kräva panic test för när kärror ger 25% wounds, med samma hänvisning. Observera att jag säger mer logiskt, inte logiskt.

Hela det här låter bara lite mindre virrigt än ditt resonemang om att din flygande hammare visst är shooting och alltså får använda stand&shoot, men samtidigt inte alls är shooting när det passar vilket skulle bevisas, och alltså får skjutas inte bara in utan även ur strid (alltså skjutas utan att skjutas som alla förstår..)...utom när det är dags för panic tests för då är det shooting igen och ger panic test.

Jag bara väntar på den dagen du kommer hänvisa till att du kan kasta den där hammaren på någon du är i challenge med och sen kräva combat res för det inklusive overkill samtidigt som du vill slå normalt i närstrid på vanliga modeller efteråt tongue.gif

Eller vad säger du dakoth? smile.gif

#15 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 03 februari 2005 - 09:30

Jag tycker ni ska lägga ner animositeten mellan er eller ta det via mail istället; om ni inte kan göra det med glimten i ögat. Men det är bara vad jag tycker wink.gif

Vi försöker få svar på knepiga regelfrågor här så det viktigaste är att nå fram till ett resultat, vem som har rätt eller fel är mindre relevant. Om alla skulle hålla med förste skrivaren så får vi ingen uttömmande diskussion och riskerar att "spela fel" pga att vi missar något väsentligt.

I detta fall så har vi Anthonys utsaga att gå efter och även om den ger oss huvudbry så går det säkert att komma överens med motstpelaren hur man ska distribuera hits under matchens gång (i värsta fall får domaren döma efter den). Vi kan ju hoppas att GW skriver ngt mer utförligt i CH 05.

#16 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 03 februari 2005 - 18:23

Chariot i kontakt med 3 gors varav en champion = 2 hits på gors och resten slumpas. Borde funka.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#17 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 04 februari 2005 - 01:17

QUOTE (Dakoth @ Feb 3 2005, 10:30 )
Jag tycker ni ska lägga ner animositeten mellan er eller ta det via mail istället; om ni inte kan göra det med glimten i ögat. Men det är bara vad jag tycker  wink.gif

Det där VAR ett skämt, jag menade inte på allvar att jag väntade mig att han skulle göra så. Hur jag skulle kunna uttrycka den saken med mer än smileys vet jag faktiskt inte, det verkar bara fånigt att skriva extra rader om att det var ett skämt.

För övrigt var den avslutande frågan en inbjudan för dig att kommentera skämtet, för att visa att jag inte tog detta allvarligt.

Så kort sagt, jag personligen tycker att det var med glimten i ögat. Tycker inte du det framgick får du helt enkelt acceptera min försäkran att så var avsikten smile.gif

#18 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 04 februari 2005 - 12:27

Då är allt nice and dandy. Det framgick tydligt att det var ett skämt, det kunde däremot tolkas som du skrattade åt honom istället för med.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar