Hoppa till innehåll

Foto

Ris Och Ros 2014

• Please log in to reply
28 replies to this topic

#21 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 03 juni 2014 - 08:57

LinCon är trevligt som vanligt.

+

Rapporteringen var klanderfri.

Scenariorna var bra kändes rätt lagom i mängd och påverkan.

-

Lokalerna, föredrar dem lokaler vi haft tidigare med vädringsmöjligheter och det var synd att ni inte nyttjade båda rummen ni hade till spelrum vilket hade gjort att syret räckt längre på eftermiddagarna i dem rummen ni hade i år.

Terrängen var lite ensidigt fördelaktig vilket påtalats redan.

Bordlottningen var det någon fnurre på som vi redan konstaterat.

Vill man se lågkompsarmer ska man inte primera toppskiktet så mycket som 200p, en välbyggd komp 8-9 lista får en sådan grym fördel mot en komp 5-6 lista, sen hjälper det väl inte att DoC, WoC, DE har riktigt bra lister just runt 8-9.

Saknar 7 matchers LinCon, gjorde LinCon mer unikt och utnyttjar helgen bättre, som det är nu kunde den här turneringen likt väl legat på lördag-söndag så man slipper ta en dag ledigt för att åka på den.

Sen till Javerin

Du visste om att DE var väl representerat när du bytte till OnG se är det väl lite oflyt att möta så ensidigt motstånd men du hade typ bästa listan på att möta DE och jag förvånad att någon DE comittade mot den då det nästan är autotorsk med 2 Doom Divers, 2 Lobbas, risk för 60+ 5+ Poision, 4 Chariots, 2 Pump Wagons, 6 fanatiker och 2 manglers. Så jag vet inte hur du trodde att dem matcherna skulle sett ut?

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#22 Cunlux

Cunlux

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 200 Inlägg:

Postad 03 juni 2014 - 10:08

Lottningen som gjorde att jag fick möta 4 DE-arméer i rad gjorde att matcherna blev lite smått ointressanta och långtråkiga. Helst då alla 4 motståndare bara sprang och gömde sig med hela arméen från mina Doom Divers. Den som dödade mest med magi och skytte vann (det var bara Erik på hela turneringen som vågade sig in i närstrid mot 75 Night Goblins med Poison). Inte så mycket ni arrangörer kan göra åt lottningen dock när halva startfältet valt att spela med DE.

Att 75 poisonskott och 8d6 hits från fanatics på vägen fram inte skulle göra mer får mig lite misstänksam att tärningarna inte var på min sida lite... Men det är inte varje dag man ser 8 witchelves, cauldron och två karaktärer äta sig igenom över 100 goblins på fyra fighting rundor.

Input från mig:

Håller med om att lokalerna var skit. Det är typiskt när vi varit i U-salarna alla år tidigare att det blir ett nerköp bara för vi byter. Jag var och sneglade på Warmahordes lokaler i nybyggda delen, yummie. De kanske vi ska försöka sno till nästa år.

Jag tycker att de tre senariorna var helt ok. Som alla som skrivit senarion till en fantasyturnerning vet så är det svårt. De blir antingen tråkiga/tandlösa, orättvisa, lätta att glömma och väldigt ofluffiga, eller svårspelade, fyllda med regeltolkningar och komplicerade.

Best-in-race: Jag var en av de som aktivt förespråkade konceptet innan turneringen. I efterhand vet jag inte om det passade så bra på en lågkompturnering. Kanske var det så att kompspannet omöjliggjorde att spela med de fluffiga arméerna och 10 bonus BP kompenserade inte för all woop-ass man skulle få.

#23 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 03 juni 2014 - 12:24

Best-in-race. Jag vet inte om jag gillar iden, tyckte jag fick 10 bp bara för att jag var ensam dvärg vilken inte var något val egentligen då dvärgarna är den enda armen jag har spelbar. Men det kanske hade fungerat bättre på en lite större turnering med högre kompspann. Det handlade nog för flera böcker inte om ifall 10 BP skulle kompensera för allt stryk, utan om att man helt enkelt inte kunde bygga en vettig lista inom kompspannet.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#24 Frans

Frans

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 63 Inlägg:

Postad 03 juni 2014 - 12:50

Bordsplaceringen är baserad på turordningen som lottningen sker. Altså nästan helt baserad på vilken plats man har. Jag håller på och lägger till hantering av bord. Trodde tyvärr att det skulle vara ett mindre problem än vad det var.

#25 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 03 juni 2014 - 13:10

Jag tror det är vanligt att turneringar skiktar sig så att det efter match 2 finns en klump spelare som slåss med varandra om topplatserna. En annan klump som gör upp om mittplaceringarna och en sista klump som slåss om att komma sist. I bland gör en tursam storvinst / olycklig brakförlust att man hoppa upp / ner ett steg men som synes är det inte ovanligt att man ligger kvar på ungefär samma plats hela turneringen och då hamnar man på samma bord hela tiden.

Lägg in en funktion som kollar om spelaren redan spelat på bordet som genereras och låt i så fall programmet göra om bordslottningen. I bland kanske det inte går att undvika att man får samma bord 2 gånger men 3 gånger ska bara inte kunna hända.

#26 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:
  • Interests:Warhammer

Postad 04 juni 2014 - 17:48

Tack för en mycket trevlig turnering. Första gången för mig, men återkommer gärna.

Kul att du kom till oss på din första turnering. Känns ganska stort :)

Hemskt trevlig stämning, och väldigt kul att träffa på så pass många nya bekantskaper.
Scenario 1 och 2 var roliga och tillförde lite extra krydda till spelet, medan 3 inte direkt kändes som något särskilt, och som dessutom ger vissa arméer en lite för stor fördel.

Scenarion är svårt att få till, och det va även därför jag helt gav bort den uppgiften till LifeEnder, och detta va hans första inblandning i ett arrangemang, så over all tycker jag det blir kanonbra med det i åtanke

Klart vissa drar mer nytta än andra på vissa scenarion, dock går det inte att komma ifrån om man vill att scenariot ska tillföra något extra, som lite mer krydda i matchen.
Kompspannet tyckte jag fungerade hyfsat, men jag hade också turen att slippa möta Dark Elves mer än en gång, och fick både ge och ta poäng av kompbonusen. Som jag för övrigt tycker är för stort på den här nivån. 100p är vettigare på så låg komp, 150 för 10-15, och 200 över det, tycker jag.
Terrängen var bra i antal, men på tok för små om man ska köra TLoS. Vilket jag tror att vi gjorde va? Det var lite olika bud i de olika matcherna, så blev osäker vad som gällde.

Tanken va att vi skulle köra TLoS. Gjorde någon annorlunda på något bord spelar ju inte jätte stor roll så länge båda sidor gjorde lika dant. Men tanken va att spela med TLoS.

Angående borden så kändes de väldigt mycket kopplade till var man låg i tabellen - jag spelade de sista fyra matchers på bord 1-3(Edit: när jag låg 1a-6a i tabellen), vilket vore märkligt annars.

Stort tack till arrangörer och medspelare, och extra mycket tack för målnings- och sportsmanshiprösterna. Det värmde.

Stort tack till dig för att du valde att komma till oss.

Trevlig och rolig turnering som vanligt! Tycker det bara är bra att det inte är så många spelare på Lincon. Blir lite mer familjärt då ;)

Poäng, dock för våra intäkter är det bättre ju fler som kommer hehe

+Bra lokal med gott om utrymme och plats mellan borden.

+Rapportering och lottning m.m. flöt på bra och smidigt

+Arrangörerna var toppen

- Terrängen på de flesta borden jag spelade på var ojämnt fördelade. Det fanns en sida som alltid var bättre. Kanske dock berodde på att jag hade en 75 man stor enhet som var väldigt svårt att placera bra när jag inte fick välja sida först :)

- Luncherna var för korta. Behövs en rejäl paus näör man ska spela 3 matcher på samma dag.

- 200p i skillnad per komppoäng var lite väl högt. Annars var det kul att testa lågkomp.

Absolut. Det va jag som pushade för 200p/steg. Kändes först som en vettig lösning på låg komp när vissa hade svårt att komma ner lågt, att det då skulle straffa sig lite extra att gå så lågt, men i heinsight va det lite mycke. 150 hade räckt!

Lottningen som gjorde att jag fick möta 4 DE-arméer i rad gjorde att matcherna blev lite smått ointressanta och långtråkiga. Helst då alla 4 motståndare bara sprang och gömde sig med hela arméen från mina Doom Divers. Den som dödade mest med magi och skytte vann (det var bara Erik på hela turneringen som vågade sig in i närstrid mot 75 Night Goblins med Poison). Inte så mycket ni arrangörer kan göra åt lottningen dock när halva startfältet valt att spela med DE.

Erik är en fin kille, han förtjänar lite kärlek han :)

LinCon är trevligt som vanligt.

+

Rapporteringen var klanderfri.

Scenariorna var bra kändes rätt lagom i mängd och påverkan.

-

Lokalerna, föredrar dem lokaler vi haft tidigare med vädringsmöjligheter och det var synd att ni inte nyttjade båda rummen ni hade till spelrum vilket hade gjort att syret räckt längre på eftermiddagarna i dem rummen ni hade i år.

Terrängen var lite ensidigt fördelaktig vilket påtalats redan.

Bordlottningen var det någon fnurre på som vi redan konstaterat.

Vill man se lågkompsarmer ska man inte primera toppskiktet så mycket som 200p, en välbyggd komp 8-9 lista får en sådan grym fördel mot en komp 5-6 lista, sen hjälper det väl inte att DoC, WoC, DE har riktigt bra lister just runt 8-9.

Jo, det såg jag också. Men man lär så länge man lever som det brukar uttryckas. ;)

Saknar 7 matchers LinCon, gjorde LinCon mer unikt och utnyttjar helgen bättre, som det är nu kunde den här turneringen likt väl legat på lördag-söndag så man slipper ta en dag ledigt för att åka på den.

Jag fick helt enkelt inte igenom den idén, jag ville verkligen köra lör-sön. Men vi fick följa de dagar 40k spelades. Kan försöka styra om det till nästa år.

Sen till Javerin

Du visste om att DE var väl representerat när du bytte till OnG se är det väl lite oflyt att möta så ensidigt motstånd men du hade typ bästa listan på att möta DE och jag förvånad att någon DE comittade mot den då det nästan är autotorsk med 2 Doom Divers, 2 Lobbas, risk för 60+ 5+ Poision, 4 Chariots, 2 Pump Wagons, 6 fanatiker och 2 manglers. Så jag vet inte hur du trodde att dem matcherna skulle sett ut?

Input från mig:

Håller med om att lokalerna var skit. Det är typiskt när vi varit i U-salarna alla år tidigare att det blir ett nerköp bara för vi byter. Jag var och sneglade på Warmahordes lokaler i nybyggda delen, yummie. De kanske vi ska försöka sno till nästa år.

Det va riktigt tråkigt faktiskt. Men till nästa år kan det bara bli bättre

Jag tycker att de tre senariorna var helt ok. Som alla som skrivit senarion till en fantasyturnerning vet så är det svårt. De blir antingen tråkiga/tandlösa, orättvisa, lätta att glömma och väldigt ofluffiga, eller svårspelade, fyllda med regeltolkningar och komplicerade.

Helt rätt.

Best-in-race: Jag var en av de som aktivt förespråkade konceptet innan turneringen. I efterhand vet jag inte om det passade så bra på en lågkompturnering. Kanske var det så att kompspannet omöjliggjorde att spela med de fluffiga arméerna och 10 bonus BP kompenserade inte för all woop-ass man skulle få.

Det är vi nog alla rörande överens om. Sen om jag kör best in race igen blir det förmotligen bara 5 extra BP. 10 va väldigt mycket.

Best-in-race. Jag vet inte om jag gillar iden, tyckte jag fick 10 bp bara för att jag var ensam dvärg vilken inte var något val egentligen då dvärgarna är den enda armen jag har spelbar. Men det kanske hade fungerat bättre på en lite större turnering med högre kompspann. Det handlade nog för flera böcker inte om ifall 10 BP skulle kompensera för allt stryk, utan om att man helt enkelt inte kunde bygga en vettig lista inom kompspannet.

Jo då, men det va samtidigt så det va tänkt lite, man kunde ju ta nån lite mer orepresenterad armé och plocka på sig +10BP. Sen om man tycker man förtjänar det eller ej spelar ingen roll, du va värd 10BP eftersom du va taktisk tycker jag :)

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#27 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 05 juni 2014 - 06:04

Jag fick helt enkelt inte igenom den idén, jag ville verkligen köra lör-sön. Men vi fick följa de dagar 40k spelades. Kan försöka styra om det till nästa år.

Det är ni som bestämmer, jag för min del gillar ju 5 matcher då jag vill hinna göra mer under lincon än bara spela warhammer.

#28 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 05 juni 2014 - 11:30

[quote name="Danne" post="104250" timestamp="1401900511"]
[quote name="Jakethefake" post="104135" timestamp="1401736713"]

Tack för en mycket trevlig turnering. Första gången för mig, men återkommer gärna.
Kul att du kom till oss på din första turnering. Känns ganska stort :)

[/quote]

Nåja, så stort ska det nog inte kännas; jag menade att det var första gången på en turnering i Linköping.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#29 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:
  • Interests:Warhammer

Postad 06 juni 2014 - 15:49

Och du är välkommen till linkeboda igen :)

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar