Hoppa till innehåll

Foto

Ris Och Ros 2014

• Please log in to reply
28 replies to this topic

#1 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 446 Inlägg:

Postad 02 juni 2014 - 10:12

Ingen hade skapat den här tråden tidigare så forumets gnällspik får väl dra igång den.

Först, jag hade en väldigt rolig turnering i år vilket känns viktigt att påpeka. För när jag tittar på min lista med kommentar känns den orättvis, den reflekterar inte hur trevligt turneringen faktiskt var som helhet.

* Schemat, Det var trevligt med 5 matcher i år, tidigare år har kännts lite mastiga. Dock hade det behövts mer luft i schemat, har man ingen möjlighet att förskjuta schemat vid förseningar. (Starten var försenad båda dagarna) måste man ha mer luft. Att lunchen båda dagar blev kortad från 60 till 45 min var inte bra. Särskilt med tanke på att arrangörerna inte såg till att bryta matcherna när speltiden var slut. Jag vet att jag drog över tiden med 15 min i match 1 och det var inte den enda sena matchen  jag såg under turneringen.

*Terrängen, här blir min kommentar lite off-topic. Jag fick nämligen spela 3 matcher på bord 7 och just det bordet var inte bra, terrängen var ojämn där den ena sidan hade olägligt placerad impassable på båda flankerna vilket gjorde att man inte kunde avancera där utan att få en enhet isolerad från resten. Jag hade otur med välja sida slaget i alla tre matcher och hamnade därför på just denna sida i alla 3. Om tre olika motståndare, med tre olika listor alla väljer samma

sida så är terrängen ojämn. Sist vill jag säga att det inte är ok att få 3 matcher på samma bord, jag accepterar 2 men inte 3. Det här måste ni se till att undvika nästa år.

* Scenariona. 

-Scenario 1) med objektiven man skulle plocka var för meckigt, först ska man komma ihåg att ta poängen i slutet av varje turn och sedan skulle man komma ihåg att rulla för effekterna av objektivet i början av varje turn. Det blev för mycket att hålla reda på och ofta glömdes det där med att rulla för effekten bort. Det hade varit bättre om man gjorde båda stegen samtidigt, ingen praktiskt skillnad men det halverar mängden moment man måste komma ihåg. Mitt bästa argument för att det här scenariot var för plottrig är nog att jag spelade mot arrangörern som skrivit scenariot och vi glömde ändå bort att rulla på tabellen flera gånger! 

-Scenario 2) Där en enhet blir buffad men också värd dubbel vp fungerade inte alls. Felet är att antalet poäng man kan plocka i matchen inte blir lika för alla, det blir mycket lättare att vinna stort om motståndaren väljer en dyr enhet på nära 500p än om motståndaren väljer en enhet på under 50p.

-Scenario 3)  Ta sig in i motståndarens deployment zone. Inte mycket att  anmärka på, det är ett vanligt scenario, dock undrar jag om inte metan gör det obalanserat.  Det finns ett antal match ups där det enda vettiga är att spela defensivt och får man en sådan på det här scenariot har man ingen chans på scenario poängen. Mot DE som är super mobila och som vill isolera enheter och döda dem en i taget är det t.ex ofta självmord att avancera om man har en långsammare lista.

*Kompspannet. Jag måste konstatera att jag tyvärr hade rätt i mina aningar, mallen fungerar inte på så här låga nivåer.  Det syntes inte minst i vad folk valde att spela om vi utgår från hur det såg ut när listorna publicerades så var mer än 25% av fältet DE och 6 böcker var inte representerade alls. Om vi sedan tittar på resultatet (rensat för master of races) så dominerade DE och WOC totalt. Det är bara att konstatera att det för många böcker finns en gräns i mallen där listorna inte längre blir hårdare i takt med att kompen går ner. listbyggandet blir också väldigt begränsat pga alla olika eskalerande minus som finns i mallen. När man ligger under 10 i komp kan väldigt små ändringar i listan slå stort på kompen pga att man passerade gränsen där mallen med flit kompar bort saker. Om jag t.ex hade bytt min grudge thrower mot en kanon till hade min komp fallit från 8 till 4. Det är inte en rimlig sänkning för så mycket bättre blir inte listan. Men mallen är gjord så att det finns ett högsta antal WMP man kan spela med innan straffen blir absurda dvs fler krigsmaskiner än så är bortkompade med flit. (Jag kan inte säga var gränsen går för olika böcker men efter denna turnering törs jag påstå att i alla fall dvärgar inte blir hårdare undre komp 10.) Min slutsatts blir att nuvarande mall nog inte ska spelas så lågt som 5-9. Tror 8-12 är ett rimligare lägsta spann. Vill man ha en turnering med hårdare listor än så är det bättre att man spelar ETC som nog är bättre balanserad för hårda listor.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#2 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:
  • Interests:Warhammer

Postad 02 juni 2014 - 10:54

Ingen hade skapat den här tråden tidigare så forumets gnällspik får väl dra igång den.

Först, jag hade en väldigt rolig turnering i år vilket känns viktigt att påpeka. För när jag tittar på min lista med kommentar känns den orättvis, den reflekterar inte hur trevligt turneringen faktiskt var som helhet.

Nån måste ju vara först ju :)

Härligt att du hade roligt! Det är som jag bad om viktigare att ta upp vad som va mindre bra, för då kan vi bara bli bättre om vi behåller det som va bra och gör om det som va mindre bra :)

* Schemat, Det var trevligt med 5 matcher i år, tidigare år har kännts lite mastiga. Dock hade det behövts mer luft i schemat, har man ingen möjlighet att förskjuta schemat vid förseningar. (Starten var försenad båda dagarna) måste man ha mer luft. Att lunchen båda dagar blev kortad från 60 till 45 min var inte bra. Särskilt med tanke på att arrangörerna inte såg till att bryta matcherna när speltiden var slut. Jag vet att jag drog över tiden med 15 min i match 1 och det var inte den enda sena matchen  jag såg under turneringen.

Absolut. Detta va mitt andra arrangemang, och det tidigare jag höll i va DefCon. Där klickade allt fantastiskt bra, och tiderna hölls. Många matcher blev även där längre, och detta är något jag ska bli bättre på. Men det är svårt att bryta en match när man ser hur allvarliga ansiktsuttrycken är lixom haha... Vissa blickar kan nästan döda :)

Men jag tar till mig av vad du sagt och det är något jag tänkt på själv också.

*Terrängen, här blir min kommentar lite off-topic. Jag fick nämligen spela 3 matcher på bord 7 och just det bordet var inte bra, terrängen var ojämn där den ena sidan hade olägligt placerad impassable på båda flankerna vilket gjorde att man inte kunde avancera där utan att få en enhet isolerad från resten. Jag hade otur med välja sida slaget i alla tre matcher och hamnade därför på just denna sida i alla 3. Om tre olika motståndare, med tre olika listor alla väljer samma

sida så är terrängen ojämn. Sist vill jag säga att det inte är ok att få 3 matcher på samma bord, jag accepterar 2 men inte 3. Det här måste ni se till att undvika nästa år.

Axel, vinnaren, va tidigt framme och påpekade just hur man påverkades av impass i deploy och att ena sidan helt blev cuttad.

Mitt enda svar på varför det blev så tråkigt för dig och några andra med borden är att vår sekretariats-ansvarig, som är en mycket duktig programmerare, skrivit ett eget program i stället för goepp. I detta tillverkade program fanns ingen algoritm för hantering av bord. Många av goepps brister har hanterats om, men just detta med bordsplacering existerade inte. Men jag ska efter bästa förmåga försöka lösa detta inför nästa konvent jag är inblandad i.

* Scenariona. 

-Scenario 1) med objektiven man skulle plocka var för meckigt, först ska man komma ihåg att ta poängen i slutet av varje turn och sedan skulle man komma ihåg att rulla för effekterna av objektivet i början av varje turn. Det blev för mycket att hålla reda på och ofta glömdes det där med att rulla för effekten bort. Det hade varit bättre om man gjorde båda stegen samtidigt, ingen praktiskt skillnad men det halverar mängden moment man måste komma ihåg. Mitt bästa argument för att det här scenariot var för plottrig är nog att jag spelade mot arrangörern som skrivit scenariot och vi glömde ändå bort att rulla på tabellen flera gånger! 

-Scenario 2) Där en enhet blir buffad men också värd dubbel vp fungerade inte alls. Felet är att antalet poäng man kan plocka i matchen inte blir lika för alla, det blir mycket lättare att vinna stort om motståndaren väljer en dyr enhet på nära 500p än om motståndaren väljer en enhet på under 50p.

-Scenario 3)  Ta sig in i motståndarens deployment zone. Inte mycket att  anmärka på, det är ett vanligt scenario, dock undrar jag om inte metan gör det obalanserat.  Det finns ett antal match ups där det enda vettiga är att spela defensivt och får man en sådan på det här scenariot har man ingen chans på scenario poängen. Mot DE som är super mobila och som vill isolera enheter och döda dem en i taget är det t.ex ofta självmord att avancera om man har en långsammare lista.

Oj då, basse då :)

Nej, jag tykte också det va lite plotter. Vi speltestade alla scenarion, dock i en lugn miljö där båda hade koll på läget. Där emot testade vi för lite, och detta kommer vi bli bättre på till nästa gång.

Vi kommer säkert ha med delar av dessa scenarion, men göra om dom till något som vi får se om det blir bättre eller inte nästa gång de tillämpas :)

Jag va väldigt nöjd med scenariot som buffade enhet och gav dubbla VP. Man kan ju välja om man ska biffa till en elite-enhet eller safe'a och gå på nån diverter eller så för att negera möjligheten att få höga VPn från scenariot. Men det är ju en smaksak. Jag kan givetvis sätta mig in i din situation också som dvärgspelare.

*Kompspannet. Jag måste konstatera att jag tyvärr hade rätt i mina aningar, mallen fungerar inte på så här låga nivåer.  Det syntes inte minst i vad folk valde att spela om vi utgår från hur det såg ut när listorna publicerades så var mer än 25% av fältet DE och 6 böcker var inte representerade alls. Om vi sedan tittar på resultatet (rensat för master of races) så dominerade DE och WOC totalt. Det är bara att konstatera att det för många böcker finns en gräns i mallen där listorna inte längre blir hårdare i takt med att kompen går ner. listbyggandet blir också väldigt begränsat pga alla olika eskalerande minus som finns i mallen. När man ligger under 10 i komp kan väldigt små ändringar i listan slå stort på kompen pga att man passerade gränsen där mallen med flit kompar bort saker. Om jag t.ex hade bytt min grudge thrower mot en kanon till hade min komp fallit från 8 till 4. Det är inte en rimlig sänkning för så mycket bättre blir inte listan. Men mallen är gjord så att det finns ett högsta antal WMP man kan spela med innan straffen blir absurda dvs fler krigsmaskiner än så är bortkompade med flit. (Jag kan inte säga var gränsen går för olika böcker men efter denna turnering törs jag påstå att i alla fall dvärgar inte blir hårdare undre komp 10.) Min slutsatts blir att nuvarande mall nog inte ska spelas så lågt som 5-9. Tror 8-12 är ett rimligare lägsta spann. Vill man ha en turnering med hårdare listor än så är det bättre att man spelar ETC som nog är bättre balanserad för hårda listor.

Ja, detta har påtalats och jag blev varse detta när DennisP, som föreslog låg komp efter DefCon, dök in och kikade lite. Han påpekade att efter han själv simulerat drygt 200 matcher så blir det inte bra när man går under 9. 9 är brytpunkten till hur lågt kompmallen faktiskt funkar för alla arméer. Men nu vet vi det till nästa gång :) Jag såg dina kommentarer, och andras också, men min naivitet ville inte tro att det skulle vara så riktigt inför innan turneringen. Nu har jag dock fått svart på vitt att det i princip bara är DE, HE, WoC och Daemons som funkar på så här låg komp.

Väl mött Hoffa, tack för dina tankar.

Hoppas dina vänner inte kände sig utslängda när vi ville plocka bort borden :)

Vi va lite trötta och ville hem hehe

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#3 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 02 juni 2014 - 11:10

Scenariorna var som nämnt delvis otydliga, de kändes så självklara när vi skrivit dem och vi speltestade dem. Men när vi sedan skulle lira på turneringen och inte spelat dem alls på ngn månad eller två så såg jag själv många missar i både formulering och vissa onödigheter i reglerna (som du sa hoffa, räcker att rulla 1 gång så det inte blir onödigt krångligt).

Men som Danne sa, nästa gång blir det mkt mer speltest och korrekturläsning av formuleringar av scenarion så att man slipper krånglet och kan fokusera på sjävla spelandet :)

Mvh

Sebastian

Sebastian Lindblad

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves

#4 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 446 Inlägg:

Postad 02 juni 2014 - 12:01

Undrar om det inte hänger ihop med dagens meta. När jag ser listan över vilka armer som verkar funkat på den låga kompen så är det just de armer som har mobila element som också är stenhårda på närstrid eller avståndsskada. Får man ha med alla dem samtidigt (Vilket man kan på låg komp) kan man koncentrera sina enheter mot en motståndarenhet i taget samtidigt som de egna diverterna håller undan resten av motståndarens arme. Mycket tungt att möta, det enda jag kan göra är att ställa mig defensivt i ett hörn och hoppas att det inte kommer en if sol. (Detta innebär att jag släpper scenariot)

Dagens meta handlar om bra diverters och vissa böcker har alldeles för många sådana på låg komp.

#5 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 446 Inlägg:

Postad 02 juni 2014 - 12:30

PS Mina kompisar räknade med att bli utslängda 16.00 så de var nöjda med att de fick hålla på till 16.30. Tack för lånet av bord. Mycket bättre än vad som fanns i fria figurspelsrummet.

#6 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 446 Inlägg:

Postad 02 juni 2014 - 13:13

Jag va väldigt nöjd med scenariot som buffade enhet och gav dubbla VP. Man kan ju välja om man ska biffa till en elite-enhet eller safe'a och gå på nån diverter eller så för att negera möjligheten att få höga VPn från scenariot. Men det är ju en smaksak. Jag kan givetvis sätta mig in i din situation också som dvärgspelare.

Det som hände mig var följande.  Det stod inte hur man skulle göra när man valde enhet så vi gjorde så att vi skrev ner vilken enhet och vilken stat på en varsin lapp, sedan bytte vi lappar. På det sättet fick ingen fördel av att veta vad den andra hade valt.  Som det blev så hade jag valt 30 stubborn longbeards med handweapon och shield och gett dem + 1 S  medan motståndaren hade valt ett detachment om 5 archers och gett dem +1 BS.  Resultatet: Jag resonerade snabbt att motståndaren kunde plocka mycket mer poäng av mig än jag kunde av honom och därför vågade jag inte riskera något utan ställde upp väldigt defensivt. I runda 3 fick motståndaren för sig att han inte skulle kunna grinda ner mina longbeards och då valde han att retirera in i det motsatta hörnet. Vi det har laget hade vi redan skjutit ihjäl varandras skytte så där stod vi. Inte mycket av intresse hände i turn 4 till 6 och matchen var över på runt 90 minuter. 11-9 till mig efter en rätt trist match.

Problemet var här att vi båda valde varsin ytterlighet. Jag tycker inte heller om att man på det här sättet kan påverka hur mycket poäng motståndaren kan ta på matchen. Chansen att vinna 20-0 (dvs antalet VP man kan ta i matchen) ska inte kunna påverkas av motståndaren. 

#7 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 02 juni 2014 - 14:02

Det som hände mig var följande.  Det stod inte hur man skulle göra när man valde enhet så vi gjorde så att vi skrev ner vilken enhet och vilken stat på en varsin lapp, sedan bytte vi lappar. På det sättet fick ingen fördel av att veta vad den andra hade valt.  Som det blev så hade jag valt 30 stubborn longbeards med handweapon och shield och gett dem + 1 S  medan motståndaren hade valt ett detachment om 5 archers och gett dem +1 BS.  Resultatet: Jag resonerade snabbt att motståndaren kunde plocka mycket mer poäng av mig än jag kunde av honom och därför vågade jag inte riskera något utan ställde upp väldigt defensivt. I runda 3 fick motståndaren för sig att han inte skulle kunna grinda ner mina longbeards och då valde han att retirera in i det motsatta hörnet. Vi det har laget hade vi redan skjutit ihjäl varandras skytte så där stod vi. Inte mycket av intresse hände i turn 4 till 6 och matchen var över på runt 90 minuter. 11-9 till mig efter en rätt trist match.

Problemet var här att vi båda valde varsin ytterlighet. Jag tycker inte heller om att man på det här sättet kan påverka hur mycket poäng motståndaren kan ta på matchen. Chansen att vinna 20-0 (dvs antalet VP man kan ta i matchen) ska inte kunna påverkas av motståndaren. 

Det blir ju tyvärr så när det dras till sitt yttersta åt båda hållen, dock är det ju upp till en själv att välja om man vill vara defensiv eller offensiv när man väljer en unit, även om valet av en enhet värd 25pts är lite tråkigt enl mig..

Detta uppstod ju lite pga spelstil med, jag sj skulle aldrig lägga buffen på en chaffenhet, känns som ett sätt att fega ur scenariot, detta går ju att lösa genom att lägga in en min-gräns på exempelvis att enheten måste kosta minst 100VP. Då tar man bort de mest extrema fallen, som t.ex. att ge .

Dock så är det ju så att om man kör defensivt och väljer en enhet som inte kostar så mkt VP så har man heller inget nytta av scenariot offensivt, en enhet som har +1S kan göra stor skillnad i en match, men om du ger dina 5 archers +1BS så har du inte mkt nytta av dem heller. Då kan man kanske ångra när motståndaren tågar in i dig med sina +1S dvärgar och gör köttfärs av moståndet. :)

Sebastian Lindblad

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves

#8 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 02 juni 2014 - 14:19

Trevlig turnering som vanligt!

+ Trevlig, avslappnad turnering

+ Bra med plats mellan borden

+ Ordning och reda vid rapportering av varje match, inget strul

+ Trevliga arrangörer

+/- Scenarion är väl som scenarion alltid är, fungerar för vissa och fungerar inte för andra. Personligen kan jag tycka att det är kul med scenarion 3/5 matcher.

+/- Fick spela på 3 olika bord på 5 matcher vilket inte påverkade mig nämnvärt då terrängen var bra men kan se att det blir ett problem för de som fick bord med sämre terräng.

+/- Kompspannet var ok. Intressant att spela låg komp.

+/- Best in race var ok. Är osäker på om någon valde en annan armé på grund av detta, kändes som om fördelningen mellan arméerna var ungefär som den brukar? Tror nog att idén i sig är bra men att jag personligen inte är ett stort fan allt vad soft score heter.

- Dålig luft i lokalen. Att det inte fanns några fönster att öppna som det gjorde förra året var ett minus enl mig. Man blev otroligt trött i skallen på eftermiddagen när luften var slut.

- Dålig disciplin vad gäller schemat. Kanske fungerar bättre om det finns någon på arrangörsidan som inte spelar också som lättare kan hålla koll på tider. Man behöver vara hård på detta annars spelar folk tills de är klara.

- Korta luncher, det finns inget stort utbud vad gäller mat på lincon eller i närheten. På 1 timme kan man kanske hinna dra iväg till typ Ryd och äta. På 45min hinner man knappt en linconburgare om det är lång kö.

- Bonusen för skillnaden på kompen skulle kunna vara lägre, typ 100/150 kanske? Det skulle kanske göra att folk inte kör komp 9 avoidance listor i samma utsträckning.

Vet inte om jag håller med om att det enbart är woc, DE, HE och Doc som fungerar på låg-komp efter lincon. Lite för få spelare för att säkert konstatera det?

DE kan ju dock göra otroligt bra listor på komp 9 det kan vi konstatera ;).

Tveksamt om något av det jag skrev går att förstå men men.

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#9 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:

Postad 02 juni 2014 - 15:09

PS Mina kompisar räknade med att bli utslängda 16.00 så de var nöjda med att de fick hålla på till 16.30. Tack för lånet av bord. Mycket bättre än vad som fanns i fria figurspelsrummet.

Gött då :)

Trevlig turnering som vanligt!

É får tacka B)

+ Trevlig, avslappnad turnering

+ Bra med plats mellan borden

+ Trevliga arrangörer

+/- Scenarion är väl som scenarion alltid är, fungerar för vissa och fungerar inte för andra. Personligen kan jag tycka att det är kul med scenarion 3/5 matcher.

+/- Fick spela på 3 olika bord på 5 matcher vilket inte påverkade mig nämnvärt då terrängen var bra men kan se att det blir ett problem för de som fick bord med sämre terräng.

+/- Kompspannet var ok. Intressant att spela låg komp.

+/- Best in race var ok. Är osäker på om någon valde en annan armé på grund av detta, kändes som om fördelningen mellan arméerna var ungefär som den brukar? Tror nog att idén i sig är bra men att jag personligen inte är ett stort fan allt vad soft score heter.

- Dålig luft i lokalen. Att det inte fanns några fönster att öppna som det gjorde förra året var ett minus enl mig. Man blev otroligt trött i skallen på eftermiddagen när luften var slut.

Ska verkligen försöka pusha för bättre salar till nästa år. Blev dessutom onödiga förseningar när nycklar inte fungerade som de skulle så vi inte kom in i tid dag 2.

- Dålig disciplin vad gäller schemat. Kanske fungerar bättre om det finns någon på arrangörsidan som inte spelar också som lättare kan hålla koll på tider. Man behöver vara hård på detta annars spelar folk tills de är klara.

- Korta luncher, det finns inget stort utbud vad gäller mat på lincon eller i närheten. På 1 timme kan man kanske hinna dra iväg till typ Ryd och äta. På 45min hinner man knappt en linconburgare om det är lång kö.

Ja på allt.

- Bonusen för skillnaden på kompen skulle kunna vara lägre, typ 100/150 kanske? Det skulle kanske göra att folk inte kör komp 9 avoidance listor i samma utsträckning.

Jag upplevde inte att många spelade avoidance just, men kan ju bero på hur dan lista man själv spelar. Din va ju super melee ultra deluxe lixom :)

Men förra turneringen jag va delaktig i hade vi 100, så 150 kanske blir nästa att testa för mig då :)

Vet inte om jag håller med om att det enbart är woc, DE, HE och Doc som fungerar på låg-komp efter lincon. Lite för få spelare för att säkert konstatera det?

DE kan ju dock göra otroligt bra listor på komp 9 det kan vi konstatera ;).

Tveksamt om något av det jag skrev går att förstå men men.

Man får läsa lite mellan raderna duvet :thumb:

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#10 A Andersson

A Andersson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 146 Inlägg:

Postad 02 juni 2014 - 15:46

Grymt kul turnering jag gillade hela upplägget!

Väldigt trevliga och flexibla arrangörer, jag tyckte ni löste det bra på fredagen när vi inte kom in på utsatt tid, då fick schemat helt enkelt ändras. Gillade lösningen.

Kul att ni testade ett annat kompspann tror som förra talaren att 100-150 poäng per steg kan ta ner avoidance lite.

Lokalen var helt ok, syret försvann lite grann på torsdag eftermiddag detta hade nog kunnat avhjälpas om vi kunnat ha bägge dörrarna öppna.

Som tidigare nämts så vore det kul att få spela på fler bord gissar att ens placering delvis var kopplade till vilket bord det blev?

Jag gillade öppna listor, det blir ett annorlunda tänk!

#11 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 446 Inlägg:

Postad 02 juni 2014 - 15:53

Just ja Någon skrev.

Det glömde jag berömma er för. Aldrig har jag sett inrapporteringen av resultat fungera så bra. Den som tog emot resultatet kollade mycket noga att det blev rätt så inget av det strul men ofta ser runt resultaten inträffade. Guldstjärna delux till er. 

Salarna var dock kass, vi fick de gamla magic salarna i år och luften är verkligen katastrof där.

#12 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:

Postad 02 juni 2014 - 17:02

Grymt kul turnering jag gillade hela upplägget!

Väldigt trevliga och flexibla arrangörer, jag tyckte ni löste det bra på fredagen när vi inte kom in på utsatt tid, då fick schemat helt enkelt ändras. Gillade lösningen.

Kul att ni testade ett annat kompspann tror som förra talaren att 100-150 poäng per steg kan ta ner avoidance lite.

Lokalen var helt ok, syret försvann lite grann på torsdag eftermiddag detta hade nog kunnat avhjälpas om vi kunnat ha bägge dörrarna öppna.

Den dörr som va stängd va larmad. Om den stod öppen mer än X tid (ingen visste hur lång tidsintervall det va) så gick larmet. Dock va det inte detta larm ledningsgruppen kom in och härjade om dag 2, vad de pratade om va dörrarna ut från universitetet. Tror inte någon av oss behöver känns sig skyldig. Va nog bara så att vi va närmast dörren ut och ... Ja, vi va närmast :)

Som tidigare nämts så vore det kul att få spela på fler bord gissar att ens placering delvis var kopplade till vilket bord det blev?

Nej, fanns inget mer än ren slump för vilket bord man hamnade på. Hade ingen relation till placering eller något annat heller. Ren slump

Jag gillade öppna listor, det blir ett annorlunda tänk!

Lika bra när det gäller grislistor tänkte vi :rolleyes:

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#13 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 02 juni 2014 - 17:28

Då jag är lite inblandad i ETC-laget skulle ju jag uppmuntra att man körde ETC-upplägg på Lincon. Många spelare som är helt inriktade på att spela ETC-listor under denna period och jag tror att fler skulle dyka upp. Jag skulle komma i vilket fall :)!

/H 

#14 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 446 Inlägg:

Postad 02 juni 2014 - 18:40

Hm, det kanske vore värt ett försök, jag har alltid undrat varför lincon inte drar mer folk, brukar normalt vara straxt över 30 och det borde kunna vara i alla fall 10 till tycker jag.

#15 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 446 Inlägg:

Postad 02 juni 2014 - 19:22

Som tidigare nämts så vore det kul att få spela på fler bord gissar att ens placering delvis var kopplade till vilket bord det blev? Nej, fanns inget mer än ren slump för vilket bord man hamnade på. Hade ingen relation till placering eller något annat heller. Ren slump

Hm, som programmerare blir jag fundersam på om det kan vara någon brist i slumpgenereringen efter som fler spelare än jag fick spela på samma bord tre gånger, på ren slump är oddsen för att få samma bord exakt 3 gånger av fem  när det är 13 bord (1/13*1/13*1/13*12/13*12/13) = 0.0004 (lite slarvigt räknat) I alla fall mindre en en chans på tusen och ändå har det hänt minst två deltagare. Det är osannolikt att det är en "slump" och pekar mot en bugg i koden. 

EDIT. Jag törs med säkerhet säga att det är en bugg för vilket bord man hamnar på är inte slumpmässigt.  Vilket bord man hamnar på hänger väl ihop med var man ligger i resultatlistan. Jag tittade på mig själv och två spelare till 

Position 19 Bord 10

Position 12 Bord 07

Position 12 Bord 07

Position 14 Bord 08

Position 05 Bord 03

Position 01 Bord 02

Position 04 Bord 03

Position 02 Bord 02

Position 13 Bord 07

Position 18 Bord 10

Position 09 Bord 05

Position 12 Bord 07

Det här mönstret är inte slumpmässigt utan det verkar som det bord man hamnat på är relaterat till vilken plats man för tillfället låg på i resultatlistan. Går man igenom ställningen inför varje runda och jämför med lottningen för varje runda så gäller tydligt att ju högre upp i tabellen man låg desto lägre bordsnummer fick man spela på.

#16 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:

Postad 02 juni 2014 - 19:44

Jag vet inte Hoffa, är inte jag som skrivit programmet :)

Ta det med Frans. Vet inte hur aktiv han är på forumet bara.

Jag har ingen koppling till programmet alls, och förstår mig inte på sånt direkt, även fast jag skulle vilja :)

En teori är att programmet inte är helt färdigt. Men det är bara en gissning från min sida. Även 40k hade liknande situationer.

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#17 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 446 Inlägg:

Postad 02 juni 2014 - 20:01

Det är inget fel med att ha det så att bordsnummer hänger ihop med var man ligger i resultatlistan. Det var tydligen vanligt att det fungerade så på turneringar i UK i alla fall förr i tiden. Det är dock viktigt att ni är medvetna om att programmet som ni använder fungerar så och om det inte är meningen att det ska vara på det sättet behöver Frans få veta om det.  Kan ni kolla det här med honom om han inte är aktiv på forumet själv. (Jag har inget sätt att kontakta honom).

#18 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 02 juni 2014 - 20:18

Tack för en mycket trevlig turnering. Första gången för mig, men återkommer gärna.

Hemskt trevlig stämning, och väldigt kul att träffa på så pass många nya bekantskaper.
Scenario 1 och 2 var roliga och tillförde lite extra krydda till spelet, medan 3 inte direkt kändes som något särskilt, och som dessutom ger vissa arméer en lite för stor fördel.
Kompspannet tyckte jag fungerade hyfsat, men jag hade också turen att slippa möta Dark Elves mer än en gång, och fick både ge och ta poäng av kompbonusen. Som jag för övrigt tycker är för stort på den här nivån. 100p är vettigare på så låg komp, 150 för 10-15, och 200 över det, tycker jag.
Terrängen var bra i antal, men på tok för små om man ska köra TLoS. Vilket jag tror att vi gjorde va? Det var lite olika bud i de olika matcherna, så blev osäker vad som gällde.

Angående borden så kändes de väldigt mycket kopplade till var man låg i tabellen - jag spelade de sista fyra matchers på bord 1-3(Edit: när jag låg 1a-6a i tabellen), vilket vore märkligt annars.

Stort tack till arrangörer och medspelare, och extra mycket tack för målnings- och sportsmanshiprösterna. Det värmde.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#19 Javerin

Javerin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 346 Inlägg:

Postad 03 juni 2014 - 08:19

Trevlig och rolig turnering som vanligt! Tycker det bara är bra att det inte är så många spelare på Lincon. Blir lite mer familjärt då ;)

+Bra lokal med gott om utrymme och plats mellan borden.

+Rapportering och lottning m.m. flöt på bra och smidigt

+Arrangörerna var toppen

- Terrängen på de flesta borden jag spelade på var ojämnt fördelade. Det fanns en sida som alltid var bättre. Kanske dock berodde på att jag hade en 75 man stor enhet som var väldigt svårt att placera bra när jag inte fick välja sida först :)

- Luncherna var för korta. Behövs en rejäl paus näör man ska spela 3 matcher på samma dag.

- 200p i skillnad per komppoäng var lite väl högt. Annars var det kul att testa lågkomp.

Lottningen som gjorde att jag fick möta 4 DE-arméer i rad gjorde att matcherna blev lite smått ointressanta och långtråkiga. Helst då alla 4 motståndare bara sprang och gömde sig med hela arméen från mina Doom Divers. Den som dödade mest med magi och skytte vann (det var bara Erik på hela turneringen som vågade sig in i närstrid mot 75 Night Goblins med Poison). Inte så mycket ni arrangörer kan göra åt lottningen dock när halva startfältet valt att spela med DE.

#20 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 446 Inlägg:

Postad 03 juni 2014 - 08:54

+Vill även berömma för rapport från Sekretariatet tråden, väldigt bra och man fick med allt man behöver veta. Allt för ofta saknas uppgift om vilken boken som spelades i resultatlistan vilket försvårar för oss (över)anlys nördar.

PS Javerin, i slutändan var det 5 DE på 26 listor så du hade verkligen oflyt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar