Hoppa till innehåll

Foto

Färger - Ta Upp Målandet Igen

• Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 ggWolf

ggWolf

Newbie

• Members
  • Pip
  • 7 Inlägg:

Postad 22 november 2017 - 09:23

Hej där!

Har på senaste blivit sugen på att börja måla igen, och tänkte höra mig för om någon har inköpstips på vad man behöver för en basic start (vilka färger, vilka penslar, etc.). Dessutom har jag för mig att det finns billiga alternativ till Citadel, tar gärna emot tips på andra prisvärda märken.

Tack på förhand!

#2 Fethaj

Fethaj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Postad 23 november 2017 - 09:08

För min del, så var det vansinnigt skönt att byta till dropbottles, att använda wetpalette har förbättrat & förenklat min målning väldigt mycket.
Jag gillar vallejo, personligen använder jag deras airbrush färger till både airbrush och pensel.
Den är väldigt tunn dock, så det är personliga preferenser.
Deras vanliga färger är ju tänkta till pensel.
Men finns många olika märken, hört gott om armypainter bl.a.

Finns säkert massa reviews på Youtube som jämför de olika märkena.

#3 Marrcus Oestling

Marrcus Oestling

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 648 Inlägg:

Postad 23 november 2017 - 09:51

Har själv upptäckt hur kul jag tycker det är att måla igen. Vallejo och armypainter gör bra färger men jag måste ändå slå ett slag för Citadel. Visst, de är några kronor dyrare men jag vettefan om det är här man "tjänar" pengar i den här kapitalintensiva hobbyn.

Det här var inte riktigt vad du frågade efter men ifall att du inte redan är fullärd kanske det här kan vara något. GW har lagt upp riktigt bra tutorials på sin hemsida, lärde mig mkt här: https://www.games-wo...del-Paint-Guide

Den här bilden är också riktigt bra att utgå ifrån för färgkombos: https://i.pinimg.com...b23a1ff195b.png

//Sveriges trevligaste Warhammerspelare

Svensk mästare 2012 - OnG
Svensk mästare 2016 - SA

Svensk mästare 2018 - SA

ETC Team Sweden 2015 - OnG

ETC Team Sweden 2016 - OnG

ETC Team Sweden 2017 - SA

ETC Team Sweden 2018 - SA

ETC Team Sweden 2019 - UD

#4 Jaernhans

Jaernhans

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 23 november 2017 - 12:46

Vallejos truemetal för metallfärger är bättre än allt annat som finns på marknaden, är förvisso anpassat till airbrush men går utmärkt att pensla. Citadels färgpalett är den jag är van vid men jag blandar friskt från olika fabrikat. Det viktigaste är att du trivs med de färger du använder och hur de beter.

#5 ggWolf

ggWolf

Newbie

• Members
  • Pip
  • 7 Inlägg:

Postad 24 november 2017 - 08:02

Halloj! 

Tack för alla svar! Så Citadel är typ värt pengen, men Vallejo och Armypainter är bra alternativ också? Tror inte att jag kommer gå speciellt avancerat med fokus på resultat, utan snarare mysfaktorn i att sitta med min roomie och måla på en söndag liksom.

Några fler tankar? Jag tänker att spray typ är ett måste. Något mer som är ett måste?

#6 Legion

Legion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 130 Inlägg:

Postad 25 november 2017 - 06:55

Halloj! 

Tack för alla svar! Så Citadel är typ värt pengen, men Vallejo och Armypainter är bra alternativ också? Tror inte att jag kommer gå speciellt avancerat med fokus på resultat, utan snarare mysfaktorn i att sitta med min roomie och måla på en söndag liksom.

Några fler tankar? Jag tänker att spray typ är ett måste. Något mer som är ett måste?

Bra penslar. Att investera i riktigt bra penslar ger dig mycket i längden. Både resultat och hållbarhet etc. Det går ju så klart att börja med ganska basic kvalitet precis i början, men på sikt- köp bra grejer.

#7 Fethaj

Fethaj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Postad 25 november 2017 - 18:12

@Oestling: för min del så var bytet till vallejo absolut ingen kostnadsfråga, snarare tvärtom iom att jag var tvungen att köpa om alla färger, så det var inte direkt billigt.
Jag tycker de är lika bra/bättre och min ergonomi är bra mycket nu när man slipper sitta framåtböjd och kutryggad när locken ramlar ner.

Sen använder jag visserligen vissa GW färger som komplement och i princip endast deras specialeffekter/shades.
Smaksak helt enkelt!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar