Hoppa till innehåll

Foto

Warriors Of Chaos 8Th

• Please log in to reply
426 replies to this topic

#41 Wond

Wond

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 274 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 14:14

And Gorekärrorna T6, W5, 3+ AS och killingblow i impact är mäktigt. Ska man ha 2 av de så tycker jag det ska svida ordentligt så kompen ligger bra.

#42 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 14:57

Fast en 4++ med third eye är ju inte så långt från 3++, så tycker nog den kan förtjäna ett litet kombominus med kronan själv också

Kompminus på chalice är väl egentligen bara för att den är rätt bra att slänga in på en level1 magiker, och dra av runda ett varje match. I ungefär en match per turnering får man då en extra nurgle-prins. Helt random och sjukt trist när det händer (nästan värre än när abomb ställer sig upp igen enligt mig), tycker det är bra om man får betala nån liten komp för det, så kommer de flesta att välja bort detta och vi slipper denna random-grej som inte tillför något kul till spelet.

Reroll 1or på 4++ gör att man var tredje missade save, klarar en save till på 4+(*). Detta gör att man går från 6/12 klarade saves till 7/12 är detta alltså värt -10 i komp enligt er?

*reservation för att huvudräkningen är felaktig

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#43 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 14:59

Fast en 4++ med third eye är ju inte så långt från 3++, så tycker nog den kan förtjäna ett litet kombominus med kronan själv också

Kompminus på chalice är väl egentligen bara för att den är rätt bra att slänga in på en level1 magiker, och dra av runda ett varje match. I ungefär en match per turnering får man då en extra nurgle-prins. Helt random och sjukt trist när det händer (nästan värre än när abomb ställer sig upp igen enligt mig), tycker det är bra om man får betala nån liten komp för det, så kommer de flesta att välja bort detta och vi slipper denna random-grej som inte tillför något kul till spelet.

Reroll 1or på 4++ gör att man var tredje missade save, klarar en save till på 4+(*). Detta gör att man går från 6/12 klarade saves till 7/12 är detta alltså värt -10 i komp enligt er?

*reservation för att huvudräkningen är felaktig

Ja det tycker vi då 3++ ger 8/12 saves. (och ja, din matte stämmer).

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#44 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 15:29

Första gången jag spelade DPn fullkittad dödade han inte allt i den andra armén utan dog istället. BEVIS FÖR ATT HAN INTE ÄR OP! :D
Primo Victoria

#45 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 16:07

Till Gobbla, du kan bara ha Blasted Standard i enheter som är omarkade (och då endast på bsb) samt har MoT(och får då bara ha karaktärer med MoT)

Den som vill köra en Death 4:a med mattan, som inte får joina enheter tycker jag väl kan få göra det, låter mer roligt än brutet^^

Nu, mina tankar.

Gorebeastkärran kompar för hårt, de gör ont på chargen, men allt som behövs är en flunkad combatrunda för att den ska springa! Den är dessutom inte -15 bättre än en vanlig kärra!

Demonprinsen kompar bra, möter han inte deathstars, kanoner, läskig magi (dock kan han få 2++ eller 3++ mot magi rätt lätt) eller tokkittade karaktärer så är han ostoppbar! (Speciellt när soul feeder funkar på stompen). Han ska kompa ca -60 utan magilevlar. Dock kompar han lite för hårt om man inte bygger honom maximalt (mest armoursavet som drar ner honom).

Kronan,3++ och reroll 1:or ska vara bortkompat, det är värre än pendant+krona...

Marodörer ligger bra, då de nu är mycket dyrare (sämre t.om?)

Och sist en lite fråga...chaos knights, får man -7 för alla karaktärer efter 1:a som rider något, oavsett storlek på knightbussen?
"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#46 GobbladasSquig

GobbladasSquig

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 117 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 16:34

Japp Maelstrom, naturligtvist finns det begränsningar med Blasted Standard men det är ändå ett sätt att få LoS! (eller typ samma effekt om man har bra armour saves) för karaktärer i en enhet med en annan unit type. Och forsaken har inga marker, så man får joina dom med MoT karaktärer. Menar inte att det skulle vara typ världens bästa build någonsin (frenzy osv), men man kan bygga en "buss" med M6 och swiftstride med slaanesh forsaken.

När det gäller mattan, så är 4+ LoS! tillsammans med 4+ ward ändå nästan lika bra som 3+ ward med Third Eye (2,5+ mot 2,33+) men man betalar ingenting i komp för det. Disc, ToPreservation och Third Eye kostar -34 mer och man måste välja mellan Tzeentch och Metal.

#47 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 16:39

Jag tycker diverters kompar ganska bra. Hundar har ju kasst LD och för inte re-rolla panic längre. Horsmen kompar som annat fast cav.
Hellstrider är ganska dyra och slår inte tillräckligt hårt för att klara av något som inte annat fast cav klarar av.
David "Dangerous" D

#48 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 17:48

Kan nog se en risk att låta mauraders vara tokbilliga kompmässigt. Blir lite lothern-seaguardeffekt på dom då genom att dom är såpass dyra och då ett kompeffektivt sätt att fylla ut coren å sen gå lös på resten av godsakerna. Sen är dom ju inte dåliga, bara inte prisvärda, precis som seaguards.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#49 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 17:55

Jag tycker nog man ge hundarna minus 1 efter 20 i armén och inte per enhet så man inte ser folk utnyttjar de för att fylla ut en stor del av coren med.

Sedan förstår jag inte varför dragon ogres kompar så mycket nu. De har inte blivit direkt bättre och ingen spelade med de innan så jag har ingen aning varför de ska kompa mer men det
kanske är någon regel jag har missat.
David "Dangerous" D

#50 tuule

tuule

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 18:18

Sedan förstår jag inte varför dragon ogres kompar så mycket nu. De har inte blivit direkt bättre och ingen spelade med de innan så jag har ingen aning varför de ska kompa mer men det

+1 på dyne. Drogres ä faktiskt inte skit bäst. Snordyra och kommer troligtvis åka på brutalt med pisk innan de får slå ändå. Tycker man ska uppmuntra folk att spela med dem mer via lite snällare komp ( sjukt fräna modeller som bör ses på spelabordet oftare just av den anledningen)

+1 på dyne. Drogres ä faktiskt inte skit bäst. Snordyra och kommer troligtvis åka på brutalt med pisk innan de får slå ändå. Tycker man ska uppmuntra folk att spela med dem mer via lite snällare komp ( sjukt fräna modeller som bör ses på spelabordet oftare just av den anledningen)

#51 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 19:55

Gorebeastkärran kompar för hårt, de gör ont på chargen, men allt som behövs är en flunkad combatrunda för att den ska springa! Den är dessutom inte -15 bättre än en vanlig kärra!

Är ju i alla fall bara 7 extra på första. Tycker folk att -40 för två gorebeast kärror är så tokigt?
Dom är verkligen sinnessjukt hårda mot allt som inte är warmachines, och finns i en armé där motståndaren ofta verkligen inte har tid att lägga warmachine skott på kärrorna.
Visst att dom breakar ibland när dom blir chargade eller står och grindar och rullar lite kasst (for the record har dom ungefär samma grind-potential som en hydra, och den är ju lätt att breaka med statisk CR :) ), men i slutändan gör det typ ingenting ändå då de är väldigt billiga, och kommer man inte ifatt den (vilken man ju har oddsen mot sig iom att den har swiftride) så är det inte som att man lätt får en ny chans.

Och sist en lite fråga...chaos knights, får man -7 för alla karaktärer efter 1:a som rider något, oavsett storlek på knightbussen?

Nope, efter andra står det ju. Samma som alla andra potentiella knight bussar.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#52 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 20:21

Visst att dom breakar ibland när dom blir chargade eller står och grindar och rullar lite kasst (for the record har dom ungefär samma grind-potential som en hydra, och den är ju lätt att breaka med statisk CR :) )

Stompen, samt de extra sex S3-attackerna gör galet stor skillnad dock.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#53 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 20:44

Fast man alltid ger bort sina VP direkt när det händer, och sedan blir man i ~27% av fallen en spawn istället. Alla andra resultat på den innebär i bästa fall att ingenting händer, och i en match av 6 tar man automatiskt ett wound på sin magiker, vilket därmed riskerar att dö och återigen ge bort sina VP ifall en annan magiker i listan misscastar.

Itemet är redan nu rätt sunkigt, och med kompminuset har ni i princip gjort det ospelbart såtillvida man inte vill spela en riktig plojlista och siktar på plats 40+ på turneringen.
Jag personligen skulle vara glad om 100% av alla WoC-listor jag någonsin mötte spelade detta item.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#54 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 20:56

Fast när man slår ld-testet för chalice så får man väl rerolla det med bsb? Jag hade absolut kunnat offra lite vp för en lvl1a för en demonprins :P

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#55 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 11 februari 2013 - 21:13

Fast när man slår ld-testet för chalice så får man väl rerolla det med bsb? Jag hade absolut kunnat offra lite vp för en lvl1a för en demonprins :P

Det stämmer bra, man får reerolla ld-testet så det är ganska lugnt.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#56 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 12 februari 2013 - 10:58

Jag tycker man kan göra för bra all mounted arméer. Jag gjorde en inför gothcon med 2 lords på steeds, 2 exlated på disc, en monuted lvl2 med scroll. Core var 2 charitos och resten hundar och fast cav.
Rare hade jag två monster och sedan hade jag med något mer hårt och snabbt som jag glömt bort nu. Den armén fick jag in på komp 20 vilket känns fel.

Jag har om den nuvarande mallen lite. Allt jag har ändrat är markerat med fet still.

Generic
Less then 300 pts core or special infantery models inc uppgrades and magic items -3
Magic
No wizards in the army +5

Flying Models
2nd flying model -5
3rd flying model -10
Each flying model after the 3rd -15

Steed of Slaanesh
2nd character mounted on a Steed of Slaanesh -2 ( -4 if 2 or more flying characters )
3rd character mounted on a Steed of Slaanesh -5 ( -7 if 2 or more flying characters )

Each character mounted on a Steed of Slaanesh after the 3rd -7

Magic items
Crown of Command -25 (additional -10 if mounted) (additional -10 if combined with 3+ ward save¤) (additional -10 if combined with Third Eye of Tzeentch)
Dispel Scroll -7
Earthing Rod -3
Fozzrik's Folding Fortress -100
Power Scroll -4
Power Stone -4
Hellfire Sword -2 ( if mounted )
Helm of many Eyes -2 ( if mounted )

Skull of Katam -6
Chalice of Chaos -2

Chaos mutations and powers
Chaos Familiar -4
Flaming Breath -3 (-6 if mounted or Daemon Prince) (additional -4 if flying)
Third Eye of Tzeentch -3 (-25 if combined with 3+ ward save¤)
Scaled Skin -3 (+/-0 on Daemon Prince)
Soul Feeder -2 (-6 if on Daemon Prince)

Banners
Blasted Standard -3
Standard of Discipline -4

3+ ward saves
¤These two combinations are defined as 3+ ward save for other comp purposes
Talisman of Preservation combined with Mark of Tzeentch -5 (-3 if taken on a character with 2 wounds)
Armour of Destiny combined with Mark of Tzeentch -4 (-2 if taken on a character with 2 wounds)

Lords
Archaon the Everchosen -50
Droghar -10
Lore of Death -3
Each Chaos Knights upgraded to The Swords of Chaos -1
Galrauch, the Great Drake -60

Kholek Suneater -50

Sigvald the Magnificent -35

Valkia the Bloody -18

Vilitch the Curseling -40

Chaos Lord -8
Mark of Nurgle -1 (-3 if mounted )
Chaos Dragon -19
Chaos Steed, Juggernaut, Daemonic Mount or Steed of Slaanesh -2
Disc of Tzeentch -7

Sorcerer Lord -20
Level 4 wizard -8
Lore of Death -8
Lore of Shadow -6
Lore of Tzeentch -3 (only if mounted)
Lore of Nurgle -4 ( -7 if mounted )
Lore of Slaneesh -4 ( only if monuted )
Lore of Fire +2
Mark of Nurgle -1
Disc of Tzeentch -4
Chaos Dragon -12

Deamon Prince -20
Level 1 wizard -4
Level 2 wizard -6
Level 3 wizard -10
Level 4 wizard -18
Lore of Death -3 for each spell
Lore of Nurgle -2 for each spell
Lore of Shadow -1 for each spell
Lore of Tzeentch -1 for each spell
Daemon of Nurgle -5
Armour save (in close combat)
. 4+ -4
. 3+ -8
. 2+ -13
. 1+ -19
Shield of Ptolos -2
Daemonic Flight -7

Heroes
Wulfrik the Wanderer -6

Throgg -40
-1 for each Chaos Troll taken in a core unit

Festus the Leechlord -12
-1 Each 2 models (or each 3 Marauders) in the largest infantry unit with mark of Nurgle

Scyla Anfingrimm -8
+3 if Scyla Anfingrimm must be your general

Exalted Hero -4
Battle standard bearer -10
Mark of Nurgle -1
Chaos Steed -1
Juggernaut -3
Disc of Tzeentch or Daemonic Mount -5
Steed of Slaanesh -2

Sorcerer -5
Level 2 wizard -2
Lore of Death -2 (-4 if other level 1 or level 2 wizards with lore of Death present in the army) (additional -3 if mounted)
Mark of Nurgle -1
Disc of Tzeentch or Daemonic Mount -2
Core
Chaos Warriors
10-12 -4/-7*
13-17 -7/-13*
18-22 -12/-19*
23-26 -18/-25*
27+ -25/-31*
Each Chaos Warrior after 30 -2/-3*
Each Chaos Warrior after 40 additional -8/-7*
*If armed with halberds
Mark of Slaanesh -1
Mark of Tzeentch in combination with hand weapons and shields (and no other weapons) -2
Mark of Nurgle -1 for each 4 models

Chaos Marauders
10-12 -1/-2*
13-17 -2/-3*
18-22 -3/-4*
23-26 -4/-6*
27-30 -5/-7*
31-35 -6/-9*
36+ -7/-14*

Each Marauder after 40 -1/-2*
Each Marauder after 50 additional -4/-2*
*If armed with great weapons or flails

Forsaken
5-8 -4/-7*
9-12 -7/-11*
13-17 -11/-16*
18-22 -16/-22*

23-26 -23/-29*
27+ -30/-37*
Each Forsaken after 30 -2
Each Forsaken after 40 additional -8
*If Forsaken of Khorne
Forsaken of Slaanesh -2

Chaos Warhounds
5-8 -1
9-12 -2
13-16 -4
17+ -6
Each Warhound in the amry after 20 -1
2nd unit -2
Each unit after the 2nd -6
Vanguard -1

Chaos Chariot/Gorebeast Chariot (including chariots taken as character mounts)
1st Chariot -8
2nd Chariot -11
Each Chariot after the 2nd -16
Each Gorebeast Chariot additional -7 (-15 after the 1st)
Mark of Nurgle -1
Mark of Khorne -1
Mark of Slaanesh -1
If taken as a character mount +3

Marauder Horsemen
1st and 2nd unit -3 each
Each unit after the 2nd -5
Each Marauder Horseman in the unit after 15 -2
Each Marauder Horseman in the army after 20 -1

Special
Hellstriders of Slaanesh
5-6 -3
7-9 -5
10+ -7
Each Hellstrider after 12 -2
Each Hellstrider after 15 additional -6

Chosen
5-8 -2/-4*
10-12 -4/-7*
13-17 -8/-13*
18-22 -13/-20*
23-26 -19/-28*
27+ -27/-37*
Each Chosen after 30 -2/-3*
Each Chosen after 35 additional -8/-7*
*If armed with halberds
Mark of Slaanesh -1
Mark of Tzeentch -2
Mark of Nurgle -1 for each 4 models
If one or more Warshrines present in the army -5

Chaos Knights
5-6 -12
7-8 -18
9+ -25
Each Chaos Knight after 10 -6
Each Chaos Knight after 15 additional -6
Each character mounted on Chaos Steed or Steed of Slaanesh -6 (only if more than 10 models in the unit) (only use this penalty for the largest unit)
Each character mounted on Chaos Steed or Steed of Slaanesh present in the army after the 2nd -7 (only use this penalty for the first unit of Chaos Knights)
Enscrolled weapons -2
Mark of Slaanesh -1
Mark of Tzeentch -2
Mark of Nurgle -1 for each 2 models

Chaos Ogres
3 -4/-6*
4-5 -9/-12*
6-7 -14/-19*

8+ -19/-26*
Each Ogre after 9 -5/-7*
Each Ogre after 15 additional -5/-8*
*If armed with great weapons
Mark of Slaanesh -2
Mark of Nurgle -2 for each 3 models

Dragon Ogres
3 -8
4-5 -15
6-7 -25

8+ -34
Each Dragon Ogre after 9 -7
Each Dragon Ogre after 15 additional -8

Chaos Trolls
3 -6/-7*
4-5 -11/-14*
6-7 -20/-23*

8+ -28/-32*
Each Troll after 9 -7/-8*
Each Troll after 15 additional -8/-9*
*Additional hand weapon

Chimera
1st Chimera -15
2nd Chimera -25
3rd Chimera -50
Flaming Breath -5 (-10 if Regenerating Flesh)
Regenerating Flesh -10 (-20 after the 1st)

Chaos Warshrine (including chariots taken as character mounts)
Each Warshrine -6
Mark of Tzeentch -1
If taken as a character mount +2

Rare
Hellcannon
1st Hellcannon -20
2nd Hellcannon -50
-8 if Lore of Tzeentch, Lore of Slaneesh or Lore of Death present in the army

Dragon Ogre Shaggoth -6

Chaos Giant -2
Giant of Nurgle -1

Chaos Spawn -1

Skullcrushers of Khorne
3 -17
4 -24
5 -32
6+ -41
Each Skullcrucher after 6 -10
Enscrolled weapons -2
2nd unit -10

Slaughterbrute -3
Extra Claws -2

Mutalith Vortex Beast -6
David "Dangerous" D

#57 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 12 februari 2013 - 11:38

Skitbra buffy! Gillar steed of slaanesh kompen, bra idé.

Förstår inte riktigt varför du vill lätta på troll och ogres, kan du motivera det?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#58 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 12 februari 2013 - 13:21

Jag vill lätta på troll och ogres för att nästan ingen spelade med de innan när de kompade bättre. För om nästan ingen spelar med enheter så känns det ganska konstigt att höja kompen.
Jag skulle vilja ha kvar de som gamla boken egentligen men det är okej att höja de lite kanske men inte så mycket som ni har gjort. Troll har ju till och med blivit sämre i nya boken.
David "Dangerous" D

#59 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 12 februari 2013 - 13:40

Det faktum att man inte kan välja Chaos armor på ogres gör en lättnad mer motiverad.
Primo Victoria

#60 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 12 februari 2013 - 13:57

Båda har ju dock blivit ganska mycket billigare, och ogres har även fått impact hits

Erik Aronson

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar