Hoppa till innehåll

Foto

Skaven

• Please log in to reply
233 replies to this topic

#41 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 08 juli 2013 - 15:54

Folk minns bara de gånger en kanon dödar massor med saker på ett skott men glömmer att en kanon snittar under 1,3 w i rundan mot en verminlord... och det är innan obstacles och annat i vägen... 3 kanoner snittar alltså 4 wounds i rundan på den.. och då är det rätt mkt annat som klarar sig. För att inte tala om vad kanoner kostar i komp.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#42 dorlm

dorlm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Postad 08 juli 2013 - 18:19

Jag spelar ofta med vermin lord och vill inte påstå att det är kanoner som den dör oftast av, det är en bunke str 4 hits. Vermin lorden lever på lånad tid från runda ett om du vill inte vill spela med 500p "mindre".

Om den ska ha -8 eller -15 tror jag som sagt egentligen inte spelar så stor roll för om den spelas eller inte. Jag var inte medveten om att alla lvl 4 hade höjts så var nyfiken över vad som låg bakom en nästan dubbling i kompkostnad.

#43 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 751 Inlägg:

Postad 04 augusti 2013 - 18:25

Angående jezzails, räknar man i hela armen eller per enhet?

D.v.s get 2 enheter om 3 jezzails i varje -3 (för totalt 6 jezzails) eller -4 (-2 per enhet för att varje enhet är 3-4 jezzails)?

#44 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 04 augusti 2013 - 18:48

Angående jezzails, räknar man i hela armen eller per enhet?

D.v.s get 2 enheter om 3 jezzails i varje -3 (för totalt 6 jezzails) eller -4 (-2 per enhet för att varje enhet är 3-4 jezzails)?

Varje enhet för sig, så -4 för 2x3 jezzails

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#45 tuule

tuule

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 12 september 2013 - 11:00

Efter ett flertal skissningar på olika listor inför QfA (komp 15 min) så kan jag konstatera att skaven-kompen ligger riktigt bra!
Jag har verkligen fått slita för att få med ett doomwheel och en kanon, eller att få med en lvl 4.a osv osv. Man får som sagt offra jävligt mycket annat godis för att få in ett fåtal bra saker.
Detta gillar jag starkt, för det är ju det som en kompmallen bygger på.

Jag kan hur som helt inte undvika att bli besviken ändå. Långt ifrån alla arméers kompmall är lång ifrån lika tilltäppt som skaven mallen atm.

En warplightning Canon kompar -20 för första och -30 för andra. Diskussionen har varit uppe säkert 100 ggr innan, men hävdar ändå att skaven kanonen inte är så SJUUUUKT mycket bättre än vanliga kanoner. Dom har bara olika användningsområden. Man får tänka på att WLC ska försöka undvika Missfire på två tärningsslag medan en vanlig kanon ofta behöver dodga första missfiren för att göra åverkan. Sen kan vi ju baka in att en två på andra slaget inte är så rock n' roll heller i många fall. Vanliga kanoner har ju alltid S10.
Den har enbart T6 vilket gör den bra mer känslig mot andra rangeattacks. Den har magiska skott som inte bara är till fördel längre.
Jag är absolut inte ute efter en kompsänkning på dessa kanoner, då jag tycker kanoner i största allmänhet är sjukt bra. Utan snarare vill jag att wlc ska statuera som exempel på vad andra kanoner bör ligga, för alla kanoner är mer eller mindre likvärdiga tycker jag.

Kompen för abomb är oxå en utmärkt satt kompsiffra. Ni satte även samma för hydran när dessa två vidunder slogs åta bara fan, och var allmänt ostiga att spela med.
Efter åren så har det dykt upp både det ena vidunder efter det andra. Tex stardragons och phoenixar. Stanken ligger på -35 av någon anledning, men det har ni säkert gjort någon avancerad utredning för att komma fram till, så det kan jag köpa :) abomben ä bra, missförstå mig ej, men folk har även lärt sig hantera den. Diverts osv, även flameflagga på en elitenhet så är den autodöd! För att inte säga ganska oberäknelig i movement fasen.
Värre är alla monster å skit som flyger! Där kan vi snacka om svårhanterat monster (dp, greater deamons, stardragons, phoenixar osv osv) dessa ska väl ändå kompa minst -40 också i så fall.

Som jag nämne ovan så är jag inte ute efter en kompsänkning för skaven och sitta å fanboya fram min favorit armé. Tycker ni har lyckats bra här.
Orättvisan ligger snarare i att endel andra arméer får in saker så sjukt lätt i jämförelse å där är ju hela balansen skev. Om ni lyckas bra med 10 arméer men 4 andra ligger snett då rasar allt sammans.

#46 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 12 september 2013 - 11:33

Vi är medvetna om detta problemet i viss mån. Skavenmallen är en av de mest välarbetade mallarna vi har i kompen. Mycket pga att erik är bra med skaven och att dom har funnits hela regelutgåvan med samma armébok. Vi skulle vilja hitta samma finstämmda balans med dom andra mallarna, dock tar detta tyvärr lång tid då det behövs mycket data för att få uppfattning om vad som är lagom.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#47 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 12 september 2013 - 11:56

Tycker tuule har rätt i mycket han skriver men en sak håller jag inte med om.

Kompen för abomb är oxå en utmärkt satt kompsiffra. Ni satte även samma för hydran när dessa två vidunder slogs åta bara fan, och var allmänt ostiga att spela med.
Efter åren så har det dykt upp både det ena vidunder efter det andra. Tex stardragons och phoenixar. Stanken ligger på -35 av någon anledning, men det har ni säkert gjort någon avancerad utredning för att komma fram till, så det kan jag köpa :) abomben ä bra, missförstå mig ej, men folk har även lärt sig hantera den. Diverts osv, även flameflagga på en elitenhet så är den autodöd! För att inte säga ganska oberäknelig i movement fasen.
Värre är alla monster å skit som flyger! Där kan vi snacka om svårhanterat monster (dp, greater deamons, stardragons, phoenixar osv osv) dessa ska väl ändå kompa minst -40 också i så fall

Här kan jag hålla med om att ST och abomb bör kompa samma men när man ser på lord montser så kan jag förstå om de kompar lite bättre. Lirar man med tex GD eller SD så kan man inte ha en lvl4. Nu blir det såklart jävligt svårt att lira med abomb och lvl4 på komp 15 men med lägre komp kan man få in det.

David "Dangerous" D

#48 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 12 september 2013 - 11:58

Andra kanoner kommer gå upp lite relativt WLC i nästa uppdatering (ett extra WMP per kanon).

Vad gäller abomben är det en riktigt bra pjäs. Stanken ligger på -40 (och 4wmp) numera, kollar du på en gammal mall? Frosty ligger tätt där bakom på -37. Men visst, den kan kanske gå upp i -40 också. Något kommer i alla fall hända med frost phonix/star dragon kompen i nästa uppdatering (beta är plannerad att släppas under nästa vecka).

När det gäller greater daemons och drakar tycker jag det är en liten annan klass på dom. Dessa pjäserna kostar minst dubbelt så mycket och i princip alla lord poäng samt är general, så när de väl dör är det 600-700vp till motståndaren och ingen mer inspiring precence. När en abomb eller frost phoenix dör är det sällan så farligt

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#49 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 12 september 2013 - 12:50

Både HE och Demonerna ligger ok om man ser de till singel modeller, men när man börjar kombinera dessa så blir de lite för bra.

#50 tuule

tuule

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 12 september 2013 - 15:17

Andra kanoner kommer gå upp lite relativt WLC i nästa uppdatering (ett extra WMP per kanon).

Vad gäller abomben är det en riktigt bra pjäs. Stanken ligger på -40 (och 4wmp) numera, kollar du på en gammal mall? Frosty ligger tätt där bakom på -37. Men visst, den kan kanske gå upp i -40 också. Något kommer i alla fall hända med frost phonix/star dragon kompen i nästa uppdatering (beta är plannerad att släppas under nästa vecka).

När det gäller greater daemons och drakar tycker jag det är en liten annan klass på dom. Dessa pjäserna kostar minst dubbelt så mycket och i princip alla lord poäng samt är general, så när de väl dör är det 600-700vp till motståndaren och ingen mer inspiring precence. När en abomb eller frost phoenix dör är det sällan så farligt

Kanske hade en gammal version inlagt i telefonen. Ber om ursäkt för detta i så fall.

Hur som helst så håller jag med både Dyne och Uffe om man tittar på var pjäs för sig så kanske dom ligger bra till i komp utifrån stats/poäng/förmågor/meta/whatever. Men någonstans fallerar ju många armeers komp när du får precis vafan som helst! Kanske bör se över övriga modeller, så som core sektionen hos dessa armeer, vad vet jag. Core är ju faktiskt något som man MÅSTE ha. och därmed kan man ju faktiskt styra endel vad man får in utöver detta. Bara en tanke....

#51 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 751 Inlägg:

Postad 12 september 2013 - 15:37

Skaven har inget poäng-dyrt core som kompar snällt. Kontentan blir att din core section alltid kommer bli dyrare i komp jämfört med många andra arméer och man får in mindre godis.

#52 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 12 september 2013 - 15:39

Både HE och Demonerna ligger ok om man ser de till singel modeller, men när man börjar kombinera dessa så blir de lite för bra.

Att HE med multipla singel-modeller ligger fel i mallen är vi medvetna om, det kommer korrigeras. Men demoner också? Vilka singel-modeller kan demoner kombinera för att få för bra armeer?

Nu har demoner presterat jävligt bra på sistone, 2 platser på top 4 på både warcon och GoW, så klart möjligt att dom är för snällt kompade. Om någon vet var man ska strypa åt dom ytterligare får man gärna komma med förslag i demon-tråden.

Erik Aronson

#53 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 12 september 2013 - 15:54

Skaven har inget poäng-dyrt core som kompar snällt. Kontentan blir att din core section alltid kommer bli dyrare i komp jämfört med många andra arméer och man får in mindre godis.

Tycker nog inte coret är det som är ett problem för skaven. Dom har night runners, clan rats, vissa weapons team, stora enheter giant rats (inte true core visserligen, men man kan fylla poäng med dom), små enheter storm vermins osv.

Ta t.ex.

28 clanrats

28 clanrats

28 storm vermin

doom-flayer

en bit över 600 poäng beroende på utrustning och magisk flagga

-12 komp

Vill man göra det ännu extremare kan man spela med skitdåligar grejer som:

12 night runners (utan slings) med warp grinder

23 clanrats, doomflayer

23 clanrats

600 poäng

-5 komp

Erik Aronson

#54 tuule

tuule

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 12 september 2013 - 16:03

Tycker nog inte coret är det som är ett problem för skaven. Dom har night runners, clan rats, vissa weapons team, stora enheter giant rats (inte true core visserligen, men man kan fylla poäng med dom), små enheter storm vermins osv.

Ta t.ex.
28 clanrats
28 clanrats
28 storm vermin
doom-flayer
-12 komp

23 clanrats, doomflayer
23 clanrats
600 poäng
-5 komp

Håller med dig. Som jag skrev tidigare så är skavens kompmall väldigt väl genomarbetad. Har inget att klaga på! Det jag efterlys va att jag vill att samtliga arméer håller samma kvalitet. Därav att jag drog några paralleller med kanonerna tex.

Känner ändå att jag har fått bra respons på min ursprungliga post. Ni verkar vara medvetna om vad som ligger lite skevt i mallen just nu och ni har min fulla förståelse över att det tar tid att få till allt bra när det skickas ut många nya arméer just nu.

#55 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 751 Inlägg:

Postad 12 september 2013 - 17:37

Ta t.ex.

28 clanrats

28 clanrats

28 storm vermin

doom-flayer

-12 komp

23 clanrats, doomflayer

23 clanrats

600 poäng

-5 komp

Lista två är olaglig då endast en enhet night runners får ha warp grinder.

Lista 1 är sådär men jag tror de flesta arméer kan få en bättre core sektion på -12, men jag kan mycket väl ha fel.

#56 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 13 september 2013 - 07:13

-12 för en core sektion är det ju typ ingen annan som får över huvud taget.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#57 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 13 september 2013 - 11:21

Man ska vara glad om man får core för 20 i komp. Men sedan har ju vissa arméer bra core medan andra har dåliga. Skulle säga att skaven core är ganska balanserad.

David "Dangerous" D

#58 Nicke

Nicke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 796 Inlägg:

Postad 13 september 2013 - 11:29

4x30 Skelleton Warriors FCG för Tomb Kings -8 komp 600p

men det är juh extremt dåliga units så det gäller inte :)

Noob of the Year!!

#59 Frenka

Frenka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 124 Inlägg:

Postad 13 september 2013 - 13:23

3x 28 Free company + 1 unit med 16st för -4 komp ;)

Jag gör inga misstag...... Jag visar bara vad man inte ska göra!

#60 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 751 Inlägg:

Postad 13 september 2013 - 13:27

-12 för en core sektion är det ju typ ingen annan som får över huvud taget.

Jag tror väldigt många kan få ihop detta (som nu har demonstrerats). Sen om 120 skelett, 100 free company, 54 clanrats + 28 stormvermine + en doomflayer, 60 dwarf warriors med hand weapon+shield, 9 ogres med ironfists eller 80 orc boys med choppa + shield  är bäst/sämst låter jag vara osagt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar