Hoppa till innehåll

Foto

När Kommer Kompen?!

• Please log in to reply
51 replies to this topic

#41 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 420 Inlägg:

Postad 07 november 2017 - 19:25

Spam är ett balansproblem, det beror ju på att en enhet (eller typ av enhet) är bruten och/eller har positiv synergi med sig själv. 

(Alternativ att så många val i listan är för dåliga och man blir tvungen att spamma de få ok valen)

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#42 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 191 Inlägg:

Postad 08 november 2017 - 08:23

Spam är ett balansproblem, det beror ju på att en enhet (eller typ av enhet) är bruten och/eller har positiv synergi med sig själv. 

(Alternativ att så många val i listan är för dåliga och man blir tvungen att spamma de få ok valen)

Absolut kan man se det så, men spelets uppbyggnad i sig uppmanar på många sätt till spam så tror det är en väldigt svår sak att komma bort ifrån om man inte börjar med separat poängkostnad för första/andra.... av en enhet. I princip alla enheter i spelet har ju tendensen att två av enheten är mer än dubbelt så bra på att göra det enheten gör. (target saturation, stabilare utfall, hot, etc)

#43 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 799 Inlägg:

Postad 08 november 2017 - 10:15

Håller inte med angående spam. Spam är också en effekt av att olika enheter gör olika saker, och beroende på det aktuella metat så kommer alltid vissa enheter att vara bättre än andra då de tillåter en att göra saker som överlag är bättre. Försöker man designa bort spam av enheter kommer man aktivt att designa mot en punkt där varenda val i hela spelet är 0-1 eller alla val är identiska

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#44 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 341 Inlägg:

Postad 20 november 2017 - 14:26

Tyckte man det var kul under 8th kompmall att leta nya komphål och behöva bygga om listor från grund, ärligt talat, är inte detta ett problem man kan lösa själv? Utmana dig själv att spela nya builds/arméer, och vägra kopiera netlists. Varför ska speldesigners behöva tvinga en att uppdatera sin lista när makten att göra detta ligger i ens egna händer? 

Nu kan både folk som gillar att spela in sig på en och samma build, och tweak den till perfektion, och folk som gillar att spela olika saker från dag till dag, båda få vad de vill. 

Vill man tvinga andra att byta builds tycker jag detta ligger lite i händerna på turneringsarrangörer. Arrangera turneringar med 4000pts, 5000pts, 3000+3000pts tag team, 4000+1000 pts armé+allians-tillägg, 

På QFA körde vi ju 5000pts och överlag var feedbacken på detta positiv såvitt jag vet. 

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#45 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 376 Inlägg:

Postad 04 december 2017 - 01:31

Shiiit, förvånad över responsen här? Jag saknar inte kompen, det var ett jävla pillrande och räknande. Många arbiträra gränser och regler att hålla koll på, samt varenda jäkla turnering fanns det en handfull spelare som hittat kryphål i mallen men valt att hålla tyst om det istället för att berätta i god tid så de kan få sig en fördel.

Gillade inte särskilt egentligen när högkomp mötte lågkomp, där högkomp åker på däng men får massa bonus efteråt. Matchen blir skev- jag gillar mer när arméerna är så jämna som möjligt så att det känns mer som en match, och där ena sidan inte tjänar på att undvika all strid (ska väl tllägga att jag brukade lira högkomp för att jag tyckte det var 'säkrare).

Överlag är väl arméer svagare i 9th, men jag gillar't. Saknar inte skit som Purple Sun, Laserkanoner, 3++ Tzeentch-Discs som rerollar 1:or eller Peg-cirkusar. Har aldrig känt "Den här armén jag möter är oslagbar", eller "Fyfan vad det där är brutet" på samma sätt som jag gjorde i Warhammer, t.o.m. kompen. Inte för att 9th är perfekt, men jäklar vad mycket bättre det är balansmässigt.

Snackar ju från skevt perspektiv i och för sig, eftersom det jag lirar är Dvärgar + Goblins, så jag tror inte jag tog del av de superkombos/arméer som fanns, men jag känner att jag har mer frihet att göra olika listor nu än förut? DH har vi försökt ta stora steg från gunline med, och total avsaknad av animosity är en gudasänd i OnG.

Det enda där 9th Age faller på för mig är fluffet jag bryr mig noll om, inget klår the Old World.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#46 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 663 Inlägg:

Postad 19 juni 2018 - 14:02

Nu kommer vi på RogueTrader att ha ett klubbmästerskap med subjektiv komp och premierar snälla / hög kompande listor för att få till variation och ny dynamik i spelet.
Tankar?

Ni får alla gärna hjälpa till med kompbedömningen när det närmar sig.

Se posten här för mer info:
http://swfbr.ipbhost...964#entry143212

Don't play with fire, play with trees!

#47 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 19 juni 2018 - 15:10

Variation känns verkligen inte som ett problem när man kollar på turneringar.

Spontant känns det som det kommer bli mer obalanserat, men jag antar att alla listor kommer upp och bedöms utan namn på vem som ska spela den.

#48 Moment

Moment

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 441 Inlägg:

Postad 19 juni 2018 - 18:40

När jag kollar på t.ex. UB känns det som att ingen spelar någonting likt den andra, oavsett armé, tror snarare det kanske beror på att det är ett arv från forna tider då några saker var bra så det är dem modellerna folk äger nu och tar med sig på turneringar

#49 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 663 Inlägg:

Postad 19 juni 2018 - 21:53

Bra synpunkter bägge två.
Vi är i alla fall en del på RogueTrader som har längtat efter komp så nu tar vi och kör med det denna gång.
Funkar det bra blir det kanske fler gånger ^_^

Don't play with fire, play with trees!

#50 Diemyo

Diemyo

Newbie

• Members
  • Pip
  • 9 Inlägg:

Postad 20 juni 2018 - 00:45

Har länge funderat på om det någonsin gjorts försök med att spela någon slags kampanj-turnering?

Låta folk bygga arméer på upp till 10,000-12,000 poäng men cappa individuella matchpoängen till någonstans runt 4,500 (per match alltså). De figurer du förlorar kan du inte använda vidare i turneringen.
Självklart skulle man behöva cappa antal items mm som figurer skulle kunna ha på något sätt, och antagligen en max gräns för hur många poäng det får skilja mellan spelare i match ups mot slutet av turneringen.

För att minska risken att spelet blir allt för konservativt kunde man kanske ge incitament för offensivt spel i form av vunna items eller liknande.

#51 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 341 Inlägg:

Postad 20 juni 2018 - 06:42

Nu kommer vi på RogueTrader att ha ett klubbmästerskap med subjektiv komp och premierar snälla / hög kompande listor för att få till variation och ny dynamik i spelet.
Tankar?

Ni får alla gärna hjälpa till med kompbedömningen när det närmar sig.

Se posten här för mer info:
http://swfbr.ipbhost...964#entry143212

Jag tycker det låter kul i alla fall.

Turneringar har mindre variation idag än för 5 år sedan tycker jag. Alla spelar 4500 pts regelboks scenarion+deploy, ingen komp, inget extra. Om det är bra eller dåligt låter jag vara osagt.  

Föreslår att ni låter allmännheten sortera armér från bäst till sämst (eller liknande) istället för att be om exakta komp-värden. Det är mycket lättare för allmännheten att ha liknande åsikter om vad som är bättre/sämre relativt varandra, än försäka sätta ett värde på arméer enligt samma kritierier.

Sedan omvandlar ni den sorteringen till komp-värden.

Kan kanske också vara bra med några riktlinjer kring meta och RPS. Det är ju en liten turnering, så en normalt sett väldigt ensidig och matchup-beroende lista kan man nog ganska enkelt se om den kommer vara bra eller dålig på turneringen.

Ska en lista som skulle vara dålig på en "normal" turnering, men råkar bli väldigt bra på klubbmästerskapet ha hög eller låg komp?    

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#52 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 420 Inlägg:

Postad 20 juni 2018 - 09:19

Fjugin skrev

Turneringar har mindre variation idag än för 5 år sedan tycker jag. Alla spelar 4500 pts regelboks scenarion+deploy, ingen komp, inget extra. Om det är bra eller dåligt låter jag vara osagt.  

Jag tror detta är något som kommer att ändras när 9:th age blivit mer stabilt. Just nu är det tillräckligt att hålla rätt på alla ändringar i regler, magi och armelistor sedan förra turneringen så man orkar nog inte med att även hålla på och experimentera med olika turneringsformat. 

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar