Hoppa till innehåll

Foto

Att Använda Andra Modeller

• Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 Sealed

Sealed

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 158 Inlägg:

Postad 22 februari 2017 - 03:52

Hej jag vet att många inte längre spelar Warhammer fantasy utan nu mera spelar 9th Age mest, men jag har en fundering över hur folk anser att använda andra modeller till olika lag för något annat?

Bäst exempel jag kan komma på nu är att jag ska gå igenom mina figgar jag har hemma nerpackade och då tänkte jag sälja av alla mina beastmen nästintill men jag gillar verkligen Bestigors och Centigors samt deras Razorgors.

Hur känner ni om skulle möta någon som använder dessa i Warriors of Chaos/Warriors of the Dark gods som Greatweapon Warriors och Barbarian Horsemen?

Samt Razorgors som dragdjur till Gorebeast chariots?

Självfallet målat så att det ser enhetligt ut med resten av armeen.

Men jag har några andra såna saker jag funderar på nu innan jag faktiskt säljer mina saker då jag har en hel del av flera lag så tänkte jag försöka att åtminstone få bort två av tre flyttkartonger med figurer då jag knappt spelar något längre.

Vad säger communityn?

Tack på förhand!
/Edlund

#2 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 22 februari 2017 - 07:09

För min del funkar det utmärkt, dock är centigors på gränsen till prox och kanske något tveksamt.

Bestigors och warriors är ungefär samma storlek, både har gw-yxor och heavy armor.

Razorgor som dragdjur till stora kärnorna låter riktigt bra :)

Om du ska sälja massa, postar du i säöjtråden på forumet? Låter intressant

Sebastian Lindblad

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves

#3 Ahol

Ahol

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 124 Inlägg:

Postad 22 februari 2017 - 08:28

Håller med Sebastian nästan helt. Även om jag kanske tycker Centigors som horsemen kan vara värt nåt minus i armérepresentation, beroende på helhetsintrycket så skulle jag inte ha något problem med att spela mot en armé med en sån enhet. Har spelat mot mycket konstigare saker än så och tyckt det var helt ok.

#4 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 747 Inlägg:

Postad 22 februari 2017 - 09:09

Spela med kompisar, inga problem. 

Turnering, kan bli lite svårt om modellerna inte liknar det som de föreställer så att säga.

#5 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 005 Inlägg:

Postad 22 februari 2017 - 10:55

Jag brukar ha som tumregel att det ska lätt för motståndaren att förstå vad det är.
Frågar motståndaren en gång är det fine, men behöver hen fråga flera gånger så har man nog misslyckats.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

Forward, Onward, March!

#6 Jaernhans

Jaernhans

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 168 Inlägg:

Postad 22 februari 2017 - 11:35

Håller med föregående talare fullt ut; med tanke på hur många som använt ogres som troll/hold Guardians osv så känns det helt ok att köra centigors som cav så länge jag som motståndare inte kan blanda ihop dem med dina knights.

#7 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 053 Inlägg:

Postad 22 februari 2017 - 14:32

Kör bara, vi som spelat tidigare versioner av Warhammer har inga problem, då Beastmen & Chaos var i samma armé. Det var bättre förr.

#8 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 030 Inlägg:

Postad 22 februari 2017 - 19:33

Hur kan centigors inte vara lika okej som de andra? Skulle det vara på gränsen om jag konverterade horsemen till just kentaurer?

Antaget att du menar att du kör 9th age nu, så finns det inga modeller till några lag överhuvudtaget, även om en del grejer naturligtvis passar i bättre i mångas bild av vad det är. Som Kaj säger, behöver motståndaren fråga många gånger har man nog misslyckats i sin representation, men annars är det bara att köra.

Och min bild av kaosarméerna är formad av den tid när man kunde blanda fritt, så tycker att det passar utmärkt.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#9 Sealed

Sealed

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 158 Inlägg:

Postad 22 februari 2017 - 22:42

För min del funkar det utmärkt, dock är centigors på gränsen till prox och kanske något tveksamt.

Bestigors och warriors är ungefär samma storlek, både har gw-yxor och heavy armor.

Razorgor som dragdjur till stora kärnorna låter riktigt bra :)

Om du ska sälja massa, postar du i säöjtråden på forumet? Låter intressant

Ja jag tänkte lägga upp det på tradera men kan ju iofs lägga upp en sälj annons på köp och sälj så snart som jag får tid att sortera allting. Är en hel del och tyvärr mycket skadat pga flera omgångar av att flyttat runt och dåliga förvaringsmöjligheter så ska se till att sammanställa allt så jag lättare kan sälja av allt lite mer organiserat än vad det är nu.

Så kan nog ta en stund iom en hel del fixande där hemma utöver figurerna.

Jag brukar ha som tumregel att det ska lätt för motståndaren att förstå vad det är.
Frågar motståndaren en gång är det fine, men behöver hen fråga flera gånger så har man nog misslyckats.

Okej! Men det är en bra riktlinje, ska ha det i åtanke :)

Kör bara, vi som spelat tidigare versioner av Warhammer har inga problem, då Beastmen & Chaos var i samma armé. Det var bättre förr.

Ja jag måste ju erkänna att jag önskade att det skulle bli något sådant igen nu i 9th age men det är ju svårt när man har många önskningar och båda lagen har flera enheter än vad de hade på den tiden. 

Antaget att du menar att du kör 9th age nu, så finns det inga modeller till några lag överhuvudtaget, även om en del grejer naturligtvis passar i bättre i mångas bild av vad det är. Som Kaj säger, behöver motståndaren fråga många gånger har man nog misslyckats i sin representation, men annars är det bara att köra.

Och min bild av kaosarméerna är formad av den tid när man kunde blanda fritt, så tycker att det passar utmärkt.

Ja nu för tiden så är det bara 9th age men har några polare som är mer inne på att spela 8th fantasy då de inte satt sig in i 9th och spelar ungefär 1-2 gånger om året högst. Så därför jag frågar om både 9th och Fantasy. 

Men jag håller med dig om bilden av kaos, de var lite coolare då. Var typ det enda bra med End Times att man kunde göra det igen i några listor, sen att det inte var balanserat är ju bara ytterligare en negativ del av allting tyvärr-

#10 Marrcus Oestling

Marrcus Oestling

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 617 Inlägg:

Postad 22 februari 2017 - 22:54

Allt är helt okej så länge det är rätt basstorlek. Kör bara kör!

//Sveriges trevligaste Warhammerspelare

Svensk mästare 2012 - OnG
Svensk mästare 2016 - SA

Svensk mästare 2018 - SA

ETC Team Sweden 2015 - OnG

ETC Team Sweden 2016 - OnG

ETC Team Sweden 2017 - SA

ETC Team Sweden 2018 - SA

#11 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 747 Inlägg:

Postad 22 februari 2017 - 23:16

Never forget.

#tunacansloopgate

#12 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 123 Inlägg:

Postad 23 februari 2017 - 09:31

#sloopgate XD

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#13 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 2 953 Inlägg:

Postad 23 februari 2017 - 14:43

Finns många bra exempel på likannde projekt som blivit riktigt bra, men det finns också det motsatta, så mycket handlar om hur man göra det.

Men jag ser inga generella problem med att tillexempel använda centaurer som fast cav.

Björn Ericson

SWFBR - Admin

The 9th Age - Army Design Team, Former Deamon Legions Army Book CommitteeFörening: HYMS & GoB Syd

#14 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 23 februari 2017 - 17:01

Det är nog väldigt individuellt, personligen hade jag inte haft några problem med något av ovanstående (inklusive #sloopgate :P

#15 Karak Norn Clansman

Karak Norn Clansman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 256 Inlägg:

Postad 27 februari 2017 - 17:25

Bra tematisk idé, kör på den! Synnerligen passande för kaos, förstås. Hade jag samlat på WoC så hade jag blandat in kaosdvärgar på 25mm-baser till krigare/chosen, ungorer eller gorer till marodörer och demoner där det passar jämte vanliga hornhjälmsmänniskor. Kanske ett par fimir någonstans också. Både rena enheter av kaosgrejor från andra lag än WoC, och blandregementen där demoner, bestar och män tjoar och hugger varandra i vansinnesextas fungerar. Det går att komma riktigt långt med sådant här samtidigt som man håller sig till enhetens utrustning på det stora hela taget.

En lite udda idé för att spinna vidare på Chaos All Inclusive skulle kunna vara att t.ex. ta centigorer för fast cav, men blanda in ett par marodörer som håller på att smälta samman med sina hästar och förvildas som ett skumt mellansteg mellan människoelementet och bestmännen i armén. Gillar man att konvertera kan man få till ett rätt sjukligt helhetsintryck på sådana udda spår.

I övrigt är det en bra idé att spara sina favoritenheter från arméer man säljer och använda där man tycker att det passar. Legosoldater, auxilliärer, bundsförvanter, förtrollade slavar. Det låter udda modeller då se spel även om man inte samlar på en hel armé av den typen. Som tur är skär det sig inte det minsta om man blandar kaos med kaos, så målet är öppet här.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar