Hoppa till innehåll

Foto

Kaj Arrar En Ny Form Av Turnering?

• Please log in to reply
45 replies to this topic

#21 Darfus

Darfus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 167 Inlägg:

Postad 26 juni 2014 - 12:04

Hur långt ska tidsspannet för hela turnering vara?

Detta låter lite som en början på ett seriespel med slutspel som man kan ha varje termin, något i stil med jan-maj samt juli-nov.

Verkar sjukt roligt!

//Kaj Jonsson

#22 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 26 juni 2014 - 12:05

Antar tanken är att detta kommer hålla på i ett par månader. Då blir det väl lite konstigt med nya böcker och errata (och eventuellt ny kompmall om man kör kompat) om man ska behålla samma lista genom hela ligan.

Föreslår att man, säg 1:a varje månad, har chans att byta ut listan (kanske till och med byta armébok), och efter att detta är gjort lottar man matchups för kommande månad (på så vis bör det bli svårt att bygga lista mot speciellt motstånd).

I övrigt skulle jag nog föredra rätt små arméer (typ 1500 poäng), så att matcher går fort och man kan hinna spela nån match i samband med andra vanliga turneringar (t.ex. spela kvällen innan turneringen eller på kvällen efter dag 1 om lokal är öppen etc) eller så att man kan spela mer än en match om man ids ta sig iväg en bit för att spela.

Ska man lira lite mindre arméer är ju kompsystem lite svårare, ETC komp funkar ju inte, och kompmall är rätt otestad på små poäng. Okompat tror jag man riskerar tappa många potentiella deltagare på tyvärr. Kanske skriva ihop något eget (som man kan uppdatera med jämna mellanrum)?

Tror också det vore bra med ett antal förutbestämda terränguppsättningar, kan kanske bli lite knepigt annars när wood elf spelaren tycker 3 skogar per bord brukar vara standard :) (köra slumpa ett av årets ETC bord är ju en enkel lösning). Tror även simple line of sight (ETC reglerna för LOS) vore bra då detta blir lite svårt över UB annars.

För övrigt, "Maelstrom-score" verkar skit, varför ogillar alla lite defensivt spel? Inte behöver väl aggro-arméer en boost direkt. Räcker inte trade offen defensivt = mindre vinster, mindre förluster vs aggressivt = större vinster, större förluster? Dessutom kan det bli konstiga lägen där en spelare tjänar på att offra sin 400 poängs enhet för att ta 200 poäng, vilket inte direkt promotar bra spel enligt mig.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#23 Herminard

Herminard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 51 Inlägg:

Postad 26 juni 2014 - 13:19

Fair enough if this is not you cup of tea, Erik.

I find that usually, one of the armies have an advantage they want to push and the opposing army wants to stall certain elements or even avoid confrontation all together. To my opinion this can at times lead to somewhat "dry" games with little risk involved.

I think its fun with a scenario where both players have enough to gain by choosing a more confronting playstyle, that they are likely to reflect it in their playstyle and armies choices. We have done this in a local tournament for a few years in Norway, where we combine monstermash and maelstrom vps - and its great fun.

That said, its just an input - im sure that if anyone, the swedish community should be able to find a fitting comp :)

-H-     

#24 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 132 Inlägg:

Postad 27 juni 2014 - 00:20

Tack för alla förslag Erik! :)

Okej grabbar, nu börjar vi komma in på det riktigt finstilta här. I like! Men en av grunderna för mig med det här var att det inte ska bli så mycket administrativt jobb för mig, därför vill jag hålla det väldigt enkelt. :)

Om någon känner sig driven så är jag helt okej med att få lite hjälp, om det ska göras mer i den stil Erik pratar om.
Jag gillar dom idéerna, men vill inte gå ut för hårt första gången, utan håller det gärna enkelt. Visar det sig att det funkar och fler vill vara med så kan man kanske ta det till nästa nivå efter det. :)

Iaf, såhär tänker jag mig att det kommer gå till:

Jag tänkte lägga första omgången på 2000 pts och komp 18 tröskel.
Inga scenarion, ingen bonus för komp. Swfaq används så klart. Antal skogar är 1 eller 2, slå 4+ om ni inte kan enas. Kan ni inte enas alls om terrängen, slumpa fram ett etc bord.

Simple Line of sight gäller.

Man spelar med samma lista under hela gruppspelet.
Stängda listor.
Inga listor ska skickas in. Istället uppmanar jag er att kolla varandras listor. Små fel får justeras under matchen. Större fel kommer att ge bp-avdrag. Vid tveksamheter om vad som är stort eller litet, skicka ett pm till mig.

Vp - bp:
0-200 = 5-5
201-450 = 6-4
551-850 = 7-3
851-1200 = 8-2
1201-1600 = 9-1
1601+ = 10-0

Spelarna delas in i grupper efter geografisk position, för att minska resandet en del. Grupperna kommer mixas så att stockholmare inte bara möter stockholmare exempelvis.
Storleken på grupperna samt deras geografiska omfattning fixar jag när jag vet vilka som är med.

Gruppspelet kommer innebära att man måste möta alla i gruppen. Tänker att dom översta (antal beror på hur stora grupperna blir) i gruppen avancerar till slutspel, övriga åker ut.
Sen kör man ett vanligt slutspel med utslagning helt enkelt.

Detta innebär alltså att det i gruppspelet finns fördelar med att vinna stort, medan det i slutspelet räcker med att vinna lite för att avancera. (Inte säker på att jag gillar detta, förslag på hur man ENKELT fixar det?)

Tidsspann för gruppspelet sätts efter att jag vet antal deltagare.

Man kommer i största möjliga mån undvika att matchas mot någon från sitt eget gruppspel under slutspelet.

Matcher som uteblivit under gruppspelet kommer att sättas till 5-5.

Denna turnering kommer inte påverka rankingen.

Kommer lägga upp en separat tråd för anmälan inom kort.
Det man ska ange där är namn, ort, armé man kommer spela samt namn på UB.

Avslutningsvis så vill jag gärna ha förslag på vad vi ska kalla detta för?
Swedish Warhammer series?
Serien/ Ligan. Kort och gott?
Kom med förslag! :)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#25 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 27 juni 2014 - 07:15

Gillart skarpt!
Ser fram emot att kunna skicka in en anmälan.

Keep it simple stupid, 2000 pts med komptröskel är utmärkt.
Eget ansvar att kontrollera listor och du administrerar endast resultat.

Båda måste maila in resultaten till dig och skapa ett färdigt format.

T.ex.

Mail to: The_Kaj@Kajscastle.com
Subject: TKT#103    //MatchID = 103

Result:

The Almighty Truant 1957VP - 10BP

The Crappy Khaz Modan 258VP - 0BP

(Eller liknande)

Angående namn trodde jag det redan var klart:

TKT2.jpg

The Kaj Tournament!! såklart!

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#26 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 091 Inlägg:

Postad 27 juni 2014 - 07:52

Vad sägs om double elimination i slutspelet? 1 vp räcker för att vinna :)

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#27 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 27 juni 2014 - 07:55

Gillar det mycket!
Skulle dock tycka att listinskick vore en bra idé för att det ska finnas en officiell lista någonstans. Du behöver ju nödvändigtvis inte granska den men då blir det svårare att fuska om någon skulle vilja det. Öppna listor hade ju givetvis varit enklare.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#28 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 27 juni 2014 - 08:12

Gillar det mycket!
Skulle dock tycka att listinskick vore en bra idé för att det ska finnas en officiell lista någonstans. Du behöver ju nödvändigtvis inte granska den men då blir det svårare att fuska om någon skulle vilja det. Öppna listor hade ju givetvis varit enklare.

Jo, öppna listor postade i nån forumtråd så det blir omöjligt att ändra i listan. Blir också enkelt att hitta fel då man kollar varandras listor. Lirar man över UB blir det ju inte heller wysiwyg hela vägen, så tror det kan vara väldigt användbart med motståndarens armélista så man kan ha koll på beväpning och sådant.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#29 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 448 Inlägg:

Postad 27 juni 2014 - 08:54

The Kaj Tournament :excl:   Vi har en vinnare här. Klart den ska heta det.  Röstar också för öppna listor i syfte att hålla det enkelt. (Instämmer också att öppna listor underlättar på UB.)

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#30 Huggeman

Huggeman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 175 Inlägg:

Postad 27 juni 2014 - 10:51

[quote name="Raptor" post="105385" timestamp="1403824810"
Matcher som uteblivit under gruppspelet kommer att sättas till 5-5.
[/quote]

Jag föreslår att uteblivna matcher ger 0-0 BP istället. Annars finns det risk att man tjänar på att lämna walk over om man till exempel har en matchup mot en väldigt mycket högre rankad spelare som man tror man kommer åka på 0-10 mot. Alternativt vet man att man bara behöver ett oavgjort för att gå vidare mot slutet av gruppspelet och vill inte riskera att åka ur vid förlust.

Kort sagt, tycker inte man ska kunna tjäna på att inte spela alla matcher.

I övrigt stämmer jag in i hyllningskören av initiativet!
Hugo Nordland

#31 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 448 Inlägg:

Postad 27 juni 2014 - 11:31

Du skrev nog fel. En utebliven match kan ju inte bli 0-0, det är sannolikt bara en spelare som är ansvarig för att matchen inte blev av.  5-5 är bättre. Inte optimalt eller helt rättvist men enkelt att administrera vilket är det viktigaste. Jag har under mina år som gamer sett många ligor/kampanjer kollapsa pga för att administrationen blev för tung. 

Låt oss göra det så enkelt som möjligt denna första gång. (och låt oss komma igång snabbt medan alla har entusiasmen uppe, Juli och Aug är ju dessutom rätt tomma på andra turneringar för alla som inte är med i ETC laget).

#32 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 132 Inlägg:

Postad 27 juni 2014 - 11:33

Bra pointers grabbar!
Känner mig nästan övertygad av era argument för öppna listor. Men det finns ett problem.
Om inte alla listor visas samtidigt så kan man opta sina listor och modda dom efter vad och vilka man möter i gruppspelet.

Jag vill som sagt inte sitta och administrera en massa med det här, så skulle behöva en väg runt det. Förslag?

Jag övervägde också 0-0 först, men jag har verkligen svårt att tro att någon skulle ditcha en match för att man tjänar på det. Skulle det komma fram att dylika oegentligheter har förekommit får jag väl ta fram min administrativa auktoritet och helt sonika diska vederbörande. Tror inte det kommer bli något större problem dock =)

//The Kaj

#33 Huggeman

Huggeman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 175 Inlägg:

Postad 27 juni 2014 - 13:55

Att gentlemannamässighet triumferar är alltid ett bättre alternativ ;)
Hugo Nordland

#34 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 27 juni 2014 - 19:45

Om öppna listor. Kan vi inte maila dem i ett givet format senast dag X till Kaj eller medhjälpare och de lägger sen upp alla listor i en forumtråd dag x+1? Eller blir det för tungt? Alltså Kaj(+medhjälpare) ansvarar bara för att lägga upp den inte kolla så att den stämmer utan det gör vi gemensamt från och med dag x+1.

Admin här på SWBR.

#35 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 132 Inlägg:

Postad 27 juni 2014 - 23:45

Om jag visste att det var ca 10 Pers eller så det rörde sig om så hade det inte varit några probs, men misstänker att det blir lite fler än så.
Jag är inte villig att lägga ned det jobbet, men om någon annan vill ta på sig att göra det så är jag väldigt tacksam då det skulle göra hela grejen lite bättre. :)

Tills dess - förslag på hur man löser det annars?

//The Kaj

#36 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 087 Inlägg:

Postad 28 juni 2014 - 05:59

Man spelar första matchen och visar motståndaren listan i samband. Därefter lägger alla upp sina listor och motståndaren från första matchen korrar listan. Då kan man inte ändra i listan utan att det framkommer och det blir ganska lite jobb för alla.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#37 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 448 Inlägg:

Postad 28 juni 2014 - 08:46

Jag hade tänkte föreslå att alla postar i en tråd och så har vi ett gentlemens agreement att inte fuska. (dvs inte läsa i tråden innan man postat) Precis som vi inte fuskar i övrigt heller men jag tror att Mungojerrie faktiskt hittat en lösning som fungerar så jag säger

+1 På Mungojerrie

#38 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 28 juni 2014 - 09:19

Jag hade tänkte föreslå att alla postar i en tråd och så har vi ett gentlemens agreement att inte fuska. (dvs inte läsa i tråden innan man postat) Precis som vi inte fuskar i övrigt heller men jag tror att Mungojerrie faktiskt hittat en lösning som fungerar så jag säger

+1 På Mungojerrie

Har man en deadline ett visst klockslag (och nån sorts straff för att bryta mot deadline), så bör väl folk kunna posta listor i den tråden typ 2 minuter innan dead line. Inte som att man hinner ändra i listan och posta den på 2 min

Erik Aronson

#39 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 28 juni 2014 - 09:29

En variant skulle kunna vara att man skickar listan till antingen spelaren i första matchen eller till någon annan man får tilldelad sig, senast vid ett visst klocklag och datum. Efter att man gjort det kan man lägga upp listan på nätet lite närsom, och det enda listmottagaren behöver göra är att kolla att det är samma lista. Själva korren behöver inte ligga på mottagaren (dock kan det ju vara uppmuntrat) vilket underlättar då kanske inte alla har alla böcker.

Är UB svårt att lära sig? Har en gammal dator hemma jag kanske borde koppla in för det här ändamålet, då det inte verkar funka till ipad. Skulle vara hemskt trevligt att vara med på det här.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#40 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 448 Inlägg:

Postad 28 juni 2014 - 11:47

Ub är inga större problem. en träningsmatch mot någon som kan det är allt som behövs. (En del saker är inte helt självklart. t.ex att man ofta gör reform genom att radera enheten och göra en ny. smidigt men lite icke intuitivt.) Rekomenderar också att man kostar på sig ett betalkonto, allt blir mycket snabbare och smidigare då)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar