Hoppa till innehåll

Foto

Championship-Komp 2013

• Please log in to reply
39 replies to this topic

#1 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 04 juni 2012 - 17:48

Eftersom gamla mästarmötet är nedlagt så tänkte vi starta ett nytt.

Planen för första året är att ta alla som har placerat sig bra på turneringar och de kommande åren gå på ranking. Det är möjligt att vi kommer få in rankingen redan i år men det är långt från säkert.

Man kan inte kvalificera sig från alla turneringar utan det måste vara minst 20 personer och det måste ha varit information ute om det på swfbr i minst en 40 dagar. Turneringen måste även ha en kapacitet på minst 40 personer men det räcker som sagt med 20 deltagare. Turneringen måste vara minst två dagar och det måste finnas sovplatser till ett rimligt pris.

Man kan bara kvala via kompturnering för mästarmötet kommer att vara en kompturnering.

Det är top 3 från varje turneringen som kvalar och när det gäller lagturneringar så är det alla från det vinnande laget som kvalificerar sig. Man måste spela med samma ras man kvalade med. Har man kvalat med olika raser får man välja.

Turnering kommer att vara i Januari eller Februari nästa år och det beror lite på när övriga turneringar är då. Just nu är det tänkt att mästarmötet ska vara i Borås för det finns plats där men skulle det vara att väldigt många från te x Uppsala o Västerås som kvalar så kanske vi har det där om det finns plats.

Kvalade än så länge är:
Kaj Gyllinger
David Dynefors
Daniel Jidefur
Dennis Palmkvis
Johan Ridel
Andre Sjölund

Första reserver:
Marcus Östling
Peter Wälimaa
Benjamin Hyvönen
Johan Lagmo
Lasse

Turneringar som man kommer kvala på innan året är slut som är planerade är Warcon, GoW och QFA fast det kan såklart tillkomma andra turneringar.

Alla som är kvalade kommer troligtvis inte komma och då kommer vi bjuda in de som har kommit nära toppen.

Har ni några förslag till ändringar kom gärna med de här.
David "Dangerous" D

#2 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 033 Inlägg:

Postad 04 juni 2012 - 18:10

Ser bra ut och trevligt att man har fått en diktators befogenheter :evilgrin:

Jag ska titta lite mer på olika rankingssystem och tips från andra länder är alltid välkommet.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#3 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 04 juni 2012 - 19:31

Borde stå mästarmötet 2013 såklart så om Hampus eller någon annan kan ändra på det vore det snällt.
David "Dangerous" D

#4 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 04 juni 2012 - 20:24

Jag tycker att detta känns ganska oplanerat och ihopkasstat.

Satsa på att annordna ett ordentligt i slutet på 2013 istället där det är tydligt innan året börjar vad som gäller.

Det är mitt tips om ni vill få någon tygnd på turneringen iaf.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#5 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 04 juni 2012 - 20:29

Kul initiativ. Lite trist med krav på att spela samma armé som man kvalade med, speciellt när infon kommer efter att många redan har kvalat, och själva turneringen kommer ha helt andra regler än kvalturneringarna. Blir liksom inte samma förutsättningar för alla då.

Vill man ha lite tips på bra rankingsystem så kan man kika på svenska40k.se

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#6 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 04 juni 2012 - 20:32

Inte för att vara den, men är Gentlemens verkligen en turnering som ska vaska fram guldspelarna?

Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#7 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 04 juni 2012 - 20:56

Jag ville bara ha med kompturneringar och det är möjligt jag ändrar till det vad än Björn tycker.

Jag skulle tycka där vore roligt om det fanns en turnering där Sverige bästa spelare mötes för just nu finns det ingen sådan men om inget intresse finns så är det lugnt.
David "Dangerous" D

#8 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 05 juni 2012 - 05:34

Jag ville bara ha med kompturneringar och det är möjligt jag ändrar till det vad än Björn tycker.

Jag skulle tycka där vore roligt om det fanns en turnering där Sverige bästa spelare mötes för just nu finns det ingen sådan men om inget intresse finns så är det lugnt.

Jag tycker också att det skulle vara väldigt kul. Men för att det skall bli bra måste infon ut före kvalen, inte efter och upplägget måste nog funderas lite på. Kör en vanlig kompad turnering i början på 2013 och låt mästarmötet 2013 ligga i slutet på 2013. Då kan vi kanske ha hunnit flytta forumet och startat en ranking också.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#9 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 05 juni 2012 - 06:35

Mjo fast då skjuts det lite på och känns som det dröjjer 2 år till.. då är det nästan bättre och köra något i stil med detta.. fast detta mästarmöte 2013.. kanske egentligen är för 2012 så att säga.. sen köra ett till i slutet på 2013..

grymt bra idé detta! nu gäller det bara att kvala in :D

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#10 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 033 Inlägg:

Postad 05 juni 2012 - 07:34

Det är inte optimalt att dra igång Mästarmötet mitt på året, alternativet är att inte räkna kalenderår utan köra skolår.
I så fall skulle WarCon vara första turneringen och Island Inventional sista nästa år och sen har man ett mästarmöte på sensommaren/början av hösten.
Att bara räkna kompade turneringar motsätter jag mig främst pga risken av likriktning, jag gillar variationer i hur turneringar är utformade och det skulle primera olika spelstilar mer än om allt skulle vara i samma format.

Vilket forum vi är på spelar ingen större roll och rankingen kan göras på flera olika sätt, hellst hade jag sett av vi länkade allt mot Ranking HQ men finns många andra sätt att göra det, som sagt ska jag spåna i det de kommande veckorna.
Björn Ericson
SWFBR - Admin

#11 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 05 juni 2012 - 07:37

Jag ser häller inte poängen med att bara kompade turneringar skall vara kvalande.

Hur som tycker jag att detta skall läggas i slutet på 2012 så att man kan göra det ordentligt 2013.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#12 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 05 juni 2012 - 12:10

Hur många av de turneringar som har 20-40 spelare är det som har kapacitet att ta in över 40?

För övrigt håller jag med flera andra, kika på hur de gjort upplägget 40k (deras SM).

#13 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 05 juni 2012 - 17:51

Äh, kör i år också, är nog bra med en "övningsomgång" så att det kan göras SKITBRA 2013. Men, som sagt, kika på 40k:s ranking och SM-upplägg (SM i 40k är väldigt snarlikt detta tänkta mästarmöte). Man behöver ju inte göra precis samma som dom, men man kan kika där för inspiration i alla fall.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#14 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 05 juni 2012 - 21:24

Snackar vi framtida ranking så är väl ett Swiss-system, likt det man använder i Magic, ett bra system?
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#15 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 05 juni 2012 - 21:51

Snackar vi framtida ranking så är väl ett Swiss-system, likt det man använder i Magic, ett bra system?

Du menar Elo. MTG har väll dessutom gått ifrån gamma bra Elo till en ny, dålig, variant som inte ger förlust av poäng.

Även jag ställer mig frågande till varför man måste använda den arméboken man kvalade med; vad är poängen med det?

#16 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 448 Inlägg:

Postad 05 juni 2012 - 23:13

Bättre att köra en halvdan variant snart. Väntar man till slutet av 2013 lär ju motivationen att arrangera detta runnit ut i sanden.

Det där med armebok är jag väldigt nyfiken kring hur ni tänkte med. Val av bok beror ju till viss del på hur turneringen är utformad. (WE hade definitivt bättre förutsättningar än vanligt på årets Gothcon t.ex.) Jag ser även nackdelen att man kanske inte har kvar armen eller att armeboken kan ha blivit ersatt under tiden mellan att man kvalade och mästarmötet.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#17 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 06 juni 2012 - 00:56

Jag har ändrat lite på infon så jag det är som jag ville att det skulle vara från början. De som jag skrev upp men tog bort pga regeländring för vara med om de vill.

Eftersom intresset är svalt så blir kanske inget men det märker vi senare. Blir det inget nu så kommer inte jag hålla i det i fortsättning men det finns kanske andra som vill.

Det var Björn som kom på idén att man bara kunde spela med rasen man kvalade med men jag tycker det är en bra ide för då kanske man vill spela med olika raser på olika turneringar.
Även om man skulle ha sålt armén man kvalade med så tror jag knappast det är något problem att låna ihop en arme.
David "Dangerous" D

#18 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 033 Inlägg:

Postad 06 juni 2012 - 07:31

Tanken med att man spelar en armé man kvalat in med är tvådelad, den första är att på MM ska du spela en armé du bevisligen kan hantera och för det andra att alla inte kommer med samma 3 raser. Vilket i princip hände för ett antal år sedan i 6th Edition när jag och Riedel åkte upp till Stockholm för mästarmötet och kvalat in med Ograr och DE (med gamla boken från Riedel) och när vi kom dit var det i princip bara Empire och Demoner med prox hit och dit och spelare som aldrig ens spelat det innan.

Har man kvalat in med en armé vet man om det och om man då säljer den är det väl upp till en själv, för då vill man uppenbarligen inte spela armén mer.

Jag föredrar också att urvalet är bland topplaceringar hellre än ranking då ranking tenderar till en mer waac inställning till spelandet, spelar själv hellre en eller två turneringar per år med en högt uppsatt mål för att använda de andra turneringarna till att testa olika enheter/taktiker mm.

Vill man ha MM som någon slags vägningshjälp till ETC kaptenen underlättar det om man spelar det man är bra på och att det är olika arméer.

(Det kan naturligtvis slå tillbaka om till exempel en armé dominerar totalt, men då får man väl diskutera det, i 8th har de flesta arméerna en god chans mot varandra)
Björn Ericson
SWFBR - Admin

#19 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 884 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 06 juni 2012 - 07:57

Jag tycker det här lät som ett riktigt bra initiativ och kör hårt grabbar!

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB

#20 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 06 juni 2012 - 23:28

Jag tycker det här lät som ett riktigt bra initiativ och kör hårt grabbar!

+1
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar