Hoppa till innehåll

Foto

Ny RTO Kompmall

• Please log in to reply
250 replies to this topic

#1 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 24 maj 2007 - 08:40

Om det är RTO kompmall ni ska använda finns nu en uppdaterad på RTO komp.

/H

Tråden skapad genom en split från Battle Royal-tråden /Moderator Steffo

#2 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 24 maj 2007 - 09:57

När det står
3rd -50
4th -150

osv, ska de stackas då, eller tar man bara den värsta?

EDIT: Och törs man fråga varför det inte går att markera text i den? smile.gif
Postad bild

#3 Crispus

Crispus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 173 Inlägg:

Postad 24 maj 2007 - 10:48

De stackas.

#4 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 24 maj 2007 - 12:08

Är det bara jag som inte kan öppna komp mallen?
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#5 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 24 maj 2007 - 12:19

Hela RTs hemsida krånglar just nu.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#6 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 24 maj 2007 - 18:02

Om det var feedback ni ville ha så. Om inte tanken var att låta beast herds(som har blivit så sjukt nerfade i sjunde) gå utan någon sorts poäng kanske det borde vara tydligare.

Och sen hade vi väl en häftig WE-diskussion förut men den billiga trädmannen ger alltså inte ens lite minus om man tar den själv? smile.gif

Varför inte lägga det OK-specifika minusiet på rhinox i OK-listan...? Inget som behövs i och för sig, men kanske enklare
Postad bild

#7 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 24 maj 2007 - 20:06

Lite feedback då:

Empire:
Archers borde ge mer bonus, dom är ju skitkassa.
Knights of the White wolf som inte är IC borde vara pts*2, tack vare att de nya great weapon-reglerna gör dom så dåliga jämfört med vanliga riddare att det är sorgligt.

Dark Elves:
Witch elves, känns inte dom lite bättre än övriga infanterityper, +pts tycker jag skulle vara tillräckligt för dom, för att ge dom samma bonus som Black guard och Executioners känns inte rätt.

Wood Elves:
Varför får man en bonus om man bara tar Tree spirits, en sån armé borde vara tämligen hård.
Man borde få minus för första trädmannen oavsett om man har BSB eller ej.
Bra att stenen ger minus på en drakryttare.

Dogs of War in other armies:
Varför ens nämna andra enheten Rhinox riders, vad jag vet tar dom upp två rares för alla utom Ogres, och man kan därför inte ens ta två enheter om man inte är just Ogres, så därför borde den restriktionen stå i deras lista.

Ogre Kingdoms:
Varför ge Slave giants minus?
Avsaknaden av stubborn gör dom totalt värdelösa, och jag tror aldrig jag sett en på ett spelbord, vilket bara det borde vara skäl nog till att uppmuntra dom mer.
+100 eller nåt borde dom ge, definitivt inget minus iaf.

Bretonnia:
Varför straff för fyra hjältar, när ingen annan armé får det?
Sacrament of the lady borde inte räknas som power dice över huvud taget, då de power dice den genererar endast kan användas att dispella RiP spells nuförtiden.

Chaos:
Each chariot 3> borde det stå, inte Each unit 3> wink.gif

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#8 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 24 maj 2007 - 20:52

Archers funkar utmärkt som detachment och är därför långt ifrån skitkassa. Men i en egen enhet borde de ge pts eller 2x pts.
Jag tycker generic -200 är åt helvete för emperiet, varför ge -200 direkt, det kräver att man tar en enhet infanteri på 100p+FC för att ta igen det. Skall vi inte premiera infanteri?
Sedan borde war altar räknas till enheter som har 4+ eller bättre save.

Bretonnias mal är också konstig, varför ge 2x pts till M@A? Man är redan tvingat till att ta dem, sedan behöver knappast Bretonnia fler bonusar, kanske ge två knights enheter BR istället?
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#9 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 24 maj 2007 - 21:01

Uppmuntrar man inte infantri just genom att "tvinga" de att ta det, eller förstår jag inte alls vad du skriver? Vill du ha större generic minus för att ytterligare få folk att ta infantri?
Postad bild

#10 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 24 maj 2007 - 21:17

Tvärtom jag vill ha mindre generic minus och mer minus för non infanteri.
Sedan skall infanteriet vara en bonus inte något tvång. Mitt syn sätt.

#11 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 24 maj 2007 - 21:18

Ah, då förstår jag hur du menade. smile.gif
Postad bild

#12 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 24 maj 2007 - 21:52

Folk åsikt om Archers är blandad, tror att pts är en bra kompromiss.
pts*2 är väldigt kraftfullt och att sätta det på archers så känns det som om det skulle uppmuntra gunlines ännu mer.
Du har en poäng angående white wolfs, det får vi ta med oss till den sista uppdateringen.
Empire är en infanteribasserad arme, kompen gynnar denna typ av armeer eftersom de får plusskomp för enheter de endå hade köpt.
Därför har de -200, vist vist de "måste" ta infanteri och det tycker jag är rätt.
Jag förstår Fredriks poäng om altaret, men det skulle generera väldigt mycket minus då, vi får se om vi kan få till det på något sätt.

Jag håller med om att witch elfs är bättre än de andra elite infanteristerna, men de är samtidigt bara infanteri, utan rustning och med frenzy.

Treespirit armeer är sämre än armeer som blandar, det är ju förhållandevist självklart. Jag tycker att avsaknaden av skytte och några nyckel enheter motiverar att de inte startar på mindre än 3000. Nej jag tycker inte trämannen själv förtjänar ett minus, den fyller en roll i WE listan som de har svårt att fylla utan den.

Slavegianten är stor och orsakar terror, dessutom är monster bättre i 7ed. Jag tycker att den är ok, men vi kan titta lite mer på den.

Bra poäng på Sacrement, vi tycker att brennia har lite för lätt för heroe hammer därför straffet.

Jag förstår inte Sherlocko's kommentar om beastherds.

Varför skulle brettonia behöva ta M@A?
De får pts*2 eftersom de är så mycket sämre än riddarna och som mallen ser ut nu så måste brett spelaren ta infanteri för att få en vettig komp. Det tycker jag, brett armeer bestående av bara riddare är rätt sega.

#13 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 25 maj 2007 - 05:34

Altaret är så sanslöst bra och framförallt i armér med mycket cav. Så att ge det minus är ju inte fel. tongue.gif
Min poäng ang Bretonnia är att man måste ta 250p infanteri för att kunna få en spelbar lista, varav man får redan där 500p i bonus.
Då är det bättre att "bara" ge 250p i bonus och pts/BR för Questing knights.

#14 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 25 maj 2007 - 07:49

Petrus, lite åsikter om det du säger då:

Archers: Tar man archers i en gunline borde det väl premieras, för det innebär mindre krutvapen, archers är väldigt dåliga skyttetrupper jämfört med i stort sett alla andra skyttetrupper i spelet.

Wood elves: En treespiritarmé innehåller bara de tåligaste trupperna i en wood elf-armé.
Visst, du förlorar skytte, men det är också det enda väsentliga du blir av med, och i gengäld så har du en armé där alla har ward save och bra tålighet.
Dom borde definitivt inte få nåt plus.

Trädman: Är definitivt inget som är nödvändigt i en wood elf-armé, det går att klara sig utmärkt utan den.
Det är ett rätt välkänt faktum att den är alldeles för billig för vad den ger, och den borde straffas just därför, den är inte speciellt balanserad.

Brets: Att Brets har det lättare att herohamra är det väl ingen som säger nåt om, men dom borde bara få straff för femte hjälten, eftersom alla andra arméer även dom kan ta fyra hjältar, och de får inga straff för det.

Ogres: Slave giant är så pass mycket sämre än en vanlig jätte att den inte borde ge nåt minus.
Nämner du terror som ett skäl så borde väl alla prylar som ger terror också ge minus?

#15 Crispus

Crispus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 173 Inlägg:

Postad 25 maj 2007 - 08:05

WE: Jag måste säga att jag tycker att en treespirit-armé förlorar mer än bara skytte. De måste ändra spelstil till en som passar dem sämre. En WE armé som tvingas komma mot mig (tycker jag) är bra mycket lättare att hantera än en WE armé som står i skogskanten, myglar och spelar chountercharge spel.

#16 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 25 maj 2007 - 08:26

Jag tycker i och för sig också att trädmannen så uppenbart kostar alldeles för lite för vad den gör och därmed bör straffas direkt. WE-listan är inte precis en dålig lista som behöver ha en trädman.

Jag tror mycket väl man kan göra en riktigt hård armé enbart med wild riders, dryader, treekins och treeman och att det inte finns någon poäng att uppmuntra(ni har ju till exempel tagit bort all sorts uppmuntran till att spela "fluffiga" chaos-listor, varför ska WE ha sån uppmuntran?)

Glöm min kommentar om beast herds, när jag läste infantry tänkte jag rankat infrantry men givetvis gäller det skirmishers också då antar jag. Så både beast herds och flayerkins ger ju poäng antar jag.
Postad bild

#17 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 25 maj 2007 - 08:47

Fredrik, altaret och det vanliga kittet ger redan ungefär -700 pts. Vi vill nog vänta lite innan vi lägger på mer minus, men altaret är naturligtvis under utvärdering. Sedan må jag vara lite trög men jag fattar inte din poäng angående brettonia, menar du att oavsett om man har komp eller kör helt okompat så måste man so brett spelare köpa M@A ?
skulle du kunna låtsas att jag är 5 år och förklara? smile.gif

Angående treespirits only: Att en treespirit only arme är sämre än en arme som blandar båda är väl egentligen självklart, minskade möjligheter och allt det där.
Dessutom förlorar de några av de bästa enheterna i we armen däribland allt skytte och wardancers. Sedan blir ju deras karaktärsval väldigt begränsade.
Många av de enheterna som de inte kan ta är dessutom de som inte ger +komp.
Det ska inte ses som att treespirits får en bonus, de får inte det default straff som vanliga WE har. Jag håller med om att det är en fluff variant, men den är så enkelt att implementera.

Angående slavegianten så ja nästan allt som ger terror ger minus för andra gången man köper den. Jag håller med om att den är betydligt sämre än den vanliga jätten men den är fortfarande ett stort monster och det är rätt jobbigt att möta flera sådana. Specielt för vissa armeer.

#18 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 25 maj 2007 - 09:09

Även om skyttet i en WE-armé är bra, så är det inte det folk brukar klaga på.
De uppenbart hårda enheterna är tree spirits och Wardancers.
Visst, en tree spirit-armé får inte ta Wardancers, men dom kan fortfarande komma åt fast cavalry, skirmishers, monster och monsterenheter.
Att säga att deras karaktärsval är begränsat tycker jag är att ta i, dom kan ta Ancients, Branchwraiths, Glamourweave spellsingers och weavers och Wild rider highborn och nobles.

Att armén kanske inte kommer igenom kompen utan +300 bonusen kanske kan tydas som att den inte borde tillåtas wink.gif

Angående Slave giant: En fullrankad enhet kommer förmodligen vinna combat mot den, och tack vare att den inte är stubborn så flyr den ganska fort, jag vidhåller att den inte borde ge minus, för ett av kompmallens mål är väl att uppmuntra enheter som används mer sällan, och en Slave giant har då aldrig jag sett iaf.

#19 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 25 maj 2007 - 09:15

Sedan kanske CD borde fixas också. Blunderbusses kom vi väl fram till tidigare är värst när de är i 20-block. Som det är nu bör man nästan ta stora block för att väga upp att man får minus. Gör liknande som andra skytteenheter verkar ha, låt de få ta 30-35 stycken sen straffa varje 5-10"bit" man tar, istället för att ge -300 för andra enheten. Det är på tok för mycket.
Postad bild

#20 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 25 maj 2007 - 10:00

Vad jag tror Fredrik menar är att tar du inte infanteri så åker du på tokdäng för minusen som finns för att du inte har med infanteri. En snygg grej hade varit att öka de minusen ännu mer och ta bort genericminuset.

Att få minus för brets redan på fyra karaktärer håller jag med om känns skumt, man maxar ju inte ens antal karaktärer och tvingas ta en scrollcaddy som enda magiförsvar (eller lvl4 men det känns inte realistiskt) och med det så är man uppe i -600 direkt. Minus från femte karaktären köper jag.

Att ge Tk -200 i Generic är bara konstigt. En balanserad vettig lista har svårt att få den komp de förtjänar när de är så beroende av magi och får hårt med däng där.

Lite feedback ang. Skavens som jag kan bäst:
Att ge slavarna minus från andra enheten känns lite knäppt när arméen fått ett "rats eat cheese"-minus. Listan har i stort sett endast S3 och bygger på CR så har de inte sina slavblock så har de inte mycket att sätta upp mot riddarlansar och monster utan att gå mot SAD-arméer. Slavarna är väldigt billiga men de skapar inget ostigt och tråkigt spel utan är taktiska både för spelaren och motståndaren. Dessutom reglerar mainstay antalet slavblock ganska bra, vill man ha ett fjärde slavblock måste man köpa ett fjärde clanratblock och börja släppa på lite godis.

Ska verkligen Grey seers originaltokens räknas med när man räknar restriced magic items så han själv, utan warlocks, räknas som 7PD? Med tanke på hur självdestruktiv magin är kombinerat med wounds från tokens och det faktum att regeneration inte är lika hett länge gör han är lite för hårt straffad. Warlorden blir en nobrainer-val här och klockan kommer blir ännu mer ovanlig (som inte är helt bra om man möter ItP-arméer)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar