Hoppa till innehåll

Foto

Anmälda

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
65 replies to this topic

#41 fffrankenstein

fffrankenstein

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 576 Inlägg:

Postad 25 mars 2007 - 23:43

QUOTE (DGoE @ Mar 25 2007, 23:22 ) <{POST_SNAPBACK}>
Dessutom sabbar challenge det mesta eftersom man måste refusa challenge så att en karaktär försvinner, sen överleva däng av mace of helstrum med hatred med den kvarvarande (förmodligen en hero utan ward save som är riktigt illa ute)
Mace of helstrum tar jätten innan jätten tar den. Yell and bawl, eadbutt och liknande är ju helt lysande effektivt. Och mot thumb with club får du ett rätt acceptabelt initiativtest. Fast tycker man att dem 90% man har med 300p-enhet är för lite mot en 225p-enhet så kan man ju skjuta bort den istället. Det är ju empire....

MMM kenny, det räcker med att challanga med den ena(en champ tex) som inte behöver GW och sedan krossa kärran med han med GW. Sen vet jag inte om macen tar jätten med automatik, jo visst om du får in chargen så med impacthits. Sen har den väl inget I test iom att den har I 0 eller.

Sen har du plötsligt din general långt ute på egen hand, han är inte unbreakeble längre och han är till fots och kommer troligen bli nedsprungen om tre sek.

Men en lans med bretts borde knäcka den förr eller senare tex. En tk katapult kan göra mos av den. En jätte i din armee, kom ihåg att skytteenheterna är uppätna av cheesiga ambushers innan dom hinner skjuta bort jätten wink.gif och övriga units är ute och styrs av chaosmagi så kärran är ensam mot hela chaosarmeen.

Men alvarligt talat, den är bra men inte lika bra som trämannen tycker jag, han kan ju alltid parkera sig i skogen och vara omöjlig att skjuta bort. Men nog är den bra allt.

#42 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 26 mars 2007 - 04:11

I nya reglerna deltar kärran i challenge, han hoppar inte ur längre. Så tar du challenge med en champion så kommer han med GW bli särdeles besviken smile.gif Eller möjligen glad att han inte autodog wink.gif

Charioten har initiativ - med motivationen att det värdet aldrig använts, vilket jag tolkat som att något annat initiativ (alltså ryttarens) måste användas. Någon får rätta mig om jag har fel.

Ambushers kan *tidigast* charga runda 3. På 3 rundor sänker 10 glade guards en jätte om de får närskott tongue.gif Eller om man så vill, en hail of doom så riskerar han att ryka på en runda. Och hail of doom finns *alltid*
Empires handgunners är något sämre, du behöver 15...fast två kanonkulor fixar det lika enkelt.

Jättar är helt enkelt en av spelets mest överskattade enheter. Det går inte att skydda ett large target mot skytte helt, och han tål så lite att även försvinnande små mängder dödar honom. Göran demonstrerade det genom att sänka honom på en salva från tre leadbelchers...
Den modellen jag har går helt enkelt inte att ta ur armén, så han lär komma med om han så skulle kosta uppåt 500p, men förhoppningen att det skulle vara poäng som jag över en turnerings fem matcher i snitt kan få tillbaka har jag sedan länge övergivit.

#43 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 26 mars 2007 - 08:08

Jag håller med Kenny om att Altaret med von Horst blir en galet bra kombo om man ser till poängen,
jag antar att vi naturligtvis nu stöter på fenomenet med nya armeböcker kontra gamla armeböcker, kanske detta löser sig framöver,
men jag tycker som sagt att kombon är för billig.

//Puritan
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#44 Setomidor

Setomidor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 395 Inlägg:

Postad 26 mars 2007 - 09:14

Så kompstraffa den hårt? Det är väl därför ni söderlänningar älskar komp? smile.gif

#45 fffrankenstein

fffrankenstein

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 576 Inlägg:

Postad 26 mars 2007 - 13:48

QUOTE (Setomidor @ Mar 26 2007, 10:14 ) <{POST_SNAPBACK}>
Så kompstraffa den hårt? Det är väl därför ni söderlänningar älskar komp? smile.gif

Hehe, dom är veka söderlänningarna Setomidor evilgrin.gif

Men killar, knipsa killen med en skorpion eller ful grop-ogre. Eller vad som hellst med killing blow, slå ihjäl kärran med vad som hellst som har s4, hillebardare eller saurusar, till slut är den död, eller slå ihjäl killen oven på, han är ingen träman jag lovar även om han nu är ganska tyff.

Vet inte om jag är ensam om att inte tycka han är odödlig. huh.gif Straffa han gärna denna turnering dock. Från och med nästa sansar vi oss en smula ok?

#46 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 26 mars 2007 - 14:23

Nja det handlar inte för mig om att man ska straffa den utan snarare om den kanske är väldigt billig, men kastar folk fram idder på hur man behandlar den så kanske man ändrar åsikt.
Ett vanligt block kan ju fixa den, men det är tufft med karaktärer om än inte omöjligt.

//Puritan
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#47 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 26 mars 2007 - 15:13

Charioten har initiativ - med motivationen att det värdet aldrig använts, vilket jag tolkat som att något annat initiativ (alltså ryttarens) måste användas. Någon får rätta mig om jag har fel.

Det står på s.5 att - = 0.

#48 Jesperht

Jesperht

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 75 Inlägg:

Postad 26 mars 2007 - 15:31

Any chance that you'll update the list to include comp also? smile.gif

#49 Setomidor

Setomidor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 395 Inlägg:

Postad 26 mars 2007 - 18:48

Förresten får väl en altarsnubbe inte ha van horstmans? Är väl "Models on foot only" på den?

#50 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 26 mars 2007 - 18:51

Fast är man i en challenge så räknas man väl som på fot...? Om man har stått på en kärra.
Postad bild

#51 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 26 mars 2007 - 21:44

QUOTE (fffrankenstein @ Mar 26 2007, 14:48 ) <{POST_SNAPBACK}>
Hehe, dom är veka söderlänningarna Setomidor evilgrin.gif

Men killar, knipsa killen med en skorpion eller ful grop-ogre. Eller vad som hellst med killing blow, slå ihjäl kärran med vad som hellst som har s4, hillebardare eller saurusar, till slut är den död, eller slå ihjäl killen oven på, han är ingen träman jag lovar även om han nu är ganska tyff.

Vet inte om jag är ensam om att inte tycka han är odödlig. huh.gif Straffa han gärna denna turnering dock. Från och med nästa sansar vi oss en smula ok?

Jag spelar Dark Elvis( ph34r.gif ), vad skall jag ta mig till då? sad.gif
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#52 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 26 mars 2007 - 22:03

Nopes - kärran joinar challengen nu. Däremot verkar det inte som de ger extra AS i närstrid mer. Men Empire har AoMI anyway. Är speculumet "on foot only"? Det var den inte förr iaf.

Och även utan speculum är den grymt seg och ligger i samma skeva poängsättning som Sallisar ( trots att dessa nu blivit något sämre ). Vissa arméer kan knäcka den hyffsat lätt medan andra inte har något som kan rå på den på ett vettigt sätt - och alla såna enheter suger den stora elefantballen i skyn IMO.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#53 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 26 mars 2007 - 22:53

Den är inte "on foot only"

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#54 fffrankenstein

fffrankenstein

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 576 Inlägg:

Postad 27 mars 2007 - 10:46

HHMM det börjar bli jag mot hela forumet, aldrig ett bra tecken på att man har rätt smile.gif Men jag tycker ändå skräcken för den är lite överdriven ph34r.gif

QUOTE (Joey_Boy @ Mar 26 2007, 22:44 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag spelar Dark Elvis( ph34r.gif ), vad skall jag ta mig till då? sad.gif

Mitt tips, skjut ihjäl prellen med boltisar, eller charga den med cav eller bödlar eller om möjligt häxor. Ta chargen med spjut och slå på prellen med allt funkar också hyggligt.

Sen att du spelar med vad som kan jämföras med en 1500 poängs armme iom att du kör darkelves kan inte kärran rå för ändå.

Den har 4a attacker, två med styrka 4a eller 3 varav en med styrka 10. När man väl chargat den så är den tvåa på fjället. Visst den breakar ej men den nöts ändå ned.

Sen vill jag också säga att detta är en generalmodell, på runt 350 poäng, så kanske skall det inte bara vara att knata fram och döda han hur enkelt som helst heller.

#55 Shadowwolf

Shadowwolf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 56 Inlägg:

Postad 02 april 2007 - 18:39

Men sen har GothCon ganska hårda WYSIWYG regler, och jag tror inte det är jättemånga som har ett altare eller har råd att beställa hem delarna... Dessutom fungerar Empire bättre utan karaktärer med en minimumkostnad på 225 poäng...
OCH han har spelets sämsta Lord stats! En Goblin har bättre! Han har samma stats som en Blorc Champ, förutom det att han har tre wounds... Och högt Ld.
Men det är prayers och hatred som gör honom bra. Jag skulle hellre köra honom på en häst, tillsammans med lite infanteri, istället för högst upp på en plattform med texten "Skjut Mig".

Men men. Det är förstås bara vad jag tycker rolleyes.gif

(Och han skulle kunna utgöra en väääldigt ostig arme tillsammans med två steam tanks!)

Peter

#56 adon

adon

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 04 april 2007 - 09:21

Okej grabbar dax att joina diskussionen.

Jag kör med altaret. Kommer att spela altaret på Gothcon.

Min erfarenhet hitills om alataret:

- mycket bra för 100p. mest för lore of light och det är en unbreakable chariot.
- killen på är bra om man kör med VHS och OM man får en vettig motståndare att challengea.

I praktiken får man sällan chargea det man vill. Vem vill ta en charge från en chariot med VHS gubbe?

Det som är mindre bra är att:

- altare+gubben kostar ca 350 pts. Man kan få en toktolad wizlord eller toolad griffon general för 350pts som är spelmässigt mycket efektivare det lovar jag.

En wizlord L4 med rod of power, doomfire ring, scroll kostar 295pts och är inte att leka med. En Griffon general med 1+ sv/5+ ward MR2 och hammer of judgment kostar 380pts är tokhård.

- Den andra fällan med altaret är att man blir frestad att chargea så fort man kan och att man själv inte kan fly. Man blir lätt baitad, motståndaren flyr och man blir sedan chargead och låst i combat med ett block med värdelösa goblins eller nåt. Altaret och gubben är ultrakasst mot stora enheter. Detta gäller även för steamtanken som inte kan komma loss längre från combat (vilket är balansmässigt bra).

Det finns flera sätt att bli av med altaret:

- undvik den: M7 och inga march moves räcker inte långt.
- Skjut kärran med S7+
- Lås upp kärran med keff enhet: billigt block
- Utmanna Altaret med S7 kroxar, dragon ogres. altrate kan inte fly så du hinner ikapp det så småningom.
- Använd magi som beast cowers. Visst den har MR2...
- Sikta alltid på alatret i närstrid. Altaret kan inte hela sig och är bra mycket lättare att döda än gubben på som har bra save, ward save coh kan hela sig.
- altaret har hatred. Det betyder att alatret måste alltid pursua. Använd detta och din hjärna och du inser snart att skogar och anna diff terräng är din bästa vän....
- Prayers från alatrgubben är rätt harmlösa. Dispella soulfire och dispella det andra i din runda.

Fråga mig på Gothcon hur det gick för altaret...!

#57 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 04 april 2007 - 18:25

Sådär nu var kompen för de 82 listor som nådde mig i tid genom tjatad och bedömd...

Till dom som fick förhands bedömningar kan jag meddela att jag för ovanlighetens skull verkar ha varit den snällaste bedömmaren...över lag var både micke och johan klart snålare med poängen...altså generellt har min förhands bedömning sänkts med ett par poäng för i princip alla...

medel i år ligger runt 11/25...

/Christian Svensson

#58 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 04 april 2007 - 19:40

- undvik den: M7 och inga march moves räcker inte långt.

Funkar rätt dåligt eftersom man i regel måste gå mot den då det går rykten om att Empire brukar skjuta en del.

- Skjut kärran med S7+

Är inte många arméer som är förunnade det. Stenkastare har cirka 1/6 att plocka den och ve hemska tanke att en greatcannon tar ut stenkastaren efter en runda eller två. Så Bara andra empire och dvärgar har en hyffsad chans här.

- Lås upp kärran med keff enhet: billigt block

Funkar hyffsat bra men "keffenheten" kommer köttas genom rätt snabbt av soulfire och light nuken - om man inte vill offra magiförsvaret på sin "keffenhet"

[cool.gif- Utmanna Altaret med S7 kroxar, dragon ogres. altrate kan inte fly så du hinner ikapp det så småningom. [/b]

Men om den stygga Empirespelaren listar ut att det är få enheter som kan knäcka den så kanske har också är listig nog att just skjuta ner dessa

- Använd magi som beast cowers. Visst den har MR2...

Precis - MR2 tillsammans med en 4-6 DD. Troligen inte så listigt.

- Sikta alltid på alatret i närstrid. Altaret kan inte hela sig och är bra mycket lättare att döda än gubben på som har bra save, ward save coh kan hela sig.
Nej - den stackars T5, 5-6 wounds och 4+ wardsave, maskinen slår man ju ihjäl skitlätt. Och i regel har man inte så lång tid på sig innan man har en fet infanterienhet i sidan.

- altaret har hatred. Det betyder att alatret måste alltid pursua. Använd detta och din hjärna och du inser snart att skogar och anna diff terräng är din bästa vän....
Då måste man alltså först få altaret nära terräng för att sedan lyckas genomföra en charge från den riktningen där terrängen finns. Men hur gör man om Empirespelaren inte är helt olistig ?

- Prayers från alatrgubben är rätt harmlösa. Dispella soulfire och dispella det andra i din runda.

Harmlösa ? Shit manhattan - det håller inte min general och hela hans Questing Knight enhet alls med om.

Altaret i sig är den värst prissatta enheten sen salamandrarna i 6th.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#59 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 04 april 2007 - 19:52

QUOTE (LordChance @ Apr 4 2007, 19:25 ) <{POST_SNAPBACK}>
Sådär nu var kompen för de 82 listor som nådde mig i tid genom tjatad och bedömd...

Till dom som fick förhands bedömningar kan jag meddela att jag för ovanlighetens skull verkar ha varit den snällaste bedömmaren...över lag var både micke och johan klart snålare med poängen...altså generellt har min förhands bedömning sänkts med ett par poäng för i princip alla...

medel i år ligger runt 11/25...

/Christian Svensson

Starkt jobbat thumb.gif Låter dock som ett lågt medel då det gäller 6 slag...

När får vi veta?

#60 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 04 april 2007 - 20:31

QUOTE (Steffo @ Apr 4 2007, 20:52 ) <{POST_SNAPBACK}>
Starkt jobbat thumb.gif Låter dock som ett lågt medel då det gäller 6 slag...

När får vi veta?

Kompen kommer förhoppningsvis ut under fredagen antagligen efter första matchen...då jag fortfarande saknar 3-4 listor...samt när vi rätt ut ett par listor som helt klart innehåller felaktigheter (t.ex. 4 hjältar + drake !)biggrin.gif

Starkt bidragande till den låga kompen skulle jag vilja säga är hårda listor...har inte många under 5 men 7-8 är väldigt väl befolkat samtidigt sombara ett par listor faktiskt kommer över 20...helt klart färre icke-kompetativa listor än förra året smile.gif

Tja får se nu skall jag skriva klart missions...5 st blir det...och tja lite galenskap tror jag biggrin.gif

/Christian

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar