Hoppa till innehåll


Foto

Q&A strategikort och regler


  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
61 replies to this topic

#21 petrus

petrus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 07 november 2006 - 16:15

Något som också är värt att notera är att det specifikt står på varje karaktär att de får köpa magic items eller spites för en total kostnad av 50p.
Medans det på bsb står att de inte får köpa magic items om de köper ett magiskt standard.

#22 DGoE

DGoE

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 07 november 2006 - 16:57

Finns det något i boken som specifikt säger att Spites inte är magiska föremål?

Alltså inte bara antydningar, utan mer likt daemonic gifts där det specifikt anges att dem inte är magiska föremål coh därmed inte påverkas av law of gold etc.

#23 petrus

petrus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 07 november 2006 - 17:05

QUOTE (DGoE @ Nov 7 2006, 17:57 )
Finns det något i boken som specifikt säger att Spites inte är magiska föremål?

Alltså inte bara antydningar, utan mer likt daemonic gifts där det specifikt anges att dem inte är magiska föremål coh därmed inte påverkas av law of gold etc.



Nu har jag inte boken här, men vad jag vill minnas så står det ingenstans att spites inte är magic items.
Men det står överallt "spites or magic items" och de har en egen rubrik precis som magic items har en egen rubrik. Om de hade varit magic items borde de ha varit en underrubrik till magic items ist för att som nu listas som något eget.

"Spites are choosen in the same manner as magic items, and count towards the maximum number of points a character is allowed to spend on magic items."

Den här meningen blir väldigt konstig om spites är en form av magic items ...

#24 DGoE

DGoE

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 07 november 2006 - 19:53

Som jag sade förut så blir meningen lika konstig om dem inte är magic items

Ifall du har lust så får du gärna läsa igenom det där någon gång när du har tid (saknar nya WE-boken själv) för att se ifall det uttryckligen står någonstans att dem är eller inte är magic items.

Antydningar utifrån mer eller mindre skickligt utförda förtydlingar finns dessvärre alltid, vad jag är ute efter är om det finns något påtagligt och kristallklart.

#25 Mattias H

Mattias H

    Member

  • Members
  • PipPip
  • 24 Inlägg:

Postad 07 november 2006 - 22:45

QUOTE (DGoE @ Nov 7 2006, 20:53 )
alltid, vad jag är ute efter är om det finns något påtagligt och kristallklart.


Om det fanns en sådan förklaring skulle ju inte denna diskussion existera...

#26 petrus

petrus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 07 november 2006 - 23:01

Det här är alla regler som finns för spites i WE boken:

"Choosing spites

Spites are chosen in the same manner as Magic items, and count towards the maximum number of points a character is allowed to spend on magic items. Therefor each particular Spite choice may only be chosen once in an army. For example, you cannot have two models with a Murder of spites in the same army. In addition, each character can only choose one spite from the list bellow. However TReemen ancients and branchwraiths may have any number of spites, to the limit of their allowance(100 points and 50 points respectively) "

Innan detta står ett långt stycke som förklarar fluffmessigt vad spites är, dvs magiska skogsväsen. Det tänker jag inte citera.
Efter detta listas spitsen.

Allt detta finns under den övergripande rubriken Spites of Athel Loren.
Rubriken efter detta är Magic items.

Det finns inget i boken som säger att spites är magic items.
Avsaknaden av detta och det faktum att det under varje karaktär står att de får köpa magic items och eller spites. Eller att de bara får köpa spites.
Gör att jag faktiskt känner mig helt övertygad om att spites inte är magic items.

#27 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 07 november 2006 - 23:12

Vill man vara riktigt lustig.

QUOTE
Spites are choosen in the same manner as magic items
.

De väljs alltså på samma sätt som magiska föremål. Kan man inte välja magiska föremål finns inget "samma sätt" eller "manner".
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#28 DGoE

DGoE

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 07 november 2006 - 23:12

QUOTE (Mattias H @ Nov 7 2006, 23:45 )
Om det fanns en sådan förklaring skulle ju inte denna diskussion existera...


Diskussionen gäller BSB, och motsättningen gäller att spites regleltekniskt tillhör en grupp där liknande saker är förbjudna på BSBs. Trots detta lutar jag åt att dem borde tillåtas, varför jag vill vara så noggrann som möjligt med vad som finns och vad som inte finns, det hoppas jag att du ursäktar. Vilken som helst referens i frågan om vad som gäller med Vaul's unmaking/law of gold är...tjaa, guld värd även i BSB-diskussionen, även om frågorna inte direkt är sammanknutna.

Och fan dig björn, det där håller jag ju också med om smile.gif Skall jag behöva byta åsikt igen? tongue.gif
Verkar faktiskt inte bättre. Någon mer som tänker lyckas övertala mig en gång till, eller slipper jag byta fot fler ggr? tongue.gif

#29 Dakoth

Dakoth

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 07 november 2006 - 23:23

Har uppdaterat med Q&A nu

#30 petrus

petrus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 07 november 2006 - 23:59

QUOTE (bjorn.nilsson @ Nov 8 2006, 00:12 )
De väljs alltså på samma sätt som magiska föremål. Kan man inte välja magiska föremål finns inget "samma sätt" eller "manner".


Nej, det står inte att man inte får köpa spites om man inte får köpa magic items.
Det står att samma generella regler, de som är listade i BRB gäller för att köpa magic items. De gäller också för köpandet av spites.
De reglerna säger inget om huruvida en bsb får köpa magic items utan det regleras i varje armebok.

Om man följer din logik skulle inte de två forest spirit hjältarna inte få köpa spites.
De kan inte välja magic items och skulle därför inte få köpa spites.

#31 Mattias H

Mattias H

    Member

  • Members
  • PipPip
  • 24 Inlägg:

Postad 08 november 2006 - 00:43

QUOTE (DGoE @ Nov 8 2006, 00:12 )
Trots detta lutar jag åt att dem borde tillåtas, varför jag vill vara så noggrann som möjligt med vad som finns och vad som inte finns, det hoppas jag att du ursäktar.


Hehe, menade inte att låta irriterad eller nåt, bara att en sådan enkel lösning (som att det finns en exakt definiering i arméboken) helt enkelt är för bra för att vara sann med tanke på hur saken diskuterats ^^.

#32 Da'Ghault

Da'Ghault

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 08 november 2006 - 07:23

Jag bläddrade igenom övriga böcker för att försöka se ett mönster och fann att i princip alla(kan ha missat något) nämns specifikt om tex big names, virtues etc får tas eller inte tas i samband med magiskt banner på BSB. Detta gäller även kindred som inte får tas. Kvar blir då spites som inte nämns alls. I mina ögon finns då bara en ledtråd kvar och det är 'Spites are choosen in the same manner as magic items'.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#33 Dakoth

Dakoth

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 08 november 2006 - 08:51

Denna fråga (spites/bsb/MI etc) är mycket intressant och långt ifrån utredd till fullo - men jag har gjort en ruling baserad på min egen inkompentens och det är det som gäller för QFAIV - jag är säker på att andra turneringar kommer köra åt andra hållet. Så en fortsatt diskussion kanske kan föras i regeltråden?

#34 toshiro

toshiro

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 178 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 november 2006 - 15:39

Måste man ha plats över, ie 25pts, på någon karaktär för att kunna använda den extra scroll man kan få från magic flux?

Burträsk DM bordtennis 1993 (5a), Burträsk DM bordtennis 1995 (3a), Burträsk DM bordtennis 1995 Dubbel (1a),

Vindelälvsloppet 1999 5,2km (23:40, motvind) Släktkamp Geni 2004 (delad 2a) Svensk mästare ishockey 2013, 2014.


#35 Dakoth

Dakoth

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 10 november 2006 - 08:55

QUOTE (toshiro @ Nov 9 2006, 15:39 )
Måste man ha plats över, ie 25pts, på någon karaktär för att kunna använda den extra scroll man kan få från magic flux?


Nej , den extra scrollen är utöver eventuell övrig utrustning.

#36 goranfarm

goranfarm

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 55 Inlägg:

Postad 10 november 2006 - 12:25

När jag läste regelpacket stod det på ett ställe att nightgoblin mushrooms räknades in när man räknar magical flux och och på ett annat ställe att de inte räknas in. Vilket är det som gäller?

#37 Lord-Ritchkittar

Lord-Ritchkittar

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 94 Inlägg:
  • Location:Falun
  • Interests:Warhammer Fantasy

Postad 11 november 2006 - 13:11

QUOTE (goranfarm @ Nov 10 2006, 12:25 )
När jag läste regelpacket stod det på ett ställe att nightgoblin mushrooms räknades in när man räknar magical flux och och på ett annat ställe att de inte räknas in. Vilket är det som gäller?


Fråga 3:
Samma fråga som tidigare (dock ej besvarad vad jag kan se) Vad gäller egentligen för warpstones/muchrooms? Räknas de eller inte?

Svar:
De räknas inte in - skall förtydligas i reglerna.

Det står med i andra posten med Q&A.

#38 Setomidor

Setomidor

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 395 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 11 november 2006 - 21:34

QUOTE (Warhammer.doc)
Summera alla enheter i din armé som har avståndsattacker och konsultera tabellen nedan för modifikationer; besättning till kärror samt karaktärer som saknar magiska avståndsattacker ska inte räknas in.


Hur räknas t.ex. en skaven Assassin med poisoned throwing stars? Är det en karaktär med magisk avståndsattack eller inte? (attackerna är ett vanligt option och ges inte av ett magic item / spell, men attackerna räknas som magiska).

#39 Darfus

Darfus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 167 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 12 november 2006 - 13:54

När man ska räkna antal charriots hur blir det med tomb kings som har charriot units?

På magisk flux kortet, varför ska tomb kings addera 2 till samanlagda power dice? då de inte kan använda de 2 st man får rån början till att göra magi med. glare.gif

//Kaj Jonsson


#40 petrus

petrus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 12 november 2006 - 20:07

Fråga 16:
Får man använda Moonstone of the hidden ways om man är i närstrid?

Föremålet säger inget om att man inte får göra det, Direwolf stödjer också denna tolkning...


Fråga 17:
Får man använda moonstone of the hidden ways i motståndarens runda?
Samma sak här, föremålet anger ingen begränsning utan säger bara att man ska göra det i slutet av movmentfasen. Andra föremål, som tex black periapth är ju formulerade på samma sätt och där har gw sagt att det ska tolkas som att man får använda det i motståndarens runda.


Fråga 18:
Magisk båge med WE bsb?




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar