Hoppa till innehåll

Foto

Diskussion Om Bestraffning Av Felaktiga Listor.

53 replies to this topic

#21 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 14:24

Jag antog att -5 skulle artificellt läggas på som att man fått 5p mer för matchen, så att man får tyngre motstånd som straff, annars straffar man ju orättvist bara den motspelare man får match 2 och det är galet. Han får möta något tyngre än han borde och jag får en lättare matchup.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#22 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 14:44

Dennis har rätt, och jag är inte nöjd med det.

Det var därför jag skrev det igår när Kaj frågade och jag svarade "Ja, men inte helt nöjd med det."

Diskussionen går just nu om vi ska lägga på straffet efter turneringen är klar, lite så som Dennis pratar om att ta bort målningspoängen istället, eller ge minuset där.

Jag arbetade igår med GoEPP och simulerade en turneringen, där använde jag mig av -5 som övrigt, vilket fungerade fint i simuleringen.

Vi arbetar vidare med detta och jag är medveten om problemet som Dennis lyfter fram att man kan faktiskt "tjäna" på ett -5p.

Tobias:

Jag förstår att det är tungt och att straffet blev -5p för alla var därför vi inte sagt något annat tidigare. Därför är det mycket troligt att till nästa års turneringen kommer det vara olika bestraffningar för olika former av misstag. Mänsklig faktorn som du talar om, ja det är självklart att den existerar, MEN att ha av 42 spelare 10st som blir bestraffade är mer än bara mänsklig faktor. Denna siffran är totalt sett för hög och måste motverkas. Många av felen hade garanterat motverkats om man korrekturläst en extra gång, eller bett en kompis läsa igenom det.

Som tidigare diskuterats har det funnits förslag på att kräva att listorna lämnas in i Armybuilder format, jag säger inte att det är prefekt. Men många av felen vi rättade hade lätt hittats med hjälp av Armybuilder. Dessutom upplägget på de listor som skickats in. Det går betydlgit mycket fortfarande att rätta listor som har skrivit upp items etc. i en lista efter varje karaktär med komp minuset för varje item / karaktär efteråt istället för att klumpa ihop hela karaktären till ett minus värde. Men det kommer blir hårdare krav på det nästa år eller helt enkelt öppna listor.

#23 Ratatatata

Ratatatata

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 297 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 14:45

Tycker inte att straffet är så mkt att bråka om, inte minst när det stod så tydligt i informationen. Jag får också -5 BP men får skylla mig själv.

Däremot håller jag med Dennis om att man bör lägga in det i slutet av turneringen och inte på totala BP från spelade matcher utan under målning eller annan funktion (vill minnas att Goep har en funktion för "övriga poäng"). Annars kan det bli skevt under matchandet.

Daniel Terdell, Föreningen Ylva

Wood elves, Tomb Kings

#24 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 14:47

Tja, just nu straffar det ju dock inte bara den som slarvade, utan också den oskyldiga motspelaren match 2. Känns dumt att den personen drabbas av någon annans fel? Lägg in det i slutet av turneringen isåfall och låt matchups gå som vanligt, då blir det sjysst där oavsett.

Vill inte bråka om det, men det är osedvanligt hårt (och konstigt)!

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#25 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 178 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 15:11

Nästan på nivån "Nu kan du inte vinna längre^^"

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#26 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 353 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 15:11

Krav på armybuilder är dock en mycket dålig ide då ni isådana fall tvingar folk köpa armybuilder som kostar en del eller laddar ner en olaglig version (som jag har förstått de flesta gör)

Men att ha krav på hur en lista ser ut o straffa felaktiga är helt okej i min mening (vilket egentligen ingen har gnällt på utan diskussionen är mer hur straffet skall aplieras)

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#27 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 15:22

Det beror lite på hur bra framförhållning man har men har spelarna över 3 veckor på sig från låst kompmall/restriktioner till listinlämning bör inget missas.

Sen bör minuset inte påverka lottningen utan läggas på efter sista matchen till totalresultatet annars får spelare med avdrag i förväg en "enklare väg" än övriga spealre då man lottas mot spelare som tar mindre poäng än man själv gjort.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#28 Fredrik

Fredrik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 386 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 15:35

Problemet är väl att detta egentligen är första gången som någon arr är genomgående konsekvent vad gäller bestraffning och att de som straffas nu blir först ut på något vis och det känns ju givetvis inte bra. Innan har man klarat sig undan straff på många fel. Många andra gånger så har de även funnits någon sorts subjektiv gräns på vad som genererar avdrag och vad som slipper igenom. Största problemet med den metoden är att man hela tiden ställs inför en massa snack om varför och de va ju inte så mycket eller varför fick ja minus och inte han osv. Här är de rakt och tydligt, fel är fel oavsett grad. Vi hade det problemet inför Sm förra året och då valde vi att backa då vi landade i nån sorts gråzon i bedömningen. Skulle vi delat ut avdrag till alla som gjort fel där så hade 20-30 pers fått avdrag. Främst för att den angivna mallen inte användes. Personligen så tycker ja att man ansvarar för sin lista oavsett om man är ny eller gammal i gemet. Är man osäker, fråga, läs på, kolla extra noga, skicka in tidigare och be om hjälp etc. Det är även lite konstigt att vi inte är hårdare vad gäller fel i listor, sen matchrapportering, förseningar innan match etc. Är medveten om att är ganska svårt att sätta ner foten i dessa lägen, då man ändå är kompisar osv. Men någon måste ju vara det svarta fåret.. 

Fredrik Karlsson - HYMS

#29 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 15:39

Som jag skrev i den andra tråden kommer minuset dras ifrån slutresultatet för att inte störa lottningen och turneringen i sin helhet.

Tja, just nu straffar det ju dock inte bara den som slarvade, utan också den oskyldiga motspelaren match 2. Känns dumt att den personen drabbas av någon annans fel? Lägg in det i slutet av turneringen isåfall och låt matchups gå som vanligt, då blir det sjysst där oavsett.

Vill inte bråka om det, men det är osedvanligt hårt (och konstigt)!

Jag förstår ärligt talat inte, du avslutar med att säga att du inte vill bråka om det, men ändå har du gjort 5 posten om detta under det senaste dygnet. Jag säger inte att det är något fel med det och man kan ha olika åsikter. Men att sedan avsluta din mening med att du tycker det är osedvanligt hårt och dessutom konstigt. Det fattar jag inte, vissa spelare har begått misstag, vilket klart och tydligt stod i informationen om turneringen och sedan blir bestraffade för det. Sedan håller jag med om att det borde funnit olika bestraffningsskalor, men eftersom detta inte finns med i den grundinformation som delgivits till er som deltar anser i alla fall jag att man kan inte börja mixtra med informationen och lägga till och dra ifrån. Dessutom har detta straff funnits alla andra år på Slättaslaget men tyvärr aldrig tidigare används fullt ut, men i år lackade jag ur efter att det inkommit för många listor som hade fel i sig och som skapade merarbete för oss som arrangörer.

#30 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 353 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 15:41

Bra beslut ni kom med. Jag stöttar ert beslut vad det nu är värt :)

(skillnaden denna gång mot sm 2013 arrangerat av Hyms var att många straffpoäng höll på att delas ut då pga formatering av sin lista och inte direkta listfel. Detta gjorde utan vara tydlig från start att man var låst till deras mall om jag minns rätt.)

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#31 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 15:54

Excel är ett nice verktyg tycker jag då det går rada upp både items komp och kostnader.

Alltid jobbigt att starta med minus. Men sin egna lista bär man eget ansvar över.
Aldrig arrangerat men kan tänka mig att rätta 20-50 listor och skicka mail osv fram och tillbaka blir tröttsamt ;)

#32 Fredrik

Fredrik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 386 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 15:56

Bra beslut ni kom med. Jag stöttar ert beslut vad det nu är värt  :)

(skillnaden denna gång mot sm 2013 arrangerat av Hyms var att många straffpoäng höll på att delas ut då pga formatering av sin lista och inte direkta listfel. Detta gjorde utan vara tydlig från start att man var låst till deras mall om jag minns rätt.)

http://swfbr.ipbhost...?showtopic=5739 Kolla längst ner i infon, tycker inte det är något konstigt där. Läste man allt så borde de inte varit några problem.

Fredrik Karlsson - HYMS

#33 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 16:08

Jag förstår ärligt talat inte, du avslutar med att säga att du inte vill bråka om det, men ändå har du gjort 5 posten om detta under det senaste dygnet. Jag säger inte att det är något fel med det och man kan ha olika åsikter. Men att sedan avsluta din mening med att du tycker det är osedvanligt hårt och dessutom konstigt. Det fattar jag inte, vissa spelare har begått misstag, vilket klart och tydligt stod i informationen om turneringen och sedan blir bestraffade för det. Sedan håller jag med om att det borde funnit olika bestraffningsskalor, men eftersom detta inte finns med i den grundinformation som delgivits till er som deltar anser i alla fall jag att man kan inte börja mixtra med informationen och lägga till och dra ifrån. Dessutom har detta straff funnits alla andra år på Slättaslaget men tyvärr aldrig tidigare används fullt ut, men i år lackade jag ur efter att det inkommit för många listor som hade fel i sig och som skapade merarbete för oss som arrangörer.

Att det är konstigt refererade mer till att straffet blev en bonus i de följande matcherna, och att ens motspelare helt plötsligt fick en svårare motståndare än de borde. Att folk straffas för slarv är inte konstigt :P Ni har ju dock fixat den biten nu, vilket är bra! Andra, oskyldiga spelare ska inte drabbas av andras slarv.

Har definitivt reagerat på att det är så hårt, mer än vad jag trodde jag skulle göra. Vill inte bråka om att jag inte förtjänar ett straff, men däremot tycker jag det är osedanvligt hårt! Jag läste ärligt inte delen för hur listinskick skulle straffas, för det har i princip aldrig varit ett problem för mig tidigare.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#34 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 16:51

Kanske blir ett uppvaknande att läsa den biten framöver nu då! :)

#35 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 16:55

Äsch, det kommer jag inte göra! Att läsa för att se vad straffet är vore ju lite som att man planerade att skriva fel i listan, haha. Däremot inga listinskick sista minuten, men så går det när man har total ångest över vad man ska lira :P

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#36 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 17:06

Personligen tycker jag bara att det är trams att ge straff för felaktigheter. Att tro att straff och dylikt kommer att få spelare att bli mer noggranna känns som om man vill undervisa. Att dela ut moralkakor i en hobby som vi gör frivilligt och dessutom betalar pengar för att göra känns bara löjligt. Om vi vill behålla våran trevliga atmosfär i tureningssverige får helt enkelt arrangören tugga i sig att det blir lite jobb. Det mesta går att lösa på plats oavsett. Alternativt spelar man med öppna listor och lägger upp de på forumet så får alla chansen att kontrollera (min åsikt för övrigt).

Allt som avskräcker att folk vill åka på turneringar straffar sig i längden och straff är en av dessa.

/H   

#37 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 075 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 18:06

Jag tycker det är helt rätt. Hade en liknande diskussion på masters med flogger och annat löst 40K-folk och där hade det inte varit någon tvekan.

Skriver man ut klart och tydligt, vilket i sig är en svårighet, så ser jag inga problem med att tillämpa straffen som man faktiskt skrivit ut skall tillämpas.

Däremot kan jag tänka att pricksystem är bättre så att inte en enda liten tabbe genererar minus utan att det först blir vid andra/tredje pricken som man påverkas.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#38 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 755 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 18:08

Håller med Hawk. Personligen skulle jag bli rätt besviken att åka på en turnering som jag både har investerat tid o pengar på om min chans att placera mig bra minskar drastiskt genom att jag slarvat med listan.

Fel kan man göra oavsett hur noggrann man är eller hur erfaren man är vilket var rätt tydligt i detta fall.

Dessutom känns det sådär att placera sig före någon enbart för den personen fått avdrag på listan.

Förespråkar också öppna listor.

#39 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 18:12

Straff har ju den konstiga funktionen i vårt samhälle idag, att det ska försöka som du säger avskräcka, men också undervisa om att vissa beteenden inte är accepterade i samhället. Jag tycker inte att det är att dela ut moralkakor att förvänta sig att alla ska deltaga i en tävling (vilket de flesta av våra turneringen på swfbr är) att kräva att folk lämnar in korrekta listor. På ett liknande sätt är det inte accepterat inom fotbollen att använda sig utav olicensierade spelare eller använda substanser som ökar personers arbetskapacitet, detta skulle anses vara fusk. Vilket är på samma sätt "fusk" att använda en lista som inte uppfyller de krav som vi tillsammans har accepterat genom t.ex. komp-mallen eller de utgivna arméböckerna eller framför allt det poäng spannet för turneringen. Ja, det är en hobby, men jag upplever att det finns ett stark tävlings instinkt hos de deltagare som är intresserad av att besöka turneringen.

När det gäller att folk betalar pengar för att besöka dessa event som vi olika arrangörer anordnar, är ju snarare ett självkostnads-pris för oss på Slättaslaget i alla fall. Där dessa 200kr snabbt äts upp av investeringar i terrängbyggnationer, lokalhyror, priset, pokaler och annat som krävs för att turneringen ska fungera. Vi arrangerar inte Slättaslaget för att tjäna pengar själva, vi försöker som de flesta föreningen vara en aktiv föreningen som erbjuder saker till våra medlemmar etc.

Och självklart accepterar vi arbetet som det innebär att arrangera turneringen, det vi vänder oss emot som arrangörer av Slättaslaget är det extra jobb som medföljer.

Vi har dessutom varit redan får början tydliga vad som gäller för Slättaslaget när det gäller granskningen av listorna, och att genom man anmäler sig uppfattar i alla fall jag att man acceptera de förutsättningar som sätts upp för Slättaslaget. Att inte välja att läsa det är en annan sak, vilket jag i mitt yrke som gymnasielärare ofta möter på.

Jag förstår och acceptera den frustration som spelare kan uppfatta med detta, men jag kan inte se att vi på något sätt har gjort något fel i ärendet och jag tycker att alla ska komma och spela på så lika möjligheter som det går, det är väl därför vi använder oss utav Komp-systemet i Sverige för det mesta och inte bara kör på hur man vill efter hur arméböckerna är skrivna. Jag tycker personligt inte alls det är OK att efter turneringen säga... ursäkta men jag spelade med en Lord som hade 25p för mycket items på sig eller att jag råkade köra med 2600p på denna 2500p turneringen!

#40 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 755 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 18:20

Problemet blir ju noggrant jag än korrekturläser så kan det ändå slinka igenom ett fel. Säg att jag glömmer skriva ut light armour på min lord, ska jag då missa möjligheten att kunna placera mig bra på en turnering?

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar