Hoppa till innehåll

Foto

Gt Finalen 2010 Rapport

• Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 benmannen

benmannen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 552 Inlägg:

Postad 04 februari 2010 - 00:28

Tjena, vi åker ju på GT finalen den 6-7 februari. Jag tänkte att vi kunde posta lite uppdateringar om hur det går här. De har gratis WIFI på Bugmans så vi kan nog smita dit mellan matcherna. Dra i oss en snabb pint och posta lite resultat.

Våra listor är tyvärr rätt lika. Jag beslöt mig för att droppa draken och spela en lista som kommer ha det lite svårare i allmänhet. Jag speltestade den för sista gången idag och gjorde en förändring för att ha ett svar på Wraiths och Flamers. Jag bytte ut Assassinen mot den "odödliga" BSBn på Dark Steed. Izin spelar en liknande lista, men han har en lvl 4a på pegas med focus familiar, en BSB på pegas och 2 RBT... Här är min lista:

Sorceress 100
Lvl 2 upgrade 35
Dark Pegasus 50
Focus Familiar 25
Dispel Scroll 25
Total 235

Sorceress 100
Lvl 2 upgrade 35
Dark Pegasus 50
Lifetaker 30
Total 215

Sorceress 100
Lvl 2 upgrade 35
Dark Pegasus 50
Darkstar Cloak 25
Dispel Scroll 25
Total 235

Master 80
Battle Standard 25
Heavy Armor 4
Seadragon Cloak 4
Shield 2
Dark Steed 12
2 Repeater Handbows 16
Pendant of Khaeleth 35
Sword of Might 15
Total 183

Characters 868

5 Dark Riders 85
5 Repeater Crossbows 25
Musician 7
Total 117

5 Dark Riders 85
5 Repeater Crossbows 25
Musician 7
Total 117

5 Dark Riders 85
5 Repeater Crossbows 25
Musician 7
Total 117

5 Harpies 55

5 Harpies 55

7 Shades 112
7 Additional handweapons 7
Total 119

7 Shades 112
7 Additional handweapons 7
Total 119

5 Shades 80

1 War Hydra 175

1 War Hydra 175

Army total 1997

Focus Familiar tanten är som oftast General eftersom hon kan gömma sig rätt enkelt.

Jag har övat mindre än till höstens GT, men den spelar liknande som min draklista, och har fortfarande hyfsat puckelpotental med 2 Hydror. Jag ser framför mig en helg med 3 matcher mot Siren Song Demoner och 3 matcher mot dubbel Abomination Skaven. Listan klarar sig mycket bättre mot Skaven, mot Demonerna får man spela riktigt tajt. Det finns inga egentliga mål för sirensången, men det kan göra det hela värre. Folk brukar Siren Sånga en hydra, men trollisarna ligger illa till..

Jag hade gjort mig av med 2 av mina GW hydror som var målade och jag sålde av mina nyköpta av nån anledning. Men Mikers var snäll nog att sälja tillbaka min hydra. Så jag limmade ihop den i förrgår och målade klart den igår kväll. Nu har jag 4 målade hydror smile.gif

Håll koll på den här tråden. Vi tar ett tidigt flyg på fredan så vi hinner in en match samma dag med lite flyt. Vi kommer definitivt posta lite på fredan.

Håll tummarna för oss!

#2 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 04 februari 2010 - 01:09

Spännande kommer följa det noga, många uppdateringar vi vill veta vad som händer.... smile.gif

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#3 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 766 Inlägg:

Postad 04 februari 2010 - 10:28

Lycka till båda två! Ska bli riktigt spännande läsning i helgen. Hoppas även på lite bilder thumb.gif

#4 Izin

Izin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 Inlägg:

Postad 04 februari 2010 - 13:14

Dark Elfs
Axel Rydén

Lords and Heroes

Supreme Sorceress 335
(225), Level 4(35), Focus Familiar(25), 2 Dispel Scrolls(50)
Dark Pegasus 50

Sorceress 192
(100), Level 2(35), Lifetaker(30), Tome of Furion(15), Dark Steed(12)

Master 165
Ring of Hotek(25), Deathpiercer(25), Sea Dragon Cloak(4), Heavy Armor(4), Shield(2), BSB(25)
Dark Pegasus 50

Core

5 Dark Riders 117
(85), Crossbows(25), Musician(7)

5 Dark Riders 117

5 Dark Riders 117

5 Harpys 55

Special

9 Shades 144
Assassin 171
(90), Additional Hand Weapon(6),Throwing Stars(30), Manbane(25), Cloak of Twilight(20)

7 Shades 112

Rare

War Hydra 175
2 Repeater Bolt Throwers 200

Total: 2000
PD: 8
DD: 5+3

Detta är listan som jag kommer att spela med... Jag spelar samma som i höstas pga lathet + det faktum att jag inte känner att listan saknar, ehm, nackdelar.

Grundläggande taktiker består av strategiskt utplacerad bolters, och resten av armén gömd på obskyra sätt bakom skogar och terräng, och kanske bakom hydran i nödfall. Sedan är det bara att peppra/magia järnet beroende på motstånd.

Spontant svårt motstånd med listan skule jag nog säga är extremmotstånd i form av dubbelstank, dubbelhydra(Hej Stefan), dubbelwheel(även dubbelabom i viss mån), dubbelwraiths, trippelengine med terradonbomb, thorek.

Något som jag gärna spelar mot är demoner i alla former och storlekar, och även många andra arméer i detta härliga bög-ost-mongo-spel...

Förmodligen kommer jag kanske att skriva min rapporter i samband med Stefan.
2 Horder som bonkar på varandra, finns det något som slår det?

Ja taktik.....

#5 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 04 februari 2010 - 13:16

Fasiken vad spännande, jag håller tummarna för er båda två och hoppas ni möts i en final!

#6 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 04 februari 2010 - 14:35

Lycka till bägge två! Jag håller tummarna thumb.gif !

/H

#7 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 04 februari 2010 - 15:01

Ja ni får sätta er prägel på turneringen därborta. Lycka till nu! Ska med spänning följa hur detta artar sig smile.gif.
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#8 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 04 februari 2010 - 15:51

Visa att trots att vi ofta kör komp så kan vi vinna i grismiljö!

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#9 Marshal

Marshal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 624 Inlägg:

Postad 04 februari 2010 - 16:46

Drog av en testmatch mot benmannen igår med en special beställd demon lista.

Bloodthirster, sirensong herald, flygande tzeentch BSB med -2 flaggan och the Masque. 10 Daemonetts, 10 Horrors x 2, 5 Furies x 2, 5 Fleshhounds x 2 och en femma Flamers.

Vi sluggade varandra till en blodig draw i ett scenario där bara tablequarters spelade någon som helst roll. Jag tror att de bägge herrarnas dark elf listor är perfekta för GT scenariona då de har mycket snabba grejor och skirmish så man kan gömma undan och trixa. Ska dock bli intressant att se hur de klarar sig mot nya skaven.

#10 benmannen

benmannen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 552 Inlägg:

Postad 04 februari 2010 - 16:54

Ja, och jag läste i nya regelpacket de skickade ut igår att det scenariot räcker det med 1p för en vinst! Så kan man bara hålla en quarter och contesta alla andra så tar man hem vinsten.

Min lista är lite byggd för att kunna ta hand om 2 x Abominations och Storm Banner Skaven. Mycket Firemagi blir det eller dubbelhydror som flamear in lite wounds...

#11 Kalle Kula

Kalle Kula

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 247 Inlägg:

Postad 04 februari 2010 - 20:37

Lycka till pojkar.

#12 bahh

bahh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 319 Inlägg:

Postad 04 februari 2010 - 22:15

ska följa detta smile.gif
//Mattias

Förening: Drakens Öga
Leksaker: Demoner, Dvärgar och Skogsalver

#13 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 05 februari 2010 - 17:41

Spännande!

Lycka till grabs!
/Morgan

#14 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 05 februari 2010 - 21:00

Axel och Stefan har nu kommit fram till England och iaf Stefan tycker att deras rum är sjyst, det var han som van myntsinglingen om att få sova i sängen.
Axel sover någon annanstans, han är ju lite av en player :-)
Eller oki han sover på soffan wub.gif
Eftersom de började i tid, typ innan de bordade flyget har de hunnit få i sig en del öl, 5 pints.
en uppvärmningsmatch har också hunnits med, dock mot varandra eftersom ingen av lokalbefolkningen var bra nog?
Man kan ju också fråga sig varför de inte spelade om vem som fick sova i sängen..
Axel hade svårt både för Stefans arme och med sina tärningar och förlorade i runda 5. Som tur är, mest för Axel då ;-) Så har de någon sorts lagsystem så att vänner ska slippa möta varandra i början. Eftersom laget måste vara av en viss storlek har de har gått ihop med några lokalinvånare och bildat ett lag, engelsmännen såg dem antagligen spela och tyckte sedan att det var en jättebra ide att de skulle slippa möta dem thumb.gif

Imorgon blir det spännande!
Jag hoppas som fan på att de möts i finalen, de har helt klart kapacitet för det och det vore väldigt mäktigt.
Eller ja axel hoppas nog på att möta en demon i finalen. wub.gif

#15 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 05 februari 2010 - 21:02

Haha, lokalbefolkningen är redan skraja, ser bra ut biggrin.gif. Grabbarna kommer nog gå långt tror jag.
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#16 benmannen

benmannen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 552 Inlägg:

Postad 06 februari 2010 - 14:10

Match ett:

jag möter VC, ghoulspam. Lvl 3 lord, 3 st lvl 2 vamps, corpscart, book of dansa, bound staffen, 2 extra pd på lorden + periapt. Så typ 17 powerdice i rundan. Toppa det med 8 wraiths, 3x 10 ghouls, resten vargar och bats. Missionen är ta sig in i motståndarens deploy. 1 vp räcker för vinst!

Det går hyfsat tidigt, jag får in en hydra på hans generals block med alla 4 vampyrer och binder upp dem. Efter 4 rundor kommer en till in i flanken. Så 2 hydror mumsar ihjäl allt. Medans jag dakkar och undviker resten. Sista rundan bladewindar jag wraithsen på 16 hits och trycker in en hyfsad vinst. Lyckas med mitt secret mission som är att ta fler kullar än motståndaren. Han misslyckas med sitt. Nästa runda börjar om 5 min...

#17 Izin

Izin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 Inlägg:

Postad 06 februari 2010 - 14:11

Match ett klar och allt är bra.

Mötte reggbunker och 12 Pd+2stones+bok. Han lyckades inte manövrera någonstans pga riders, och shades+magi pepprade ner allt annat. Mission var att komma in i han deplpy, och det lyckades. Han blev whipead.

God lunch, stefan dricker smoothie i jag tar öl... Mes...
2 Horder som bonkar på varandra, finns det något som slår det?

Ja taktik.....

#18 mikers

mikers

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 130 Inlägg:

Postad 06 februari 2010 - 14:41

God speed! krossa allt i er väg visa vad den svenska tigern gör när det inte är tyst som en mus.

#19 benmannen

benmannen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 552 Inlägg:

Postad 06 februari 2010 - 16:29

Match 2

standard Gateway. Eller kanske inte. Lvl4 på disc och tre nurgletrollisar som körde 1-picken typ hela partiet. Jag utmanövrerar honom och dödar typ allt men en sjukt bra sista magifas för honom drar in 1000p och ger honom preciiis en draw. Men det är nog bra ur matchup hänseende.

Köpte min första pint. Så nu jäklar. Axl battlar fortfarande, tror han fick möta
en trippelengine lista.

Dags att köpa en Beastmenbok smile.gif

#20 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 06 februari 2010 - 19:46

Just nu: Match 3

Stefan möter en demonarme med BT, Siren Song herald, 3 X Flesh hounds, 2 Horrors, 2 x 1 Fiend +bös som han springer cirklar runt och skjuter sönder allt förutom BT som gömmer sig bakom en kulle.
Vinst med 2700 mot 600. Tydligen är Stefans arme med flygande lv2or redan omtalad.

Axel möter en Cauldron arme med massa infanteri och bara en caddy. Axel visade nog varför det inte funkar på GT'n och skjuter samt magiar sönder honom.

Nu sitter de i Bugmans (som har trasigt Wifi) och tar lite öl innan det är dags för hero hammer. som är en sorts free for all där varje person ställer upp med en hjälte.

Axel förlorade match 2 mot en engine arme, 5 miss casts blev för mycket för hans arme i kombination med banehead på bsb'n

Efter första matchen var 1-8 demoner åtföljda av 2 DE.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar