Hoppa till innehåll

Foto

Aktuell Kompmall

• Please log in to reply
1825 replies to this topic

#1801 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 21 april 2015 - 07:47

Två exempel:

1. Bytet från 6th till 7th. Dessa versioner av spelet var överlag väldigt lika, 7th var mycket en 6.1 med uppdateringar av regler som inte funkade så bra, nya magiskolor etc. Här behöll man samma kompmall och upplägg som tidigare men uppdaterade värdena.

2. Bytet från 7th till 8th. Väldigt olika versioner av spelet, allt ändrades. I 7th edition ansåg infanteri var det sämsta som gick att spela med, och ju större enheter desto sämre var det. Kompmallen byggde till stor del på att tvinga spelarna ta stora infanteri enheter för att kompensera det bra man sedan tog. I början av 8th ansågs stora infanteri enheter vara riktigt bra, och att bygga vidare på en mall där en av grundidéerna var att tvinga fram infanteri kändes inte rimligt.

Så, jag tror att det är möjligt att fortsätta på samma upplägg om 9th visar sig vara likt 8th (vilket jag gissar). Men, om det är en bra idé eller inte är lite mer oklart. Finns nog en risk att gammalt tänkt ligger kvar länge, men samtidigt kan säkert gammalt tänk vara en okej startpunkt för mer eller mindre otestade saker.

Dock, om jag hade startat en ny 8th edition mall idag, med den kunskap jag fått från att arbeta med mallen i ett par år, hade jag nog gjort ett litet annorlunda upplägg på den.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#1802 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 21 april 2015 - 21:46

Aha. I min värld är "mall"= systemet i sig. Inte siffrorna. Det var därför jag inte fattade.

#1803 GGH

GGH

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 178 Inlägg:

Postad 22 april 2015 - 08:26

Alright! Synd att höra, men förståeligt. Kompmallen är typ 80% av anledningen till att jag fortfarande lirar Warhammer, och tycker ni gjort ett helt sjukt jobb med allt, specifikt när det kommer till att balansera feedback. Allt utan betalning dessutom! Otroligt imponerande.

+1

Gabriel GH

#1804 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 454 Inlägg:

Postad 22 april 2015 - 15:50

Det verkar inte bli så mycket mer feedback på betan. (Troligen pga att flera av oss undrar om vi kommer spela några fler kompturneringar med mallen, den enda som möjligen kan bli av före 9:th är warcon)

När kommer den definitiva versionen?

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#1805 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 22 april 2015 - 19:22

Det beror lite på hur mycket kommentarer det blir, men om ett par veckor ungefär. Dock verkar det ju inte som att mycket kommer ändras.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#1806 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 036 Inlägg:

Postad 22 april 2015 - 19:26

Vart inte så mycket ni justerade heller å vart lite aviga komp turneringar det sista.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#1807 Mahkal

Mahkal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 87 Inlägg:

Postad 30 april 2015 - 12:52

Det där med grey seer verkar luddigt. Får kolla upp det där

#1808 Arachnomen

Arachnomen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 421 Inlägg:

Postad 07 maj 2015 - 13:14

Version 16 verkar vara ifrån 19'nde april 2014, antar att en siffra har hoppat runt lite. :)

#1809 Knight

Knight

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 94 Inlägg:

Postad 07 maj 2015 - 17:36

Greetings, my friends!

We've got the potential to have a couple of more GTs here in the United States that will use Swedish Komp in 8th Edition Fantasy.  It's been some time since the last post in this thread: do you have a date for the "final" 16.0 8th edition version of the Komp?

#1810 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 07 maj 2015 - 19:22

Not really. But since it has been zero feedback, we can finalise it this weekend.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#1811 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 454 Inlägg:

Postad 07 maj 2015 - 21:34

Well, almost zero. :glare:

#1812 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 08 maj 2015 - 08:21

Lätta kompen på Mfs. De slår fortfarande sent och ws 3 är jobbigt.

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

High Elves (under uppbyggnad)

#1813 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 08 maj 2015 - 12:19

Det skrevs ju en del om o&g inför förra mallen som lämnades utan hänseende.Kaj spelade dom på gothcon utan någon större framgång (för att vara han :))

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#1814 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 148 Inlägg:

Postad 08 maj 2015 - 12:44

Jag säger det, animosity fucks you up!

Jag vann mycket på flax i ett par matcher och att folk underakattade orc-karaktärerna.
Maskinparken har potential att själv vinna en match, men jag blev inte imponerad av den.

Bästa pjäsen var, hands down, wyvern. Fy faan vad den är bra för sin poäng och komp. Den kan gott bli lite dyrare. Liksom Morks Warbanner.
I övrigt kan typ allt utom maskinparken sänkas lite för OnG känner jag - just på grund av animosity. Sjukt vad det kan sabba ens matcher!

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#1815 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 454 Inlägg:

Postad 08 maj 2015 - 13:10

Påminner om att vi dvärgar tyckte att åtstrypningen på OG var onödig, den låg rätt som det var. (De andra åtstrypningarna som infördes kändes dock rätt, se dvärgtråden).

#1816 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 08 maj 2015 - 13:14

Vi har redan diskuterat det och det kommer ändras tillbaka.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#1817 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 08 maj 2015 - 17:05

Vill gärna se en sänking av alla animosity enheter också, speciellt de som vanligtvis inte brukar få se skymten av Black Orcs (Night Gobling, Squig Herds osv). Trots att jag älskar Goblins gav jag upp på att lira dem på grund av animosity. Även jag har gränser för hur mycket tärningar får sabba för en :P

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#1818 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 08 maj 2015 - 22:15

Även blackorcblock är för dyra. De har ju inte animosity men de är relativt dåliga då den sortens block tenderar att prestera dåligt och jag har för mig det kompmässigt är bland de dyraste i kategorin (jämnfört med tex bestigors, woc warriors, graveguards osv). Den dåliga interna balansen i den boken gör att det inte finns någon anledning att inte ta troll framför squigs lr blorcs och än så länge imo har knappast kompmallen gjort något för att ändra det. Grimgors killar är ju om än ännu värre kompade.

Angående wyverns är dom bra men kombominuset är nog ganska meningslöst då de i min mening kontraproduktivt att ha fler. Kan kanske vara bra i vissa matcher men de är inga som ensamt dödar en armé utan löser en liten lucka dom har men om man börjar investera 700-800pts minst på dom tror jag man kommer få fler problem än man löser men vad vet jag.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#1819 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 454 Inlägg:

Postad 10 maj 2015 - 13:03

Hej,  ett litet klubbmästerskap jag ska vara med i om en månad behöver spika vilken mall de ska spela med. Jag argumenterar för att vänta på att ni spikar 16.0 (Vill gärna slippa spela en turnering till med 15.3 pga lore of undeath) men det börjar bli på håret.

Kan ni ge något exaktare datum för den slutgiltiga 16.0?

#1820 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 10 maj 2015 - 15:38

Hej,  ett litet klubbmästerskap jag ska vara med i om en månad behöver spika vilken mall de ska spela med. Jag argumenterar för att vänta på att ni spikar 16.0 (Vill gärna slippa spela en turnering till med 15.3 pga lore of undeath) men det börjar bli på håret.

Kan ni ge något exaktare datum för den slutgiltiga 16.0?

Fixar det ikväll

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar