Hoppa till innehåll


Foto

Always strike first?


  • Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 Johanem

Johanem

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 22 november 2004 - 15:18

Diskussionen har dykt upp ett par gånger, specielt mot Steffo smile.gif

Den som chargar Strikes first...
Sedan finns det föremål/förmågor som också Always strikes first. Ett exempel är Mark of Slaanesh. Ett annat är Empires Sword of Sigismund. Vem slår först? Har fått lära mig att man går efter intiativet om två har denna förmåga, men kan inte hitta det någonstans. Någon som kan citera?

#2 conny.lundgren

conny.lundgren

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 157 Inlägg:

Postad 22 november 2004 - 16:33

QUOTE (Johanem @ Nov 22 2004, 15:18 )
Diskussionen har dykt upp ett par gånger, specielt mot Steffo smile.gif

Den som chargar Strikes first...
Sedan finns det föremål/förmågor som också Always strikes first. Ett exempel är Mark of Slaanesh. Ett annat är Empires Sword of Sigismund. Vem slår först? Har fått lära mig att man går efter intiativet om två har denna förmåga, men kan inte hitta det någonstans. Någon som kan citera?



Förutsatt att ingen är charging följande ordning

* Initativ
* Om lika, den som vann förra combaten

Minns jag rätt så är det i Cronicles 2002, samma ställe där dom förklarar charging-ordning och vem som slår först.

#3 Kasczei

Kasczei

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 22 november 2004 - 18:04

Slår först gör de med Always Strike First regeln (always är nyckelordet).
Sen kommer de som chargar (den som chargar först slår före den som chargade sen etc.)
Sen slåss man i I-ordning.
Om I är samma ser man vem som vann föra combat-round
Om det blev lika slår man vars en tärning tills någon har vunnit

Denna ordningen är det, om 2st har always strike först så går man efter I (sen slå tärning)
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#4 RobinF

RobinF

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 22 november 2004 - 18:21

QUOTE
Denna ordningen är det, om 2st har always strike först så går man efter I (sen slå tärning)


Faktiskt inte, det beror på vad som står på prylarna. T.ex. står det att man skall slå tärning om det på Blade of Darting Steel (High Elf pryl), och initiativ-ordning på de flesta andra sådana grejer.

Om man har 2 saker som "always strikes first" och det står olika, slår man först om vilken av prylarna som har prioritet, och sedan går man i initiativordning eller så slår man igen om vem som slår först.....

Så går det när man låter 75 olika personer skriva arméböcker wink.gif
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#5 Steffo

Steffo

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 22 november 2004 - 18:34

Det som bukar förvirra mig är att Empire har ett vapen som always strikes first, even against chargers (sword of sigismund). Därför har jag fått för mig att chargers slår före always strikes first iom att SoS har den extra specialregeln.

#6 Kasczei

Kasczei

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 22 november 2004 - 19:29

Nej då, men eftersom Empire boken var först ut så ville de förtydliga det =)
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#7 Steffo

Steffo

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 22 november 2004 - 21:59

QUOTE (Kasczei @ Nov 22 2004, 19:29 )
Nej då, men eftersom Empire boken var först ut så ville de förtydliga det =)

Nja, det står så för Mounted deamonette-mounts och Quickening blood (Cult of Slaanesh) i SoC-boken också.

Enligt BRB s.68 står det att "Troops who have charge that turn automatically strike first". Sword of sigismund och mounted demonettes-mounts går före dessa men går man efter I för andra enheter/karaktärer som har always strikes first och blir chargade?

#8 Kasczei

Kasczei

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 22 november 2004 - 22:15

Always och Never övertrasserar andra regler (står någonstans i BRB). Så always strike first slår automatically strikes first

I alla fall: de med always strike first slår verkligen alltid först (om inte (lista undantagen skrivna ovan))
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#9 Steffo

Steffo

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 23 november 2004 - 10:35

QUOTE (Kasczei @ Nov 22 2004, 22:15 )
Always och Never övertrasserar andra regler (står någonstans i BRB). Så always strike first slår automatically strikes first

Hittar inte det, har du sidnummer? Vad jag hittar så är det bara always strikes last som står i BRB.

#10 Anton

Anton

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 23 november 2004 - 11:10

Jag sätter en goblin på att det inte står något om Always och Never i regelboken.

Jag ser inget som säger att förmågan att slå först automatiskt har företräde över chargers' rätt att slå först. För rätt många står det uttryckligen att de slår före chargers, men inte för alla.

#11 Mag-El

Mag-El

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 23 november 2004 - 12:01

QUOTE (Anton @ Nov 23 2004, 11:10 )
Jag sätter en goblin på att det inte står något om Always och Never i regelboken.

Jag ser inget som säger att förmågan att slå först automatiskt har företräde över chargers' rätt att slå först. För rätt många står det uttryckligen att de slår före chargers, men inte för alla.


Jag tror det blev förklarat på WPS så här.
Charger slår först(grundregel) och always strike first(specefik regel)
Eftersom som always strike first är en specefik regel så är det den som "trumphar"
över Chargers.(allt som står i Armé böckerna överskrider grundboken)

Annars kan du komma in i situationer där du har Item A, Item B och Chargers C.
Item A ska slå före Item B, Item B ska slå före C, och C ska slå före Item A.
Kan iof föerkomma nu också men med bara Alarielle.

-Magnus
Ara är en sann hjälte

#12 Johanem

Johanem

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 23 november 2004 - 14:11

Ok, verkar som det inte är 100 % klarhet hur det här funkar...

Anledning till min fråga är när en karaktär med Marf of Slaanesh blir chargad... får han då slå för den chargande?

#13 Mag-El

Mag-El

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 23 november 2004 - 14:20

QUOTE (Johanem @ Nov 23 2004, 14:11 )
Ok, verkar som det inte är 100 % klarhet hur det här funkar...

Anledning till min fråga är när en karaktär med Marf of Slaanesh blir chargad... får han då slå för den chargande?


Ja

-Magnus
Ara är en sann hjälte

#14 Steffo

Steffo

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 23 november 2004 - 20:19

Bara för att ställa till lite, strikes last i regelboken hänvisar till att reglen bara gäller när man egentligen ska slåss i iniativordning dvs den gäller inte när man chargar för då slåss man inte i iniativordning.

Borde inte det samma gälla för "Strikes first" dvs att man bara slår först när man egentligen skulle slåss i iniativordning? Det borde ju förklara varför vissa magiska grunkor har extraregelen "even against chargers" som extraregel och de då är bättre än vanlig "strikes first".

#15 Kasczei

Kasczei

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 23 november 2004 - 22:02

Fast och andra sidan heter det always strike first på magiska saker, men bara strike first på det andra. Alltid är alltid alltid, om inte annat står specifikt
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#16 Mag-El

Mag-El

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 23 november 2004 - 23:43

Som sagt ovan är det också viktigt att det står i Arméböcker(always strike first) och det betyder mer än det som står i regelboken(charging).

-Magnus
Ara är en sann hjälte

#17 Anton

Anton

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 24 november 2004 - 06:48

Jag håller inte riktigt med om att specifika regler från arméböcker automatiskt är bättre än regler från regelboken. Visst, de har företräde om de säger något annat än regelboken, men det finns ingen riktig konflikt i det här fallet. Mer än en figur i en strid kan ha förmågan att slå först. Vad som händer i så fall är väl definierat.

Egentligen håller jag med dig om att lösningen bör vara så Magnus, men jag tycker inte att det har stöd i reglerna.

Steffo: De skulle knappast slå efter chargers, de skulle slå samtidigt (dvs I/D6) eftersom båda slår först.

#18 LordChance

LordChance

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 24 november 2004 - 10:01

QUOTE (Steffo @ Nov 23 2004, 20:19 )
Bara för att ställa till lite, strikes last i regelboken hänvisar till att reglen bara gäller när man egentligen ska slåss i iniativordning dvs den gäller inte när man chargar för då slåss man inte i iniativordning.

Borde inte det samma gälla för "Strikes first" dvs att man bara slår först när man egentligen skulle slåss i iniativordning? Det borde ju förklara varför vissa magiska grunkor har extraregelen "even against chargers" som extraregel och de då är bättre än vanlig "strikes first".


Man kan nog vara ganska säker på att exact samma sak menas med alla Always strike first saker innom magic item området då vad jag vet förmågan alltid kostar exact 25 pts på vapen...olika wording är troligen bara på grund av att alla armeböcker inte skrivits av samma personer...

#19 Joey_Boy

Joey_Boy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 26 november 2004 - 19:47

Eller så kan man försöka förstå vad dem menar med reglerna istället för att försöka läsa in för mycket i dem tongue.gif

/Johan R, full och trött...
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#20 Falahk

Falahk

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 227 Inlägg:
  • Location:Falun

Postad 27 november 2004 - 13:59

det står i magic item delen i regel boken att magiska föremål med strike first altid slår först, förutom om finden har en magisk atack på högre I med strike first regeln......i deta falet tror jag att MoS räknas som magiskt

kom bara ihåg att det är endast exalted deamon, deamon prince och shagoth som får strike first av MoS....




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar