Hoppa till innehåll

Foto

Ändringar Till V1.3

Vad är viktigt att få med?

• Please log in to reply
43 replies to this topic

#21 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 20 april 2012 - 15:56

På Wettcon var nog minst 6 av shadow magikerna beastmen spelare som lirade på det med sina lvl2or.

Så även om det är en vanlig lore så är det är det samlat till några få arméer som tar den samt att beastmen inte tar shadow för mindrazzor utan för miasma och då blir det inte en spelförstörande lore de matcherna.

Eftersom de flesta arméer inte kommer ändras så mycket så vore det bra om ni kunde lägga lite energi på SC. Jag tycker många av de kompar fel och då ofta för mycket. Det är väll nästan bara i O&G som SC kompar för bra enligt mig.
David "Dangerous" D

#22 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 20 april 2012 - 15:57

5 prayers och 5 light? Jag ser ett samband... Var där kanske även 5 empire spelare? Enda förvånande siffran är väl Beast på 7, men hur många av dem är beast 1or? Hur många metal magiker är lvl1?

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#23 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 22 april 2012 - 18:45

Jag tycker det är väldigt lätt att göra kassa arméer som kompar uselt med VC. Men det är väl mest mitt eget fel för att jag vill göra lite annorlunda temade saker och lösningen skulle vara konstiga komplicerade kobominus så det är nog bäst att låta bli. :)

#24 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 22 april 2012 - 19:20

Bra lista. dock skulle vi behöva en som är rensad för magiker som inte får välja lore. Till exempel så misstänker jag att det finns en och annan skink bland heavens användarna och kanske någon ruby ring bland fire, det vi vill ha nu är ju statistik på vad folk väljer.

Dock borde vi kunna dra slutsatsen att shadow verkar kompa för bra då det, trotts straff, är den överlägset mest populära loren. Hårdare komp kanske ?

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#25 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 086 Inlägg:

Postad 23 april 2012 - 11:05

Dock borde vi kunna dra slutsatsen att shadow verkar kompa för bra då det, trotts straff, är den överlägset mest populära loren. Hårdare komp kanske ?

Att bara titta på hur många som väljer en viss sak ger oss i princip ingen information alls. =)

Man måste också kika på hur dessa listor presterade.
Även bör man ta hänsyn till personliga preferenser samt om några extremer förekom främst i matcherna där shadow/death presterade väldigt bra eller väldigt dåligt då resultatet kanske berodde på något Helt annat än valet av lore.

... Kan du inte bara sluta hata shadow och death Hoffa? ^^

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#26 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 23 april 2012 - 11:13

Vill man premiera andra lores skall man inte straffa ut de populära utan snarare låta de ligga kvar på den nivån som de har och istället ge plus poäng till de sämre.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#27 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 08:25

Jag kan köpa bonusar på det mindre populära lores också bara någonting görs för att få mer variation på vilka lores vi ser.

@Raptor. Jag tror aldrig jag kommer sluta tycka att det är trist att GW balanserade regelbokens lores så dåligt mot varandra, Detta tycker jag vi ska kompensera i kompen. Magi har sagts vara för bra i 8:th och det stämmer till viss del men mycket av problemet är: Shadow,Life och Death.

(Sedan berörs jag klart av att just de populäraste lores råkar vara bra mot de låg I armeer jag spelar. Jag är som sagt jätte trött på att förlora matcher mot IF:ade solar följda av att motståndaren tar en magifas till. Andra sidan av myntet är när jag själv bygger listor,, då kommer jag alltid fram till att jag är dum om jag tar något annat än dessa tre lores, det är aldrig värt att ta något annat vilket också är trist.).

#28 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 10:39

Jag tycker verkligen inte du skulle vara dum om du tar någon annan lore Hoffa. Om vi kollar vilka som har kommit top 3 på dem tre kompturneringar som varit i år så har inte shadow, death eller life varit så viktiga.

Slättarslaget:
1. Kaj Gyllinger ( DE ). Han hade med en lvl2 shadow magiker som han själv sa inte gjorde något bra förutom i en match.
2. David Dynefors ( DE ). Spelade med lore of fire.
3. Daniel Jidefur ( Skaven ). Kan inte ta de loresen.

Wettcon:
1. Kaj Gyllinger ( DoC). Han lirade med en death magiker och en tzzentch magiker. Jag vet inte hur det var de andra matcherna men mot mig var tzzentch magikerna mycket farligare än death magikern.
2. Dennis Palmfist (HE). Lirade med lirade med lore of heaven.
3. David Dynefors ( beast ). Hade med en lvl2 lore of shadow och en med beast och det var beast magikerna som gjorde allt bra.

Gothcon:
1. Johan Ridel ( WE ). Spelade med WE egna lore.
2. David Dynefors ( WE ). Spelade med lore of beast.
3. Andre Sjölund ( Empire ). Vet faktiskt inte vilka lore han spelade med.

Istället för att kompa vissa lore mer så tycker jag man kan ge saker som är dålig mot mycket magi bättre komp fast det verkar de nästan redan har gjort. Dvärgar kompar väldigt bra och den kan bero på att de har det väldigt svårt mot många olika magilores.
David "Dangerous" D

#29 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 11:48

Intressant tanke. Ni i kompgruppen, stämmer det att dvärgarnas komp tar hänsyn till hur sårbara de är mot Death och i viss mån shadow, ?

@Buffy. Finns det någon möjlighet att shadow magikerna inte gjorde så mycket därför att motståndaren satsade sina dispells på att hindra dem ?

#30 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 12:00

@Buffy. Finns det någon möjlighet att shadow magikerna inte gjorde så mycket därför att motståndaren satsade sina dispells på att hindra dem ?

På Slätta hade Kaj en lvl2 Shadow som ända magiker och det var mot mig den funkade eftersom han hade tur och fick mindrazor och 8dice i den avgörande rundan. Dyne som hade en lvl2 shaman med shadow lirade med den för miasma, allt annat han lyckas rulla fram är bonus.

På de senaste tre turneringarna jag spelat har jag mött 1 lvl2 med shadow(DE) på slätta, 1 lvl1 med death(VC) på GothCon och en loremaster med death(DoC) på BSK.

Den ända gången det påverkade matchen det minsta var mot Kaj på Slättaslaget där jag lirade en HE cav buss(vilket är en dålig armé med alla ägg i en korg som Dyne tvinga mig låna ihop och spela :ph34r: ). Hade jag spelat nått annat som inte var all-in med en korg fylld med alvägg hade den inte spelat nån som helst roll. Jag ser ingen dominerande effekt eller över representation av Death/Shadow. Visst är vissa armér mer känsliga mot Death/Shadow än andra. Men då får man jaga magiker mer aktivt eller satsa scroll/dice på att stoppa Pit/PSun. De få armér som kan ta en lvl4 på Death/Shadow är oftast inte speciellt heta overall, eller väldigt låg kopmade. Man behöver kunna spela även de hårda loresen på låg komp och inte bara plocka bort dem för att de är jobbiga att möta för vissa. :(
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#31 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 12:20

Intressant tanke. Ni i kompgruppen, stämmer det att dvärgarnas komp tar hänsyn till hur sårbara de är mot Death och i viss mån shadow, ?

Allt vägs in i kompen, så även olika matchupps. Tex så kompar destroy scrollen inte så farligt (och den är ett bra svar mot Sol/grop) för att kompensera att dom är väldigt känsliga för vissa spels.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#32 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 12:24

Ok kanske är de hårda lores lite som scrolls var i 7:th eller kanoner alltid har varit för dvärgar. Det spelar ingen roll hur hårt de kompas, man tar dem ändå och drar in på annat i stället.

#33 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 12:31

Ok kanske är de hårda lores lite som scrolls var i 7:th eller kanoner alltid har varit för dvärgar. Det spelar ingen roll hur hårt de kompas, man tar dem ändå och drar in på annat i stället.

Jag tror att det är precis så det är om jag ska vara ärlig. Det kommer ju ner till prioriteringar.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#34 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 012 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 13:00

Har man en magiker som redan ligger på 25 i minus eller ännu mer så spelar det ingen större roll om man åker på -8 tiller eller -3 för en mindre brutal lore tillexempel, bara genom att ta en lv4 innebär oftast att det är fullt ut som gäller om man på något vis vill att den kompinvesteringen ska betala igen sig.

Tillexempel en lv4 i Warriros ligger på 29 minus i grund, om man tar tzeentch blir den -4 till, vilket är en droppe i havet på en så dyr figur. Hade den därimot haft 21 i grund och sen 12 till för tzeentch då börjar det spela roll vad man väljer.

Liknande kan det vara på andra ställen, ofta är skillnaderna för små för att spela roll om man inte redan ligger vid minimi komp.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#35 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 13:53

Har man sett, jag hade missat att destroy runan för dvärgarna kompar snällare nu. trist att den aldrig funkar för mig. Jag kan inte slå 4+ och den riktiga pesten är DE som kastar solar med så många tärningar att det inte kan bli annat än if.

AIFiKa har en poäng ovan. Kompstraffet på lore val är så lågt i förhållande till vad man redan åker på för magikern som har loren att man lika bra kan ta smällen. En lv4 med tzeentch för -33 eller samma magiker med fire med -29. Här måste man ta en lore som ger valuta för straffet man redan åkt på. (Som jag nämde tidigare, man känner sig bara dum om man inte tar den hårdaste loren när de är så lite minus till det handlar om)

FÖRSLAG: Sänk minuset på magiker och kompensera med att flytta minuset det till de bra lores. Säg om nämda Tzeentch magiker -20 och sedan -13 för Tzeentch. då skulle man i alla fall få fundera lite på om den bättre loren var värd det.

#36 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 22:05

FÖRSLAG: Sänk minuset på magiker och kompensera med att flytta minuset det till de bra lores. Säg om nämda Tzeentch magiker -20 och sedan -13 för Tzeentch. då skulle man i alla fall få fundera lite på om den bättre loren var värd det.

Gillar det skarpt, för det har två effekter:

1. Du känner dig lite mer motiverad att spela annorlunda lores
2. Du kan investera i magiskydd utan att åka på piskan (en lvl 4 är ett stabilt magiskydd) idag måste du kitta lvl 4 max för att hon ska vara värd kompinvesteringen
(Oftast ligger hon på 15-25% av hela arméns kompminus)

Detta gäller framför allt oss som har väldigt starka magiker, försöker ofta bygga annorlunda listor med DE men får aldrig ihop det med en lvl 4.
Med ett grundminus på -32 för en lvl 4 fire och metal där "kasta med hur många tärningar du vill" sällan har så stor effekt som med Death och Shadow så skulle jag gärna se en sänkning av grundminuset och en ökning på Death/Shadow så de ligger konstant.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#37 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 26 april 2012 - 00:00

Man kan sänka minuset för de flesta lvl4orna med två poäng om man och höja de bra magiskolorna med samma men tycker inte man ska ändra det mer.

Gör man för stora ändringar får man aldrig se de bra magiskolorna. Jag har inte mött en lvl4 med en bra magiskola på väldigt länge så även om de finns måste de hålla till i botten av turneringarna :)

Truant det går bevisligen ganska bra att lira med lvl4 DE magiker med fire även om jag håller med att hon kompar för mycket.

Sedan är vissa av de bra magiskolorna inte bra mot allt. Jag spelar ofta men alver och jag skulle gärna möta någon med en lvl4 shadow eller death. De har väldigt få spells mina listor är rädda för medan vissa lores som generellt är sämre kan mina alver ha mycket svårare att möta.

Jag tycker inte det skulle bli så mer balanserat om man höjde vissa lores för mycket och framförallt tror jag att vi skulle få en mycket mindre variation på listorna vilket jag tycker är tråkigt.
David "Dangerous" D

#38 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 26 april 2012 - 07:32

André körde lvl 3 Shadow på Gothcon.

#39 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 26 april 2012 - 08:50

Vi har egentligen för dålig statistik över vad folk väljer på sina magiker. Alla har olika erfarenhet av vad folk tar. Jag minns t.ex inte när jag mötte DE utan shadow/death sist medan Buffy aldrig verkar se det.

Om vi antar att magiker med bra lores kompar rätt dvs att 4:or med shadow ska kompa som de gör nu. Hur mycket snällare borde samma magiker kompa med en annan lore ?
(Det jag vill åstadkomma här är att det ska vara ett verkligt val vilket lore man tar, varken de snälla eller de hårda lores ska kännas bortkompade.)

Som empire spelare värderar jag lores så här (på en lv4 på en lv1/lv2 blir det annorlunda)

1 Shadow, Life
2 Death,
3 Light, Beasts,
4 Heavens, Fire
5 Metal

#40 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 720 Inlägg:

Postad 26 april 2012 - 10:24

Det beror ju helt på armén..

Som ork spelare värderar jag så här..

1 Death
2 Life (om det är utan lookoutsir... annars åker den ner i botten)
3Fire,heavens
4 Shadow
5 light
6 beast
7 metal

som We spelare när jag spelat..

1 Life (om det är utan look out sir)
2 heavens
3 Fire
4 light
5death
6 beast