Hoppa till innehåll

Foto

Bsk Listorna

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
71 replies to this topic

#21 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 22 oktober 2015 - 12:37

All form av armour equipment samt wardsave som ryttaren köpt fungerar ej på drake. Så det är en del flygande monster med extrautrustning som ej gör någonting. Som skrivet skulle jag säga att det samma gäller för lucky shield i dagsläget då hela equipmenten ska ignoreras

Men då hade samma sak gällt för Force Shield? Den finns väl bara för att ge ridden monsters 5+ ward. Är nog bara lite dåligt skrivet, för RAW så funkar väl inte ens Force Shield.

#22 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 799 Inlägg:

Postad 22 oktober 2015 - 12:40

Det är hur jag ser att det fungerar i dagsläget i alla fall. Om man tänkt sig något annat måste man definiera vad "ignored" betyder, för använder vi dess ordagranna betydelse så är det ju uppenbart att det inte fungerar.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#23 Marrcus Oestling

Marrcus Oestling

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 602 Inlägg:

Postad 22 oktober 2015 - 13:49

"Ridden Monsters may only have Scaly Skin armour type. Any other kind of armour equipment is ignored." 

100 % glasklart att t.ex. Lucky shield inte fungerar, om någon vill använda sig av Lucky shield kommer jag att slå dem med regelhäftet.

//Sveriges trevligaste Warhammerspelare

Svensk mästare 2012 - OnG
Svensk mästare 2016 - SA

Svensk mästare 2018 - SA

ETC Team Sweden 2015 - OnG

ETC Team Sweden 2016 - OnG

ETC Team Sweden 2017 - SA

ETC Team Sweden 2018 - SA

#24 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 22 oktober 2015 - 14:44

RIP Wahlstrand, Petter Larsson, Lessing och HE-spelaren i Bottlenecks :D

#25 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 22 oktober 2015 - 15:39

Men hittade det här på ninth age forumet, så antar att det står konstigt i reglerna bara

"Q: Force Shield gives the Monsterous Beast I am riding the 5+ ward save from ranged attacks because it says "Wearer's model" My Brit Lord "model" has a 5+ ward save. Does this ward save still count if he is riding a Hippogryff?"

"Fjugin: Yes, exactly. (that is why it is so expensive for 5+ ward save)"

#26 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 22 oktober 2015 - 15:42

Det finns väl en anledning till att rerolla-wound-slag-hjälmen inte fick tas av large targets? Tanken är väl att armorsaves och wardsaves inte ska påverkas men andra specialregler som ges av en rustning ska väl ändå gälla?

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#27 Lessing

Lessing

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 407 Inlägg:

Postad 22 oktober 2015 - 15:49

gratitude-empty-cup.jpg

༼ ºل͜º༼ ºل͜º ༽ºل͜º ༽Everyone Get In Here! ༼ ºل͜º༼ ºل͜º ༽ºل͜º ༽

2nd Place Katrineholm Summer Tournament 2015

1st Place Örebro Winter Tournament 2015

Top 8 Varberg Regional Championship 2016

2nd Place Linköping Summer Tournament 2016

1st Place MittKon Regional Championship 2016

#28 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 22 oktober 2015 - 15:54

Det finns väl en anledning till att rerolla-wound-slag-hjälmen inte fick tas av large targets? Tanken är väl att armorsaves och wardsaves inte ska påverkas men andra specialregler som ges av en rustning ska väl ändå gälla?

Ja, det är väl så det är tänkt. Men det går nog inte att hårddra det sådär, för Dragonscale Helm eller vad det heter ger inte Fireborn till draken, det är ju en specialregel (som förvissa ger Wardsave) men inte en direkt Ward Save i grund. 

#29 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 22 oktober 2015 - 15:57

Fast nej? Bluffers Helm är re roll to wounds against the WEARER, inte wearers model. Så den ska inte fungera oavsett om man får ta den eller inte på en drak-ryttare

#30 Marrcus Oestling

Marrcus Oestling

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 602 Inlägg:

Postad 22 oktober 2015 - 16:54

Det är för det första en helt annan sak ni diskuterar. En Hippogriph är Monstrous Beast vilket innebär att om en karaktär rider på den så blir modellen Monstrous Cavalry och får således combined profile. Under combined profile går det t.ex. att utläsa "..use the highest T and W characteristic and best saves available".

Vad tanken är låter jag vara osagt, det är inte heller jätteintressant när reglerna verkligen inte lämnar det öppet för diskussion.

Svensk mästare 2016 - SA

Svensk mästare 2018 - SA

#31 NiiiZ

NiiiZ

Member

• Members
  • PipPip
  • 18 Inlägg:

Postad 22 oktober 2015 - 19:30

Det är för det första en helt annan sak ni diskuterar. En Hippogriph är Monstrous Beast vilket innebär att om en karaktär rider på den så blir modellen Monstrous Cavalry och får således combined profile. Under combined profile går det t.ex. att utläsa "..use the highest T and W characteristic and best saves available".

Vad tanken är låter jag vara osagt, det är inte heller jätteintressant när reglerna verkligen inte lämnar det öppet för diskussion.

Intressant

http://www.the-ninth...40220#post40220

Scrolla ner så har du svar att den visst skyddar Ridden monsters.

Läs fråga 9 samt svar.
Tror nån kommer slå tillbaka om du hittar på regler ;)

#32 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 22 oktober 2015 - 19:32

Jaha ok, jag antog att den var ett monster för annars är ju frågan i sig jättekonstig ställd, då han svarar på sin egen fråga i första meningen :D

Ytterliggare ett svar från herr fjugin. Är det inte till och med du som frågar samma sak där också? ^^

http://www.the-ninth...n-short-answer/

Force shield: does this mean that Ridden Monsters benefit from its effects? It would make sense given the high price, though you might want to change the entry where it says defensive items on the characters riding monsters are useless.

What about the bronze breastplate? It uses the same wording (wearer's model)?
Yes because it specifies wearer's model

Exactly, see "Magic Items and and Mounted Models "

#33 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 22 oktober 2015 - 20:53

Intressant

http://www.the-ninth...40220#post40220

Scrolla ner så har du svar att den visst skyddar Ridden monsters.

Läs fråga 9 samt svar.
Tror nån kommer slå tillbaka om du hittar på regler ;)

Hittar på regler? Det var väl ändå att stretcha det ganska långt. Han har väl ändå bara quotat regler och sagt vad som står där?

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#34 Marrcus Oestling

Marrcus Oestling

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 602 Inlägg:

Postad 22 oktober 2015 - 22:01

Hittar jag på regler? lålz

En gång till, sidan 41 i regelboken: "Ridden Monsters may only have Scaly Skin armour type. Any other kind of armour equipment is ignored." 

Ifall att lucky shield, i högsta grad armour equipment, fungerar för Ridden Monsters så står det alltså fel i regelboken? Det enda som är konstigt är just att Force Shield uppenbart är menat att fungera för Ridden Monsters men regelboken omöjliggör det.

Jag har iaf med mig regelboken utskriven så får en regeldomare i sådana fall säga att jag har fel för att det står fel i regelboken, det hade varit en ruling som gick emot mig som hade varit såå värt det :)

Svensk mästare 2016 - SA

Svensk mästare 2018 - SA

#35 BjörnW

BjörnW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 495 Inlägg:

Postad 22 oktober 2015 - 22:59

<Lite partisk>

Men det är klart dom funkar. Man måste välja att göra en av följande tolkningar:

- Det som står om "ignore" armor på ridden monsters syftar på armour/ward/reg save endast

- Det finns ett item för 80p som ger 5+ ward mot endast shooting. Och ett annat som ger 4+ ward mot allt för 50p.

Det är ganska tydligt att det är det första som är lite illa formulerat. Men visst. RAW så kan man hävda att 9th-crewet var dyngraka när dom gjorde 80p-itemet. Men ska man gå strikt på RAW i alla lägen så kommer man till slut inte komma förbi deployment innan man hamnat i handgemäng med motståndaren. Man måste ta hänsyn till den kontext reglerna är skrivna i. Typ; Jag kollar på dina Raptor Riders mr Oestling. Visst har dom movement 4? Det står ju ingenstans vilken av modell som är mount och vilken som rider. Jag tolkar det helt klart som att Saurusarna släpar runt på raptorerna :) Det står heller inget om att de d6 man använder måste ha lika stor sannolikhet att landa de olika sidorna. Tror jag har hittat en väg till framgång! Vad? Time i rundan redan? Ok 10-10 GG!

[Editerat]

#36 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 23 oktober 2015 - 07:31

Oj jag har aldrig sett någon dra RAW-argument för att få använda fusktärningar... sen är det väl klart, om du behöver det ännu tydligare förklarat vilket som är rider av "Raptor Rider" & "Raptor" då vet jag inte hur man ska förklara spelet utan missförstånd.

Dock så lär ju inte ett regelbeslut vara opartiskt denna situation.

Stefan Pettersson
Rogue Trader

#37 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 341 Inlägg:

Postad 23 oktober 2015 - 07:36

Hmm, ser ut som att ett text-stycke behöver uppdateras

Under magic items hittar man:

Magic Items and and Mounted Models
Magic Items often refer to their “wearer” or “bearer”. These terms mean the same thing and refer to the choice
the item was bought to, excluding its mount. Other Items affect the “model” or the “wearer's model”; these terms refer to the entire model of the choice that bought the item, including its mount. Finally, a third group of Items refer to “Unit”; these items affect the entire Unit of the model (including mounts).

Som är tänkt att overrula texten under ridden monster.

Svårigheten är att vi t.ex. inte vill ge en drake beriden av kille med dragon armour vare sig 5+ armour save eller regeln dragonborn, eller killen med trickster's helm tvingad reroll to wound.

Förslag på förbättrad wording mottages gärna

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#38 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 23 oktober 2015 - 07:44

Kanske något så enkelt som "this effect trumps the Ridden Monster restriction". För det är väl just det som är grejen nu, inget som antyder att den ska overrular ridden monster, som dessutom bara är en av flera typer av mounts.

Alt. under ridden monster skriva att restriktionerna bara gäller item som påverkar wearer men inte wearer's model/unit? (föredrar nog den faktiskt).

Stefan Pettersson
Rogue Trader

#39 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 23 oktober 2015 - 08:27

Behövs meningen att armour equipment ignoreras då?

"Ridden Monsters may only have Scaly Skin armour type. Any other kind of armour modifier is ignored"?

"Ridden Monsters may only have Scaly Skin armour type. Any other kind of armour modifier from the rider is ignored"?

"Ridden Monsters may only have Scaly Skin armour type and their armor can never be improved beyond their armor save stated in brackets, i. e. Scaly Skin (3+)"?

Det stoppar inte specialregler från armors, typ Force Shield, men bara sålänge det står wearers model. Det borde hindra fireborn också då den bara har wearer

#40 Marrcus Oestling

Marrcus Oestling

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 602 Inlägg:

Postad 23 oktober 2015 - 08:34

Well BjörnW jag håller med dig i det sista, tror nog också det är bäst för båda parter att skaka hand på 10-10 om det är sådana missförstånd som du kommer att diskutera under en match.

Fjugin, det är inte möjligt att de items som idag är tänkte att fungera för Ridden Monsters helt enkelt flyttas till Talisman/Enchanted items? Force Shield blir Force Field o.s.v. Lucky Medallion bör f.ö. uppenbart ha en annan prisnivå för Ridden Monsters, isf.

Svensk mästare 2016 - SA

Svensk mästare 2018 - SA

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar