Hoppa till innehåll

Foto

Skaven

• Please log in to reply
233 replies to this topic

#181 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 01 februari 2015 - 00:26

Verminlorden är grym på högkomp. Kompsmink, level 4, asgrymma spells samt helt ok i närstrid. Dessutom inte general och det är inga problem att få in välkittad warlord. Sedan är det inga problem att trycka in massa raregodis är på högkomp.

Jag har testat att bygga komp 20+ listor med skaven. Det är fullständigt omöjligt då allt som använder poäng kompar stenhårt. Verminlord är ett av de sämsta alternativen att använda 500 poäng till, så -15 komp är bra om jag får säga det själv. Visst, man kan säga att allt i Skaven-boken är skitbra, men det gör det också omöjligt att bygga en skavenarmé på högkomp. :P

Top Hat Painting <--- Hemsida!

All power to the great horned one!

#182 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 01 februari 2015 - 19:44

Och det är väl helt rätt då? Plocka in lite mini enheter råttor och typ svärmar så blir det nog högkomp ska du se :P

#183 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 20 februari 2015 - 23:02

Hur ser en bra Skavenlista ut, egentligen? Har knappt sett dem på turneringar, och hör mycket klagande från Skavenspelare som tycker de bra grejerna kompar för hårt- kanske stämmer det? Har inte så djup insikt i Skaven, men det kanske är vissa grejer som bör ses över?

Finns inga Skavenspelare som har förslag kanske? :)

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#184 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 21 februari 2015 - 07:42

Fanns några skavenlistor bland US masters listorna som såg hårda ut.

Populära val verkar vara grey seer, fellblade, assassins och dubbla WLC.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#185 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 21 februari 2015 - 09:45

Ah! Då får vi se hur det går för dem isåfall :)

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#186 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 25 februari 2015 - 23:40

Hur ser en bra Skavenlista ut, egentligen? Har knappt sett dem på turneringar, och hör mycket klagande från Skavenspelare som tycker de bra grejerna kompar för hårt- kanske stämmer det? Har inte så djup insikt i Skaven, men det kanske är vissa grejer som bör ses över?

Finns inga Skavenspelare som har förslag kanske? :)

Skavenspelare här. Har inte spelat någon turnering, men efter att jag försökt bygga kompade listor och spelat dem tänker jag såhär:

Skaven är en armé som bygger hårt på anvil-hammer-principen. Vi använder slaves/clanrats för att hålla fast fienden 1-3 rundor så att vi kan komma in med något som gör ont i flanken, samt bomba artilleri på dem. Det enda vi har som gör ont är i princip rare units, och alla våra rare units kompar som in i helvete (nu snackar jag alltså Doomwheel & Hellpit). Detta gör att ifall vi ska bygga en högkomplista så kan vi inte få in några vettiga hammare. Visst, plague monks är en ok hammarenhet så länge det du slår på inte har bra armor saves eller hög toughness, men har de det är det kört för monksen.

Försökte bygga en lista runt en hellpit på komp 16 (inför gothcon) och det GICK inte. Hellpit är en ganska central del av armén då det är en av våra viktigaste hammare, men på komp 38 är det helt omöjligt att få in honom. Doomwheel och WLC kompar också högt, men det gick att klämma in.

Jag tror problemet är att man tittat på skavens rare choices och tänkt "de är overpowered, de måste kompa högt som satan". Jag håller med fullständigt om att alla 3 är way för bra för sitt pris, men grejen är att skaven inte har något alternativ som många andra arméer har. Empires steam tank tex kompar 40 så den är lika svår att få in som hellpit, men empire har andra val när det kommer till hammare som tex demigryphs eller Imperial Gryphon som inte kompar lika hårt alls.

Detta är mina tankar. Ska dock säga att jag inte har supermycket erfarenhet, så är ju ingen expertåsikt. ^^

#187 Tossen

Tossen

Member

• Members
  • PipPip
  • 20 Inlägg:

Postad 26 februari 2015 - 09:09

Spelar också Skaven och jag har stora problem mot alv-avoidance. Blocken kommer inte in i CC, DW och HPA blir railroadade och magi och skytte är bäst mot större enheter. En HE med brokenbannern på sin riddardeathstar är omöjlig att göra något åt då inte ens 13th funkar.

Hoppas nästa bok kommer ut snart. Det är dags liksom.

#188 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 26 februari 2015 - 09:21

Noxer: hur ser resten av listan ut? :) Tänker att det inte är någon som får med allt, speciellt inte på komp 16. För skavens del så är ibland grey seer nästan en auto-include exempelvis. Han käkar upp en hel del komp. Det man inte alltid tänker på att inte ha level 4 är ett exempel på ganska vanlig uppoffring som många andra arméer behöver göra på den nivån.

Tossen: är railroading ens tillåtet? Vet att RAW så är de det, men Vet att på många turneringar så kan man inte railroada saker, och då blir de pjäserna genast mycket bättre :) Sen har skaven tillgång till en miljon olika diverters, kanske göda bussen med ett gäng såna? :)

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#189 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 26 februari 2015 - 09:38

Spelar också Skaven och jag har stora problem mot alv-avoidance. Blocken kommer inte in i CC, DW och HPA blir railroadade och magi och skytte är bäst mot större enheter. En HE med brokenbannern på sin riddardeathstar är omöjlig att göra något åt då inte ens 13th funkar.

Hoppas nästa bok kommer ut snart. Det är dags liksom.

Håller inte alls, skaven är bra mot alv avoidance. Stora block är svårt för alver att skjuta bort, skavenmagin innehåller många spells som är bra mot alver (warp lightning, scorch, dreaded, plague, vermintide, warpgale) och deras random movers är svåra att komma runt riskfritt.

HPA och DW är kompade efter antagandet att swfac används, där railroading i stort sett är borttaget. Håller med om att cav death står med botwd är extremt svår för skaven att hantera, men den är också väldigt svår att få in i kompade listor såvida man inte spelar väldigt låg komp och i så fall ska väl skaven kunna få in sitt bästa svar på denna (HPA) utan större problem.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#190 Tossen

Tossen

Member

• Members
  • PipPip
  • 20 Inlägg:

Postad 26 februari 2015 - 10:10

Hur tar man bort railroading? Är det charge på wheelen då eller?

Det är poänglöst att slösa skytte på blocken när det finns bättre och enklare saker att döda. Håller med om att vissa magier funkar bra (warpgale är fantastisk) men alverna brukar ha rätt så bra magiskydd. HPA n funkar absolut, förutsatt att han inte blir bortskjuten innan CC, samt att stomp inte funkar mot cav.

#191 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 26 februari 2015 - 11:06

För den ungefärliga kompen din motståndare spelar en HE BoTWD deathstar så kan du ju dock dra in 2 HPA:s och ett doomwheel om du vill :)

#192 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 423 Inlägg:

Postad 26 februari 2015 - 11:58

Håller med Erik (=högst troligen sveriges bästa skavenspelare) att skaven är ofta jobbiga hantera som alvspelare.  Läs swefaq dokumentet där står det ganska tydligt hur roadblock fungerar (kortfattat är att man kan alltid charga den som ställer sig nära med en virtuelpivot)  

Alver har inte bättre magiförsvar på kompat än alla andra raser, enda gången alver har bättre är när man möter lågkomp HE som införskaffat bok of hoeth så magiförsvaret är några procent bättre. (antal procent varierar med hur mkt tärningar i omlopp)

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#193 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 148 Inlägg:

Postad 26 februari 2015 - 12:12

Tycker ni att skaven har en dålig matchup mot MSU alver spelar ni antagligen matchen helt fel. =)
Det är en av dom värsta tänkbara matcherna för alver. Det är ett helvete att skjuta bort blocken, medan skaven plockar poäng med magi och kanske en och annan combat.

I övrigt, +1 på Erik och Dennis

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#194 Tossen

Tossen

Member

• Members
  • PipPip
  • 20 Inlägg:

Postad 26 februari 2015 - 14:28

Det låter underligt med att kunna chargea med virtual pivot. Vad är resonemanget kring det? Tycker inte railroading är mer gamey än typ character walls och redirecting.

Jag vet inte, jag jublar lite inombords om någon skjuter på mina block då det betyder att mina rares, bonebreaker, gutter runners ocb rat darts får leva. Det är så pass enkelt att undvika stora långsamma block med alver ändå.

#195 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 26 februari 2015 - 15:29

Noxer: hur ser resten av listan ut? :) Tänker att det inte är någon som får med allt, speciellt inte på komp 16. För skavens del så är ibland grey seer nästan en auto-include exempelvis. Han käkar upp en hel del komp. Det man inte alltid tänker på att inte ha level 4 är ett exempel på ganska vanlig uppoffring som många andra arméer behöver göra på den nivån.

Kör inte med grey seer i min lista, utan kör istället 1 warlock engineer och 1 plague priest. Tyckte att 40 komp var lite mycket att lägga på magi när den är så oberäknerlig. Gick fortfarande inte att få in hellpit utan att skippa allt annat vettigt. :P

#196 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 26 februari 2015 - 17:23

Ja det beror ju på vad det är du plockat in i din lista som kostar komp? :) Tycker väl att skaven har en hel del grejer som kostar poäng men som i princip är gratis kompmässigt, warpgrinders med nightrunners och cencer bearers :) hoppas jag fick rätt namn på enheterna nu :D

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#197 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 26 februari 2015 - 18:11

Jag säger inte att allt vi har suger i kompen. Det enda jag säger är att min teori till varför det inte går så bra för skaven är för att vi inte har några alternativ när det kommer till heavy hiters än doom wheel och hellpit, vilka båda är svåra att få in i hög komp. Doomwheelet är inte alls lika svårt, men å andra sidan är det mycket kassare.  :P

#198 Tossen

Tossen

Member

• Members
  • PipPip
  • 20 Inlägg:

Postad 26 februari 2015 - 18:25

Hur är DW en heavy hitter? Visst, den är kalas mot monster. MI och MC om man får chargen eller lyckas navigera runt och zappa. Däremot så den får stock mot allt som har ranker (för att inte tala om när den blir chargad av ungefär allt, autobreak direkt) 

#199 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 26 februari 2015 - 18:39

Jo, på högkomp är hpa svår att få in helt klart. Men finns alternativt om man är ute efter heavy hitters på högre komp. Framförallt karaktärer är det man får vända sig till, och då flera stycken fighter hjältar i samma enhet, tex fellblade warlord och 2 assassins i samma enhet, inte alls dumt och mycket snällare för kompen än hpa.

Erik Aronson

#200 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 26 februari 2015 - 18:52

Är inte Warlords på Bonebreakers rätt elaka? Ingen look out sir, dock.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar