Hoppa till innehåll

Foto

Diskussion Om Bestraffning Av Felaktiga Listor.

53 replies to this topic

#1 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 148 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 20:27

Kommer detta straff räknas till det totala resultatet i slutet?
Kommer det påverka swissen med vem man möter?

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#2 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 20:34

Jäkla gött! Lottas "de-som-inte-kan-skicka-in-en-proper-lista" mötas i första matchen då?? :)

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

High Elves (under uppbyggnad)

#3 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 20:54

Hur funkar ett -5 under Lördagen? Svårare matchups via ranking, eller...?

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#4 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 21:07

Första rundan har alltid lottats slumpmässigt på Slättaslaget, med undantaget att man slipper möta en klubbkamrat i första matchen.

Det -5 är bara startvärdet istället för 0 som de flesta andra börjar på.

#5 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 148 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 21:09

Så det räknas alltså in från match 2 och framåt och påverkar matchningen samt slutresultat?

//The Kaj

#6 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 21:42

Så det räknas alltså in från match 2 och framåt och påverkar matchningen samt slutresultat?

Ja, så blir det.

(Inte helt nöjd med detta i nuläget, ska gå igenom det en gång till med Fredrik.)

#7 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 092 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 21:45

Du får se det som ett välförtjänt handikapp för oss noobs Kaj :)

Johannes Einemo
GoB-Syd

#8 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 148 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 21:58

Bah!

Jag har alltid förespråkat att arr ska vara hårdare mot försenade/felaktiga/oläsliga listor och bashat dom som tabbat sig. Så jag tycker fortfarande att det är en bra grej att det delas ut något slags straff - även nu när det är jag som klantat mig!

Sen är det ju så klart mindre kul att spela med sämre chans att vinna...

Så vi får se hur det blir.

//The Kaj

#9 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 22:30

Det är definitivt hårt, -5 för att jag glömde skriva "Great Weapons" på en enhet är tungt :P Kan förstå att arrangörer inte vill behöva väga varje misstag och bedöma hur 'hårt' felet är dock, så jag accepterar det. Uppförsbacke var det redan innan oavsett :P

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#10 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 22:46

Det är precis det som var problemet, vi satt i en diskussion vart vi skulle dra gränsen. Och varje fall man släppte igenom blev nästa fall en egen gråzon. Därför beslutade vi att alla som hade gjort någon form av fel skulle få minuset.

#11 Jonson

Jonson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:
  • Interests:Spelar Empire och snart WoC

Postad 07 januari 2015 - 22:55

Tycker att ni gjorde rätt (även om det för egen del känns lite tungt när man gjort 2 mindre missar i equipment på characters)! Svårt att dra ngn gräns för hur stort felet är utan jag håller helt med om att alla som gjort fel då får avdrag. Ser fram emot 5 roliga matcher till helgen!

#12 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 23:29

Det är bara att ta det :) Första gången jag skrev listan på Battlescribe först och sedan skrev över den manuellt i ett dokument. Hade slarvat bort 2 runor längs vägen. Så kan det gå...

Cold Feet Gamers, YLVA

Fantasy: Dwarfs, Wood Elves

40k: Space Wolves, Harlequins, Death Guard

Mordheim: Dwarf Treasure Hunters, Witch Hunters, Chaos Dwarves, Beastmen

Blood Bowl: Norse, Skaven, Dwarfs

#13 Houcken

Houcken

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 47 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 00:14

Det blir att se till att vara extra nogrann i fortsättningen när man gör listan, att missa skriva till ett item på en karaktär kostade ju en del. Men så länge jag kommer hamnar på plus så blir jag glad

#14 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 423 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 07:21

Jag som arrangör gillar att någon tar tag i detta ordentligt!  

Vi har gett prickar för extra arbete men har aldrig blivit bättring på list inskick så vi har funderat länge på lägga på direkt straff på felaktiga listor  Gillar ni tar det initiativet!

:)

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#15 Ratatatata

Ratatatata

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 297 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 08:24

Håller med Dennis (och andra). Som arrangör tycker jag att det är bra att någon ryter ifrån och sätter ned foten. Att jag sen själv slarvat behöver vi ju inte prata mer om... :unsure:

Daniel Terdell, Föreningen Ylva

Wood elves, Tomb Kings

#16 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 09:05

Dock så är det nog viktigt att vara lite snäll mot nya spelare. Det är inte alltid så lätt att få allt rätt i början och då börja på -5 känns sådär.. Stackarn kanske slutar turneringen på minus då :)

Jag tycker man ska få minus om:
1. Listan är ful och otydlig (armybuilder och sånt)
2. Mer än ett fel ( alla kan skriva fel eller missa något)

Förövrigt föredrar jag öppna listor.

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

High Elves (under uppbyggnad)

#17 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 10:49

Svårt det här kan jag tycka. Håller med peza här om att det kan ge problem om att nya spelare lättare gör fel och att det kan ge oönskade effekter men bra ändå i tanken.

När jag arrar warcon brukar jag säga att om folk känner sig osäker på att göra listor bör de skicka in den i god tid och påtala sin okunskap så kan man tillsammans hjälpas åt så det blir rätt

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#18 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 11:58

Jag håller inte med eftersom införandet av olika förhållningssätt mot nya spelare innebär nya tolkningsproblem och gränsdragningar. Dessutom vem ska hålla reda på om en spelare är ny eller inte. Det finns otroligt mycket på nätet man kan använda för att få hjälp med listorna bl.a. här på SWFBR och framför allt program som Armybuilder som ofta ger rätta listor. Problemet var snarare med rättningen att folk inte hade skrivit av korrekt från sina olika list-program, och det kan alla klarar om man korrekturläser sina avskrivningar och inte förvänta sig att vi som arrangörer ska hitta.

Jag är inte heller för att vi som arrangörer ska agera bollplank i listbyggandet, det vet ni nog självs som arrangörer att det finns en hel del andra saker att göra fram till eventet. Listbyggandet får allt deltagarna enligt mig klara själva, kanske använda en livlina t.ex. Ring en vän?

#19 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 14:15

Tja, även fast jag accepterar beslutet så är det självklart bittert att jag inte längre kan placera mig bra på turneringen, -5 är rätt saftigt speciellt när det leder till att jag inte bara i slutändan kommer få ett fett minus utan också svårare matchups. Tyngden av straffet för typos/slarv den här gången är ungefär lika hårt som grova straff för dålig sportsmanship, vilket jag inte tycker är riktigt samma sak.

Mänsklig faktor finns det alltid, hur hårt ni än straffar det (och hur mycket folk än korrekturläser). Att eliminera någon från turneringen preliminärt känns lite eehh. Suget på att delta för tävlandets skull sjönk väl rätt mycket när jag insåg att -5BP som påverkar både resultat och motståndet gör att jag inte rimligt kan ta topp 10.

Menar inte att jag inte förtjänar straff för att ha slarvat, men ser gärna något som kanske är liiite mer förlåtande än att man är körd kompetitivt direkt. -3BP och ingen påverkan på matchups kanske? Varje BP räknas och -3 känns ändå hårt när du siktar högt.

Edit: Alternativt ett straff som räknas in på målningen som Dennis föreslår tycker jag låter mycket mer rimligt.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#20 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 423 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 14:21

Tobias

Blir det inte lättare matchups?  du börjar med back 5p vilket gör du får en random person match 1 om du vinner 20-0 så får du inte möta någon som vunnit 20  utan mot någon som vunnit 15. 

Så min uppskattning är att match 2 samt 3 blir lättare matchups o att i slutändan slår det inte 5p utan typ 2-3.

*EDIT  jag tycker dock det är fel upplägg att lägga in straffen då det blir en bonus till de som gjort fel samt ett straff mot de som de möter.  Bättre lägga straffet på målningen.  Detta klarar goep enkel ta hand om annars kan bli strul med programmet att skapa minus inför första matchen om man inte generar en match 0 (finns några andra sätt at lösa det dock)

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar