Hoppa till innehåll

Foto

Rto Ris Och Ros

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
24 replies to this topic

#21 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 108 Inlägg:

Postad 04 mars 2014 - 09:54

Det är väldigt svårt med såna klockor dock. Detta pga att man gör saker även i motståndarens runda; t.ex. Flyr, dispellar, tar saves, slåss i CC osv. Så jag tror det blir väldigt svårt att få det att fungera.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#22 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 04 mars 2014 - 10:30

Det här med klockor kommer upp var och vart annat år. Det verkar inte genomförbart. Dock verkar man åstadkomma mycket om man har kännbara minus för att inte spela klart matcherna. Första gången det testades (på QFA för några år sedan) så fick ingen minuspoäng. Alla hann klart minst 4 av sina 5 matcher.

(Någon enstaka gång händer det att även rutinerade spelare får problem men då brukar det vara att tärningarna gått sanslös och i princip allt är kvar på bordet när runda 4 börjar.)

Till nya spelare så vill jag bara säga att det blir bättre, att spela klart matcher på 3 timmar är något man lär sig.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#23 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 04 mars 2014 - 11:01

Schackklockor vore en kul grej, men inte möjligt att administrera på en turnering då det just handlar om all din egentid (så som dispel i moståndarens tur osv.) och är man van schackspelare är det inga konstigheter. Men för alla andra är det ett stort onödigt stressmoment.

Däremot är det viktigt att spela klart sina matcher, så ett tips till er som lockar nya kompisar till turneringar så körde vi denna metod:

Vi körde lite testmatcher där vi för turn 1-2 satte en klocka på 20 minuter, turn 3-4 15 minuter och för turn 4-6 10 minuter. Det ger 1,5h per person.

När klockan ringde tog draget slut omedelbart oavsett vart vi var.

Det gav såklart jättekonstiga matcher men det viktiga var att skapa en uppfattning om vilken takt man behöver spela och det gick kalasbra på turneringen!

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#24 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 04 mars 2014 - 14:27

Att det skulle vara problem med att man gör saker i varandras turer är inget jag alls tycker är hållbart som argument. Om en spelare är väldigt mycket långsammare än den andre kommer den oavsett mängden tid denne spenderar i min tur att spendera bra mycket mer tid i sin egen tur, vilket gör att man enkelt ser vem som segar ner matchen.

Alternativt kan man bara köra klockorna från början av turen till slutet av movementfaserna, då det ju är dessa som står för majoriteten av tiden man tänker, samt att interaktionen med ens motspelare är nästintill obefintlig

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#25 charltonheston

charltonheston

Newbie

• Members
  • Pip
  • 3 Inlägg:

Postad 04 mars 2014 - 17:07

Upplevde folk att det var så att ena spelaren var mycket långsammare i någon högre utsträckning då?

3 av mina matcher spelades inte färdigt. Trots detta fick jag 14 av 15 p i sportmanship och jag upplevde inte att någon av mina motståndare "segade", vilket borde vara ett tecken på att vi spelade i samma takt och var nöjda med flowet. Jag tror helt enkelt att vi kanske snackade för mycket?!

Får man något slags bonus för att ta "snacket efter matchen" så tror jag iaf att mina matcher ev. hade gått snabbare. :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar