Hoppa till innehåll

Foto

Dwarfs 8Th

• Please log in to reply
755 replies to this topic

#41 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 21 februari 2014 - 15:30

Rune of forgin kan BARA reerolla missifre hur som ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#42 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 21 februari 2014 - 18:20

Är det så pass illa? Kan vara så att jag blandade ihop gamla reglerna för Organ Gun och nya Rune of Forging :)

Då är Rune of Accuracy bestämt bättre!

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#43 Melle

Melle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 408 Inlägg:
  • Interests:mtb, warhammer, renovera huset

Postad 21 februari 2014 - 18:20

men i fallet organ gun kan man rerolla bägge om man slår dubbel misfire?

'reroll any misfire'
"Dovie'andi se tovya sagain."

#44 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 21 februari 2014 - 18:32

Dubbelkollade texten innan jag gav svar. "A war machine engraved with a Rune of Forging can re-roll the artillery dice whenever a misfire result is rolled" säger den, och det tolkar jag som att du får rerolla båda. Står inte "An artillery dice", eller "One", endast att "Artillery dice" ska rerollas. Då du rullar två sådana för en Organ Gun... visst! Båda =)

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#45 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 21 februari 2014 - 19:29

Så tolkar jag det med.

#46 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 23 februari 2014 - 01:40

Det här är såklart normaltfördelat 

Antar att du menar binomialfördelat :P

#47 Benny

Benny

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 111 Inlägg:

Postad 23 februari 2014 - 13:17

Binomialfördelning där n är tillräckligt stort blir iofs normalfördelat...

#48 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 24 februari 2014 - 00:16

För att göra en aggressiv dvärglista behövs:

2-3 Gyros

0-1 WMs (anser jag!)

3-4 Strollasz

Ser gärna att kombinationen ovan hålls relativt kompsnällt så man faktiskt kan spela pushande dvärgar :)

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#49 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:
  • Interests:Warhammer

Postad 24 februari 2014 - 00:35

Tror man kommer få se några hårda dödsstjärnor i Quarrellers med GW. Ge gruppen banner för reroll to wound och lite MR på det... Kommer bli tufft att tackla, dock kan man ju bara dansa runt dom. Dock, i 8th har alla arméer 2D6+move charge, så dwarfs har i snitt 10" charge range, vilket verkligen inte är mycket sämre än humans, orker etc med 11" average charge.

Gillar mycket av det nya, men är rädd att man ändå kommer spela gunlines. Så det är väl vad jag skulle vilja kompa ner en hel del.

Väl i närstrid kommer dvärgarna grisa sönder och ta namn.

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#50 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 24 februari 2014 - 01:46

Det banneret kräver ju dock BSBn, och då är det bästa han kan ha en 3+ armor! Oddsen är större att han dör innan enheten får använda det i strid. Tror du får ut mer av att ha Rune of Slowness x2 på honom, Master Rune of Valaya/Grungni och kanske även Stubborn rune :)

Ifall man nu vill göra en trist gunline det vill säga!

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#51 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 24 februari 2014 - 07:25

Jag tror att Danne missat att bannern bara funkar i närstrid och inte på skytte.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#52 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:
  • Interests:Warhammer

Postad 24 februari 2014 - 08:10

Bortskämd med dålig wording av cauldron antar jag :)

Så det är bara närstrid alltså... Läskigt med 100p för ett sånt item när man inte kan ta något annat. Som bäst 3+ armor och 5+ parry alltså? Hmm, kanske inte.

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#53 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 24 februari 2014 - 08:25

Bortskämd med dålig wording av cauldron antar jag :)

Så det är bara närstrid alltså... Läskigt med 100p för ett sånt item när man inte kan ta något annat. Som bäst 3+ armor och 5+ parry alltså? Hmm, kanske inte.

Spelar man med SWFAQ eller TEC-faqn (vilket nästan 100% av turneringarna gör) så funkar cauldron också bara i närstrid ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#54 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 24 februari 2014 - 17:08

Alright! Postar lite tankar och feedback på de nya Dvärgarna. Jag har lirat med väldigt få warmachines och mycket fokus på aggression via strollasz/scouts/ambushers, så den bild jag fått av dem kan variera från andras. Börjar med specialregler, och sedan lords/heroes/core/special/rare. Kommer sluta med runor (även fast jag kommer ta upp dem hos vissa enheter). Tänkte också försöka jämföra med gamla boken för att ge lite perspektiv. För att inte bryta mot eventuella copyrights eller regler så antar jag generellt att ni kan enheterna och de nya reglerna!

Special rules

Ancestral Grudge

Gamla varianten gav hatred mot greenskins i alla former, då även gnoblars. Nya ancestral grudge ger hatred mot armybooks Skaven och OnG, samt på det en D6:a på charten. Charten är tokrandom med marginellt små effekter på 1-4, men spelvändande styrka på 5-6. Att generalen och eventuella karaktärer får hatred är lite sådär, eftersom Dvärgar generellt sett spelas ganska karaktärslätt. Att hela armén potentiellt får det däremot gör den markant starkare, speciellt när Hammerers och Slayers får ta del av det (Hammerers med 2A, och Slayers där hatred funkar på Deathblow).

Betyg: Nya grudgen är bara bättre, men ack så random. Jag har märkt att hatred gör stor skillnad när man får 5-6, men jag vet inte hur man ska kompa det vettigt. Tycker dock det borde kompas rätt svagt, då gunlines inte bryr sig lika mycket om det (där är det shootingen som gör jobbet).

Resolute

Regeln har ändrats totalt! Tappade -1 till flee och pursue, ger Dvärgarna istället ökad motiveringen att vara aktiv i movement för att få in charges, och att lira aggressivt! Gör att annars relativt tandlösa enheter som HW/S Warriors/Longbeards/Ironbreakers kan göra respektabel skada på chargen. Påverkar även Gyros, som får S5 när de anfaller! Problemet att dvärgarna fortfarande bara är M3 och sällan får in charges kvarstår såklart, men regeln har inga nackdelar. Toppen!

Betyg:  Utan -1 till pursue så kan Dvärgenheter faktiskt samla poäng på att springa ned fiendens enheter, vilket är halva grunden till att aggressiva Dvärglistor kan spelas alls! Styrkebonus på chargen (och inte första rundan som Choppas) är dock svårt att lyckas med såvida man inte totalt utmanövrerat motståndaren eller gör counter-charges... något som jag inte tycker borde spela in i kompen särskilt mycket.

Shieldwall

Gör HW/S konfigurationen ännu mer funktionell, och passar dessutom perfekt fluffmässigt! :D Fortfarande är det väldigt få enheter som kommer använda sig av HW/S, då GWs fortfarande i regel är kung, men gör HW/S lite bättre. I mina arméer har det i princip endast varit... 0-1 enheter med HW/S.

Betyg: Alright regel, men funkar bara ifall du blir charged i fronten och har HW/S. Funkar bättre i gunlines, men även i aggressiva listor är det ofta Dvärgarna som får ta charges oavsett. Tycker inte den borde spela in i komp alls.

Relentless

Samma som gamla boken! Kvarleva från tiden då man inte fick marschera nära andra enheter. Med högt LD på Dvärgar brukar inte marscheringstest vara något problem... å andra sidan, skulle de misslyckas kravlar de sig framåt. Sjysst att ha den garantin!

Betyg: Regeln är oviktig för gunlines, och är en liten bonus till aggressiva Dvärgar. Borde inte spela in i kompen.

Dwarf-Crafted

Majoriteten av Dvärgarnas BS baserade skytte tar inte penalties från SnS. Väldigt starkt för gunlines där låg BS annars hade gör att de inte träffar särskilt effektivt! Även hos offensiva Dvärglistor spelar det dock in, främst för Irondrakes som fortfarande kan träffa på 5:or med sina tunga vapen.

Betyg: Gör gunlines mycket farligare då Thunderers och Quarrellers kan pricka bort större delar av chargande enheter. Komp... vet inte? Men en armé som består bara av Quarrellers, Thunderers och Irondrakes blir väldigt kostsam att charga.

Natural resistance

Samma bonus som förut, men finns nu både i arméboken och i regelboken (där den var rätt undangömd, hah!).

Betyg: Sjysst bonus till ett lag utan magiker, samma som förut. Bör inte kompas särskilt hårt, då Dvärgarnas magiförsvar har blivit markant sämre överlag, samt att aggressiva Dvärglistor har svårt att ta standaret som ger +4 till dispel totalt.

Oath stone

I utbyte mot att aldrig kunna fly eller neka ett challenge så får man alltid parry oavsett flank/rear, samt att enheten aldrig kan bli disrupted. Värdelöst tycker jag, såvida man bygger sin armé kring ett tungt block Ironbreakers som anvil då de har 5+ parry konstant, vilket gör att de får dra mest nytta av regeln. I 8:e editionen ser jag väldigt sällan disrupted som avgörande då det är svårt att få in (och behålla) något med 2 ranker i flanken... och att ifall det händer så brukar enheten ändå förlora stort. Tar ju inte bort steadfast oavsett! Gamla oathstonen var ju inte mycket bättre, men den nya är lika meh.

Betyg: Kass, bör inte kompas alls. Få dvärgar har HW/S, och endast Ironbreakers får ut något av den under en längre tid. Gör karaktären med Oathstone vulnerabel till att challengas bort från viktiga strider av champions.

Lords

Lord

Lorden kostar lika mycket som förut, men har nu mer specialregler som backar upp honom! Den absolut största skilladen är nog Shieldbearers, en uppgraderingen som blev dyrare men också gör otroligt stor skillnad. 2+ armor och +2 wounds från mundane gör att du knappt behöver köpa försvarsrunor åt lorden och kan fokusera helt på offensiva runor. Har du en Lord är han oftast General, och då har han garanterat hatred mot motståndare General, 66% chans att ha hatred mot alla hans karaktärer och 33% chans mot hela armén.Han blev bara bättre, men är trots lyftet inte ett självklart val i armén. I regel vill du lägga så lite poäng på karaktärer hos dvärgarna då infanteriet och warmachines nästan alltid är mer prisvärda, men Lorden kan kittas till att bli otroligt svårdödad, eller en tokigt effektiv monster/karaktärsdödare vilket är väldigt starkt mot närstridscentrera arméer i form av OnG, OK och WoC.

Har lirat ett par matcher med en Lord som har Shieldbearers, Rune of Might x2 och Master Rune of Snorri. Han dubblar sin styrka och får D3 wounds mot T5+, samt träffar alltid på 2+. Lyckades döda en Hierotitan på en runda, och han utgör ett enormt mot alla typer av monster och tunga karaktärer... men de flesta motståndare anar oråd när det kommer dn Dvärglord guppandes på två Shieldbearers och håller alla monster undan. Med M3 blir det svårt att få den charge som krävs mot det monster man vill. Med bara S4 bas och ingenting annat blir han dessutom väldigt mjäkig mot allt som är T4 eller mindre, vilket inkluderar alvkaraktärer.

Betyg: Lorden är ypperlig ifall du i närstrid vill ha en riktigt stryktålig karaktär kapabel att tackla monster och karaktärer, men det är svårt att kitta honom för dödande av RnF. Med endast M3 blir han relativt lätt att undvika, dessutom. Vill man köra utan warmachines blir Lorden viktigare! Tycker inte han borde kompa fruktansvärt hårt i bas, viktigare blir nog de runor han tar och uppgraderingar han tar. Runor/items jag tror kommer bli populära är:

Rune of Might (1 eller 2, antagligen 2).

Master Rune of Snorri Spangelhelm (25pts för 2+ to hit är guld värt)

Master Rune of Smiting (Vill man döda multiple wounds utan att kräva T5 kan det vara ett svar)

Rune of Cleaving (2, för +1S och AP så han faktiskt kan döda något)

Fiery Ring of Thori (Är han kittad för att döda T5+, är en S4 Breath weapon grymt för att en tur kunna döda RnF)

Runelord

Har inte spelat alls med en Runelord än, men tycker jag har en ganska bra uppfattning om var de ligger. 20pts billigare, tappat regler men också fått nya. Ger inte längre +2DD till armén, utan får istället göra en channel (värdelöst). MR2 får både han och den enhet han är med i däremot, samt Armor Piercing (vilket även gäller för skytte såvitt jag kan se, dock är det bara relevant för Quarrellers). En Runelord är ett bra sätt att kombinera General med magiförsvar, då han har T5 och 3W, samt får ta av dispel scrolls. Med bara 2 attacker är han inte särskilt offensiv, men kan ju runas upp till att vara skaplig åtminstone.

Anvil of Doom är värdelöst i nya boken. 5pts billigare, men med bara 3 bound spells kommer du behöva 6:dica varje tur för att slå motståndarnas vanliga +4 to dispel. De tre bound är kort:

1. ITP till alla inom 24" (värdelöst, dvärgar har högt LD som det är och att kunna fly är bra)

2. +1 armor till en enhet på slagfältet. (Den enda riktigt bra spellen, ingen range på den och IBs med 2+/Hammerers med 4+ är farligt)

3. Enhet inom 24" tar 2d6 S4 träffar (Dålig, Anvil får inte flytta på sig för att använda spells)

Gamla Anvil gav T10 4+ ward mot shooting, nya har T7 och 5+ ward. Allting som gör Runelorden stark (Armor piercing, MR2) förloras när du sätter honom på ett Anvil. Den enda spell du kommer vilja satsa på är 2:an, ännu värre blir det ifall du inte har ett target för 3:an för då behöver man bara stoppa en spell. Nya Anvil ger +1PD och +1DD, men det är kasst överlag.

Betyg: Runelorden är alright, men lite för dyr tycker jag. Har bara Ld9 vilket inte tillför något till armén, slåss dåligt och hans anti-magi förmågor är nästan exakt lika bra som en Runesmith.  Anvil of Doom är bisarrt dålig och ska ge ett stort plus ifall man lirar med det. Runor/items jag tror kommer bli populära:

Rune of Spellbreaking (1 eller 2)

Fiery Ring of Thori (Likadant där, bra sätt för en karaktär som inte kan slåss att bidra till CR och ta bort reg)

Daemon Slayer

30pts dyrare, men gör D3 wounds mot monster och tvingar reroll på alla wardsaves (inte bara monster som utsätts för den). Nya special rules gör honom liiite starkare på chargen då armor saven påverkas. Deathblow är sjysst, men inte lika nice på en Lord som det är för en vanlig slayer. Är inte bra mot karaktärer såvida han inte runar upp sig, och en naken Lord med lågt I är inte så sjysst... speciellt inte när en Daemon Slayer kostar lika mycket i bas som en vanlig Lord gör.

Betyg: Kostnadsökningen på en redan dyr och överflödig karaktär, trots buffarna till hans monsterdödande, gör honom nästintill värdelös. Bör ge pluskomp. Runor jag tror vi får se på en Daemon Slayer:

Rune of Parrying (-1 to hit i närstrid håller honom vid liv längre)

Heroes

Thane

Thanes är de riktiga vinnarna bland nya armébokens karaktärer. Kostar lika mycket som förut, men fick bara boosts. Från LD9 till LD10 i bas, +1S och allt det där, men dessutom möjligheten att vara BSB i kombination med ett GW/Shield! Många av de nya (och nygamla) runorna som kommit med boken passar perfekt tillsammans med dem. Lirar alltid med BSB (givet), och vanligt är då faktiskt magiska standard! Förut var det förknippat med en död BSB då han inte fick bättre försvar än 4+ armor... men nu med sköld får han 3+, och med Master Rune of Grungni får han 4+ ward! Thanens inlägg kommer nästan handla mer om runkombinationer som gör dem starka än baskaraktären (som dock också är väldigt prisvärt som billig General). Tänkte ge exempel på de två varianter jag har lirat!

Thane BSB #1:

GW

Master Rune of Grungni (5+ ward mot shooting och mm för alla inom 6", 4+ ward för han själv... billigt!)

Rune of Slowness (Går mer på djupet i runsektionen, men fantastisk runa som gör att du kan få chargen själv)

Strollasz Rune (Vanguard! YES! På BSBn så att man kan vanguarda upp den enhet som behövs mest, och fler kombinationer öppna för enheterna)

4+ armor, 4+ ward och 3 S6. Vanguardar upp en enhet som alla får -d6 på chargen emot. Enheter nära får 5+ ward mot shooting vilket är guld värt. Han kostar ca 200p, men för det han gör är det mer än värt det.

Thane BSB #2:

GW

Rune of Iron (+1W, blir han T5 3W som en Lord)

Rune of Stone (+1 armor)

Fiery Ring of Thory (S4 Breath)

3+ armor med 3W, 3S6 och en S4 breath gör honom till en rätt explosiv karaktär! Kan vända fighter på en sekund. Kostar bara ca 150p!

Betyg: Mest valuta för poängen vad du än gör med en Thane, i princip. I bas borde de inte kompa så mycket, utan är ju snarare de runkombinationer som gör honom värd. Postade två ovan jag tyckte var starka och prisvärda, men finns fler variantar. Vill du ha fler än 2 Strollasz i armén utan hammerers är BSBn ett måste.

Runesmith

Billigare, svagare Runelord men mer prisvärd. T4 och 2W endast, men ger samma Armor Piercing till enheten och MR1. Kan ta samma items some Runelorden dessutom, vilket gör att det är ett bättre sätt att få in en scroll på- channelar likadant some Runelorden också! Tror inte man vill ha Runelords när Runesmiths gör allt det viktigaste för ca 50% av priset. Precis som Runelorden tappade Runesmiths extra dispel dice.

Betyg: En av de bättre karaktärerna, trots att de förlorade sina extra dispel dice. Armor Piercing är guld värt för HW/S enheter (och även för GWs som ska tackla tung bepansring). Kan inte ladda upp på multipla scrolls längre, men kan via Fiery Ring of Thori bli relevant i närstrid en tur när det krävs som mest. Jämfört med gamla boken blev de sämre på magiförsvar, men tillför mer till armén i form av AP och MR. Man får i princip 2 Runesmiths med varsin scroll till samma pris som 1 Runelord, och det säger rätt mycket. Runor jag tror blir populära:

Rune of Spellbreaking (1 eller 2)

Fiery Ring of Thori (En karaktär som inte kan slåss bidrar ändå till CR)

Rune of Iron (1 eller 2 ifall han är general- då blir han lika stryktålig som en Runelord men billigare)

Dragon Slayer

Ökade i pris med 20pts, men fick deathblow och d3 wounds mot monster. Jag tycker... inte att prisökningen var värd det, men å andra sidan är D3 mot monster kraftfullt. Att det inte gäller mot monstrous infantry/cav är konstigt tycker jag, och funkar inte heller mot chariots. Frågan är alltid ifall det inte mer värt att bara köpa Slayers för poängen istället.

Betyg: Slåss bättre, men blev dyrare. Alltid varit svårt att få Slayers att slåss emot relevant motståndare dock, och jag tyckter inte Dragon Slayers är särskilt farliga. Prisökningen gör att de inte heller kan användas som diverters lika lätt. nollkomp eller pluskomp. Runor man kanske får se:

Rune of Parrying (Antagligen inte, men är väl vagt den enda runan jag kan tänka mig)

Master Engineer

Master Engineers tappade BS5 till BS4, och fick lite försämrade regler för att hantera warmachines. De får inte rerolla kanones eller flamecannons studs längre, deras effekter är billigare via runor. Dock ger de en enhet hard cover, och de kan i teorin stödja den warmachine som behöver det mest just en runda. Egentligen tycker jag bara Master Engineers är värt det på en typ av warmachine, och det är Organ Gun- det är den enda som använder sig av både artillery dice och BS när den skjuter, vilket gör att den får ut dubbelt så mycket som andra warmachines. Dyr men väldigt effektiv kombo.

Betyg: Runor är alltid mer prisvärda än en Master Engineer, men han kan vara en billig General för en gunline vilket är nice ifall man gillar sånt. Organ Guns drar stora nytta av en Master Engineer dock! Tycker de borde kompas olika beroende på hur många WMs och Organ guns armén har. Runor jag tror man får se:

Rune of Shielding (2+ ward mot skytte och MM för låg kostnad, så kan han stå ute i det öppna bredvid en WM)

Tar en paus där, blir för mycket wall of text annars! :)

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#55 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 24 februari 2014 - 17:29

Har inte hunnit läsa allt, men AP gäller ej på skytte, det står på regeln ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#56 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 24 februari 2014 - 17:38

Står det så i regelboken? Alright! Arméboken nämnde inget om det nämligen, så antog att det gällde både och :) Hoppas det här hjälper med kompmallen, vet att jag varit rätt vag i hur kompen borde vara men vet inte själv riktigt vad som är rimligt i poäng...bara vad jag tycker är bra och dåligt, sämre och bättre.

Kommer dröja ett tag innan resten av armén är klar, men jag har redan nu märkt att de nya runorna gör väldigt mycket för Dvärgarmén, och jag tror att kompen kommer handla mer om kombinationer där.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#57 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 24 februari 2014 - 17:49

Jag tycker att det är väldigt få runor som ska kompa något. När jag lirar med thane så get jag de ofta något bra save och ett GW. Är ofta mycket bättre än många runor samt mycket billigare. Men vissa runor ska självklart kompa lite men det är inte så många.

David "Dangerous" D

#58 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 24 februari 2014 - 18:16

Jag tycker Fiery Ring of Thori ska kompa lite hårt, ärligt talat. Den är billig och kan tas på vad som helst. Master Rune of Grungni borde också kompa, samt Rune of Stoicism/12" Stubborn banneret. Strollasz ser jag helst att det inte kompas alls för offensiva listor lirar i princip alltid med 3-4 stycken.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#59 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 451 Inlägg:

Postad 24 februari 2014 - 20:17

Beror väl på, hur kompas sådant som ger breath weapon i andra böcker ?

Stubborn blir knepigt.

Stubborn inom 12 " flaggan kan vara helt galet bra men samtidigt är stor tillgång till Stubborn en del av hur boken är tänkt att fungera. Det ska kompensera för att man så lätt blir utmanövrerad. Kanske en ide att sätta WMP på denna då den gör gunlines galet bra/tråkiga.

Den vanliga stubborn runan som bara gör enheten som har den stubborn är också lite knepig. Iron breakers och Longbeards med runan bör kompa ungefär som hammerers. På bsb får man väl sätta någon sorts kännbart straff. Kompas denna runa bort lär vi sällan se Ironbreakers för det är att man kan ge dem stubborn nu som gör dem till ett alternativ till hammerers.

Longbeards är förövrigt intressanta på ett annat sätt, vanligen kompas Great weapon mycket hårdare än hand vapen och sköld men just för longbeards verkar de flesta överens om att handvapen och sköld är det bättre alternativet pga synergin med resolute och shieldwall reglerna. GW longbeards är helt enkelt för dyra.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#60 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 24 februari 2014 - 20:36

Det är sällan det finns ett bra breath weapon på S4 och 35pts i andra böcker, det är ett item som alltid kommer vara med. Ska definitivt kompas. Tycker inte stubborn är särskilt knepigt, Hoffa! Vet inte ifall jag håller med om att de är gjorda för att ha stubborn alltid, men de har ju definitivt lätt åtkomst till det. Stubborn bryter halva spelet och gör de flesta manövreringar poänglösa, att ha det inom 12" på hela armén gör det tämligen tråkigt- speciellt när Hammerers kan ta det banneret. Gör ju inte bara gunlines tråkiga, alla Dvärgarméer blir halvtrista ifall allting inom bryter på LD9 eller måste dödas till sista man.

Har man det på BSBn kan man inte ge honom 4+ ward banneret vilket man kan ta i beräkning...men det ser jag knappt som ett problem för honom då han lika gärna kan ta Stubborn, Slowness och Strollasz, gå upp med en 14-15 Irondrakes och stå i mitten av armén skjutandes medans han gör en enorm bubbla stubborn.

Runan som "bara" gör enheten med det stubborn borde väl kompa ungefär likadant som stubborn kronan i regelboken? Vad som gör runan bättre är att man inte måste ha en karaktär för den, och den kan dessutom användas flera gånger på olika enheter.

GW Longbeards är bara 1p dyrare än HW/S Longbeards, är inte stora kostnader ni snackar här :P Jag föredrar GWs, men HW/S har merit det med. Tycker båda är bra val, det beror helt på vad det är man vill göra med dem.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar