Hoppa till innehåll

Foto

The 9Th Age Version 0.1 Alpha

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
57 replies to this topic

#41 Houcken

Houcken

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 47 Inlägg:

Postad 09 augusti 2015 - 11:46

Det känns väl extremt svårt att få balanserade fluff listor, är lite som att göra balanserade armybook som även ska vara balanserade om man plockar bort vissa element och använder endast ett urval av dem. Sen hur kan de veta vad som vissa kommer ha som fluff/temade listor?

#42 Malekith

Malekith

Member

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:

Postad 09 augusti 2015 - 14:24

En separat goblinbok som är tweakad för att göra dem mer balanserade än om man plockade samma unit ur den mixade OnG boken.

Mycket jobb men kanske görbart.

#43 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 09 augusti 2015 - 21:00

Nej. Det är inget vidare. OnG är tex gjorda för att hänga ihop med varandra. Gillar man det inte så gör man inte det. Men att börja göra separata böcker för varenda typ av armé folk vill spela är pandoras ask.

Vill man spela 100% goblin så får man göra det. Men då får man tåla att vissa saker är sämre. Precis som 100% orcer är lite sämre.

#44 Malekith

Malekith

Member

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:

Postad 09 augusti 2015 - 21:10

Jag hade gärna sett att de gamla böckernas kapitel med alternativa listor (slavens klanspecifika listor, nuln artillery train, osv) kom tillbaka men det är ju i nuläget väldigt ovesäntligt.

Ett intressant ämne är ju dock hur projektet kommer styras i framtiden, när allt är lagat, hur styrs arbetet med nästa version och dylikt. Jag har ingen aning om hur blood bowl living rulebook styrs eller för den delen coreheim och alla andra communitydrivna spelprojekt.

#45 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 111 Inlägg:

Postad 09 augusti 2015 - 22:42

Det här med balanserade fluff-grejer lär inte hända.
Det är ingen lite sak att be om då det redan är ett jäkla jobb med att få det balanserat som det är.
Fler dimensionerr inte vad som behövs - även om jag kan förstå att det vore ballt :)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#46 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 10 augusti 2015 - 00:59

Keep it simple people :P (Inte för att detta på något vis är enkelt - men börja inte krångla till det alldeles för mycket!)

#47 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 10 augusti 2015 - 09:02

Klart att det är kul om man kan få in någon liten bonus för suboptimala fluffiga saker någonstans. Men det bör knappast vara prioritet så här i början.

Vid ett senare tillfälle kanske man kan titta på alternativa listor också. Jag älskar sånt, men var sak har sin tid. Nu gäller det att knacka ut grundreglerna.

#48 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 10 augusti 2015 - 09:03

Vore intressant om ni kunde berätta lite om den feedback ni fick nere på ETC.

Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#49 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 10 augusti 2015 - 10:27

Jag förstår inte varför man ska skapa ett regelsystem som ger vissa förutsättningar och sen ge bonus till dem som inte vill följa förutsättningarna?

#50 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 10 augusti 2015 - 11:44

Jag tror även att sådana saker kan komma att göra det svårare att få det accepterat i communityn / utanför sverige, redan nu är det ju en del som klagar på att för mycket ändrats. Tycker gott att det kan vara upp till ens klubb / spelgrupp att fixa sådana extra "fluffiga" bonusar ^^ 

#51 Airloaf

Airloaf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 Inlägg:

Postad 10 augusti 2015 - 13:28

För att klargöra så klagade jag inte, var bara ett konstaterande, förstår att det kan bli lite skevt nu när reglerna är 50% lords & heroes. Tycker fortfarande att det är lite synd att den armé jag haft längst/jobbat mest med blir typ oanvändbar iom de nya reglerna. Men som sagt bara att acceptera och gå vidare med livet, kanske måla upp de 5 lådor med Savage Orcs som jag har ;).

#52 Arachnomen

Arachnomen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 421 Inlägg:

Postad 10 augusti 2015 - 15:50

Hur många goblin Karaktärer har du?

#53 Airloaf

Airloaf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 Inlägg:

Postad 10 augusti 2015 - 17:02

Ja du, 5-6 Shamaner, 2 Bossar på Great cave squig, sen är det väl ca 15-16 med GW samt 2-3 BSB(2 konverterade och en från Forgeworld).

Har ifs även vanliga goblins sisådär 4-5 stycken med GW och ett par på vargar, skulle ju kunna ta med dem också men känns lite fel ;).

#54 henkef3

henkef3

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 266 Inlägg:

Postad 11 augusti 2015 - 08:18

Är väl möjligt att goblin hjältar inte kommer att restriktas i framtiden ?

#55 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 12 augusti 2015 - 22:26

Ursäkta om ni redan har svarat på det här någonstans. Tyvärr har jag inte haft tid att gå igenom alla trådar.

Hur kommer det sig att ni i skapandet av nya arméboken valde att skriva priset för minimistorleken på en enhet istället för priset per modell? Är det för att kunna göra vissa storlekar exponentiellt dyrare än andra för vissa modeller?

"Faithless is he that says farewell when the road darkens"

*Crusader*

#56 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 12 augusti 2015 - 23:47

Ursäkta om ni redan har svarat på det här någonstans. Tyvärr har jag inte haft tid att gå igenom alla trådar.

Hur kommer det sig att ni i skapandet av nya arméboken valde att skriva priset för minimistorleken på en enhet istället för priset per modell? Är det för att kunna göra vissa storlekar exponentiellt dyrare än andra för vissa modeller?

precis

Se t.ex. vad vi gjort med priset på harpies som exempel på hur detta kan användas.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#57 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 13 augusti 2015 - 00:05

Ah, smart!

Fast i fallet Harpies är det ju tvärtom. Där är det billigare relativt sett att öka på storleken på enheten (vilket jag dock tycker verkar helt rimligt). :)

"Faithless is he that says farewell when the road darkens"

*Crusader*

#58 BjörnW

BjörnW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 495 Inlägg:

Postad 13 augusti 2015 - 05:48

Länken till balance changed v2 på sidan funkar ej :(

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar